• Anonym (xxx)

    Varför finns religion i gymnasiet? Orkar verkligen inte med det.

    Som barn blev jag såld utav muslimerna, ivägskickad utav hinduerna, tagen utav kristna som torterade mig.


    Jag orkar verkligen inte studera religion (på gymnasie-nivå). Vill få slippa tänka på religioner bara och se människan för vem den är istället, från individ till individ. Har redan plågats i grundskolan med en massa snacka om sånt där.


    Varför behövs det i gymnasiet för? 

  • Svar på tråden Varför finns religion i gymnasiet? Orkar verkligen inte med det.
  • AndreaBD
    Anonym (xxx) skrev 2021-05-09 19:03:05 följande:

    Där har du en poäng! 


    Fick bara det tjatat till mig som barn, "muslimerna ville ju inte ha dig och gjorde sig av med dig och hinduerna ville inte ha kvar dig i landet, inte ens på deras sida utav jorden så dom skickade dig till andra sidan, vilka ska du gå till om du rymmer ifrån mig? Polisen kommer låsa in dig och kasta nyckeln och läkarna ger dig en spruta så du dör". (Starkt Kristen med besök i kyrkan varje söndag och hjälpte till) och som ansåg sig vara pacifist fast var helt motsatsen till det. 


    Muslimen hade inte råd till mat (min riktiga förälder), därför som jag såldes.
    Hinduen ville tjäna pengar och fick betalt för att adoptera bort mig.


    Den Kristna personen.. har jag inte ord för ens. Djävuls avkomma rakt av helt enkelt.


    Men hatar ju inte svenskar för det, tvärtom så gillar jag dom trots allt antagligen mest av dem alla ändå. Men drar mig för dom som säger sig vara troende.


    Även om jag själv vill tro ibland på något högre.


    Det där är trauman som förstås påverkar dig. Om du klandrar religion i allmänhet för det, så har du hittat en syndabock så att säga, men det löser ju inte problemet för dig. Har du gått i terapi alls hittills? Du bör göra det. För att kunna bearbeta det som har hänt så att du kan avsluta med det. Du kan höra med skolhälsovården eller också lokala vårdcentralen. Eller BUP. 

    Jag tänkte att det just kan vara bra att ha ämnet religion då. Det kan hjälpa dig lite grann att sätta saker och ting i perspektiv. Som sagt, ämnet är ju inte till för att göra dig troende. Det är förstås enskilda människor som kan vara onda, inte den ena eller den andra religionen.
  • AndreaBD
    Anonym (xxx) skrev 2021-05-09 18:51:49 följande:
    Sånt där ser man ju konstant på dokumentärer ändå. Men mm jag förstår vad du menar. Men man pratade ju om det i grundskolan också en hel del. Medans i gymnasiet så börjar man snarare jämföra om vilket religion som är värst vs bäst istället ungefär. 
    Nej, så är det inte. Ingen lärare kommer att påstå att någon religion är bättre än en annan. 
  • AndreaBD
    Anonym (tobbe) skrev 2021-05-09 21:57:13 följande:

    Kan hålla med om att religionskunskap på gymnasiet är helt onödigt. Man får bara lyssna på en massa som man redan läst om på grundskolan. Och oftast med en övervikt på kristendomen. För det mesta med en religiös lärare också.


    Det stämmer inte alls. Inget av detta. Man kanske repeterar grunderna lite, visst. Man glömmer ju. Dock inte mest om kristendomen och de allra flesta lärare i ämnet är snarare religion-kritiska. Min ex-man är ett bra exempel, men det är snarare regeln än undantag. 
  • Anonym (.)

    Du kan prata med rektorn och förklara din situation och be om reducerad studiegång. Det gjorde jag (italienska).

  • Pope Joan II
    Spucks skrev 2021-05-09 22:07:54 följande:
    Nej, det står inte direkt, men det är nog meningen om hen svarar att man ser det ju konstant på dokumentationer på en förklaring om varför det är ett viktigt ämne.
    Hen menar att den sortens information och kunskap är konstant förekommande i dokumentärer och det har hen rätt i. Det betyder inte att hen sitter och ser på sådana för jämnan. 
    AndreaBD skrev 2021-05-10 09:09:09 följande:
    Självklart. Gör inte du det? 

    Men att man har läst den betyder kanske inte att man tror den till 100 %? Det finns säkert någon historia bakom, men det här var antagligen en ganska speciell tolkning av händelserna. Och oavsett - varför skulle dessa människors religion vara den avgörande faktorn? Man kan hata människor av EN religion om man har råkat ut för ett trauma t.ex. Jag har haft en sån elev (från Irak, som var kristen, och de blir faktiskt förföljda av muslimerna i landet). Men att klandra TRE religioner? Där verkar det ju inte riktigt vara religionen som är problemet.

    Och visst kan elever som har haft något trauma få problem, men då brukar det ändå drabba alla ämnen. Då löser det inte problemet att just plocka bort religion. Ämnet skulle faktiskt kunna ge honom möjlighet att sätta sina upplevelser i perspektiv. 
    Men om det nu är 100% sant så känner du inte själv att dina svar är ganska okänsliga? Bry dig inte om att svara - den som tror att religionsämnet skulle kunna sätta människors upplevda trauman "i perspektiv" är ingen att samtala med. 
    Shit for brains k + E
  • Krafs
    annabellelee skrev 2021-05-09 19:45:19 följande:

    Jag tycker det är jättebra att vi har religion i skolan. Jag har tex en vän från USA som har noll koll på andra religioner, och knappt vet vad islam är. Det gör att han har ganska luddiga begrepp om vad Israel/Palestina-konflikten handlar om tex.

    Jag förstår att du haft traumatiska upplevelser, och just du har kanske koll på religioner ändå, men många andra behöver religionsundervisning för att förstå världen omkring sig.


    Blandade inte du ihop religion med historia eller samhälle nu?
    Det du beskriver ovan har ju inte med religion per se att göra, utan med konflikter.
  • Anonym (Ullie)
    Anonym (tobbe) skrev 2021-05-09 21:57:13 följande:

    Kan hålla med om att religionskunskap på gymnasiet är helt onödigt. Man får bara lyssna på en massa som man redan läst om på grundskolan. Och oftast med en övervikt på kristendomen. För det mesta med en religiös lärare också.


    Det var nog mest din religionsundervisning som såg ut så. Min, för över 20 år sedan, var helt annorlunda. Det finns en kursplan i religion och massor med lärare är religiösa. Det påverkar inte undervisningen.
  • Anonym (SWE)
    Anonym (xxx) skrev 2021-05-09 18:28:38 följande:

    Som barn blev jag såld utav muslimerna, ivägskickad utav hinduerna, tagen utav kristna som torterade mig.


    Jag orkar verkligen inte studera religion (på gymnasie-nivå). Vill få slippa tänka på religioner bara och se människan för vem den är istället, från individ till individ. Har redan plågats i grundskolan med en massa snacka om sånt där.


    Varför behövs det i gymnasiet för? 


    Jag är ledsen för att du hade det svårt som barn, men jag förstår inte riktigt kopplingen till religionsundervisningen. Det var ju inte religioner som gjorde detta mot dig utan människor. I så fall kan man ju säga - jag vill inte läsa geografi för jag hade det så svårt i XXX land. Det ena har ju inte med det andra att göra. Det är ju bara fakta om en religion, det finns inget krav på att du ska tro på det som står skrivet i läroboken eller ens hålla med om det. 
  • Anonym (Ullie)
    Anonym (Grön Goblin) skrev 2021-05-10 17:36:25 följande:

    Religiös fanatism är ett mänskligt gissel och borde inte ens vara ett skolämne!


    Desto viktigare att lära sig om det.
  • Anonym (SWE)
    Anonym (Grön Goblin) skrev 2021-05-10 17:36:25 följande:

    Religiös fanatism är ett mänskligt gissel och borde inte ens vara ett skolämne!


    Nu är det väl inte endast religiös fanatism man studerar i skolan? Utan religionerna och deras påverkan på samhällen genom tiderna? 

    Om man inte lär sig av historien kan man inte undvika att upprepa misstagen vi gjort tidigare. Därför är religion ett viktigt ämne för alla. Det har inget med att vara troende att göra. 

    Man bör ha lite koll på omvärlden och vilka olika högtider de firar och varför och hur det påverkar deras vardag. 
  • Anonym (xxx)
    AndreaBD skrev 2021-05-10 09:09:09 följande:
    Självklart. Gör inte du det? 

    Men att man har läst den betyder kanske inte att man tror den till 100 %? Det finns säkert någon historia bakom, men det här var antagligen en ganska speciell tolkning av händelserna. Och oavsett - varför skulle dessa människors religion vara den avgörande faktorn? Man kan hata människor av EN religion om man har råkat ut för ett trauma t.ex. Jag har haft en sån elev (från Irak, som var kristen, och de blir faktiskt förföljda av muslimerna i landet). Men att klandra TRE religioner? Där verkar det ju inte riktigt vara religionen som är problemet.

    Och visst kan elever som har haft något trauma få problem, men då brukar det ändå drabba alla ämnen. Då löser det inte problemet att just plocka bort religion. Ämnet skulle faktiskt kunna ge honom möjlighet att sätta sina upplevelser i perspektiv. 

    Vad skulle denna historia vara menar du? Vad exakt mer kan det finnas enligt dig? Är seriöst nyfiken. Allt detta skedde inom mina 5 första år i livet. Var tillbaka i hemlandet och fick vissa saker berättat för mig. Har även minnen kvar.


    Tar faktiskt väldigt illa vid mig utav det du skriver.


    O varför skulle det vara helt okej med 1 men inte 3? Och varför skulle alla ämnen bli drabbad för? Har mått jättedåligt i mitt liv så du får mer än gärna förklara dig.


    För det här gör mig illa berörd grovt.

  • Anonym (xxx)
    AndreaBD skrev 2021-05-10 09:23:39 följande:
    Det stämmer inte alls. Inget av detta. Man kanske repeterar grunderna lite, visst. Man glömmer ju. Dock inte mest om kristendomen och de allra flesta lärare i ämnet är snarare religion-kritiska. Min ex-man är ett bra exempel, men det är snarare regeln än undantag. 

    Jag är inte din x man.


    Vill även säga att ibland kanske man inte behöver säga saker om saker man inte klarar av att få grepp om eller förstå. Ibland kanske du bara sårar helt i onödan i brist på egen dålig erfarenhet.


    Allt jag har skrivit är helt sant. Finns en hel del att berätta än mer dessutom. Men jag drog det som jag trodde kunde vara lättare för andra att ta till sig. Men uppenbarligen gjorde jag ett misstag.


    O ska jag vara ärlig så tror jag inte att ens minst 90% hade överlevt min uppväxt.


    Så var vänlig att reflektera en gång till över dina tankar innan du skriver en massa nedtryckande och förminskande, tack.

  • AndreaBD
    Anonym (xxx) skrev 2021-05-11 00:33:41 följande:

    Vad skulle denna historia vara menar du? Vad exakt mer kan det finnas enligt dig? Är seriöst nyfiken. Allt detta skedde inom mina 5 första år i livet. Var tillbaka i hemlandet och fick vissa saker berättat för mig. Har även minnen kvar.


    Tar faktiskt väldigt illa vid mig utav det du skriver.


    O varför skulle det vara helt okej med 1 men inte 3? Och varför skulle alla ämnen bli drabbad för? Har mått jättedåligt i mitt liv så du får mer än gärna förklara dig.


    För det här gör mig illa berörd grovt.


    Sorry, det var verkligen inte meningen. Jag har all förståelse för att man kan må dåligt av hemska upplevelser. Jag menade bara att det beror på människorna , inte på religionen. Och just om det är flera olika religioner, då ligger ju tanken nära att man har råkat ut för elaka människor helt enkelt, att det inte beror på att de hade en eller annan religion. 

    Och framför allt så menade jag inte att jag inte trodde det (bara att det nog snarare var mer av en tragisk familjehistoria än en slags slavhandel - du uttryckte det ju lite extremt där) , tyvärr blev jag provocerad till att svara, hade svårt att förklara hur jag menade och det blev inte alls bra. 

    Och jag menade att det kan hända att man inte kan koncentrera sig på skolarbete alls om man har varit med om något traumatiskt, har PTSD. 
  • Anonym (xxx)
    DenBlivna skrev 2021-05-09 20:04:48 följande:
    oj! Vilket liv! Lider med dig och hoppas du har det bra idag.

    Tack. Ja idag har jag det bra. Men umgås inte med människor alls längre direkt. Men ska flytta till ett kollektiv nästa vecka efter att ha varit ensam i 6 år. Ptsd och den djupare depression har äntligen släppt. Men så har jag hunnit bli lite över 30 nu också. Tidigare år sen 6 års tillbaka har varit rätt så kaotiskt.


    Men börjar finna lugnet inom mig själv nu lite grann.

  • Anonym (xxx)
    AndreaBD skrev 2021-05-11 10:06:48 följande:
    Sorry, det var verkligen inte meningen. Jag har all förståelse för att man kan må dåligt av hemska upplevelser. Jag menade bara att det beror på människorna , inte på religionen. Och just om det är flera olika religioner, då ligger ju tanken nära att man har råkat ut för elaka människor helt enkelt, att det inte beror på att de hade en eller annan religion. 

    Och framför allt så menade jag inte att jag inte trodde det (bara att det nog snarare var mer av en tragisk familjehistoria än en slags slavhandel - du uttryckte det ju lite extremt där) , tyvärr blev jag provocerad till att svara, hade svårt att förklara hur jag menade och det blev inte alls bra. 

    Och jag menade att det kan hända att man inte kan koncentrera sig på skolarbete alls om man har varit med om något traumatiskt, har PTSD. 

    Tack.


    Jag säger inte att alla troende är dåliga. Och har jag formulerat mig på ett sådant sätt att det lätt missuppfattas så var det inte min mening.


    Det jag ville få fram med tråden var att jag verkligen inte orkar sitta och plugga ang det och lade upp skälet till att jag inte vill göra det.

  • AndreaBD
    Anonym (xxx) skrev 2021-05-11 14:39:23 följande:

    Tack.


    Jag säger inte att alla troende är dåliga. Och har jag formulerat mig på ett sådant sätt att det lätt missuppfattas så var det inte min mening.


    Det jag ville få fram med tråden var att jag verkligen inte orkar sitta och plugga ang det och lade upp skälet till att jag inte vill göra det.


    För mig får du skälla på religioner, jag är inte troende. Jag är faktiskt väldigt ledsen om jag har gjort dig ledsen, det var inte alls min mening, och skulle kunna sparka mig själv i baken för att låta mig triggas av den personen igen. Orsaken att jag skrev dumheter där var bara att jag blev triggad, och då tänker jag inte vad jag säger.

    Om du känner att du inte vill plugga religion, försök prata med skolan om det går att undvika det. Och jag vet inte om det är helt tokigt, men jag fick för mig att det skulle kanske även kunna vara bra, att ha en lärare att bolla dina tankar med. En lärare i religion kan ta sånt, oftast går det att kritisera religion så mycket man vill. Som sagt... jag vill verkligen inte säga något dumt igen, och hoppas att det inte är något du tar illa upp.

    Sedan kanske du vill ändå få någon hjälp med dina trauman, dvs. någon slags terapi? 
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2021-05-11 17:38:51 följande:
    För mig får du skälla på religioner, jag är inte troende. Jag är faktiskt väldigt ledsen om jag har gjort dig ledsen, det var inte alls min mening, och skulle kunna sparka mig själv i baken för att låta mig triggas av den personen igen. Orsaken att jag skrev dumheter där var bara att jag blev triggad, och då tänker jag inte vad jag säger.

    Om du känner att du inte vill plugga religion, försök prata med skolan om det går att undvika det. Och jag vet inte om det är helt tokigt, men jag fick för mig att det skulle kanske även kunna vara bra, att ha en lärare att bolla dina tankar med. En lärare i religion kan ta sånt, oftast går det att kritisera religion så mycket man vill. Som sagt... jag vill verkligen inte säga något dumt igen, och hoppas att det inte är något du tar illa upp.

    Sedan kanske du vill ändå få någon hjälp med dina trauman, dvs. någon slags terapi? 
    Ooops... okej, du är ingen ungdom längre. Jag tänkte mer på ungdomar när det gäller att bolla lite tankar.
Svar på tråden Varför finns religion i gymnasiet? Orkar verkligen inte med det.