• Fri 7 May 2021 13:44
    1462 visningar
    45 svar
    45
    1462

    Varför är det inte 100% chans för graviditet varje ägglossning?

    För mig har det varit i alla fall NÄSTAN 100%. Första barnet blev på tredje ÄL och det andra tog vid första ÄL! så i min värld så är det i det närmaste 100% chans. Om båda är friska och mår bra!

  • Fri 7 May 2021 14:33
    #13
    Anonym (L) skrev 2021-05-07 14:20:53 följande:

    För att man gör en sammanvägning av massa olika människor där det för vissa går på första försöket och för andra gör det inte. Det är många faktorer som måste stämma och för vissa gör det det och för andra är något off.


    Javisst är det så! MEN om båda parter är friska och äggstockar och spermier gör det de ska så ÄR det i alla fall i det närmaste 100% chans att bli gravid vid ÄL!
  • Fri 7 May 2021 15:25
    #18
    Anonym (Kvalitet) skrev 2021-05-07 15:05:19 följande:
    Nej, inte rent statistiskt. För en enskild kvinna- ja, det kan det vara. Men man kan absolut aldrig veta. 30% av de som gör en utredning pga infertilitet får diagnosen oförklarligt infertila. Paret är till synes friska och med bra värden- ändå blir inte kvinnan gravid. Vid IVF blir problemet ofta uppenbart. Det finns kvinnor som haft jättesvårt att bli gravida som sen blir spontant gravida jättesnabbt, ibland utan regelrätt försök ens. Jag har en sån bekant. Första barnet tog 10 år. Andra barnet kom till när första barnet var endast 4 månader och de hade absolut inte gått in för att försöka ens! Andra kvinnor kan ha haft jättelätt att bli gravida med första barnet och andra går inte alls. De fick helt enkelt in en lyckträff med första barnet. 
    Ja det är ju konstigt! Minns ett par som adopterade FYRA barn under loppet av många år och så PLÖTSLIGT fick de ett biologiskt barn! Som ett mirakel....ett....EGET? barn.......alltså alla barnen var ju "egna" men liksom...... Jag är glad att jag inte vet hur det gick sedan.
  • Fri 7 May 2021 15:43
    #20
    Anonym (Källa) skrev 2021-05-07 15:12:24 följande:
    Behöver absolut inte vara 100%.

    Du är medveten om att du kan få kvinnor/män att känna sig rätt så missledda med ditt påstående?

    Det absolut vanligaste är att det kan ta upp till ett år även om båda är friska och kompatibla. Sen kan det absolut gå för många på första försöket (jag har fyra barn, alla kom till på första försök) men du kan inte påstå att det är närmare 100% chans att bli gravid vid äl.
    Ett år? Herregud det hade jag aldrig klarat...........jag grinade och bölade för att det inte tog förrän på ÄL 3 första gången.
  • Fri 7 May 2021 16:02
    #21
    -1
    BuoBä skrev 2021-05-07 15:41:13 följande:

    Om man ser det rent evolutionärt så kan det vara en fördel att inte bli gravid så fort någon "skakar kalsongerna i närheten". Att vara gravid och föda är farligt, och människoungar är ömtåliga och kräver omsorg länge. Då är det inte optimalt med ett barn om året.


    Jo men så har ju inte evolutionen sett ut! I det gamla fattig-Sverige (nyss) så födde den utmärglade kvinnan som inte hade mat för dagen ens till sig själv en unge varje år. SVÄLT verkar vara gynnsamt för fertiliteten? Hemska tanke, men det är ju inte en "gudom" som skapat oss med tanke och mening utan en slump!? Vi ser samma sak i U-länderna idag. Man har brist på ALLT men ungar har man alltför gott om. 
  • Fri 7 May 2021 16:11
    #24
    Anonym (Kvalitet) skrev 2021-05-07 16:07:13 följande:
    Det tog drygt 10 år för oss att få barn. Man orkar det man måste. Vi ville ha barn och gav oss inte. 
    Men ni tog väl hjälp?
  • Fri 7 May 2021 16:18
    #25
    Anonym (Kvalitet) skrev 2021-05-07 16:10:47 följande:
    Det är inte heller sant. Jag har hela min släkt nedskriven ner till tidigt 1700-tal. Ett barn varje år hade ingen. Värst var nog farmor som födde 12 barn på 19 år (en dödfödd) på 1900-tal. En fick 14 barn, men endast 6 överlevde. Det var ganska vanligt med barn som dog vid födseln eller innan ett år. Svält är absolut inte gynnsamt- de fick fler barn för att det inte fanns p-medel och att många dog. 
    Jovisst var det vanligt att barn dog. Skulle man ha en son som kunde överta "pörtet"/torpet/hemmanet så gällde det att ligga i. Samma som vi ser idag i U-länderna. Många barn, många dör men KANSKE överlever ngn som kan ta hand om föräldrarna på ålderns höst.
  • Fri 7 May 2021 16:26
    #27
    fornminne skrev 2021-05-07 16:20:48 följande:

    Därför att det är mycket som ska stämma. Precis som redan har skrivits. Det var därför vissa födde 10 - 15 barn förr, medan andra fick några få eller inga alls, trots att många var ganska unga och ingen använde preventivmedel. Det var därför det ibland dröjde 5 - 10 år mellan barnen, utan synbar förklaring. Medan andra blev gravida en gång om året. Det är därför en släkting till mig fick två barn och fem missfall, medan en annan fick fyra barn och noll missfall. Det är väldigt individuellt, men mycket kan gå fel, även om befruktning sker. Det är lång väg mellan befruktning och livsdugligt barn...


    FAST "förr" så var det ju inga problem att adoptera svenska barn. Vi hade BARNHEM! 
  • Fri 7 May 2021 16:46
    #29
    -1
    BuoBä skrev 2021-05-07 16:36:08 följande:
    Precis som någon annan skrev var det ändå ovanligt med ett barn om året. Hade de blivit gravida vid varje möjligt tillfälle hade de haft ännu fler barn.
    Jo men mannen kunde ju varit hos herrskapet på dagsverke precis när det var ägglossning! Det ÄR ju ändå så att det är vid ÄL och dagarna där ikring man blir gravid. Resten är "säkra perioder".....!
  • Fri 7 May 2021 19:18
    #32
    -1
    Aniiee skrev 2021-05-07 19:05:19 följande:
    Vet du vad nycketdelen/ordet i dagsverke är?

    Du pratar så mycket i nattmössan att detä rbåde tråkigt och farligt.
    "Farligt"? Nä......"tråkigt"? absolut,  men då läser man inte utan går vidare. I det gamla "fattig-Sverige" så var dagsverken för fattigt folk hos storbonden naturligt.  Har du inte hört talas om det?
  • Fri 7 May 2021 19:26
    #34
    Anonym (Kvalitet) skrev 2021-05-07 19:22:38 följande:
    Ja, det kan man lugnt säga. Men det tog en massa år ändå pga flera missfall bla. 
    Sorgligt. MEN ni fick en unge till slut?
  • Fri 7 May 2021 19:48
    #37
    Anonym (omogen) skrev 2021-05-07 19:39:04 följande:
    Du låter väldigt omogen. Hoppas tidens tand slipar till dig en aning.

    Ja ts det är lite märkligt särskilt som djur verkar lyckas typ jämt?
    "Omogen"? ja kanske jag är 65 år och tiden då jag ville bli gravid är långt tillbaka i tiden. 
  • Fri 7 May 2021 20:16
    #40
    Aniiee skrev 2021-05-07 20:03:49 följande:
    Du verkar inte veta särskilt mycet om varken biologi eller fattig-sverige, trots att du är 30 år äldre äm mig och därmed också nämare att ha upplevt fattig-sverige. Även om så klart folkhemmet var i full swing när du föddes. Det är det som är tråkigt, din okunskap och avsaknad av historia, inte själva ämnet.

    Nycketdelen i ordet "dagsverke" är "dag": Det skedde dagtid, på kvällstid var man hemma. Det skedde heller oftast inte varje dag om året, utan i viktiga perioder, som sådd, skörd, slakt. Riktigt bråda dagar, då torpare även ofta hade egna små plättar att så och skörda. Statare hade förstås lite mindre att göra på det sättet, men var i gengäld oftare hänvisade till tiggeri för att klara sig över "inget". Vintertid kunde det även handla om trädfällning. Kvinnor och barn över 6 hade ofta också dagsverken att göra och satt inte hemma och väntade, småbarnen hängde ofta torparkvnnorna i kjolarna när de hade dagsverken.

    Sedan är det ju så att ägglossningen och fönstret för att bli gravid är mellan tio över två och halv tre var fjärde onsdag, så nog tusan hann det tillverkas barn även om det var dagsverkesdag.
    TACK för din undervisning. JO nog hann det tillverkas barn. Har jag sagt annat? Ungar föddes i parti och minut och så dog de av tyfus, kolera eller simpel  influensa. Fordom fanns inte antibiotika så att dö i vad vi idag ser som en banal sjukdom var naturligt. Idag ser vi döden som en skymf och närmast förolämpning. Kanske är det kommunens fel att man dog eller staten...........! Pappa 92 dog på äldreboendet i C19............ANMÄL!
Svar på tråden Varför är det inte 100% chans för graviditet varje ägglossning?