• Anonym (Vilsen)

    Byta yrkesbana efter 30?

    Jag är 31 år och har för inte längesedan tagit min lärarexamen f-3. Redan nu efter ca 2 år känner jag att jag inte orkar mer och har helt tappat motivationen och lusten för läraryrket. Har börjat fundera på vad jag vill göra istället men är osäker. Har funderat på att skola om mig till vårdadministratör/medicinsk sekreterare men är lite osäker då jag vad jag kunnat läsa mig till förmodligen kommer gå ner ett par tusen i lön och möta en sämre löneutveckling än som lärare. Yrket intresserar mig dock så pass eftersom jag tror att jag verkligen skulle trivas. Finns även andra karriärvägar för vårdadministratörer som kan ge möjlighet till större lönemöjligheter tro? Eller borde jag satsa på något helt annat?

  • Svar på tråden Byta yrkesbana efter 30?
  • Anonym (Ina)

    Du vill inte vara kvar i läraryrket fast med äldre barn/ungdomar?

    Annars är det väl bara att köra på. Sök in till något där marknaden är säker bara så att du får jobb sen. Lycka till :)

  • Anonym (Louise)

    Jag personligen skulle nog inte vilja byta så många år av högskolestudier mot ett helt annat yrke så pass snart efter examen. Så stor som lärarbristen kommer att vara de kommande åren så är jag helt övertygad om att alla utbildade lärare har en plats. Vissa gillar småskolor på landet, andra vill bidra i storstadsmiljö.
    Alternativt att man går mot rent administrativa jobb där det pedagogiska (och kanske även ämneskunskaperna) kan komma till pass? Utredare/handläggare hos utbildningsförvaltningen på en kommun? Alltså att jobba kvar administrativt inom skolan fast inte som lärare? Eller jobba med utveckling av läromedel? Som speciallärare mot en mindre grupp i behov av extra stöd? 
    Medicinska sekreterare finns det också efterfrågan på, annars förutsätter jag att man hade lagt ner utbildningarna. Men jag tror att löneutvecklingen och möjligheterna till jobb kommer vara tuffare framöver.

  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (Louise) skrev 2021-05-09 16:16:05 följande:

    Jag personligen skulle nog inte vilja byta så många år av högskolestudier mot ett helt annat yrke så pass snart efter examen. Så stor som lärarbristen kommer att vara de kommande åren så är jag helt övertygad om att alla utbildade lärare har en plats. Vissa gillar småskolor på landet, andra vill bidra i storstadsmiljö.

    Alternativt att man går mot rent administrativa jobb där det pedagogiska (och kanske även ämneskunskaperna) kan komma till pass? Utredare/handläggare hos utbildningsförvaltningen på en kommun? Alltså att jobba kvar administrativt inom skolan fast inte som lärare? Eller jobba med utveckling av läromedel? Som speciallärare mot en mindre grupp i behov av extra stöd? 

    Medicinska sekreterare finns det också efterfrågan på, annars förutsätter jag att man hade lagt ner utbildningarna. Men jag tror att löneutvecklingen och möjligheterna till jobb kommer vara tuffare framöver.


    Tack för ett bra svar. Jag känner tyvärr att jag är helt slut och har under våren behövt söka vård på grund av fysiska symptom orsakade av stress. Bor i en kommun med dålig ekonomi i bou, indragningar och stora utmaningar. Det kanske är relaterat till någon form av utbrändhet att jag känner mig så likgiltig inför yrket men jag klarar inte ens av att tänka på utveckling av läromedel, pedagogisk fördjupning så som specialpedagog osv utan att nästan bli illamående. Det finns ingenting i min kropp som känner ett intresse längre och funderar på om jag egentligen gjorde helt fel redan från början som läste färdigt utbildningen.

    Handläggare inom offentlig sektor intresserar mig men har aldrig sett att det funnits dylika tjänster på utbildningsförvaltningen i min kommun. Jag hade en idé om att vårdadministratör eventuellt skulle kunna vara en inriktning som lämpat sig dels för det men även för möjligheter att söka andra handläggar/administrativa tjänster.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Vilsen) skrev 2021-05-09 23:07:06 följande:
    Tack för ett bra svar. Jag känner tyvärr att jag är helt slut och har under våren behövt söka vård på grund av fysiska symptom orsakade av stress. Bor i en kommun med dålig ekonomi i bou, indragningar och stora utmaningar. Det kanske är relaterat till någon form av utbrändhet att jag känner mig så likgiltig inför yrket men jag klarar inte ens av att tänka på utveckling av läromedel, pedagogisk fördjupning så som specialpedagog osv utan att nästan bli illamående. Det finns ingenting i min kropp som känner ett intresse längre och funderar på om jag egentligen gjorde helt fel redan från början som läste färdigt utbildningen.

    Handläggare inom offentlig sektor intresserar mig men har aldrig sett att det funnits dylika tjänster på utbildningsförvaltningen i min kommun. Jag hade en idé om att vårdadministratör eventuellt skulle kunna vara en inriktning som lämpat sig dels för det men även för möjligheter att söka andra handläggar/administrativa tjänster.
    Ok, vad trist att det har blivit så. Men då är det något som du tänkt igenom och som du själv varit inne på förut. Det är väl  främst i så fall om du är intresserad av att lägga ytterligare tid på studier för ett yrke där lönen dessutom lär vara avsevärt lägre.
    Du kanske ändå kan skicka en spontan ansökan till kranskommunerna och deras utbildningsförvaltningar och avisera ett intresse om administrativt arbete inom skolsektorn? Bara för att se vad för feedback du får? Så kan du släppa det sen om det visar sig att det inte finns några sådana öppningar just nu.
  • Anonym (Utbränd)

    Ta tag i utbrändheten innan karriärsbytet annars väntar samma sak igen. Om du efter att du blivit frisk fortfarande vill byta bana så har iaf de som orsakat problemen fått betala. Likgiltighet är också vanligt vid depression.

Svar på tråden Byta yrkesbana efter 30?