• Anonym (Vet inte hur jag ska göra?)

    Min 21åring vill inget. Snälla inga påhopp. Mår så dåligt

    Jag har en son på 21 år som fortfarande bor hemma. Han vill inget. Varken söker jobb eller soc. Han har alltså ingen inkomst. Han får mat och tak över huvudet. Det andra skiter han i. Han är ute ibland och träffar kompisar och kommer hem sent. Jag frågar om han sökt jobb men han säger ja och det är inte sant. Han vägrar gå till soc. Jag har även en dotter på 8år som jag har heltid är ensamstående och har utmätning. Jag kämpar varje dag. Och frågar sonen när han ska ta tag i saker. Och svaret blir ibland aldrig säger han. Vet inte om han skämtar men ibland undrar ja. Jag har mindre bostadsbidrag pga att han bor hemma och kan inte ta tag i saker. Vet att jag kanske birde slänga ut han. Men jag kan inte det heller. Han går med samma gamla kläder och jag köper inget till han. Jag vet inte vad jag ska göra längre

  • Svar på tråden Min 21åring vill inget. Snälla inga påhopp. Mår så dåligt
  • Anonym (Inte lätt)

    Det är inte lätt för dig. Antagligen är det inte lätt för din son heller. Behöver inte handla om att han inte vill utan mer att han blivit handlingsförlamad.

    Svårt att ge tips. Förstår att man som förälder vill sitt barn det bästa och det är jobbigt att vara elak. Bor ni i hyresrätt? Ett tips kan vara att ansöka om en mindre och billigare lägenhet där sonen helt enkelt inte kan flytta med. På det sättet tvingar du ut honom på egna ben. Bara förklara för honom att ni inte har råd att bo kvar.

  • Gracemåne

    Ställ högre krav på honom ta inte allt skit. Du får vara hårdare mot honom och säga att han nu är vuxen och måste bidra med att betala räkningar mat osv. Du tar redan hand om din dotter också! Han får alltså hjälpa till mer i hemmet, söka jobb och ta mer ansvar om han ska bo under ditt tak!

  • Anonym (*)
    Anonym (Vet inte hur jag ska göra?) skrev 2021-07-28 11:26:40 följande:

    Jag tjatar fortfarande på min son varje dag om jobb och allt annat men han rycker på axlarna och jag får svar som jaja. Han är överviktig väger över 100kg och är 169 lång. Jag har själv ansträngd ekonomi med utmätning och ensamstående med en dotter på 8år. Sonen har även Epelipsi och ska egentligen ta medecin för det men känner mig så dålig som inte kan betala den. Jag lagar mat och vi äter tillsammans men gör alltid för mycket mat som jag och dottern kan äta i några dagar i streck men som sonen äter upp det. Och då får jag stå där varje dag och göra nytt. Detta spelande oxå som han håller på med. Jag orkar snart inte. Det är precis som han skiter i allt och det är precis som han tänker:"mamma fixar allt"

    Jsg jobbar heltid och lever på exestensminimum. Snälla någon som har några råd? Och inte några taskiga kommentarer, tack!!


    Har du inte redan fått en massa råd i tråden?

    Anledningen till att han fortsätter så här är att du låter honom göra det. Du fortsätter försörja honom, laga mat åt honom, städa efter honom, curla honom. Han utnyttjar dig och du låter honom göra det. Du måste börja ställa krav. Kräv att han skriver in sig på Arbetsförmedlingen och börjar söka jobb, annars åker han ut. Jag vet att du inte vill det, men det är enda lösningen. Vi här på FL kan inte vifta med något trollspö så att han skärper till sig och börjar ta ansvar.
  • Anonym (Folkis)

    Sluta tjata. Gör.

    Som jag nämnde tidigare, hitta utbildningar med internat och hjälp honom fylla i ansökningarna. Sök nu de kurser som börjar efter jul.

    Hjälp honom ställa sig i bostadskö så att han har någonstans att ta vägen när studierna är avslutade.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Folkis) skrev 2021-07-28 13:27:12 följande:

    Sluta tjata. Gör.

    Som jag nämnde tidigare, hitta utbildningar med internat och hjälp honom fylla i ansökningarna. Sök nu de kurser som börjar efter jul.

    Hjälp honom ställa sig i bostadskö så att han har någonstans att ta vägen när studierna är avslutade.


    Som sagt, man kan inte tvinga någon till studier.
  • Anonym (Folkis)
    Anonym (Anna) skrev 2021-07-28 16:41:05 följande:

    Som sagt, man kan inte tvinga någon till studier.


    Och det är det ingen som har sagt något om heller.
  • Anonym (...)
    Anonym (Vet inte hur jag ska göra?) skrev 2021-07-28 11:26:40 följande:

    Jag tjatar fortfarande på min son varje dag om jobb och allt annat men han rycker på axlarna och jag får svar som jaja. Han är överviktig väger över 100kg och är 169 lång. Jag har själv ansträngd ekonomi med utmätning och ensamstående med en dotter på 8år. Sonen har även Epelipsi och ska egentligen ta medecin för det men känner mig så dålig som inte kan betala den. Jag lagar mat och vi äter tillsammans men gör alltid för mycket mat som jag och dottern kan äta i några dagar i streck men som sonen äter upp det. Och då får jag stå där varje dag och göra nytt. Detta spelande oxå som han håller på med. Jag orkar snart inte. Det är precis som han skiter i allt och det är precis som han tänker:"mamma fixar allt"

    Jsg jobbar heltid och lever på exestensminimum. Snälla någon som har några råd? Och inte några taskiga kommentarer, tack!!


    Det är tydligt att du gjort er en björntjänst som inte styrt upp honom tidigare. Men eftersom skadan redan är skedd är det dags att sluta dalta och curla nu!


    Sluta tjata! Det hjälper uppenbarligen inte. Se till att han kommer iväg på en utbildning. Typ kort yrkesutbildning inom ett område det finns gott om jobb. Sätt dig ner med honom och förklara att det är detta som gäller.


    Varför laga en massa mat för flera dagar när han bara äter upp allt? Visa honom hur tvättmaskinen fungerar annars får han vara utan rena kläder. Låt honom fixa/handla mat själv annars får han vara utan osv. Visa att det är färdigt nu med morsan fixar allt!

  • Anonym (K)
    Anonym (Vet inte hur jag ska göra?) skrev 2021-07-28 11:26:40 följande:

    Jag tjatar fortfarande på min son varje dag om jobb och allt annat men han rycker på axlarna och jag får svar som jaja. Han är överviktig väger över 100kg och är 169 lång. Jag har själv ansträngd ekonomi med utmätning och ensamstående med en dotter på 8år. Sonen har även Epelipsi och ska egentligen ta medecin för det men känner mig så dålig som inte kan betala den. Jag lagar mat och vi äter tillsammans men gör alltid för mycket mat som jag och dottern kan äta i några dagar i streck men som sonen äter upp det. Och då får jag stå där varje dag och göra nytt. Detta spelande oxå som han håller på med. Jag orkar snart inte. Det är precis som han skiter i allt och det är precis som han tänker:"mamma fixar allt"

    Jsg jobbar heltid och lever på exestensminimum. Snälla någon som har några råd? Och inte några taskiga kommentarer, tack!!


    Men släng ut honom! Du har tjatat i flera månader, han kommer inte ändra sig om inget drastiskt händer. Vägrar han flytta ber du kronofogden om hjälp.

    Du måste tänka på din dotter.
  • Anonym (Tina)
    Anonym (man) skrev 2021-05-15 17:16:43 följande:

    Tyvärr normalt beteende sv ung man som saknar mål och riktning med livet.

    Tycker du ska sätta dig ner med honom och fråga honom vad han vill med livet. Sedan hjälper du honom så gott det går att komma igång

    Det viktigaste är

    1) Få ordning på kost och motion.

    2) Att han får en karriärväg som leder någonstans.

    Din son är i en svår sits. Vad du än gör så ge honom inte mat och husrum utan motprestation. Även om första motprestation så är att gå eller springa 5 km dagligen.


    Jag tycker inte beteendet låter normalt överhuvudtaget för en 21-åring, den vanliga drivkraften för att frigöra sig från föräldrarna verkar ju saknas helt. Men jag håller med dig om vad TS behöver göra.
  • Anonym (epilepsi)

    Tråkigt situation du & din son har.


    Det finns  många svar som väljer att ta i hårdhandskarna när de anser att en ungdom bara snyltar eller befinner sig i ett all-inklusive hotell. Ja, bekvämlighet kan vara en faktor men då vill jag först fråga dig om du vet vad epilepsi är? föreställ dig att få smartsamma kramper som skadar en själv & kroppen gör ont i flera dagar. Utan medicin kan det bli outhärdligt. Det är inte så konstigt att han flyr in i spel ifall alla andra sysslor medför en förhöjd risk för anfall - som du inte har medicin för. Jag arbetar som personlig assistent för folk med just epilepsi. Alla tar medicin. Dagligen. Ta kontakt med soc/sjukvården/ vem du än behöver prata med för att få tag i medicinen. Frikort existerar väl efter en viss summa?. När du har medicinen i hand tar du dig ett snack med honom där du förklarar situation såsom du upplever den.  Ge honom alternativ till vad för väg han ska ta. Det låter som om han saknar en fadersfigur vilket resulterar i en form av apati - fadern är vägledande. Killar lyssnar bättre på andra män. Ifall fadern inte finns i bilden måste du spela den rollen. Att prata livsstrategi. Utan medicin har du inget leverage. Med medicin har du ett förhandlingsutrymme med din son. Utan det kommer han inte våga ta klivet ut i vuxenlivet. Ni boomers har ingen jäkla aning om hur livet ser ut för unga idag. När ni var i vår ålder var Sverige i ett välstånd som vi aldrig tidigare skådat igen. Jobben fanns överallt. Bostäder fanns överallt. Så sluta sitta på era höga hästar och stig ner från dimman av era pruttar som ni övertygat varandra luktar så gott. 


    Om du vill se den bästa utkomsten från din son måste du eliminera känslor från ekvationen helt. Se det pragmatiskt. Mekaniskt. Fixa rätt förhållanden så att du kan förhandla i termer som han känner sig trygg med. Om jag hade epilepsi och inte hade medicin redo så skulle jag aldrig stiga ut i världen & slåss mot drakar. 


     


    Stort lycka till, hoppas det löser sig på något sätt.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (epilepsi) skrev 2021-07-30 04:00:50 följande:

    Tråkigt situation du & din son har.


    Det finns  många svar som väljer att ta i hårdhandskarna när de anser att en ungdom bara snyltar eller befinner sig i ett all-inklusive hotell. Ja, bekvämlighet kan vara en faktor men då vill jag först fråga dig om du vet vad epilepsi är? föreställ dig att få smartsamma kramper som skadar en själv & kroppen gör ont i flera dagar. Utan medicin kan det bli outhärdligt. Det är inte så konstigt att han flyr in i spel ifall alla andra sysslor medför en förhöjd risk för anfall - som du inte har medicin för. Jag arbetar som personlig assistent för folk med just epilepsi. Alla tar medicin. Dagligen. Ta kontakt med soc/sjukvården/ vem du än behöver prata med för att få tag i medicinen. Frikort existerar väl efter en viss summa?. När du har medicinen i hand tar du dig ett snack med honom där du förklarar situation såsom du upplever den.  Ge honom alternativ till vad för väg han ska ta. Det låter som om han saknar en fadersfigur vilket resulterar i en form av apati - fadern är vägledande. Killar lyssnar bättre på andra män. Ifall fadern inte finns i bilden måste du spela den rollen. Att prata livsstrategi. Utan medicin har du inget leverage. Med medicin har du ett förhandlingsutrymme med din son. Utan det kommer han inte våga ta klivet ut i vuxenlivet. Ni boomers har ingen jäkla aning om hur livet ser ut för unga idag. När ni var i vår ålder var Sverige i ett välstånd som vi aldrig tidigare skådat igen. Jobben fanns överallt. Bostäder fanns överallt. Så sluta sitta på era höga hästar och stig ner från dimman av era pruttar som ni övertygat varandra luktar så gott. 


    Om du vill se den bästa utkomsten från din son måste du eliminera känslor från ekvationen helt. Se det pragmatiskt. Mekaniskt. Fixa rätt förhållanden så att du kan förhandla i termer som han känner sig trygg med. Om jag hade epilepsi och inte hade medicin redo så skulle jag aldrig stiga ut i världen & slåss mot drakar. 


     


    Stort lycka till, hoppas det löser sig på något sätt.


    Du har helt rätt. Och det säger jag som inte är ung idag men har erfarenheter som tydligt visat att det inte är så himla enkelt.

    Mvh, tant i 50-årsåldern.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (K) skrev 2021-07-29 21:36:35 följande:
    Men släng ut honom! Du har tjatat i flera månader, han kommer inte ändra sig om inget drastiskt händer. Vägrar han flytta ber du kronofogden om hjälp.

    Du måste tänka på din dotter.
    "Släng ut honom"?
    Har du inte förstått att han mår dåligt?

    Be kronofogden om hjälp att göra sitt eget barn hemlöst?
    I*i*ti.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (K) skrev 2021-07-29 21:36:35 följande:
    Men släng ut honom! Du har tjatat i flera månader, han kommer inte ändra sig om inget drastiskt händer. Vägrar han flytta ber du kronofogden om hjälp.

    Du måste tänka på din dotter.
    Glömde.

    "Tänka på din dotter"?
    Så att hon ska veta att om hon också skulle må dåligt när hon blir äldre så åker hon också ut?

    Vissa borde inte kommentera, att du är som du är, det är illa nog. Men att spy ut denna galla? 

    Skäms med dig.
  • Anonym (Kia)

    En vän till mig med svår epilepsi tillhör pga det LSS och har  "råd och stöd". Kanske det är en väg för din son? 

  • Less is more

    Jag tycker du ska ringa kommunen. Berätta att du har en svår ekonomisk siuation och en omotiverad 21-åring. Många kommuner stöttar unga ut i arbetslivet, unga som behöver mer handgriplig hjälp.

Svar på tråden Min 21åring vill inget. Snälla inga påhopp. Mår så dåligt