• Anonym (trött på slit och släng)
    Wed 5 May 2021 21:57
    220 visningar
    5 svar
    5
    220

    Vill bygga upp en handsydd, stickad osv garderob. Har du tips till mig?

    Förr i tdien var kläder dyra och man tog hand om det man hade. Inte så mycket val då det var dyrt som bara den och laga och sy om var vad som gällde. Det var i alla fall ganska bra kvalitet, Själv använde jag min mormors mors skolklänning när vi hade gammaldags skoldag i lågstadiet.

    Jag tänker mig en garderob gjord av mig själv för hand, av god kvalitet, så etiskt framställd som går, och lagom klassisk-modern. Men jag har ingen aning om var jag ska börja. Jag skolkade en hel del från syslöjden i skolan också. Men övning ger färdighet, eller vad säger man?

    Tips, förslag, kunskap ni kan dela med er av, allt är välkommet.

  • Svar på tråden Vill bygga upp en handsydd, stickad osv garderob. Har du tips till mig?
  • Anonym (Nybör­jare)
    Wed 5 May 2021 22:05
    #1

    Det är så lätt att vara nybörjare nuförtiden vad gäller att sticka och sy. Du kan hitta hur många tutorials och information på youtube och hur mycket gratis mönster och idéer som helst. Bästa tipset jag har är att inte vara för ambitiös utan att välja lätta och små projekt  och inte välja material som äter upp din budget helt till att börja med. Övning ger färdighet och du kommer att vara redo för mer avancerade saker på nolltid.

  • Anonym (trött på slit och släng) Trådstartaren
    Wed 5 May 2021 22:12
    #2
    Anonym (Nybörjare) skrev 2021-05-05 22:05:00 följande:

    Det är så lätt att vara nybörjare nuförtiden vad gäller att sticka och sy. Du kan hitta hur många tutorials och information på youtube och hur mycket gratis mönster och idéer som helst. Bästa tipset jag har är att inte vara för ambitiös utan att välja lätta och små projekt  och inte välja material som äter upp din budget helt till att börja med. Övning ger färdighet och du kommer att vara redo för mer avancerade saker på nolltid.


    Tack! Jag har en tendens att vara överambitiös och göra pannkaka av allt så därför vill jag ha lite tips på var jag ska börja och leta efter.
  • Anonym (Stick­a)
    Wed 5 May 2021 22:22
    #3

    Jag har bestämt mig för att lära mig sticka i år. Jag kom aldrig längre än provlappen i syslöjden och det var på mellanstadiet (hade träslöjd på högstadiet) på typ stenåldern. Jag har noll koll på hur man stickar, men har hittat några filmer på nätet för absoluta nybörjare. Både hur man stickar och vad man kan sticka. I mitt fall sockar för det går jag i från oktober till maj. Skrattande

    Vad gäller kläder om du inte kan sy alls är det väldigt ambitiöst- men för den skull inte omöjligt. Jag lärde mig sy hjälpligt på maskin som vuxen. Dukar, gardiner, sy in tröjor och sy shorts av byxor är väl vad jag kan. Du får börja på den nivå du är. Kan du inte sy en raksöm kan du inte på en vecka lära dig sy en galaklänning heller. Men det finns säkert filmer att lära sig av.

    Köp billiga tyger på loppis- Erikshjälpen tex- och öva med innan du ger dig på dyrare och fina tyger.

  • Wed 5 May 2021 22:24
    #4

    Kanske inte så lätt i dessa coronatider, men en kurs vore väl bra att gå. Annars, köp billigt tyg och leta mönster på internet eller lär dig hur du fixar mönster av befintliga kläder (köp mönsterpapper). Pröva dig fram, och när du har koll på detta, sy vad du verkligen vill ha, av fina tyger.  

  • Anonym (Lappa och laga)
    Fri 7 May 2021 21:57
    #5

    Min uppfattning är att man kommer väldigt långt med att laga kläder man redan har, just för att lära sig.

    Och börja i några plagg. Gärna samma typ, så du lär dig.

Svar på tråden Vill bygga upp en handsydd, stickad osv garderob. Har du tips till mig?