• Anonym (.)

    Kompis som inte verkar tro på mig när jag berättar att mitt ex dömts för att ha misshandlat mig

    En av mina absolut närmsta vänner som absolut hjälpt mig tidigare och som jag pratade med för ett par dagar sedan angående vad mitt ex gjort mot mig verkar inte längre tro på att han ens blivit dömd. Hon kollade upp honom på lexbase och han fanns inte med. Grejen är att misshandelsbrott tas bort efter fem år. Jag är så ledsen och chockad. Jag sa till henne att det är bara att begära ut domen hos tingsrätten. Jag vet inte hur jag ska hantera det här. Hon tror alltså att jag ljuger om det som hänt mig. Borde jag ens ha kvar henne som vän? Eller tänker jag dumt? Över reagerar jag?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-05 09:04
    Hon har svarat att den inte handlar om det utan att hon skriver att et är lättare att komma åt han om domen går att se. Jag vet inte, jag tycker bara det låter konstigt, som en dålig ursäkt, men jag kanske överreagerar.

  • Svar på tråden Kompis som inte verkar tro på mig när jag berättar att mitt ex dömts för att ha misshandlat mig
  • Anonym (.)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-05-05 07:08:05 följande:

    Dumpa henne. Hon går bakom din rygg för att bevisa att du ljuger, och nu tror hon inte alls på dig. Du behöver inte bevisa ett skit!! Hon är en usel vän!


    Limeblad skrev 2021-05-05 07:34:59 följande:

    Håller med Enkelt. Hon beter sig inte som en vän


    Det är så det känns men jag vet inte om det är rätt. Jag har själv inte lexbase så jag vet inte riktigt hur det funkar. Hon kanske ville läsa domen, ifall dom läggs upp där?
    Anonym (ooo) skrev 2021-05-05 07:43:42 följande:
    Om det är viktigt för dig att just hon tror på dig så får du ordna fram domen så att hon får läsa den. Då kan hon be dig om ursäkt sen. Sen behöver ni inte vara vänner om det inte känns bra men då vet hon att du inte är en lögnare. Så hade jag gjort. 

    Om du bara avbryter och inte vill vara vän mer kan hon mycket väl tolka det som att det var en lögn. 
    Jag ska ringa tingsrätten och begära ut den idag  (jag inte kommer ihåg vart jag har den) och sen skicka hem den till henne. Känns jättejobbigt men jag mår jättedåligt av att bli misstrodd. Jag skrev även till henne att det är bara att kontakta tingsrätten och begära ut den, den är ju offentlig antar jag. 
    Anonym (Misstro) skrev 2021-05-05 08:07:28 följande:

    Nja, om en kompis ifrågasätter något betyder det inte automatiskt att kompisen är knasig och att bryta upp är rätt lösning. Vissa är inte speciellt tilllitsfulla och har erfarenheter av att bli lurade.

    Att bryta upp från vänskapen kan tolkas fel och risken blir att hon fortsatt tror att du hittat på och ljugit. Eftersom han är dömd kan det vara bra att ha domen tillgänglig för att visa upp.

    Vänner beter sig på olika sätt och någonting har uppenbarligen fått din vän att tveka. Det kan betyda att hon är knasig, men det kan också betyda att du gjort andra saker som fått henne att missförstå situationen och som har gjort henne misstänksam.

    Att bara bryta med en av sina bästa vänner, utan att försöka kommunicera kring vad som hänt är inte alltid det bästa.


    Jag tänker skicka hem domen till henne. Jag känner mig bara så otroligt sviken. Jag har blivit misstrodd av rättsväsendet och socialtjänsten då han är otroligt charmig, trevlig osv. Jag är jättekänslig för att bli just misstrodd. 
    Anonym (Linn) skrev 2021-05-05 08:13:41 följande:

    Jag tycker att du ska visa domen för henne. Sedan förklarar hon förhoppningsvis vad det var som fick henne att vilja kolla upp det.

    Känner hon killen och tänker: Men han som är så fin och bra, han skulle aldrig göra något sådant? Många reagerar så när de får höra att folk de känner, mer eller mindre, har gjort något hemskt.


    Nej, hon gillar inte honom, dom kom inte överens. Men väldigt många tänker som du beskrev, att han är så bra, att han aldrig skulle kunna göra något sånt. 
    Friger skrev 2021-05-05 08:16:20 följande:

    Är din vän ovanligt ifrågasättande av naturen, eller är du sån som påstår många otroliga saker som folk till slut tröttnar på?

    Okej, din kompis kan ju höra av sig till domstolen. Men har du själv inga handlingar hemma? Slängde du rubbet du fick? För du läste väl domen?


    Hon är väldigt ifrågasättande av sig, det är hon. Jag skäms väldigt mkt för det jag varit med om och har knappt berättat för någon. Dom ända jag berättat för är väl polis och socialtjänst för att jag typ varit tvungen. 

    Jag har flyttat flera gånger. Bott skyddat tre eller fyra gånger efter domen och jag minns inte vart jag har den. Vi var fortfarande tillsammans när han blev dömd och jag vet ju vad han blev dömd till.







  • Anonym (.)
    Anonym (Suck) skrev 2021-05-05 08:38:40 följande:

    En av mina absolut närmaste vänner (vi var vänner i 25+ år) kollade upp var och när jag skulle på rättegång. Jag hade inte sagt något till henne och ville verkligen inte ha henne där. Hon var en sån där "fin" kompis som älskade skadeglädje och var som mest "kompis" när något gick dåligt för mig. Gick det bra för mig ville hon inte prata/umgås. Jag blev släppt efter rättegången, hämtade mina saker och åkte hem. Då ringde min bror och berättade att hon hade ringt honom och sagt att hon ville ha en stor fest för att fira min dom ha ha typ. Brorsan och sambon bad henne dra åt h-vete. Hon har aldrig ringt honom tidigare och de har aldrig varit vänner. Hon var bara så lycklig över min olycka. Jag ringde henne och bad henne dra åt h-vete och har inte haft kontakt på typ 10 år. Hon ringer fortfarande min bror och försöker få tag på mig, luska ut var jag bor m.m.

    Med detta sagt så menar jag att man kan bryta helt med falska s.k "vänner". Min vän har aldrig varit en riktig vän, men jag såg inte det då. Försvarade alltid för mig själv varför hon gjorde si och så. Din vän är opålitlig, skadeglad, oärlig och absolut ingen vän!

    Jag hade gjort som någon annan skrev, begärt ut domen och gett till henne sedan brutit all kontakt. Detta för att hon inte ska babbla till andra om dig som en lögnare. Vill även säga att det var starkt att anmäla ditt ex och jag är glad att han blev dömd.

    Min dom finns kvar i 10 år trots att jag inte fick en enda dag i fängelse. Nämndemännen ville nog helst fria helt.


    Oj, vad jobbigt, du blev alltså dömd för brott? Personer i min närhet har begärt ut domen utan att ens prata med mig eller fråga om det är ok och det känns jättejobbigt. Jag vet inte om jag vill bryta med henne men jag är så otroligt trött på att bli misstrodd. 

    Jag kommer begära ut domen och skicka den till henne. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-05-05 09:07:31 följande:
    Nej ts, du ska inte begära ut domen och skicka den till henne. Låt henne göra det om det är så viktigt för henne!
    Men hon kanske inte gör det och fortsätter misstro mig och kanske sprida det till andra?
  • Anonym (.)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-05-05 09:13:20 följande:
    Med tanke på hur du beskrev henne längre upp så vet nog andra redan vad hon går för dessutom.
    Hon har många bra sidor också och vi har varit vänner länge. Jag är bara väldigt känslig att bli ifrågasatt gällande det här då jag känt mig så misstrodd av polis, socialtjänst och faktiskt fler i min familj. Alla tycker mitt ex är så trevlig och bra. Mitt liv är helt förstört efter allt som har hänt så jag kan inte förstå varför någon skulle misstro det egentligen. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-05-05 09:25:22 följande:
    Det spelar ingen roll om hon har fina sidor när hon beter sig så där. Tyvärr ts, påminner mig om alla kvinnor som skriver "Jo men förutom att han slår mig, och det är ändå jättesällan, så är han så fin med barnen och ger mig blommor på min födelsedag", typ. Poäng: även om en person har tusen goda sidor så kan en enda riktigt dålig fälla hela personligheten. Hon känns inte som en god vän när hon ifrågasätter dig på det här sättet, om något så känsligt dessutom, och nu ska det vara upp till dig att bevisa det för henne?? Aldrig!!

    Enda orsaken om du ska beställa hem den där domen är för att kasta i ansiktet på henne och be henne dra åt h-vete.
    Det var inte så att hon skrev till mig att hon inte tror mig men hennes sätt var väldigt ifrågasättande. Min känsla är att hon inte trodde mig då jag inte förstår varför hon skulle vara så ifrågasättande. Hon skrev att han inte fanns på lexbase och att en annan person hon känner som är dömd för brott finns där. 

    Hennes svar var att det inte handlar om att hon skulle misstro mig utan att det vore lättare att komma åt honom om domen fanns så man kan läsa den. Förstår inte riktigt hur hon resonerar. Om jag hade varit i hennes sits och blivit missuppfattad så hade jag bekräftat att jag trodde på hens historia. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Misstro) skrev 2021-05-05 09:52:51 följande:
    Folk har svårt att förstå saker de själv inte varit med om och folk inbillar sig lätt hur det hänger ihop.

    Låt detta ta lite tid att sjunka in och se var det landar.

    Folk är väldigt svartvita i sina svar och jag tror detta är en process där du kommer landa i vilken typ av människa din kompis är och på vilket sätt man kan prata om sitt förflutna på ett sätt som känns bra för dig framöver.

    Du är säkert känslig över att bli ifrågasatt och det är "lätt" för vissa att misstro, men det betyder inte att hon faktiskt vill dig illa, eller inte tror dig. Hon har kanske svårt att tro att samhället faktiskt fungerar som det gör, där vissa dömda fortfarande går ibland oss och "är omtyckta".
    Du har nog rätt i att många inte verkar förstå hur svårt det är att bli dömd. Min familj har inte accepterat det, dom verkar fortfarande tycka han är en toppenkille. 
    Fiona M skrev 2021-05-05 10:52:13 följande:

    Vad menas med "lättare att komma åt honom"?
    Vad ska hon göra?


    Ingen aning, förstår inte alls vad hon menar. 
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-05-05 11:10:54 följande:
    Men vadå "komma åt honom"?? Han är ju redan dömd!

    Jag missuppfattade hennes inställning i så fall men det är bara att rycka på axlarna åt att Lexbase inte visar allt.
    Jag tror fortfarande att hon inte trodde mig, vet inte hur hon tänker nu. Det började med att hon frågade: "Är inte *** dömd för brott?" Jag svarade att han är det och undrade varför hon frågade. Då skrev hon att han inte fanns i lexbase och att personer hon känner som är dömda för brott finns där. Sedan slutade hon svara.

  • Anonym (.)
    Limeblad skrev 2021-05-05 11:56:51 följande:

    Tycker inte du ska serva henne med att begära ut domen. Det kan hon gott pyssla med själv om hon är intresserad.

    Förstår inte ens vad hon har för intresse i om han är dömd eller inte. Det ligger i det förflutna och du har blivit utsatt.

    Förstår inte heller vad hon menar med att komma åt honom. Om något kan du ju fråga henne vad hon menar med det annars tycker jag att du ska låta allt vara.

    Ledsamt att du inte blir trodd av din familj trots att han är dömd. Det är ju som sagt inte det lättaste att fälla någon för brott i nära relationer då bevisläget ofta är svårt.


    Det är därför jag kände mig ifrågasatt. Jag vet inte om man kan läsa hela domar på lexbase eller om man bara kan se om en person är dömd. Om man bara kan se att han är dömd förstår jag inte varför hon kollade upp det. 

    Blev misstrodd av dom flesta. Han är utåt sett en väldigt vettig, trevlig och charmig person. Dessutom gav hans flickvän, numera ex, alibi åt honom vid ett tillfälle. Han började utsätta henne för saker och hon lyckades avsluta och flytta. Önskar att hon hade anmält för då hade jag blivit trodd kanske.
  • Anonym (.)
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-05 12:14:49 följande:
    Så är hon inte din vän och har förmodligen aldrig varit det. SÅ ja det är nog bäst att dumpa den där sk "vännen".
    Är det så illa? Jag har väldigt svårt att sätta gränser så personer i min omgivning kan bete sig illa ibland och jag inser det inte förrns långt efter. För mig känns det här jättesvårt att avgöra. Jag skrev till henne om hon inte trodde mig precis efter att hon tagit upp det här med lexbase och det svarade hon inte på.
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-05 15:26:16 följande:
    Anonym (Attunda) skrev 2021-05-05 15:13:14 följande:
    En fördel med Lexbase är väl att de söker på samtliga domstolar. (Men vet man var personen är dömd finns inte det behovet.)

    Stämmer säkert men missar inte vi poängen lite här... ska man verkligen behöva bevisa sig själv för vänner?

    Hade någon av mina vänner sagt nåt sånt så hade jag fullkomligen skitit i att bevisa någonting. Dels vet jag inte om jag skulle kalla personer som tror att jag ljuger för dem för vänner och dels tycker jag det är upp till dem själva att kolla upp det om de inte vill tro mig.

    Jag hade sagt, "du får tro vafan du vill, jag bryr mig inte det minsta!"
    Jag hamnade i den sitsen där jag kände att hon inte trodde mig och jag blev så ledsen att jag kände att jag måste. Jag har tyvärr inte så många vänner kvar efter separationen då mitt ex har spridit väldigt mycket rykten om mig. Jag känner mig väldigt ensam. Vad jag kan inte kan förstå är varför hon inte ber om ursäkt för att hon fick mig att känna så. Jag hade skrivit hur jag verkligen tror på henne och bett om ursäkt. 
  • Anonym (.)
    Anonym (D) skrev 2021-05-05 17:55:03 följande:

    Om hon inte gillar honom är det väl mer troligt att hon letar efter sätt att hänga ut honom och visa världen vilken skitstövel han är. För vad menar hon annars med att "komma åt honom"?


    Kanske, jag har frågat. Men det vore ju faktiskt rätt respektlöst mot mig, att göra utan att jag vet om eller tycker det är ok..? 
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-05 18:51:02 följande:
    Fast det är ju inte det som är problemet, att folk kan bete sig illa och man får reda på det i efterhand må väl hända. Men ens vänner brukar ju inte anklaga en för att ljuga. Om man tror att ens vänner är kapabla att ljuga om sån så kan man ju inte ha en speciellt nära relation eller speciellt mycket förtroende. Det skulle jag klassa som en bekant... vänner anser jag vara människor som står mig nära som jag vet att jag kan lita på och som jag vet litar på mig.

    Hon ber inte om ursäkt för att hon kanske inte står dig så nära som du kanske trott?

    Vi är barndomsvänner och vi har varit väldigt nära i perioder men pga familj och jobb har vi inte kunnat ses..och givetvis pga covid. Hon är sån som har svårt att lita på folk, allt från småsaker till stora.
    Hon är den som jag pratat med om det här, ytters få personer vet. Du kanske har rätt i att hon kanske inte står mig så nära som jag trodde...
    Anonym (hmm) skrev 2021-05-05 19:01:36 följande:

    Din vän låter inte så vänlig. Som sagt, du vet ju sanningen och om någon tror att du hittar på varför skulle dom ens tro dig om du la dokumentet på bordet framför personen? Du kanske utsätter dig för mer om du går så långt. Men om du inte tror denna person skulle vara så elak, så ta fram dokumentet men behåll det och ge inte bort det. Du kanske kan ha nytta av att spara det för din egen del, ifall det händer igen i framtiden med någon annan. Men det är definitivt ett ämne du inte bör nämna om och om igen för nya bekantskaper. Försök att hålla det förflutna bakom dig, så det inte rör till din framtid.

    Jag personligen, hade lagt dokumentet på bordet framför vännen. Men inte liksom låtit henne tagit den med sig när hon går hem. Och jag hade inte pratat mer om det, jag hade inte sagt "tror du mig nu då?" osv. Det är upp till personen att tänka efter själv om hon bör säga något eller inte.. bekräfta dig eller inte..

    Försök att inte dra upp det helt enkelt. Vettiga människor vet vad man bör säga i sådana lägen. T.ex. "oj förlåt att jag tvivlade på dig, jag uppskattar att du visar mig dokumentet"


    Jag tror inte hon skulle sprida något, alltså domen om jag skulle säga att jag verkligen inte vill det. 

    Alltså jag har hållt det här jättehemligt under många år. Jag skäms väldigt mycket och har alltid nekat till att något pågått/pågår och berättar aldrig för någon, skulle verkligen inte berätta det för nya bekantskaper. 

    Tyvärr så har det varit ganska negativt att hålla det hemligt för mitt ex spred istället ut lögner om mig och liksom fått stå oemotsagda. Jag skäms som sagt alldeles för mycket. Det han blev dömd för en bara en grej, han har gjort mycket mer än bara det. Han har verkligen förstört mitt liv. 


  • Anonym (.)
    Anonym (A) skrev 2021-05-06 20:36:51 följande:
    +1
    Vad hon menade var att om hans dom är tillgänglig för alla som kommer folk inte misstro mig. Grejen är att andra vänner eller personer som står mig nära har ju inte misstrott mig. Hans flickvän, numera ex, gav han alibi vid ett tillfälle vilket gjorde att jag blev misstrodd. Hon har kontaktat mig och bett om ursäkt. Är inte arg på henne för jag vet vad hon blev utsatt för. 
    Min vän, som jag känt sen jag var liten trodde inte på mig, det är jag rätt säker på.
    Anonym (hmm) skrev 2021-05-06 09:30:09 följande:

    Jo skam är jobbigt det kan forlama en, och jag hoppas du kan jobba på det så du inte blir att må dåligt av ditt ex eller folk han skvallrar och ljuger om sanningen till. Det kan verkligen befria dig om du inte kan flytta långt bort. Du ska inte skämmas ???? komihåg det. Även om någon skulle tro på lögner, vad kan dom egentligen göra mot dig förutom att vara spöken på din mentala återhämtning efter sådan här livserfarenhet. Dom är spöken. Bra människor lyssnar inte på skvaller, dom bästa kanske hör något men de bestämmer sig inte direkt för att lita på berättelsen, de vill inte ha med sånt att göra när de finns så andra fina inslag i livet som gör vardagen roligare. Kanske är just du den personen som ger folk leenden och liten lättsamhet i vardagen.

    Jag blev misshandlad och jag anmälde inte. Jag var för feg och kunde inte hantera min stress och gå igenom en sådan process. Jag hade for mycket skam så jag stängde av totalt och så var jag obarmhärtig mot mitt ex. Jag skulle inte ändra någonting.. Men visst, han sa väl sina lögner till alla som hade ett öra till hands och jag vill inte ens se eller veta vilka och vad han ljugit om. Jag kom förbi detta kapitel i mitt liv men jag kommer aldrig möta varken hans blick eller någon bekantskap till honom. Så du är verkligen stark. Om du kan flytta och börja om från 0 igen ger det en annan frihet. Jag tog den och det gick väldigt bra. Därför menar jag att du ska låta bli att dra upp händelsen för nya vänner, var inte alls meningen att få dig att försvara digsjalv. Som du berättar har det tyngt dig och du har inte delat informationen till folk alls. Det är ensamt och inte alls okej. Du behöver stöttande människor såklart. Jag hoppas du hittar bra, stöttande sådana när det sker.


    Tack för ditt svar! Jag vill inget hellre än att flytta men det finns vissa skäl till att jag inte kan göra det. Jag förstår verkligen att du inte orkade anmäla, processen är hemskt jobbigt och jag tror inte jag skulle klara av det igen. 
    Jag har en person som stöttar mig, som jag verkligen kan berätta för utan att hon kommer anmäla. Hon har lovat att inte anmäla oavsett vad jag berättar. 

  • Anonym (.)
    Anonym (hmmm) skrev 2021-05-07 17:13:08 följande:

    Du har gjort dig av med en sopig kille nu är det dags att göra av med sopiga vänner.

    Hon är ingen vän.


    Men är hon verkligen så hemsk? Överreagerar jag inte? Jag vill inte bryta vänskapen med henne, det känns överdrivet, men hon har liksom inte ens bett om ursäkt. 
  • Anonym (.)
    Anonym (D) skrev 2021-05-08 10:56:35 följande:

    Om hon verkligen tycker och tror allt det där som du tror att hon gör så är hon ju ingen vidare vän. Men jag tycker att det är svårt att avgöra vad som är sant och vad som bara är dina egna spekulationer. Har hon sagt att hon inte tror på dig? Eller råkade hon bara formulera en fråga lite tokigt?
    Jag vet inte. Men hon har alltid varit lite skeptisk mot allt. Hon är väldigt ifrågasättande av sig och det blir jobbigt när man liksom bara vill prata om något man varit om. Hon han nu sagt att hon inte kan förstå hur någon som gör såna saker inte kan åka dit. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-05-08 18:46:44 följande:
    Vadå "inte kan åka dit", du sa ju förut att han är dömd..? Hur mkt skit ska du ta från henne? Även om hon generellt är misstänksam så finns det saker man bara inte tjafsar om!
    Han är dömd för en grej men hon kan inte förstå hur han kan fortsätta utan att bli dömd igen, så tolkar jag det hon skrivit. Hon verkar inte förstå hur jobbigt det blir för mig att känna att jag måste försvara mig när hon ifrågasätter saker.
  • Anonym (.)
    Anonym (Thunderfury) skrev 2021-05-08 21:51:16 följande:
    Det är faktiskt svårt att tro på att inget händer när en person anmäler misshandel och (efter relationens slut) omfattande trakasserier från ett ex under lång tid. Att en man kan sitta på sitt jobb, på arbetstid, och skriva dödshot till henne medan han är inloggad med sånt där kort de har för att komma åt alla system så att man vet 100% att det är den personen som är inloggad på den datorn, och polisen skiter i att ens kolla upp det.

    Jag har en bekant som råkat ut för det och det låter helt otroligt det hon berättar, det är kanske mer att man vill inte tro att det är sant att skyddet för kvinnor är så dåligt.

    Och sen fixar inte jag att höra för mycket om det för jag hade utan att blinka betalat nån för att krossa knäna på idioten om jag visste var han bodde nu. Men tackochlov har han ett namn som det finns fler av i en större stad och jag vet inte hans nuvarande adress. Tro inte att jag inte har försökt ta reda på den men hon vill inte riktigt berätta och det är nog bra det.

    Vi hade tappat bort varandra lite och jag träffade henne bara en gång medan de var ihop. Hon betedde sig jättemärkligt och gav ursäkter för att han inte var där och jag misstänkte klart att något var fel. Men klart som fan att han inte ville visa sitt nylle för någon som kunde göra nåt åt saken.
    Till mig är han noggrann med att aldrig/sällan skriva saker då han vet att det kan användas mot han. Om han skulle skriva saker är det ju lättare att bevis men jag tror knappt att det skulle leda till någon förändring tyvärr. 

    Skyddet är  i princip icke-existerande skulle jag säga..
  • Anonym (.)
    Anonym (Thunderfury) skrev 2021-05-08 22:01:36 följande:
    Ja, tyvärr verkar det så. Därför betalar jag hellre några känningar för att lösa problemet än går till polisen om det händer någon nära mig.

    En blind man med krossade knän får svårt att få tag i en kvinna att slå på igen, tänker jag. 
    Jag kan förstå din inställning till det. Det ända jag vill är att få upprättelse och hjälp. Eller att han bara slutar
  • Anonym (.)
    Anonym (Thunderfury) skrev 2021-05-09 00:04:47 följande:
    Har han ingen familj? Inga vänner som har skallen rätt påskruvad?

    Jag hade i alla fall skämts ihjäl för att ha en sån i familjen/bland mina vänner och sett till att han slutade om han vill ha kvar sina relationer öht.
    Han har familj och vänner. Dom tror han. Han har liksom utsatt fler kvinnor och ändå tror dom på han...
Svar på tråden Kompis som inte verkar tro på mig när jag berättar att mitt ex dömts för att ha misshandlat mig