• Anonym (TS)
    Thu 6 May 2021 22:07
    5240 visningar
    116 svar
    116
    5240

    Ska vi skicka en en soc-anmälan angående klasskamraten eller ska vi lämna det åt skolan?

    Jag vet inte riktigt hur jag ska agera här. Min man tycker att vi ska göra en orosanmälan av en klasskamrat till vårt barn medan jag vill ge skolan en chans till att lösa det hela.

    Vårt barn har sedan starten i F-klassen blivit utsatt av ett annat barn som tar honom mellan benen. Första gången det hände så kontaktade jag föräldrarna. Pappan kom då och ringde på vår dörr och såg till att hans son bad om ursäkt.  Efter det lugnade det sig ett litet tag, men sedan hände det några gånger till. Vi sa åt vårt barn att sluta leka med det här andra barnet.


    Nu har det inträffat igen minst två gånger inom loppet av tre veckor. Vårt barn blir så fruktansvärt generad att han knappt klarar av att berätta vad som har hänt, men när han väl berättar så är det detaljerat och han kan förklara exakt var de befann sig och hur det gick till.

    Vi har bett lärarna att hålla extra koll, men nu när det händer återigen bara tre veckor sedan förra gången vi kontaktade lärarna så känner vi oss maktlösa. Vi har givetvis mailat både lärare, rektor och även skolsköterska idag och inte bara klasslärarna.  

    Min man tycker att vi ska lämna in en orosanmälan till socialtjänsten eftersom det här andra barnets beteende är så konstigt. Jag tycker att vi ska ge skolan en chans till att verkligen ta tag i det här och att soc-anmälan i så fall ska ske från skolpersonalen.

    Hur hade ni agerat i en liknande situation?

  • Svar på tråden Ska vi skicka en en soc-anmälan angående klasskamraten eller ska vi lämna det åt skolan?
  • Anonym (Mamma­)
    Sat 8 May 2021 22:37
    Anonym skrev 2021-05-08 22:35:17 följande:
    Var bara öppen med vem du är om du anmäler.
    De som anmäls vill garanterat få information om vem som anmält.

    Vågar du stå för det?
    Ursäkta? JAG är inte ts och har ingen aning om vem det där barnet är ens en gång.
  • Anonym (Mamma­)
    Sat 8 May 2021 22:41
    Anonym (rättvisa) skrev 2021-05-08 22:36:32 följande:
    Läs inlägget alldeles ovan. Det tycker jag säger mycket. Du läser in väldigt mycket i ingenting. Om du förordar soc-anmälan måste du ju ha någon slags föreställning kring vad soc kan bistå med. 

    Bara för att ett barn beter sig olämpligt, betyder det inte att familjen behöver hjälp. Det kan mycket väl vara så att det är personalen på skolan som behöver hjälp. Framförallt kan det beteende ett barn uppvisar på en skola inte ensidigt lastas på föräldrarna. 
    Du är ju själv så tvärsäker på att soc inte kan hjälpa, vad grundar du det på? Nej, jag vet inte vad de kan göra eftersom jag inte vet vad som är felet, det borde vara rätt enkelt att räkna ut? Du tror väl inte jag tänker sitta här och lista alla möjliga insatser soc kan göra för ett barn?? Då får du minsann ringa närmaste soc-kontor på egen hand och fråga, eller tänka efter rent logiskt, du som verkar veta så mycket. Deras insatser beror helt på vad som är felet, och för att veta det behöver de göra en utredning, och före det behövs en orosanmälan, och då kommer vi tillbaka till det du hela tiden tycks glömma - skolan har en SKYLDIGHET att anmäla om man misstänker att ett barn far illa, oavsett om det då beror på att föräldrarna eller annan vuxen utsätter barnet för misshandel, sexuella övergrepp eller annat, eller om de bara låter bli att söka hjälp för barnets beteende. Jag vill gärna veta hur du rättfärdigar det du tycker att man ska se mellan fingrarna, bara välja att inte vara orolig eller hur du uttryckte det. Jag har väl aldrig hört något så konstigt!
  • Anonym
    Sat 8 May 2021 22:46
    Anonym (Mamma) skrev 2021-05-08 22:37:15 följande:
    Ursäkta? JAG är inte ts och har ingen aning om vem det där barnet är ens en gång.
    Ursäkta? DU propagerar för att det ska anmälas.
    Jag hoppas någon anmäler om din unge gör minsta lilla fel, och att du är JÄTTETACKSAM efteråt. För det kunde ju varit befogat. Eller hur?
  • Sat 8 May 2021 23:38
    +1
    Anonym skrev 2021-05-08 22:46:06 följande:
    Ursäkta? DU propagerar för att det ska anmälas.
    Jag hoppas någon anmäler om din unge gör minsta lilla fel, och att du är JÄTTETACKSAM efteråt. För det kunde ju varit befogat. Eller hur?
    Att ett barn utsätter ett (eller flera) andra barn för sexuella trakasserier, det är inte "minsta lilla fel". Hur vanligt är det bland barn i F-klass? Antingen har föräldrarna (eller någon annan närstående) utsatt det barnet för övergrepp eller så är det något allvarligt fel på barnet och de behöver kontakta BUP. 

    Nej, föräldrarna är säkert aldrig tacksamma. Men nu görs inte orosanmälan och soc utredning för föräldrarnas skull utan för barnens skull.

    Ev så har föräldrarna redan kontakt med BUP och skolan är av sekretess förhindrad att berätta det för TS. Men TS kan kontakta föräldrarna igen, de kan berätta det i så fall. Fortsätter problemet så skulle iaf jag ta mitt barn ur skolan. (Jag skulle nog också säga till mitt barn att hen får smälla till pojken om han gör om det.) Det är inte OK att barnet ska bli kränkt om och om igen.
  • Anonym (rättv­isa)
    Sun 9 May 2021 08:42
    Anonym (Mamma) skrev 2021-05-08 22:41:40 följande:
    Du är ju själv så tvärsäker på att soc inte kan hjälpa, vad grundar du det på? Nej, jag vet inte vad de kan göra eftersom jag inte vet vad som är felet, det borde vara rätt enkelt att räkna ut? Du tror väl inte jag tänker sitta här och lista alla möjliga insatser soc kan göra för ett barn?? Då får du minsann ringa närmaste soc-kontor på egen hand och fråga, eller tänka efter rent logiskt, du som verkar veta så mycket. Deras insatser beror helt på vad som är felet, och för att veta det behöver de göra en utredning, och före det behövs en orosanmälan, och då kommer vi tillbaka till det du hela tiden tycks glömma - skolan har en SKYLDIGHET att anmäla om man misstänker att ett barn far illa, oavsett om det då beror på att föräldrarna eller annan vuxen utsätter barnet för misshandel, sexuella övergrepp eller annat, eller om de bara låter bli att söka hjälp för barnets beteende. Jag vill gärna veta hur du rättfärdigar det du tycker att man ska se mellan fingrarna, bara välja att inte vara orolig eller hur du uttryckte det. Jag har väl aldrig hört något så konstigt!
    Kan bara notera att du duckar frågan totalt vad du förväntar dig att soc ska göra åt att ett barn beter sig olämpligt i skolan. Det är inte så att skolan och skolans personal undgår ansvar för att de anmäler minsta lilla problem till soc. Snarare är det tvärtom. De tar inte sitt ansvar genom att försöka knuffa över ansvaret på någon annan. Nej, du tänker inte sitta och räkna upp åtgärder för jag tror du börjar inse att det inte finns så mycket soc kan göra. Framförallt kan de inte göra något som inte skolan borde kunna sköta bättre. 

    Som någon annan skrev. Du har verkligen en naiv övertro på soc. Du tror på allvar att de får "svaret" om de gör en utredning. Hej och hå...

    Och återigen - det handlar inte om att se mellan fingrarna. Det handlar om att skolans personal ska ta ansvar för de händelser som uppkommer i skolan. 

    Kopplas soc in kommer INGEN vare sig problembarnets föräldrar, skolans personal, eller det drabbade barnets föräldrar vilja kommunicera med varandra what so ever längre. Det är verkligen ett perfekt sätt att förstöra relationer och det är alltså lösningen du förordar?
  • Anonym
    Sun 9 May 2021 09:08
    Xenia skrev 2021-05-08 23:38:46 följande:
    Att ett barn utsätter ett (eller flera) andra barn för sexuella trakasserier, det är inte "minsta lilla fel". Hur vanligt är det bland barn i F-klass? Antingen har föräldrarna (eller någon annan närstående) utsatt det barnet för övergrepp eller så är det något allvarligt fel på barnet och de behöver kontakta BUP. 

    Nej, föräldrarna är säkert aldrig tacksamma. Men nu görs inte orosanmälan och soc utredning för föräldrarnas skull utan för barnens skull.

    Ev så har föräldrarna redan kontakt med BUP och skolan är av sekretess förhindrad att berätta det för TS. Men TS kan kontakta föräldrarna igen, de kan berätta det i så fall. Fortsätter problemet så skulle iaf jag ta mitt barn ur skolan. (Jag skulle nog också säga till mitt barn att hen får smälla till pojken om han gör om det.) Det är inte OK att barnet ska bli kränkt om och om igen.
    Vad bra, du förespråkar våld alltså. Vet du vad, du skulle snart ha en anmälan mot din familj också. Och den gången med rätta.

    Föräldrar som förespråkar våld behöver nog minst gå en föräldrakurs... till att börja med. 
  • Anonym (Trött­)
    Sun 9 May 2021 09:12
    Anonym (Anonym orosanmälan) skrev 2021-05-06 22:27:48 följande:

    Gör en orosanmälan (anonym) och låt proffsen bedöma allvaret.


    ?Proffs?. Skulle inte säga att en omogen, curlad 23-åring som läst endast 3 år på högskola för att bli socionom är ett proffs. Svenskar är så löjligt besatta av att lita på myndigheter, det är sjukt. Själv har jag försökt få Soc att hjälpa barn som far fruktansvärt illa av gränslöst missbruk, vanvård och misshandel och båda gångerna var dom så kallade proffsen jätteunga och nyexaminerade och gjorde inget speciellt trots att barnen hindrats från att gå på bokade besök hos dietist mm och fick utstå fyllebråk och våld varje helg. Man blir inte ett proffs av en treårig högskoleutbildning, man får legitimation och makt men absolut ingen expertis. Dom läser lite böcker, skriver ihop några uppsatser som alltid blir godkända så länge dom följer akademiska skrivregler, inte så svårt att lära sig. Blir något underkänt får dom göra om och göra om under handledning tills det blir godkänt. Man kan ha en lindrig utvecklingsstörning och klara av att läsa på kandidatnivå och få godkänt. Socionomutbildningen är inte som Polishögskolan där man mäter kandidaters personliga lämplighet, testar intelligens och stabilitet, du kan vara både instabil och ha en dålig slutledningsförmåga och ändå komma in och klara av att gå ut där. Se på ?gift vid första ögonkastet? i år och titta på hur ett så kallat proffs betedde sig själv i en nära relation, även inför kameror.

    Ts: Anmäl till skolinspektionen att skolan inte skyddar ert barn mot kränkande beteenden.
  • Anonym (Trött­)
    Sun 9 May 2021 09:16
    Anonym (rättvisa) skrev 2021-05-08 22:36:32 följande:

    Läs inlägget alldeles ovan. Det tycker jag säger mycket. Du läser in väldigt mycket i ingenting. Om du förordar soc-anmälan måste du ju ha någon slags föreställning kring vad soc kan bistå med. 

    Bara för att ett barn beter sig olämpligt, betyder det inte att familjen behöver hjälp. Det kan mycket väl vara så att det är personalen på skolan som behöver hjälp. Framförallt kan det beteende ett barn uppvisar på en skola inte ensidigt lastas på föräldrarna. 


    Absolut. Barn är barn, dom behöver handledning och närvarande vuxna som tar ansvar för dom. På skoltid är det faktiskt lärarnas ansvar, trots villfarelser från många att barn blir vuxna under skoltid och sedan barn efter skoltid igen.

    Vissa lärare påstår att dom ?bara vill undervisa? och slippa ta ansvar för mobbning, psykisk hälsa hos barnen och deras relationer, men det är ju vansinne. Har man den inställningen ska man läsa betydligt längre själv och doktorera så att man den kan undervisa på universitetet FÖR VUXNA MÄNNISKOR som man kan avkräva att dom tar ansvar för sig själva och att ens arbete enbart handlar om undervisning.
  • Anonym (Erfar­en)
    Sun 9 May 2021 09:18
    Anonym (rättvisa) skrev 2021-05-09 08:42:48 följande:
    Kan bara notera att du duckar frågan totalt vad du förväntar dig att soc ska göra åt att ett barn beter sig olämpligt i skolan. Det är inte så att skolan och skolans personal undgår ansvar för att de anmäler minsta lilla problem till soc. Snarare är det tvärtom. De tar inte sitt ansvar genom att försöka knuffa över ansvaret på någon annan. Nej, du tänker inte sitta och räkna upp åtgärder för jag tror du börjar inse att det inte finns så mycket soc kan göra. Framförallt kan de inte göra något som inte skolan borde kunna sköta bättre. 

    Som någon annan skrev. Du har verkligen en naiv övertro på soc. Du tror på allvar att de får "svaret" om de gör en utredning. Hej och hå...

    Och återigen - det handlar inte om att se mellan fingrarna. Det handlar om att skolans personal ska ta ansvar för de händelser som uppkommer i skolan. 

    Kopplas soc in kommer INGEN vare sig problembarnets föräldrar, skolans personal, eller det drabbade barnets föräldrar vilja kommunicera med varandra what so ever längre. Det är verkligen ett perfekt sätt att förstöra relationer och det är alltså lösningen du förordar?
    Soc och deras så kallade utredningar är inte ens värda papperet de skrivs på.

    Kärringarna sitter och antecknar medan man pratar och sen skriver de ihop det de personligen tycker är "lämpligt".
    Som exempel, sockärring frågar om vilka alkoholvanor man har. Man svarar att man har högst normala, lite vin till helgen, en öl till maten och någon gång då och då kanske någon grogg t ex om man är på fest.
    Den mindre "sossiga" kärringen, som har liknande alkoholvanor reagerar inte alls på saken, kanske frågar beroende på barnens ålder, om barnen deltar vid dessa festligheter då det dricks lite mer... vilket de inte gör utan är hos sin andra förälder eller någon mor- eller farförälder. Lugna puckar!
    Den andra suppesochäxan er en som värsta A-lagaren och börjar predika om AA och kräääääver att leverprover ska tas kontinuerligt. Annars kanske barnen "behöver skonas"

    Bara en sån sak. Jag kan ge fler exempel, många fler.

    OCh innan det börjar gapas om att jag är en fullblodsalkoholist så kanske detta inte handlar om just mig? Jag kanske är engagerad ideellt och hjälper och stöttar människor som hamnat i klorna på soc. Många gånger, de flesta faktiskt, utan egenliga skäl.


  • Sun 9 May 2021 12:14
    +1
    Anonym skrev 2021-05-09 09:08:02 följande:
    Vad bra, du förespråkar våld alltså. Vet du vad, du skulle snart ha en anmälan mot din familj också. Och den gången med rätta.

    Föräldrar som förespråkar våld behöver nog minst gå en föräldrakurs... till att börja med. 
    Ibland är våld enda möjligheten att slippa vara ett offer. 

    Självförsvar är faktiskt tillåtet. Och jag skulle inte vara rädd för soc. Ser för mig hur jag skulle kontakta lokaltidningen och berätta hur litet skolan gjort för att förhindra att mitt barn kränkts om och om igen.
  • Anonym (rättv­isa)
    Sun 9 May 2021 12:45
    Anonym (Trött) skrev 2021-05-09 09:12:41 följande:
    ?Proffs?. Skulle inte säga att en omogen, curlad 23-åring som läst endast 3 år på högskola för att bli socionom är ett proffs. Svenskar är så löjligt besatta av att lita på myndigheter, det är sjukt. Själv har jag försökt få Soc att hjälpa barn som far fruktansvärt illa av gränslöst missbruk, vanvård och misshandel och båda gångerna var dom så kallade proffsen jätteunga och nyexaminerade och gjorde inget speciellt trots att barnen hindrats från att gå på bokade besök hos dietist mm och fick utstå fyllebråk och våld varje helg. Man blir inte ett proffs av en treårig högskoleutbildning, man får legitimation och makt men absolut ingen expertis. Dom läser lite böcker, skriver ihop några uppsatser som alltid blir godkända så länge dom följer akademiska skrivregler, inte så svårt att lära sig. Blir något underkänt får dom göra om och göra om under handledning tills det blir godkänt. Man kan ha en lindrig utvecklingsstörning och klara av att läsa på kandidatnivå och få godkänt. Socionomutbildningen är inte som Polishögskolan där man mäter kandidaters personliga lämplighet, testar intelligens och stabilitet, du kan vara både instabil och ha en dålig slutledningsförmåga och ändå komma in och klara av att gå ut där. Se på ?gift vid första ögonkastet? i år och titta på hur ett så kallat proffs betedde sig själv i en nära relation, även inför kameror.

    Ts: Anmäl till skolinspektionen att skolan inte skyddar ert barn mot kränkande beteenden.
    Kan bara skriva under på det. Min bild av socialtjänsten och de som jobbar där överensstämmer med din. Skolinspektionen gör visserligen inte heller så mycket, men de agerar blåslampa på skolan att faktiskt börja ta ansvar. 
  • Anonym (rättv­isa)
    Sun 9 May 2021 12:50
    +1
    Anonym (Trött) skrev 2021-05-09 09:16:23 följande:
    Absolut. Barn är barn, dom behöver handledning och närvarande vuxna som tar ansvar för dom. På skoltid är det faktiskt lärarnas ansvar, trots villfarelser från många att barn blir vuxna under skoltid och sedan barn efter skoltid igen.

    Vissa lärare påstår att dom ?bara vill undervisa? och slippa ta ansvar för mobbning, psykisk hälsa hos barnen och deras relationer, men det är ju vansinne. Har man den inställningen ska man läsa betydligt längre själv och doktorera så att man den kan undervisa på universitetet FÖR VUXNA MÄNNISKOR som man kan avkräva att dom tar ansvar för sig själva och att ens arbete enbart handlar om undervisning.
    Kan bara hålla med. Därav deras abnorma vilja att anmäla alla problem, minsta misstanke osv till soc, för att undgå att själva ta ansvar eller rådda i uppgifterna. Är de inte beredda att göra något kan de faktiskt lika gärna hålla käften, för att hålla på att anmäla till soc kommer det i 99,9% av fallen inget gott ur. 
  • Anonym
    Sun 9 May 2021 13:40
    Xenia skrev 2021-05-09 12:14:12 följande:
    Ibland är våld enda möjligheten att slippa vara ett offer. 

    Självförsvar är faktiskt tillåtet. Och jag skulle inte vara rädd för soc. Ser för mig hur jag skulle kontakta lokaltidningen och berätta hur litet skolan gjort för att förhindra att mitt barn kränkts om och om igen.
    Haha, jo att gråta ut i pressen efter man haft kontakt med soc brukar ju mottas bra...  
    Att uppmana till våld som förälder är en anledning till anmälan. Och en anledning till utredning.
  • Anonym (Erfar­en)
    Sun 9 May 2021 13:58
    Anonym (Trött) skrev 2021-05-09 09:12:41 följande:
    ?Proffs?. Skulle inte säga att en omogen, curlad 23-åring som läst endast 3 år på högskola för att bli socionom är ett proffs. Svenskar är så löjligt besatta av att lita på myndigheter, det är sjukt. Själv har jag försökt få Soc att hjälpa barn som far fruktansvärt illa av gränslöst missbruk, vanvård och misshandel och båda gångerna var dom så kallade proffsen jätteunga och nyexaminerade och gjorde inget speciellt trots att barnen hindrats från att gå på bokade besök hos dietist mm och fick utstå fyllebråk och våld varje helg. Man blir inte ett proffs av en treårig högskoleutbildning, man får legitimation och makt men absolut ingen expertis. Dom läser lite böcker, skriver ihop några uppsatser som alltid blir godkända så länge dom följer akademiska skrivregler, inte så svårt att lära sig. Blir något underkänt får dom göra om och göra om under handledning tills det blir godkänt. Man kan ha en lindrig utvecklingsstörning och klara av att läsa på kandidatnivå och få godkänt. Socionomutbildningen är inte som Polishögskolan där man mäter kandidaters personliga lämplighet, testar intelligens och stabilitet, du kan vara både instabil och ha en dålig slutledningsförmåga och ändå komma in och klara av att gå ut där. Se på ?gift vid första ögonkastet? i år och titta på hur ett så kallat proffs betedde sig själv i en nära relation, även inför kameror.

    Ts: Anmäl till skolinspektionen att skolan inte skyddar ert barn mot kränkande beteenden.
    Skriver under på detta.
    Soc är en skitmyndighet med allt för stora rättigheter.

    Att ens kalla det för social"tjänst" är ett hån mot de som drabbas.
  • Sun 9 May 2021 16:28
    +1
    Anonym skrev 2021-05-09 13:40:57 följande:
    Haha, jo att gråta ut i pressen efter man haft kontakt med soc brukar ju mottas bra...  
    Att uppmana till våld som förälder är en anledning till anmälan. Och en anledning till utredning.
    Skolan skulle säkert inte gilla det. Andra föräldrar skulle undra vad skolan gör för att skydda barnen. Tror ni att jag skulle bli åtalad för det? Ja, då tar jag hellre det. 

    Som sagt, självförsvar är tillåtet. Men inte för barn menar ni?

    Ni skriver att soc inte kan trolla. Men skolan kan trolla, tror ni? Kan verkligen lärarna ha koll på den trakasserande killen hela tiden? Nej, det är säkrast att offret för trakasserierna kan försvara sig själv. 

    Ni PK-ister tycker tydligen att det är helt ok att ett barn ska gå till skolan varje dag och vara rädd för mobbing/sexuella trakasserier. Och vänta tills hen blir utsatt och då springa till läraren.

    Jag skulle väl få säga till barnet "smäll till X om han gör det igen. Men säg inte att jag sagt det för då kommer jag att bli anmäld. Säg att du hittat på det själv, dig kan de inte göra något åt. Om de säger att du gjort fel så får du säga att du absolut inte vill att han tar dig mellan benen. Då slutar du hellre skolan."

    Hur tror ni man stoppar vuxna brottslingar? Jo, genom ett slags våld, dvs polisen tar dem och de åtalas och döms. 

    Men om nu TS är lika PK som ni är så vågar hon inte säga till sin son att slå till. Då får hon i stället ringa redan imorgon och kräva ett svar från skolan. Vad gör de för att stoppa trakasserierna? Gärna ringa till föräldrarna också och fråga samma sak. Beroende på vad föräldrarna svarar så kan hon göra en orosanmälan. Den där pojken behöver hjälp och föräldrarna tycks antingen inte vilja eller kunna hjälpa honom. 
  • Anonym (rättv­isa)
    Mon 10 May 2021 10:57
    Anonym (Erfaren) skrev 2021-05-09 13:58:58 följande:
    Skriver under på detta.
    Soc är en skitmyndighet med allt för stora rättigheter.

    Att ens kalla det för social"tjänst" är ett hån mot de som drabbas.
    Skriver också under på det. Jag förstår varför de finns till, men kompetensmässigt sätt brister det och det är allvarligt, då de handlägger väldigt viktiga ärenden. För att få göra intrång i folks privatliv så ska det finnas goda anledning och man ska ha på fötterna. Nu kan det bygga på ett illa underbyggt rykte och det är allt.  

    Tror inte att socialtjänsten som funktion organisatoriskt ska ligga i kommunerna utan funktionen borde förstatligas. Kanske borde de utgöra en enhet under polisen? Det borde också krävas betydligt mer för att få handlägga den här typen av ärenden. Sedan borde inte besluten som idag fattas av ett gäng fritidspolitiker under socialnämnden. Det är helt absurt. Jag har verkligen noll förtroende för socialtjänsten som den fungerar idag. Det är så många människor som kommit i kläm under socialtjänsten och det är så många andra barn och vuxna som inte fått hjälp trots att de borde fått det. 
Svar på tråden Ska vi skicka en en soc-anmälan angående klasskamraten eller ska vi lämna det åt skolan?