• Anonym (Orolig_bror)

    Min brors flickvän som är behandlingspedagog har blivit kär i en klient utan min brors vetskap. Vad göra?

    Jag har fått reda på att min brors flickvän, som jobbar som behandlare på beroendeenheten/ socialtjänsten i den kommun där jag bor, har någon sorts sido-äventyr med en av sina klienter, utan hans (min brors) vetskap. Det är missbrukare hon har hand om och hon har en sorts egen stil som behandlare, där hon försöker vara så mänsklig som möjligt mot dem. Och med hennes lite unika stil är det kanske inte så konstigt om det uppstår känslor mellan behandlare och klient.

    Min bror vet alltså inte om detta. Han är världens bästa familjefar och gör verkligen allt för både sin flickvän och barnen. En helyllekille med andra ord. Så faktiskt förstår jag inte vad hon skulle ha för anledning att vara otrogen mot honom.

    Jag har inte vågat berätta för min bror eftersom jag vet att han skulle komma att ta det väldigt hårt, så mycket som han bryr sig om och månar om sin familj.

    Samtidigt gör det väldigt ont i mig att veta att hon gör detta mot honom, utan hans vetskap.

    Hur ska jag göra?

  • Svar på tråden Min brors flickvän som är behandlingspedagog har blivit kär i en klient utan min brors vetskap. Vad göra?
  • Anonym (Jag)

    Givetvis måste han få veta detta. Snarast. Du säger till henne att hon har x antal dagar på sig att berätta det, sen berättar du det. Vilket fruktansvärt svek! Och jag hade blivit helt förkrossad om jag fick veta att mitt syskon hade vetat och inte sagt något.

    Sen begår hon ju grovt tjänstefel och där får ni välja själva om ni ska informera hennes chef. Jag tycker gott ni kan göra det då hon inte är lämplig på sitt jobb.

  • momjanet

    "Du har fått veta..."
    Låter som att du tar skvaller och förtal för sanningar ristade i sten.
    Vad säger svägerskan själv när du frågar henne om detta?
    Vad vill hon att du intar för roll?

    Det du ska göra är självklart att fråga svägerskan om det är sant.
    Sedan ska du fråga henne hur du ska agera.

    Allt annat är omoraliskt och oetiskt.

  • Tecum

    Fråga flickvännen vad f-n hon sysslar med och hota med att berätta för brodern.
    Men om hon tänder på missbrukare och bad boys är nog relationen  ganska körd. Helyllekillar är ju raka motsatsen.

  • Anonym (Syster)

    Du måste så klart berätta för honom! Så länge du låter det där fortgå bakom hans rygg är du delaktig i hennes svek. Det där är deras problem att reda ut, men han kommer garanterat att kunna bli väldigt besviken på dig också om det kryper fram att du visste om det. Om du har något som helst samvete så måste du faktiskt berätta förr eller senare i alla fall, och ju förr desto bättre.

    Hon beter sig ju fullständigt oprofessionellt dessutom och hennes chef måste få veta det där. Hon bryter mot allt var professionellt uppträdande heter, och dessutom förstör hon tillfrisknandet för sin klient! Och vem vet hur många hon haft ihop det med tidigare...

    Det finns bara en sak att göra ts, även om det är tufft. Det enda rätta är att värna om din brors bästa och berätta för honom.

  • Anonym (Soc.)

    Du ska kontakta hennes arbetsgivare. Att hon är otrogen är typ det minsta problemet i sammanhanget. Hon begår ett allvarligt övergrepp mot en klient i beroendeställning genom att inleda en relation med en klient. Det är så illa att jag inte ens har ord. Jag har bevittnat liknande saker vid ett par tillfällen i mitt yrkesliv. Vederbörande brukar få sparken så det visslar om det. Med all rätt.

  • Anonym (Soc.)

    Förövrigt är det obegripligt att du är så illojal mot din bror att du inte berättar Han är en vuxen människa och du berövar honom möjligheten att själv välja utifrån vilka premisser han vill leva sitt liv.

    När det gäller ett syskon är det fullständigt självklart att man lägger sig i.

  • Anonym (Affe)

    Gör ingenting. Det kommer ändå komma fram så småningom.

  • Anonym (äpöujy,mhtj)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-05-05 20:47:04 följande:

    Du ska kontakta hennes arbetsgivare. Att hon är otrogen är typ det minsta problemet i sammanhanget. Hon begår ett allvarligt övergrepp mot en klient i beroendeställning genom att inleda en relation med en klient. Det är så illa att jag inte ens har ord. Jag har bevittnat liknande saker vid ett par tillfällen i mitt yrkesliv. Vederbörande brukar få sparken så det visslar om det. Med all rätt.


    Exakt! Jag förväntade mig att alla inlägg skulle handla om detta, men icke! Mycket märkligt. 


     


    Det är fruktansvärt att bete sig så. 


     


    Ang att bete sig så mänskligt som möjligt mot dem, eh va? Det gör väl alla behandlare? 

  • Gameofthrones

    Jag tycket att du ska berätta detta till hennes arbetsgivare. Det är en dum sits med klienter och beroendeställning.

    Hade jag varit i dina skor. Men mera info hade jag sett dem ha sex då skulle jag ställa henne mot väggen gör slut med min bror. Goodbye! - hade jag gjort.

    Nu är en jättetråkig situation du sitter i. Försök bit i hop. Blir det värre skulle jag säga till henne.

  • Friger

    Min första reaktion när jag får reda på skvaller är att hålla käft och glömma saken.

    Men... Här börjar saker landa på specialregler...

    Din lojalitet måste alltid ligga till ditt blod i första hand. Alltså berättar du för din bror.

  • Räkan77

    Hur säker är du på att hon verkligen har ett sidoäventyr? Jag skulle börja med att prata med svägerskan för att bilda sig en uppfattning om hur hon ser på det hela. Bäst är ju om hon själv berättar för sin sambo och arbetsgivare. Men om hon inte gör det så tycker jag du ska berätta för båda.

  • Anonym (jury)

    I en sådan situation måste du givetvis vara lojal mot din bror och berätta. Detta oavsett om det finns bevis eller inte. 

    Berätta vad du hört på ett så objektivt sätt som möjligt, utan att ta ställning till sanningsenligheten i det du hört. Låt din bror själv bedöma.

    Att idealistiska kvinnor med relationer till helyllekillar blir förälskade och inleder relationer till problematiska badboys är tyvärr vanligt förekommande och svårt att göra något åt. Helyllekillen kan ju varken bli mer badboy eller mer helyllekille för att lösa problemet. Räkna med att det är kört mellan din bror och flickvännen.

  • Anonym (Soc.)

    För ett par år sedan inledde en killega en relation med sin egen klient, som var i aktivt missbruk.

    hon förstod inte alls varför det var tokigt och tyckte att hon kunde hjälpa honom med sin körlek och visste minsann att han var drogfri vilket han inte var. Ytterst obehagligt för arbetsgruppen att sitta och diskutera ärenden samtidigt som man visste att hon var kompis med flera och låg med en. Hon blev av med jobbet. Vilket resulterade att den instabila missbrukaten blev vansinnig och hotad halva kontoret. I den vevan fattade även kollegan att det inte va så smart att va ihop med sin galna klient och gjorde slut. Det blev då helt kaos för klienten som då tappade all då hon knutit så mycket av sig själv och deras relation till nykterhet.

    Slutade med att han hängde sig.

  • Anonym (Man49)

    Berättar du för arbetsgivaren så kommer hon troligen få sparken omg och hon förtjänar nog inget annat

    Hon utnyttjar sin klient och begår ett brott kan man säga och hon är ju väldigt otrogen på ett olagligt sätt.

    Moraliskt så skulle jag själv inte kunna låta bli att tala om för min bror vad jag vet , han förtjänar att veta.

    Kanske att prata med henne direkt , beror ju på hur hon tar det , hon kan ju neka och ljuga å vända på det till sin fördel eller så kryper hon till korset å erkänner.

    Du känner henne bättre än alla här så du har ju 3 alternativ att köra på.

  • Anonym (??)
    Hur har du fått veta?
    Varför skriver du i rubriken att hon är kär? Din text sedan låter verkligen inte som det. Eftersom du inte verkar vara så nogräknad i hur du uttrycker när du skriver så undrar jag hur detta verkligen är - VAD är det egentligen du har fått veta? 
    Har kvinnan sagt det själv? Jobbar du på samma ställe och sett att hon haft sex med en klient? Känner du någon som jobba på samma ställe och bara slängt ur sig nåt om att denne "tror" något? osv. 

    Om hon gör något otillåtet på sin arbetsplats bör chefen få reda på det, men vad är du i för position att kontakta hennes chef och på vilka grunder? Har du inte grund i att du skulle våga kontakta arbetsplatsen är det nog heller inte skäl till att berätta något för din bror. 
    Därför igen: VAD har du hört, HUR fick du den infon och går det att lita på källan? 
  • momjanet

    Den här tråden är mycket talande.
    För den visar verkligen hur förödande skvaller och förtal är och kan vara och hur det fungerar.

    På hur många arbetsplatser funkar det inte precis så här?
    Enligt fackförbunden är problemet gigantiskt. Något som börjar med lite oskyldigt skvaller blir snart mobbing, förtal som slutar med psykisk ohälsa och att den utsatte får sparken pga personliga problem.

    Det jag tänker på är att TS på intet sätt förtydligat sig själv.
    Jag tänker även på att många sväljer berättelsen med hull och hår utan att ifrågasätta det minsta lilla.

    Att någon så bergsäkert kan veta att en tredje person "är kär"  är underligt. Hur kan TS vara så säker? Hur har TS fått veta?
    Att TS så säkert vet att den tredje personen är otrogen är lika underligt. Hur har TS fått veta? Hur klan TS veta att det är sanning och inte bara skvaller?

    Just sådana här rykten är inte alls ovanliga på arbetsplatser. ("har ni hört att XX är otrogen med YY?).
    I den här tråden ser man att majoriteten kommer att svälja skvallret med hull och hår och dessutom går vidare med det. För att göra ont värre.

    Det är inte konstigt att det finns enorma problem med vuxenmobbing på arbetsplatserna.
    Tack alla ni som visat att det verkligen är så och varför.

Svar på tråden Min brors flickvän som är behandlingspedagog har blivit kär i en klient utan min brors vetskap. Vad göra?