• Anonym (Sviken)

Självförtroende noll....

Min fru var otrogen mot mig och jag var så klart inne på att skiljas. Men jag ville förbereda en del innan jag sa det så det har dragit ut på tiden.

Nu känner jag att mitt självförtroende är så lågt att jag inte vet vad jag ska göra längre. Var hon otrogen för att jag är dålig i sängen, har för liten kuk, är för tråkig...jag vet inte? Hennes förklaring (alkohol och tillfälle) hjälper mig ju inte...och hon har dessutom varit otrogen mer än en gång så hon har ju inte berättat sanningen.

Innan detta var jag en glad skit med bra självförtroende som trodde jag hade hittat mitt livs kärlek....nu är jag ingenting.

Nån som har kommit vidare efter otrohet som kan komma med tips och råd....?

• Svar på tråden Självförtroende noll....
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Sviken) skrev 2021-05-05 15:57:34 följande:

Min fru var otrogen mot mig och jag var så klart inne på att skiljas. Men jag ville förbereda en del innan jag sa det så det har dragit ut på tiden.

Nu känner jag att mitt självförtroende är så lågt att jag inte vet vad jag ska göra längre. Var hon otrogen för att jag är dålig i sängen, har för liten kuk, är för tråkig...jag vet inte? Hennes förklaring (alkohol och tillfälle) hjälper mig ju inte...och hon har dessutom varit otrogen mer än en gång så hon har ju inte berättat sanningen.

Innan detta var jag en glad skit med bra självförtroende som trodde jag hade hittat mitt livs kärlek....nu är jag ingenting.

Hur vill du komma vidare? Stanna eller skilja dig?
  • Anonym (Sviken)

Svaret borde ju självklart vara skilja mig...

• Anonym (FYI)
    Anonym (Sviken) skrev 2021-05-05 16:27:19 följande:

Svaret borde ju självklart vara skilja mig...

Ja, var du inne på det från början är det nog det bästa. vad orsaken skulle vara till hennes otrohet har ingen betydelse. Hon har ju visat att det inte går att lita på henne och att respekten för dig inte finns.
    Hur fick du reda på det, och hur vet du att det hänt flera ggr?
  • Anonym (Sviken)
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-05 16:40:08 följande:

Ja, var du inne på det från början är det nog det bästa. vad orsaken skulle vara till hennes otrohet har ingen betydelse. Hon har ju visat att det inte går att lita på henne och att respekten för dig inte finns.

Hur fick du reda på det, och hur vet du att det hänt flera ggr?

Hon berättade...men inte allt på en gång... och troligen har hon fortfarande inte berättat allt
  • Anonym (Eli)

En gång otrogen, alltid otrogen.

Vill du fortsätta stå ut med att hon går bakom ryggen på dig och knullar med andra - stanna kvar.

Om inte - dra.

• Anonym (FYI)
    Anonym (Sviken) skrev 2021-05-05 16:43:42 följande:
    Hon berättade...men inte allt på en gång... och troligen har hon fortfarande inte berättat allt
    Tja, tycker du själv att det är vettigt att stanna. 
    Hur länge har du vetat? enbart ons, eller återkommande?
    Har hon talat om varför hon berättade? Hade hon dåligt samvete eller var det för att jävlas.
    Alla frågor för att få en bild av ert förhållande för din ts talar inte om så mycket egentligen eftersom du nu tvekar om hur du skall gå vidare.
  • Anonym (Sviken)

Det handlar nog mest om hur jag ska gå vidare och bygga upp eller få tillbaka självförtroendet.

Just nu skäms jag och känner mig patetisk som inte slängt ut henne för länge sen. Men det beror på (tror jag) att jag är rädd för att bli själv. Eftersom jag inte vet anledningen till otroheten så är jag orolig att jag helt enkelt inte duger till nåt....

• Tukt
    Anonym (Sviken) skrev 2021-05-05 17:04:09 följande:

Det handlar nog mest om hur jag ska gå vidare och bygga upp eller få tillbaka självförtroendet.

Just nu skäms jag och känner mig patetisk som inte slängt ut henne för länge sen. Men det beror på (tror jag) att jag är rädd för att bli själv. Eftersom jag inte vet anledningen till otroheten så är jag orolig att jag helt enkelt inte duger till nåt....

Du kommer nog inte få ordning på självförtroendet förens du tagit tag i situationen och känner du har makten över ditt egna liv.
    Det är ju en del i din situation, att din fru försatt dig i vanmakt. Det har hänt stora och viktiga saker du inte kunnat ta kontrollen över. Det är ju också samma känslor som uppkommer vid posttraumatisk stress symptom.
    Så för att vända det så måste du vända din maktlöshet till att själv ha initiativet, vare sig det är att gå till terapeut och reda ut saker med din fru eller lämna.
    För att känna du får kontroll så är det viktigt att sätta upp tydliga mål och skaffa målbilder. Lösa saker som med boende eller strul som kan uppstå med bodelningen och annat.
  • Anonym (Sambo sen 10år)

Otrohet beror SÄLLAN på att det är något fel på DIG/den som blir bedragen. Självfallet faller det sig naturligt att man rannsakar sig själv och letar efter fel.

Hennes otrohet kan bero på 100 olika saker, oftast på personen som själv är den som bedrar. Spänning, nyfikenhet bekräftelsebehov, att hon är uttråkad, relationen er emellan, kommunikationsproblem, vad som...

Har hon ändå valt att både försöka ha kvar kakan och samtidigt äta den så är det nog inget fel på kakan så att säga.

Nej. Det suger att bli bedragen och man känner sig tom, som om allt viktigt man varit och kännt sig som är borta. Mest är det det mellan er som gör att du känner så, dock så tycker jag att jobba på att få dig själv att känna dig bättre borde vara prio ett nu istället för att försöka reparera er relation efter många svek som du skriver. Satsa på dig själv, klart DU DUGER!

• Anonym (FYI)
    Anonym (Sviken) skrev 2021-05-05 17:04:09 följande:

Håller med både (Tukt och "Sambo") här. Det är inte ditt fel på något plan att din fru har svikit dig. Hela det ansvaret ligger på henne.
  • Anonym (beklagar)
    Anonym (Sviken) skrev 2021-05-05 15:57:34 följande:

Klassiskt misstag TS, att lägga skulden på dig själv.

Tänk såhär, ALLA förhållanden har svackor och brister, men alla väljer ju inte att bete sig som svin när de är missnöjda med något eller längtar efter något eller hur? De flesta väljer att hantera det på ett värdigt sätt eller i värsta fall skiljas. Men det gjorde ju inte hon, hon valde att bete sig som ett svin. Det var ett medvetet val hon gjorde, inte något som hon "drevs" till. Hon kunde valt att hantera det på bättre sätt som många andra gör men valde otrohet. Alltså har det inte ett skit med dig eller ert förhållande att göra. Det hara BARA med henne och hennes egna brister att göra.

Komma vidare kommer du göra, men det tar tyvärr ett tag innan man läker. Man går igenom ett antal faser på vägen men till slut läker man.

sv.wikipedia.org/wiki/Psykisk_kris

Tips är att:

1) Prata prata prata och så prata lite till. Man ältar mycket bra att få det ur sig allt skit man bär inom sig. Har du nära vänner och/eller släktingar. Ta hjälp av dem. Om du inte har någon att prata med, ta hjälp av någon terapeut.

2) När man är mitt i skiten är det 150 tankar som far runt i skallen dygnet runt. Man behöver hitta sätt att låta hjärnan vila ibland, även om det bara är 10 minuter åt gången. Gör saker som kan få tänka på annat, exakt vad det är spelar ingen roll, ta promenader, träffa kompisar, sporta, vad som helst som låter din hjärna vila.

3) Fastna inte i meningslös sökande efter "pusselbitar". 
    Vad hon tycker och tänker spelar egentligen ingen roll om ni ändå ska skiljas det enda som spelar någon roll är ATT hon gjorde det och vad det betyder för ert förhållande, varför är egentligen irrelevant. Iom att det inte finns något förtroende kvar mellan er så kommer du ändå aldrig veta om det hon säger är sant eller falskt. Förmodligen kommer större delen vara rent BS. Hon kommer göra allt för att skydda sig själv först och du borde göra detsamma.

4) Tänkt på att du är i väldigt obalans känslomässigt nu, det gör dig sårbar och lättpåverkad / lättmanipulerad. Låt INTE henne snacka omkull dig och få dig att tvivla på dig själv. Lita på dina instinkter, känns det fel så ÄR det fel oavsett vad hon säger. 

5) Försök distansiera dig från henne så snabbt du kan. Är det du som ska flytta sök boende asap. Äger du boendet själv släng ut henne asap. Har ni möjlighet att turas om att bo där ni gör, använd det. Att vara i ständig kontakt med henne är en ständig påminnelse om sveket och öppnar ständigt upp såren. Du behöver lugn och ro för att läka.

6) Om ni har barn, fokusera till 100% på dem och dig själv. De kommer behöva all stöd de kan för deras välrd kommer förändras drastiskt. Låt inte dina känslor gå ut över dem. Känner du att du har svårt att orka med, ta hjälp av vänner och bekanta.
Svar på tråden Självförtroende noll....