• Wed 5 May 2021 19:16
    429 visningar
    23 svar
    23
    429

    Kan man älska någon och ändå göra slut

    Ja. Kan man älska någon oerhört mycket, på djupet, på riktigt och ändå göra slut?

    Och. Vad "krävs" i så fall?

    Har någon varit med om denna situation?

  • Svar på tråden Kan man älska någon och ändå göra slut
  • Anonym (Ja)
    Wed 5 May 2021 19:18
    #1

    Självklart. Antingen finns det saker i den andras personlighet som gör att man inte alls är kompatibla trots allt, eller att man har olika livsmål, eller om den andra gjort något oförlåtligt.

  • Anonym (Gräns­er)
    Wed 5 May 2021 19:23
    #2

    Japp!

    Trots att man älskar någon behöver man inte vara tillsammans med personen.

    Ibland är det bättre att gå än att skaffa barn med någon olämpligt, köpa hus med någon som retar gallfeber på en eller leva med någon som inte respekterar en.

  • Anonym (Pol)
    Wed 5 May 2021 19:28
    #3
    -1
    Anonym (Gränser) skrev 2021-05-05 19:23:29 följande:

    Japp!

    Trots att man älskar någon behöver man inte vara tillsammans med personen.

    Ibland är det bättre att gå än att skaffa barn med någon olämpligt, köpa hus med någon som retar gallfeber på en eller leva med någon som inte respekterar en.


    Om en person retar gallfeber på en är det regel en själv som är problemet.

    Rent generellt är det oerhört patetiskt att göra slut med någon man älskar. Brist på ansvar och offerroll är ledordwn för en sådan person.
  • Wed 5 May 2021 19:39
    #4

    Ja, jag får väl klistra in denna här också, då....


    Ja. Jag ock mitt ex orkade inte ta oss igenom allt tillsammans till slut. Ett förlorat barn (för tidigt född, levde endast några minuter) blev för mycket, efter all annan sorg vi båda gått igenom de senaste åren före det. Broke the camels back.


    Vi älskade varandra då, och på sätt och vis gör vi det än idag, och vi är fortfarande bästa vänner, som vi har varit hela mitt liv (bokstavligen känt varandra sedan jag var 2 veckor gammal). Men ibland är det bästa man kan göra för den man älskar är att låta denne gå. Komma vidare i livet. Och hur mycket man än älskar varandra är det inte alltid man kan ge varandra det man behöver.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Gräns­er)
    Wed 5 May 2021 19:39
    #5
    Anonym (Pol) skrev 2021-05-05 19:28:28 följande:

    Om en person retar gallfeber på en är det regel en själv som är problemet.

    Rent generellt är det oerhört patetiskt att göra slut med någon man älskar. Brist på ansvar och offerroll är ledordwn för en sådan person.


    Hellre patetisk än bitter och tillsammans med någon som det inte fungerar med. Folk som inte får fram bra delar i varandra behöver inte vara ihop "bara" för att de älskar varandra.

    Kärlek är inte tillräckligt i vissa situationer.

    Ibland behöver man gå i från destruktiva relationer.
  • Anonym (A)
    Wed 5 May 2021 20:22
    #8

    Det beror nog på situationen. Jag tycker man kan göra slut om man känner att den andra parten inte är villig att ge lika mycket som en själv. Om man påriktigt inte ser en framtid med hen som partner borde man också göra slut. Ja det kommer väll ner till ser du en framtid med hen där du är lycklig? Och ser hen en framtid med dig där hen skulle vara lycklig? Samt är känslorna besvarade?

  • Anonym (Kärle­k)
    Wed 5 May 2021 22:01
    #9

    Bara för att det finns äkta och djup kärlek mellan två individer betyder inte det per automatik att de personerna behandlar varandra väl och kan mycket väl leva i en ohälsosam relation för den ena eller båda involverade parter.

  • Wed 5 May 2021 22:08
    #10

    Ja - det har hänt mig två gånger.
    Den ena visade sig lida av grava personlighetsstörningar - det gick inte att leva med henne, men hon var och är mitt livs kärlek. 


    Den andra var alldeles för egocentrerade och behandlade mig respektlöst.

  • Anonym (EnAnn­anFru)
    Wed 5 May 2021 23:13
    #11

    Ja, men det är väldigt jobbigt.

    Att älska någon mycket behöver ju inte betyda att du tar vilken skit som helst från den andra personen. En annan anledning skulle kunna vara om ni har olika mål i livet.

  • Wed 5 May 2021 23:32
    #12

    Yes, det kan man. Det finns många anledningar. Det kan vara fel tidpunkt. Att man älskar varandra men man är för olika så man är inte bra för varandra. Den ena kan ha varit otrogen. Man vill bo på olika ställen. Ha olika mål i livet. Barnfrågan.

    Jag och mitt ex älskade varandra men vi var inte bra för varandra. Det var smärtsamt att göra slut men det var rätt beslut.

Svar på tråden Kan man älska någon och ändå göra slut