Inlägg från: TillFlorida |Visa alla inlägg
  • TillFlorida

Varför så dåliga löner inom IT?

Är det helpdesk-jobb utan krav på erfarenhet så ger så dåligt betalt kanske? Om du har en fyraårig universitetsutbildning med programmering men saknar erfarenhet så bör du kunna tjäna mer. Jag tror jag startade på 28 för 15 år sedan och kom upp till 36 efter ett par år (10 år sedan). En erfaren systemutvecklare tjänar nog ca 45-55 idag och betydligt mer om du flyttar utomlands.

• TillFlorida
    DirtyFantasy skrev 2021-05-07 16:40:12 följande:

Det är reklam faktiskt att man tjänar mycket på XXXX. vad det nu än kan vara.

För de flesta inom yrkesgruppen får minimumlöner och några få "nyckelpersoner" få mycket mer, som chefer osv.

Idag handlar världen om att göra chefer rikare genom att kapa medarbetare och samtidigt sänka lönerna.

Kolla på Amazon till exempel, dom försöker sänka lönerna till medarbetarna hela tiden men samtidigt får ägaren ut mer pengar varje år, än vad han kan göra av med under ett helt liv, även om han skulle börja snorta tusenlappar till frukost.

Samma ser du hos PostNord aka Posten.. sämre löner, färre chaufförer och medarbetare, stressigare jobb, kvalitetsbrister men samtidigt höjer VD'n sin lön med 20% per år och är nu uppe i över 708,000/månaden.

Tyvärr så är det den världen vi lever i nu, många får leva fattigt för att en man är girig.

Inom IT är det mycket meritokrati. Jag har ibland tjänat mer än mina chefer. Man får helt enkelt jobba hårt och göra sig till nyckelperson. Man får vara beredd på att lära sig nytt hela tiden.

Jag skulle rekommendera alla en karriär inom IT. Det är synnerligen utmanade och det finns ett skriande behov av kompetent personal.

Min avdelning har många öppna tjänster där lönerna är astronomiska.
Svar på tråden Varför så dåliga löner inom IT?