• Anonym (Anony­m)
    Thu 6 May 2021 11:23
    1175 visningar
    18 svar
    18
    1175

    Tvåbarnsmamma utan ork

    När jag födde mitt andra barn för snart åtta månader sen började jag känna mig utmattad, det var en sån chock att gå från ett till två barn och få ihop schema med lämning/hämtning på förskola och sköta hushållet samtidigt som jag fick lite sömn. Dottern på 2,5 år är så energisk , som man ju är i den åldern så inget konstigt men jag har inte ork längre att leka med henne när sonen sover, och de få timmar som dottern är på förskolan räcker inte för att jag ska få återhämtning för under de timmarna måste jag städa huset, tvätta kläder, aktivera och leka med och sköta om sonen.

    Jag känner mig som en urusel mamma som inte orkar ta hand om mina barn. Min man gör lika mycket som jag men arbetar om dagarna och får åtminstone återhämtning på nätterna eftersom han får sova sina timmar. Innan det går för långt så måste jag ta tag i det här men jag vill helst inte ta upp det med barnmorskan eller inom vården. Jag är rädd att dom ska döma mig och tro att jag inte klarar att ta hand om mina barn. Jag har läst andra trådar om föräldrar som fått orosanmälningar på grund av liknande. Vilka andra alternativ finns det? Eller kan det bli bättre av sig själv med tiden ju äldre barnen blir och man förhoppningsvis får mer sömn?

  • Svar på tråden Tvåbarnsmamma utan ork
  • Anonym (hhh)
    Thu 6 May 2021 11:27
    #1
    Anonym (Anonym) skrev 2021-05-06 11:23:34 följande:

    När jag födde mitt andra barn för snart åtta månader sen började jag känna mig utmattad, det var en sån chock att gå från ett till två barn och få ihop schema med lämning/hämtning på förskola och sköta hushållet samtidigt som jag fick lite sömn. Dottern på 2,5 år är så energisk , som man ju är i den åldern så inget konstigt men jag har inte ork längre att leka med henne när sonen sover, och de få timmar som dottern är på förskolan räcker inte för att jag ska få återhämtning för under de timmarna måste jag städa huset, tvätta kläder, aktivera och leka med och sköta om sonen.

    Jag känner mig som en urusel mamma som inte orkar ta hand om mina barn. Min man gör lika mycket som jag men arbetar om dagarna och får åtminstone återhämtning på nätterna eftersom han får sova sina timmar. Innan det går för långt så måste jag ta tag i det här men jag vill helst inte ta upp det med barnmorskan eller inom vården. Jag är rädd att dom ska döma mig och tro att jag inte klarar att ta hand om mina barn. Jag har läst andra trådar om föräldrar som fått orosanmälningar på grund av liknande. Vilka andra alternativ finns det? Eller kan det bli bättre av sig själv med tiden ju äldre barnen blir och man förhoppningsvis får mer sömn?


    Kan du få mer hjälp genom att boka bort dig på någon timmes "kurs" eller "träning" så att du inte ber om egentid hemma.. utan lägger det på "men jag måste iväg klockan X" hehe. Ibland är det enklare att få utrymme på det sättet.. Sedan om du verkligen går på kurs eller träning är en annan sak ;) gå och vila upp dig eller gå på kurs och ansträng dig inte för att få godkänt. Det vänjer din partner att minnas att du är lika viktig som den, även om du inte har ett jobb som ursäkt att gå iväg till. Sen kanske du kan prata med vänner istället för att prata med barnmorskan eller vården. Du behöver stöd, kanske bara att få prata ut, vemsomhellst som är stöttande kan ta den rollen. 
  • Thu 6 May 2021 11:32
    #2

    Spelar ingen roll om din partner gör lika mycket eller mer, sömn är viktigt. Börja med att diskutera med maken. Gör upp en plan för hur du ska få ihop sömn. Sömn är viktigare än städning t ex.

    Får du ordning på sömnen så kommer det andra lösa sig också.

  • Anonym (Ella)
    Thu 6 May 2021 12:19
    #3

    Jag undrar på vilket sätt din man gör lika mycket? Om du tar alla nätter, och hela dagarna med barnen, PLUS tvätta och städa. Vad behöver han göra när han kommer hem från jobbet? Tar han hela helgerna?

  • Anonym (Jenny­)
    Thu 6 May 2021 12:50
    #4
    Anonym (Anonym) skrev 2021-05-06 11:23:34 följande:

    När jag födde mitt andra barn för snart åtta månader sen började jag känna mig utmattad, det var en sån chock att gå från ett till två barn och få ihop schema med lämning/hämtning på förskola och sköta hushållet samtidigt som jag fick lite sömn. Dottern på 2,5 år är så energisk , som man ju är i den åldern så inget konstigt men jag har inte ork längre att leka med henne när sonen sover, och de få timmar som dottern är på förskolan räcker inte för att jag ska få återhämtning för under de timmarna måste jag städa huset, tvätta kläder, aktivera och leka med och sköta om sonen.

    Jag känner mig som en urusel mamma som inte orkar ta hand om mina barn. Min man gör lika mycket som jag men arbetar om dagarna och får åtminstone återhämtning på nätterna eftersom han får sova sina timmar. Innan det går för långt så måste jag ta tag i det här men jag vill helst inte ta upp det med barnmorskan eller inom vården. Jag är rädd att dom ska döma mig och tro att jag inte klarar att ta hand om mina barn. Jag har läst andra trådar om föräldrar som fått orosanmälningar på grund av liknande. Vilka andra alternativ finns det? Eller kan det bli bättre av sig själv med tiden ju äldre barnen blir och man förhoppningsvis får mer sömn?


    Sluta prioritera att städa huset och tvätta kläder framför vila. Att inte få sova driver en person till vansinne så småningom, medan smutsiga golv kan ni ta itu med till helgen.

    Försök att dela upp nätterna på ett sätt där även du får några timmars sömn. Det är möjligt även om mannen "måste" sova för att klara av att jobba. Ett tag gick jag och lade mig kl 20 så att jag fick sova 4 timmar i sträck innan jag tog över bebisen vid midnatt.

    Ta hand om dig själv. När man är i en så pass pressad situation är det viktigare än någonsin att göra saker som att äta rätt, motionera (lätt) och umgås med människor som får dig att må bra. Samtidigt kan det kännas nästan omöjligt när man inte ens har ork och tid att ta en dusch.

    Och var inte rädd för att be om hjälp! Det måste nämligen inte vara så här svårt.
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 6 May 2021 12:53
    #5
    Anonym (hhh) skrev 2021-05-06 11:27:22 följande:

    Kan du få mer hjälp genom att boka bort dig på någon timmes "kurs" eller "träning" så att du inte ber om egentid hemma.. utan lägger det på "men jag måste iväg klockan X" hehe. Ibland är det enklare att få utrymme på det sättet.. Sedan om du verkligen går på kurs eller träning är en annan sak ;) gå och vila upp dig eller gå på kurs och ansträng dig inte för att få godkänt. Det vänjer din partner att minnas att du är lika viktig som den, även om du inte har ett jobb som ursäkt att gå iväg till. Sen kanske du kan prata med vänner istället för att prata med barnmorskan eller vården. Du behöver stöd, kanske bara att få prata ut, vemsomhellst som är stöttande kan ta den rollen. 


    Det kan funka senare, men det skulle bli svårt just nu eftersom sonen är så beroende av mig fortfarande så jag skulle inte kunna vara borta någon längre stund. Jag vet att min man skulle klara att ta hand om barnen och hushållet minst lika bra, men jag som är med barnen mest vet deras rutiner och behov på ett annat sätt, sen har jag svårt att släppa på kontrollen. Jag vet inte om jag skulle orka göra en aktivitet heller så orkeslös som jag är. Det skulle vara en hotellnatt med spa och massage då :)
  • Anonym (hhh)
    Thu 6 May 2021 13:12
    #6
    Anonym (Anonym) skrev 2021-05-06 12:53:44 följande:
    Det kan funka senare, men det skulle bli svårt just nu eftersom sonen är så beroende av mig fortfarande så jag skulle inte kunna vara borta någon längre stund. Jag vet att min man skulle klara att ta hand om barnen och hushållet minst lika bra, men jag som är med barnen mest vet deras rutiner och behov på ett annat sätt, sen har jag svårt att släppa på kontrollen. Jag vet inte om jag skulle orka göra en aktivitet heller så orkeslös som jag är. Det skulle vara en hotellnatt med spa och massage då :)
    Ibland måste man släppa kontrollen och få utrymmet att slappna av. Då kanske du blir mer utvilad i vardagen också, att inte ständigt ha kontrollen. Vet att det inte är enkelt kanske men det kan vara ett sätt att ändra på saker , fast inifrån

    Ja boka in ett spa, det låter härligt
  • Gameof­throne­s
    Thu 6 May 2021 13:44
    #7

    Att, dra in män så fort en kvinna är trött. Jisses.

    Du skrev att ert blev en chock när det blev två barn? Men vad tror du att det är dans på rosor? Allt ska gå så bra? Fler barn mer arbete. Så är det bara. Prata med din man och kola upp hur ni kan höra om era rutiner. Du behöver sömn. Har man sömnbrist så kan man inte tänka klart alla ggr.

    Kan du inte koppla av ta en spa,? Gå till massör? Kan du inte komna överens om en dag utan man och barn bara du göra vad du vill förutom sömn? Två saker som du kanske vill priotera?

  • Thu 6 May 2021 13:59
    #8

    Det är tufft att gå från ett till två barn. Och för att orka nätterna behöver man få sova.

    Därför behöver du se över er fördelning. Hur mycket avlastar din man när han kommer hem? Tar han barnen på helgen så att du får iallafall en morgon att sova ut ordentligt? För din föräldraledighet gäller när han jobbar, på er lediga tid så ska ni dela jämlikt. Där är ni båda huvudansvariga för barnen och hemmet.

    Finns möjlighet att köpa in städhjälp då och då? Har du någon nära som skulle kunna gå på promenad med minsta i bland så du får sova?

    Kan du ta dig ut och jogga en timme då och då i veckan och vara få vara för dig själv?

  • Gameof­throne­s
    Thu 6 May 2021 14:41
    #9

    Ja, städhjälp det finns bra städfirmor. Ett moment mindre.

    Och ha en dag bara för dig själv eller med ngn som en vännina? Eller maken.?

    Har ni barnvakt? Så du och mannen har en dag utan barn? Det gör mkt tror jag.

  • Anonym (Ann)
    Thu 6 May 2021 14:46
    #10
    Anonym (Anonym) skrev 2021-05-06 11:23:34 följande:

    När jag födde mitt andra barn för snart åtta månader sen började jag känna mig utmattad, det var en sån chock att gå från ett till två barn och få ihop schema med lämning/hämtning på förskola och sköta hushållet samtidigt som jag fick lite sömn. Dottern på 2,5 år är så energisk , som man ju är i den åldern så inget konstigt men jag har inte ork längre att leka med henne när sonen sover, och de få timmar som dottern är på förskolan räcker inte för att jag ska få återhämtning för under de timmarna måste jag städa huset, tvätta kläder, aktivera och leka med och sköta om sonen.

    Jag känner mig som en urusel mamma som inte orkar ta hand om mina barn. Min man gör lika mycket som jag men arbetar om dagarna och får åtminstone återhämtning på nätterna eftersom han får sova sina timmar. Innan det går för långt så måste jag ta tag i det här men jag vill helst inte ta upp det med barnmorskan eller inom vården. Jag är rädd att dom ska döma mig och tro att jag inte klarar att ta hand om mina barn. Jag har läst andra trådar om föräldrar som fått orosanmälningar på grund av liknande. Vilka andra alternativ finns det? Eller kan det bli bättre av sig själv med tiden ju äldre barnen blir och man förhoppningsvis får mer sömn?


    För det första, du måste få sova. Mannen får hjälpa dig, ta helgerna och kanske någon natt i veckan. Och sluta städa på dagarna, vila då istället. 

    Sedan tror jag inte att din man gör lika mycket i hushållet som du gör. Du städar och tvättar, vad gör han, lagar han middag?

    Du ska ta dig ett rejält snack med din man, för det är bara ni två som kan lösa detta. Vet inte din man om hur du mår och hur du har det? Om inte, varför kommunicerar ni inte? Och om han vet om det, vad är hans lösning?

    Sedan måste du släppa kontrollen, du klarar ju inte av det. Det är inte hela världen att rutinerna rubbas ibland, barnen far inte illa av det. Åk hem till dina föräldrar en lördag och sov ut, eller bara få egentid, bli lite uppassad. 
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Fri 7 May 2021 14:36
    #11
    Gameofthrones skrev 2021-05-06 13:44:22 följande:

    Att, dra in män så fort en kvinna är trött. Jisses.

    Du skrev att ert blev en chock när det blev två barn? Men vad tror du att det är dans på rosor? Allt ska gå så bra? Fler barn mer arbete. Så är det bara. Prata med din man och kola upp hur ni kan höra om era rutiner. Du behöver sömn. Har man sömnbrist så kan man inte tänka klart alla ggr.

    Kan du inte koppla av ta en spa,? Gå till massör? Kan du inte komna överens om en dag utan man och barn bara du göra vad du vill förutom sömn? Två saker som du kanske vill priotera?


    Vilken onödig kommentar när man redan känner sig som världens sämsta mamma. Jag var beredd på att det skulle bli minimalt med sömn och dubbelt så jobbigt, men jag var inte beredd på HUR jobbigt det skulle bli. Min man gör hälften av allt hushållsarbete när han är ledig och då brukar han även hitta på saker med dottern. Det är som jag skrev i inlägget innan svårt just nu eftersom jag inte kan vara borta i mer än kanske högst 2 h.
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Fri 7 May 2021 14:43
    #12
    Mimosa86 skrev 2021-05-06 13:59:35 följande:

    Det är tufft att gå från ett till två barn. Och för att orka nätterna behöver man få sova.

    Därför behöver du se över er fördelning. Hur mycket avlastar din man när han kommer hem? Tar han barnen på helgen så att du får iallafall en morgon att sova ut ordentligt? För din föräldraledighet gäller när han jobbar, på er lediga tid så ska ni dela jämlikt. Där är ni båda huvudansvariga för barnen och hemmet.

    Finns möjlighet att köpa in städhjälp då och då? Har du någon nära som skulle kunna gå på promenad med minsta i bland så du får sova?

    Kan du ta dig ut och jogga en timme då och då i veckan och vara få vara för dig själv?


    Ja vi delar på allt här hemma. Städhjälp vill jag inte anlita i Coronatider men det kan vara en lösning framöver. Jag kommer i alla fall anlita någon som tvättar våra fönster på utsidan nu under våren.
  • Anonym (Ann)
    Fri 7 May 2021 15:13
    #13
    Anonym (Anonym) skrev 2021-05-07 14:43:53 följande:
    Ja vi delar på allt här hemma. Städhjälp vill jag inte anlita i Coronatider men det kan vara en lösning framöver. Jag kommer i alla fall anlita någon som tvättar våra fönster på utsidan nu under våren.
    Så vad säger din man, vilka lösningar/förändringar har han och du kommit fram till?
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Fri 7 May 2021 19:54
    #14
    Anonym (Ann) skrev 2021-05-07 15:13:48 följande:

    Så vad säger din man, vilka lösningar/förändringar har han och du kommit fram till?


    Vi har inte pratat om det än, men vi delar på allt och försöker göra det bästa vi kan så som det är nu vet jag inte vad vi skulle kunna ändra på riktigt. Imorgon hoppas jag få lite sovmorgon i alla fall, alltid nåt.
  • Fri 7 May 2021 20:11
    #15
    Anonym (Anonym) skrev 2021-05-07 19:54:08 följande:
    Vi har inte pratat om det än, men vi delar på allt och försöker göra det bästa vi kan så som det är nu vet jag inte vad vi skulle kunna ändra på riktigt. Imorgon hoppas jag få lite sovmorgon i alla fall, alltid nåt.
    Passa på att ta FL tillsammans.
    Om han lägger in nu om FL så borde ni kunna få helt ledigt tillsammans om 2 månader dvs början av juli. Då kanske ni kan vara helt lediga juli, augusti, september och få en lång härlig sommar/sensommar tillsammans?
    Sen kanske någon av er börjar jobba lite? Tex en av er jobbar 50% eller ni jobbar lite vars? Om båda jobbar 30-40% så kan ni ändå ha rätt mycket ledigt tillsammans. (ex: 30% = 12 h arbete per vecka => ena jobbar 6 h mån + 6 h tis, den andre jobbar 6 h tors + 6h fre, ingen arbetsdag blir jättelång och ni har 3 heldagar per vecka helt lediga tillsammans och onsdagen blir naturlig överlämning av ansvar för barnen).

    Om förskolan stressar så skippa den de dagar det kör ihop sig...
    Vänta med städning tills ni är lediga.
    Laga storkok när ni lagar mat och värm minst 1 måltid per dag.
  • Anonym (Rea)
    Fri 7 May 2021 20:16
    #16

    Nattammar du? Annars får ni dela på nätterna så att du får sova. Det är jätteviktigt.

    Vi brukade ta halva natten var så att båda fick minst 4 timmar sammanhållen sömn. Just de där fyra timmarna på raken är jätteviktiga.

  • Fri 7 May 2021 20:23
    #17

    Hemma med fyra barn, födda inom 5 år och 4 dagar. Mina bästa tips är:

    - Skippa förskola, i synnerhet nu när det är pandemi (och ska inte alla som kan ha barnen hemma - ha barnen hemma?). Det ger bara stress att lämna och hämta och förskolan är så överbelastad som det är ändå!

    - Robotdammsugare, gärna med moppfunktion.

    - Hemstäd kanske varannan vecka.

    - Dela på nätterna, även om han jobbar. Klart du kanske får sköta amningsbiten - men att han tar allt omkring det på hans nätter (eventuella blöjbyten, rap eller vad det kan vara).

    - Se till att komma ut varje dag. För allas skull. Frisk luft och d-vitamin gör under för humör, pigghetsnivå o.s.v. för er alla.

  • Anonym (Ann)
    Sat 8 May 2021 12:43
    #18
    Anonym (Anonym) skrev 2021-05-07 19:54:08 följande:
    Vi har inte pratat om det än, men vi delar på allt och försöker göra det bästa vi kan så som det är nu vet jag inte vad vi skulle kunna ändra på riktigt. Imorgon hoppas jag få lite sovmorgon i alla fall, alltid nåt.
    Fast ni ska kanske inte dela på allt, han ska kanske göra lite mer ett tag framöver eftersom du mår dåligt och inte har någon ork. Att dela lika är att se till att båda hinner med och orkar, att båda får tid till den återhämtning som behövs, inte att man gör hälften av allt och sedan får den ena ingen återhämtning. 

    Så ert problem är att ni har fördelat hemarbetet fel, han inte avlastar dig så du får sova samt att  du måste släppa kontrollen. Jag tror inget händer om du städar lite mindre och istället vilar.
Svar på tråden Tvåbarnsmamma utan ork