• Anonym (Kaffedraken)

    Börja med IVF eller försöka ett tag till?

    Vi har försökt bli gravida i 9 månader men jag lyckats. Vi har inga barn sedan tidigare och har gjort en privat fertilitetsutredning som inte visade nåt fel och där våra chanser att bli gravida på naturlig väg ansågs vara stora, så frågan är vad vi gör nu? Är det nån idé att ens försöka ett tag till eller borde vi göra IVF på en gång? Är det någon annan som är i samma situation eller som varit men till slut blev gravid?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-09 21:12
    Vi har försökt bli gravida i 9 månader men inte lyckats skulle det stå i första meningen.

  • Svar på tråden Börja med IVF eller försöka ett tag till?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är helt normalt att det tar upp till ett år innan man blir gravid och hjälp kan man söka efter ett år. Så några månader till kan vara bra att försöka:))

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur har ni ens hunnit en privat utredning? Har ni några andra faktorer som gör att vanlig väntan till ett års försök inte funkar?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om ni är närmare 40 så ja, då kan privat IVF vara en idé. Men är ni yngre än så finns inga skäl alls. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    9 månader är inte särskilt lång tid, för många tar det ett år och man brukar inte heller göra utredning förrän efter ett år. Att gå på ivf redan efter 9 månader låter väldigt forcerat. Är du 40+ eller varför denna stress? Vår första tog 11 månader, andra 18 månader och tredje 2 månader.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nu skrev du inte din ålder. Har ni rätt till hjälp i Sverige skulle min rekommendation vara att skriva in er vid en ivf-klinik så fort som möjligt. Väntetiden kan ibland vara lång och då står ni ju iaf i kö! Nu kräver de ju att man har försökt i ett år innan man får hjälp och då det bara är 3 mån kvar tills det gått 1 år, kan det ju mkt väl ha gått 1 år när ni kommer fram i kön (det är ju dessutom semestertider snart). 
    Om ni inte har rätt till ivf i Sverige, finns det många fantastiska kliniker utomlands samt många olika varianter av ivf. Jag ger gärna tips och råd! 
    Själv fick jag kämpa för att få mitt sista barn. Det var en väldigt lång resa och jag genomgick alla behandlingar som går att genomgå i olika länder. Jag åt alla piller som finns och levde på "Rodi". Till slut kom han, det lille miraklet, min ögonsten! Efter 6 lååånga, extremt påfrestande år. Jag var 49 när det lille underverket äntligen kom. Då hade jag läst alla studier jag kom över på alla tänkbara språk (jag är konferenstolk) samt läst till terapeut inom psykoanalys och KBT. Idag har jag min egen konsultation där jag hjälper ofrivilligt barnlösa.
    Vill du veta mer om min resa eller om de studier jag har läst, erfarenheter jag fått genom åren eller bara få stöd och råd, får du gärna boka en konsultation. Jag bjuder självfallet på första besöket (boka då via mejl). Jag håller till i Sthlm och online,
    Annika Sterner


    Coach & Samtalsterapeut
    Individuell & Parterapi - Terapisamtal vid Ofrivilligt Barnlöshet, Missfall, Sorg - Coaching - Stärkande av Självförtroende - Viktnedgång - Ledarskapscoaching
    Tel 0733 43 98 40
Svar på tråden Börja med IVF eller försöka ett tag till?