• Långbenopluto

    Hur vågar ni INTE att vaccinera er?

    Ser en tråd med frågan om man vågar vaccinera sig? (Covid -19?

    Jag är bara lite frågande till det... jag undrar istället:

    Hur vågar ni INTE vaccinera er?

  • Svar på tråden Hur vågar ni INTE att vaccinera er?
  • Xenia

    Ja, de kanske gärna fortsätter att isolera sig. 

    Själv vågar jag inte låta bli att vaccinera mig.

    Som jag ser det har man tre val:

    Vaccinera sig
    Låta bli och hoppas att man inte blir smittad/lita på att andra vaccinerar sig
    Låta bli och isolera sig (går bara om man är pensionerad/alltid jobbar hemma)

    Men en del tror ju att covid-19 bara är som en förkylning.

  • moaguuun
    Xenia skrev 2021-05-09 16:46:13 följande:

    Ja, de kanske gärna fortsätter att isolera sig. 

    Själv vågar jag inte låta bli att vaccinera mig.

    Som jag ser det har man tre val:

    Vaccinera sig
    Låta bli och hoppas att man inte blir smittad/lita på att andra vaccinerar sig
    Låta bli och isolera sig (går bara om man är pensionerad/alltid jobbar hemma)

    Men en del tror ju att covid-19 bara är som en förkylning.


    Det är som en förkylning för de allra flesta.
    Det gäller att vara solidarisk för de få (sett till folkmängd) som riskerar svår sjukdom 
  • Themis
    moaguuun skrev 2021-05-09 16:55:27 följande:
    Det är som en förkylning för de allra flesta.
    Det gäller att vara solidarisk för de få (sett till folkmängd) som riskerar svår sjukdom 
    De långtidssjuka efter detta kommer att kosta multum.

    En undersökning i UK kom fram till att under första vågen där hade 300 000 personer symptom i en månad, och 60 000 personer i över tre månader.

    En studie från USA kom fram till att 20% av de i åldern 18-34 som varit fullt friska före anser sig ha drabbats av long-covid.

    www.cnbc.com/2020/10/07/long-covid-sufferers-struggle-to-return-to-work.html

    I januari 2021 lät det så här: 

    Patient-Led Research for Covid-19, a group of researchers who are also long Covid patients, found 65% of people had symptoms for at least six months after a confirmed or suspected Covid-19 infection, with the most common symptoms including fatigue, post-exertional malaise, cognitive dysfunction, neurological sensations, headaches, memory problems, insomnia, muscle aches and shortness of breath.

    Forty-five per cent said they required a reduced work schedule, while 22% were not working at the time of the survey because of their health.

    Some 3,762 people took part in the study, which was reported by The Guardian. They claimed to have experienced 205 symptoms across 10 organ systems, with the average person experiencing symptoms from nine organ systems.

    www.personneltoday.com/hr/one-in-five-long-covid-sufferers-unable-to-work/
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Aniiee

    Hur vågar man inte att vaccinera sig? Tja, man kanske har nålfobi, eller har fobi för bårfsituationer, eller något.

    Hur vågar man att inte vaccinera sig? Tja, man kanske inte är så orolig för sjukdommen.

    De var de enkla svaren jag kom på.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • moaguuun
    Themis skrev 2021-05-09 17:19:59 följande:
    De långtidssjuka efter detta kommer att kosta multum.

    En undersökning i UK kom fram till att under första vågen där hade 300 000 personer symptom i en månad, och 60 000 personer i över tre månader.

    En studie från USA kom fram till att 20% av de i åldern 18-34 som varit fullt friska före anser sig ha drabbats av long-covid.

    www.cnbc.com/2020/10/07/long-covid-sufferers-struggle-to-return-to-work.html

    I januari 2021 lät det så här: 

    Patient-Led Research for Covid-19, a group of researchers who are also long Covid patients, found 65% of people had symptoms for at least six months after a confirmed or suspected Covid-19 infection, with the most common symptoms including fatigue, post-exertional malaise, cognitive dysfunction, neurological sensations, headaches, memory problems, insomnia, muscle aches and shortness of breath.

    Forty-five per cent said they required a reduced work schedule, while 22% were not working at the time of the survey because of their health.

    Some 3,762 people took part in the study, which was reported by The Guardian. They claimed to have experienced 205 symptoms across 10 organ systems, with the average person experiencing symptoms from nine organ systems.

    www.personneltoday.com/hr/one-in-five-long-covid-sufferers-unable-to-work/
    Man ska dock tänka på att inom ramen för diagnostisering av långtidscovid, så ingår mkt lätta symtom. som tex långvarig lätt hosta. Så bara en del av dem behöver vård. Sedan har det kommit rapporter om att långvariga symtom försvinner efter vaccineringen. 
  • vissli
    Långbenopluto skrev 2021-05-09 15:37:11 följande:

    Ser en tråd med frågan om man vågar vaccinera sig? (Covid -19?

    Jag är bara lite frågande till det... jag undrar istället:

    Hur vågar ni INTE vaccinera er?


    Någon som är gravid kanske antingen inte får i dagsläget eller inte känner sig bekväm med det ännu eftersom studier fortfarande pågår för att utesluta risker på graviditet och barnen efteråt?
  • GGN

    Har redan haft Corona och det gick alldeles utmärkt. Jag vågar inte vaccinera mig än men kommer nog göra det när det blir min tur ändå. Skönt att jag är så pass frisk så jag är sist i kön.

Svar på tråden Hur vågar ni INTE att vaccinera er?