• Anonym (Mor ror)

    Det här med kalas nu...

    Dottern blev bjuden på kalas nästa helg. Hela förskoleklassen. Vi bestämde oss genast för att tacka nej. Nog för att hon umgås med sina klasskamrater, men inte med kamratens föräldrar. Kalaset är dessutom på "lokal" där personal måste vara närvarande och ganska nära, på grund av aktiviteten som ska genomföras. Flera föräldrar kommer sannolikt stanna kvar, eftersom kalaset är en bit bort. När vi hade utekalas i somras, stannade alla utom en förälder kvar. 

    Alla i klassen pratar om kalaset. Min dotter är så klart jätteledsen att hon inte får gå. Vi förklarar och förklarar och hon förstår varför vi säger nej, men det hjälper inte med besvikelsen hos en så liten ändå. Vi verkar vara ganska ensamma om att inte tillåta den typen av umgänge. 

    Det känns så sjukt onödigt att ställa till med sådana här kalas i de här tiderna. Okej om några barn ses utomhus, men så här stora sammankomster, dessutom med utomstående vuxna med känns bara dumt. Jag förstår om andra föräldrar låter sina barn gå på grund av grupptrycket, det är ju ledsamt att se sitt barn så ledset och besviket. Idag ville hon inte gå till skolan, eftersom det är jobbigt att höra kalaspratet. 

    Varför gör man så här?  Jag tycker inte att det är vi som är oresonliga ändå?

  • Svar på tråden Det här med kalas nu...
  • Anonym (.)
    Anonym (Mor ror) skrev 2021-05-05 11:40:31 följande:

    Dottern blev bjuden på kalas nästa helg. Hela förskoleklassen. Vi bestämde oss genast för att tacka nej. Nog för att hon umgås med sina klasskamrater, men inte med kamratens föräldrar. Kalaset är dessutom på "lokal" där personal måste vara närvarande och ganska nära, på grund av aktiviteten som ska genomföras. Flera föräldrar kommer sannolikt stanna kvar, eftersom kalaset är en bit bort. När vi hade utekalas i somras, stannade alla utom en förälder kvar. 

    Alla i klassen pratar om kalaset. Min dotter är så klart jätteledsen att hon inte får gå. Vi förklarar och förklarar och hon förstår varför vi säger nej, men det hjälper inte med besvikelsen hos en så liten ändå. Vi verkar vara ganska ensamma om att inte tillåta den typen av umgänge. 

    Det känns så sjukt onödigt att ställa till med sådana här kalas i de här tiderna. Okej om några barn ses utomhus, men så här stora sammankomster, dessutom med utomstående vuxna med känns bara dumt. Jag förstår om andra föräldrar låter sina barn gå på grund av grupptrycket, det är ju ledsamt att se sitt barn så ledset och besviket. Idag ville hon inte gå till skolan, eftersom det är jobbigt att höra kalaspratet. 

    Varför gör man så här?  Jag tycker inte att det är vi som är oresonliga ändå?


    Vad är det för ställe där de inte kan garantera avstånd till/mellan gästerna?

    Gäller inte reglerna om max 8 personer längre?
  • Anonym (Mor ror)
    Anonym (.) skrev 2021-05-05 11:44:01 följande:

    Vad är det för ställe där de inte kan garantera avstånd till/mellan gästerna?

    Gäller inte reglerna om max 8 personer längre?


    Det är en aktivitet där instruktörer behöver finnas till hands och vara ganska nära.
  • Anonym (Miss)

    Spontant tycker jag det är dumt att bjuda in hela klassen till en sån tillställning nu. De kunde väntat till hösten eller nästa år och haft ett vanligt utomhuskalas i år kan jag tycka. Men är det bara 6-8 barn i klassen hade jag kunnat vara mer flexibel (även om just det att okända instruktörer ska komma nära inpå inomhus. Ska personalen ha munskydd och visir på sig kunde jag kanske låtit barnet gå om de var en liten förskoleklass). De där föräldrarna som stannar hoppas jag stannar utomhus?

    Vi lät vårt barn gå i skidskola i vintras. Då var skidläraren delvis nära vid behov men tog på munskydd då. Jag var skeptisk men det visade sig att det enbart var två barn och läraren samt nästintill folktomt i backarna. Då kändes det tryggt.

    Jag känner med din dotter. Det är otroligt jobbig sits hon är i. Samtidigt tycker jag inte du principiellt gör fel i denna situationen.

  • Anonym (Mor ror)
    Anonym (Miss) skrev 2021-05-05 11:59:53 följande:

    Spontant tycker jag det är dumt att bjuda in hela klassen till en sån tillställning nu. De kunde väntat till hösten eller nästa år och haft ett vanligt utomhuskalas i år kan jag tycka. Men är det bara 6-8 barn i klassen hade jag kunnat vara mer flexibel (även om just det att okända instruktörer ska komma nära inpå inomhus. Ska personalen ha munskydd och visir på sig kunde jag kanske låtit barnet gå om de var en liten förskoleklass). De där föräldrarna som stannar hoppas jag stannar utomhus?

    Vi lät vårt barn gå i skidskola i vintras. Då var skidläraren delvis nära vid behov men tog på munskydd då. Jag var skeptisk men det visade sig att det enbart var två barn och läraren samt nästintill folktomt i backarna. Då kändes det tryggt.

    Jag känner med din dotter. Det är otroligt jobbig sits hon är i. Samtidigt tycker jag inte du principiellt gör fel i denna situationen.


    Det är över 20 barn bjudna. Om de hängt utomhus hade jag känt mig lugn, men med föräldrar och andra vuxna blir kretsen plötsligt mycket större.
  • Anonym (ZÅÖ)

    Krasst tänkt, men hon träffar ju samma barn varje dag i skolan och en massa personal i skolan och på fritids. Det är nog ingen större skillnad att ses på typ jumpyard eller liknande. 

    Inte håller de avstånd i skolan heller, det tror jag inte...

    Om personalen har munskydd skulle jag känna mig lika säker som med skolan. 

  • Anonym (Mor ror)
    Anonym (ZÅÖ) skrev 2021-05-05 12:36:51 följande:

    Krasst tänkt, men hon träffar ju samma barn varje dag i skolan och en massa personal i skolan och på fritids. Det är nog ingen större skillnad att ses på typ jumpyard eller liknande. 

    Inte håller de avstånd i skolan heller, det tror jag inte...

    Om personalen har munskydd skulle jag känna mig lika säker som med skolan. 


    Skolan har löst det väldigt bra. Klassen är en sak, men de har en liten grupp personal knuten till varje klass, ingen samvaro med andra klasser och fritids enbart utomhus.
  • Anonym (ZÅÖ)
    Anonym (Mor ror) skrev 2021-05-05 12:40:47 följande:
    Skolan har löst det väldigt bra. Klassen är en sak, men de har en liten grupp personal knuten till varje klass, ingen samvaro med andra klasser och fritids enbart utomhus.
    Ni gör förstås som ni vill. Jag bara skrev hur jag såg på saken. 
  • Anonym (yep)

    Hej,

    Jag förstår inte heller hur folk tänker nu under corona ärligt talat. Dottern blev också bjuden till ett kalas. De skulle vara utomhus på tomten och det var inte så många inbjudna så tänkte därför att man kan hålla avstånd osv.. Men under natten hade det snöat och även dagen efter och då skrev mamman att de flyttat in kalaset.. Jag sa då att vi kommer inte pga corona (jag är dessutom gravid så tänker inte ta några risker), hon tyckte vi kunde lämna vår dotter hos dem. Jag sa att det gör jag inte, dels pga corona och dels pga att jag inte ens känner dem (vilket jag inte sa men jag går inte o lämnar vårt barn hos folk jag inte känner väldigt bra så är det bara). Folk har verkligen olika metoder att uppfostra sina barn, och det märks verkligen tydligare nu under corona då vissa inte ens verkar läsa tidningen. 

  • sextiotalist

    Ser "fram" mot nästa klusterrapport (konsekvenstänk saknas uppenbarligen hos vissa personer)
    Hon är jätteledsen nu, gör något extra roligt med henne den dagen 

  • Anonym (Mor ror)
    Anonym (Arg) skrev 2021-05-06 10:20:33 följande:

    Smittspridning är som högst bland unga just nu, så de har detta att se fram emot på kalaset. Barnen blir smittade, som sen smittar föräldrarna, som sen smittar folk på sina jobb, osv, sen fortsätter det så och vi blir aldrig fri från smittspridningen, vilket betyder att restriktionerna inte kommer lättas. Jag hade anmält det, och ifrågasatt vad de håller på med, vi är mitt i en pandemi! Det är OANSVARIGT de är aktivt med och bidrar till en smittspridning och förstör för oss alla, för ett jäkla kalas!


    Barnen ses ju i skolan (även om de vuxna på kalaset inte är med då), men vi resonerar dels så att ju fler tillfällen för smitta, desto farligare. Det är inte farligare att gå på Lindex än på Ica, men att gå på båda ökar risken för exponering.

    Dessutom vill vi ta ett samhällsansvar och föregå med gott exempel för våra barn. Att gå på kalas, när farmor och farfar suttit inlåsta i över ett år, känns helt galet. Vi skulle säkert klara oss bra, men kanske inte alla andra. 
Svar på tråden Det här med kalas nu...