Inlägg från: Kvittning |Visa alla inlägg
  • Kvittning

Min son gick bort av hemmagjort syntetiskt knark och försäljarna får inget straff

Ja det är helt vidrigt att det är så svårt att stoppa den här typen av droger och där lagen hela tiden ligger ett steg efter då det precis som du säger går att ändra litegrann på en olaglig drog så blir den godkänd tills man får förbud mot just den ändringen. Förstår inte varför man inte kan få lagen mer effektiv kopplat till detta och få in någon form av distribueringsansvar för produkter som är otestade. 

Har för länge sedan kommit fram till att när mina barn blir tillräckligt stora för att man ska prata om droger så kommer det vara just de "lagliga" syntetiska drogerna som kommer vara mitt fokus. Och att om man absolut ska testa något så är det inte lagen man ska gå på utan i så fall använda de väl beprövade "vanliga" drogerna och inte syntetiska oprövade produkter från nätet. Hellre olaglig än död. 

Beklagar sorgen!

• Kvittning
    Anonym (Hi) skrev 2021-05-06 23:30:04 följande:
    Jag tycker att jag har försökt förklara jämförelsen så gott jag kan.

Det är väldigt tragiskt när en människa faller offer för drogmissbruk men som jag skrev så handlar det faktiskt också om eget ansvar. Ingen tvingade honom att ta den där drogen. Det är frivilligt och alla vet riskerna så det kan man inte skylla på någon annan. Sedan tycker jag givetvis att det är väldigt illa att det finns människor som tjänar pengar på att sälja farliga droger till andra människor.

Man kan inte hela tiden skylla på att samhället ska ta ansvar. Allt är inte samhällets fel och samhället kan inte ta ansvar för alla.

Nu ska jag lägga mig och jag kommer inte att fortsätta den här diskussionen. Jag har sagt det jag vill ha sagt och jag lider verkligen med ts men jag tror inte att hon kommer att må bättre av att sitta och älta vems fel det är att hennes son är död, för i slutändan så gör vi alla våra egna val som tyvärr kan få ödesdigra konsekvenser ibland.
    Jag håller inte med om det. Statens signaler är att de här drogerna är mindre farliga eftersom att de är lagliga. Om det här hade funnits när jag var i tonåren är jag rätt säker på att jag skulle använt det och inte alls fattat att de faktiskt var mycket farligare än de olagliga drogerna. För tror inte att mina föräldrar hade varit insatta nog att lära mig om det. Och har inte heller sett några stora informationskampanjer från samhället som informerar om varför de lagliga drogerna är så mycket farligare än de olagliga. 

Jag skulle säga att det kräver att man är insatt för att förstå att de här drogerna är en stor risk för dödsdom. 
  • Kvittning
    Limeblad skrev 2021-05-07 07:49:48 följande:
    Det är väl ändå allmänt känt att det beror på teknikaliteter att det dröjer innan nya preparat narkotikaklassas. Det är ju omöjligt för staten att klassa ett preparat före man vet att det existerar därför är det en viss eftersläpning.
    Ja precis det är allmänt känt. Och just därför borde man se på alternativa vägar som t.ex. ett distribueringsansvar om man säljer otestade produkter som sedan visar sig vara farliga istället för att som idag hela tiden lega steget efter och ungdomar fortsätter dö.

Har också hört ett förslag från någon expert om att kunna ha en bredare lag som skulle fånga in mer saker. Men är varken jurist eller kemist och det var några år sedan jag hörde det så kommer inte ihåg hur han tyckte det skulle gå att fungera. 
Svar på tråden Min son gick bort av hemmagjort syntetiskt knark och försäljarna får inget straff