• Anonym (Engli­sh)
    Wed 5 May 2021 18:19
    125 visningar
    8 svar
    8
    125

    Ha ont = have a pain?

    Dottern håller på med glosor i skolan. Det är inte första gången jag reagerar på glosorna

    Nu är det - har ont = have a pain

    Låter helknas. Stämmer det ?

  • Svar på tråden Ha ont = have a pain?
  • Wed 5 May 2021 18:29
    #1

    Ja det heter så. Tex "I have a pain in my back".

    Man kan givetvis uttrycka det på andra sätt också, tex "My back is aching" eller"I have a sore back".

  • Anonym (pppp)
    Wed 5 May 2021 18:30
    #2
    Anonym (English) skrev 2021-05-05 18:19:19 följande:

    Dottern håller på med glosor i skolan. Det är inte första gången jag reagerar på glosorna

    Nu är det - har ont = have a pain

    Låter helknas. Stämmer det ?


    You are in pain. To be in pain. To feel pain. 

    Däremot kan man säga " I have pain in my back" . Det går inte att enbart säga "I have pain", som vi kan på svenska. 
  • Mascar­aklump­ar
    Wed 5 May 2021 18:32
    #3

    Ja, eller be in pain om det liksom är mer allmänt (snarare än en smärta på ett specifikt ställe).

  • Wed 5 May 2021 18:39
    #4
    Anonym (pppp) skrev 2021-05-05 18:30:17 följande:
    You are in pain. To be in pain. To feel pain. 

    Däremot kan man säga " I have pain in my back" . Det går inte att enbart säga "I have pain", som vi kan på svenska. 
    Precis så är det!
  • Wed 5 May 2021 19:18
    #5

    In pain

  • Wed 5 May 2021 19:38
    #6

    Frågar jag någon på vår akut vad som fått dem att söka dit, skulle ?Because I have pain? vara ett vanligt svar, följt av en närmre förklaring. Så modern amerikansk engelska tillåter det.

  • Wed 5 May 2021 19:40
    #7

    Om nästa glosa är in my back eller in my arm eller något liknande så funkar det ju, som BuoBä skriver, annars låter det lite konstigt. Men notera att du TS faktiskt har skrivit att det står har ont, inte att ha ont, så exempelvis to be in pain eller to feel pain motsvarar inte vad som står på svenska.

  • Glinda från Oz
    Wed 5 May 2021 19:42
    #8

    Nej, det är inte korrekt men beroende på i vilken årskurs hon går i kan det kanske fungera ändå. Jag har nyligen börjat läsa franska och i hela första kursen i princip förstod man inte ett ord, gloslistan tog alltså upp ord för ord och ibland buntar de ihop ord. T.ex kan gloslistan vara uppdelad såhär:

    1. Ha ont- Have a pain

    2- I- in

    3. Min- my

    4. Rygg- back

Svar på tråden Ha ont = have a pain?