• emartee

    Vilket pojknamn?

    Vad tycker ni om följande pojknamn på en bebis, och så småningom på en vuxen? Fint/fult? Någonting speciellt ni tänker om namnet?

    - Carl

    - Axel

    - Arvid

    - Henning

    - Bo

    - Finn

  • Svar på tråden Vilket pojknamn?
  • Kusinen
    Anonym (Skärpning) skrev 2021-06-08 22:35:30 följande:

    Henning, Finn, Bo.. snälla döp inte ditt barn till något sådant namn. Vill du att ha en liten Bosse verkligen? De andra namnen är också riktiga gubbnamn. Välj något fint istället, något som låter vackert både i tal och skrift. Kanske lite svårare med pojknamn än med flicknamn, men ett exempel är Noa/Noah, det låter som en snygg kille, en som alla tjejer blir kära i. Lite skillnad mot Bosse där (eller Bo lika illa) och Finn och Henning låter som äldre herrar, författare i 60 års åldern. Eller kanske en läkare i samma ålder, hursomhelst är det inte några vackra namn direkt.


    Det vanliga är att barn får namn från sina föräldrara mor och farföräldergeneration - dvs gubb- och gubbnamn. Sen tillkommer ju förstås också namn från andra kulturer och från poulärkulturen. Men det är helt normal med gubbnamn (fast kanake snarare gubbar i 80årsåldern än 60).
  • Anonym (Skärpning)
    Kusinen skrev 2021-06-09 08:58:29 följande:
    Det vanliga är att barn får namn från sina föräldrara mor och farföräldergeneration - dvs gubb- och gubbnamn. Sen tillkommer ju förstås också namn från andra kulturer och från poulärkulturen. Men det är helt normal med gubbnamn (fast kanake snarare gubbar i 80årsåldern än 60).
    Haha ja sant. Men finns många fina namn som inte känns som att det är gamla tantnamn (på tjejer då) som till exempel Claudia och Kassandra. De låter i mina öron unga, men är det också gamla namn från tanter som har blivit moderna igen?
  • Anonym (Flera fina)

    Arvid och Axel är superfina namn.

    Carl är klassiskt och tidlöst.

    Känns som ni har vinnaren bland dessa tre. :)

    Henning känns som ett typiskt gubbnamn som gör comeback nu, men funkar också.

    Bo är ju inte så kul, gulligt med smeknamnet Bosse när han är barn men känns inte som ett kul namn när man är 30.

    Finn är inget namn jag personligen är förtjust i.

  • Kusinen
    Anonym (Skärpning) skrev 2021-06-09 10:10:12 följande:

    Haha ja sant. Men finns många fina namn som inte känns som att det är gamla tantnamn (på tjejer då) som till exempel Claudia och Kassandra. De låter i mina öron unga, men är det också gamla namn från tanter som har blivit moderna igen?


    En och annan äldre Claudia finns det väl, men båda dessa namn är snarare exempel på inspiration från andra kulturer/språkgrupper än att de är tagna från föräldrarnas mormorsgeneration. (Väldigt många namn från föräldrarnas mormorsgeneration är förstås också tagna från andra språk, men jag tror du fattar vad jag menar).
  • fluu
    Anonym (Flera fina) skrev 2021-06-09 23:31:33 följande:

    Arvid och Axel är superfina namn.

    Carl är klassiskt och tidlöst.

    Känns som ni har vinnaren bland dessa tre. :)

    Henning känns som ett typiskt gubbnamn som gör comeback nu, men funkar också.

    Bo är ju inte så kul, gulligt med smeknamnet Bosse när han är barn men känns inte som ett kul namn när man är 30.

    Finn är inget namn jag personligen är förtjust i.


    Tänk att alla äldre Bosse varit 30 en gång...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Flera fina)
    fluu skrev 2021-06-11 09:12:52 följande:

    Tänk att alla äldre Bosse varit 30 en gång...


    Ja, haha.

    Men kanske kändes bättre under en period när det var vanligt. Men Bo och Bengt tex känns ju inte riktigt som namn som kommer tillbaka.
  • fluu
    Anonym (Flera fina) skrev 2021-06-11 11:52:41 följande:

    Ja, haha.

    Men kanske kändes bättre under en period när det var vanligt. Men Bo och Bengt tex känns ju inte riktigt som namn som kommer tillbaka.


    Det är ju precis det som är grejen, när dagens små Bosse är 30 kommer det att vara vanligt att vara 30 år och heta Bosse. En gång har Torsten varit nytt, fräscht och ett typiskt bebisnamn och en dag så kommer Nova att vara tantigt. Bo har varit tillbaka i flera år nu, Bengt kommer något senare och är inte riktigt "rätt" ännu. Men de flesta namn kommer tillbaka och känns åter nya fast att de egentligen är gamla.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Flera fina)
    fluu skrev 2021-06-11 12:34:30 följande:

    Det är ju precis det som är grejen, när dagens små Bosse är 30 kommer det att vara vanligt att vara 30 år och heta Bosse. En gång har Torsten varit nytt, fräscht och ett typiskt bebisnamn och en dag så kommer Nova att vara tantigt. Bo har varit tillbaka i flera år nu, Bengt kommer något senare och är inte riktigt "rätt" ännu. Men de flesta namn kommer tillbaka och känns åter nya fast att de egentligen är gamla.


    Fast det är just det som är grejen, alla namn kommer inte tillbaka....

    Och så många är det inte som döps till Bo nu...

    Skulle snarare säga att det är samma generation som Bengt och Rolf och de har ju några år kvar innan de blir farfarsnamn. Sen inte alla generationer som döper efter släkten. 70-talisterna var ju mer för lite... exotiska.... namn, typ estelle, leonelle mm och nittiotalisterna verkar vara mycket hitta på typ Nova-lie....
  • fluu
    Anonym (Flera fina) skrev 2021-06-11 18:16:16 följande:

    Fast det är just det som är grejen, alla namn kommer inte tillbaka....

    Och så många är det inte som döps till Bo nu...

    Skulle snarare säga att det är samma generation som Bengt och Rolf och de har ju några år kvar innan de blir farfarsnamn. Sen inte alla generationer som döper efter släkten. 70-talisterna var ju mer för lite... exotiska.... namn, typ estelle, leonelle mm och nittiotalisterna verkar vara mycket hitta på typ Nova-lie....


    De flesta namn är urgamla och kommer tillbaka. Några försvinner och några namn är alltid så pass ovanliga att det inte märks att de är tillbaka. Bo blir vanligare och vanligare och började återkomma för ganska många år sedan ändå, men ett trendnamn har det inte hunnit bli än.

    Bo är lite tidigare än Rolf och Bengt och framförallt är det ....finare...eller kanske snarare mer lättillgängligt och därför känns det okej tidigare än Bengt(som för övrigt står på min egen namnlista) och Rolf. Alla generationer tar namn ur tidigare generationer, men vissa grupper inom varje generation har en tendens att välja ovanliga och nya eller nyintroducerde namn.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Flera fina)
    fluu skrev 2021-06-11 23:01:05 följande:

    De flesta namn är urgamla och kommer tillbaka. Några försvinner och några namn är alltid så pass ovanliga att det inte märks att de är tillbaka. Bo blir vanligare och vanligare och började återkomma för ganska många år sedan ändå, men ett trendnamn har det inte hunnit bli än.

    Bo är lite tidigare än Rolf och Bengt och framförallt är det ....finare...eller kanske snarare mer lättillgängligt och därför känns det okej tidigare än Bengt(som för övrigt står på min egen namnlista) och Rolf. Alla generationer tar namn ur tidigare generationer, men vissa grupper inom varje generation har en tendens att välja ovanliga och nya eller nyintroducerde namn.


    Då har vi hittat olika info. :)

    Personligen tycker jag Bengt och Rolf är finare än Bo så tycker du gör rätt i att ha Bengt på din lista.

    Sen som du också säger så vänjer man ju sig, så får man väl höra om nån ung som heter Bo i sin närhet så känns det kanske mer naturligt. Men tycker ändå vissa namn känns fel i vissa åldrar och där är Bo ett som känns fel i 30-årsåldern, precis som Truls som är gulligt på ett barn känns fel på en 40-åring.

    Klart vissa ur varje generation gör det men överlag tycker jag man kan se tendenser till att de födda tidigt 80-tal är mer inne på klassiska namn jämfört med generationen innan och efter. Men det kanske är för att alla barn runt mig verkar heta Astrid, ester, alfred, Freja, Sonja, Edit, August, arthur, Signe mm som det känns så. (Att jämföra då med alla Kevin, Milton, Liam, Nova-li mfl som återfinns bland andra generationer, finns säkert nån i min generation också, men om man generaliserar lite och inte stirrar sig blind på enstaka fall)
  • fluu
    Anonym (Flera fina) skrev 2021-06-12 00:00:09 följande:

    Då har vi hittat olika info. :)

    Personligen tycker jag Bengt och Rolf är finare än Bo så tycker du gör rätt i att ha Bengt på din lista.

    Sen som du också säger så vänjer man ju sig, så får man väl höra om nån ung som heter Bo i sin närhet så känns det kanske mer naturligt. Men tycker ändå vissa namn känns fel i vissa åldrar och där är Bo ett som känns fel i 30-årsåldern, precis som Truls som är gulligt på ett barn känns fel på en 40-åring.

    Klart vissa ur varje generation gör det men överlag tycker jag man kan se tendenser till att de födda tidigt 80-tal är mer inne på klassiska namn jämfört med generationen innan och efter. Men det kanske är för att alla barn runt mig verkar heta Astrid, ester, alfred, Freja, Sonja, Edit, August, arthur, Signe mm som det känns så. (Att jämföra då med alla Kevin, Milton, Liam, Nova-li mfl som återfinns bland andra generationer, finns säkert nån i min generation också, men om man generaliserar lite och inte stirrar sig blind på enstaka fall)


    Det är helt vanlig namnstatistik och lite egna iakttagelser.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Väntar en son)

    Min sambo föreslog Carl till vårt barn vilket jag tycker är fint men med tanke på att det förmodligen kommer bli till Kalle många gånger gick det bort. Axel skulle jag därför valt av de förslagen.

  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (Flera fina) skrev 2021-06-12 00:00:09 följande:
    Då har vi hittat olika info. :)

    Personligen tycker jag Bengt och Rolf är finare än Bo så tycker du gör rätt i att ha Bengt på din lista.

    Sen som du också säger så vänjer man ju sig, så får man väl höra om nån ung som heter Bo i sin närhet så känns det kanske mer naturligt. Men tycker ändå vissa namn känns fel i vissa åldrar och där är Bo ett som känns fel i 30-årsåldern, precis som Truls som är gulligt på ett barn känns fel på en 40-åring.

    Klart vissa ur varje generation gör det men överlag tycker jag man kan se tendenser till att de födda tidigt 80-tal är mer inne på klassiska namn jämfört med generationen innan och efter. Men det kanske är för att alla barn runt mig verkar heta Astrid, ester, alfred, Freja, Sonja, Edit, August, arthur, Signe mm som det känns så. (Att jämföra då med alla Kevin, Milton, Liam, Nova-li mfl som återfinns bland andra generationer, finns säkert nån i min generation också, men om man generaliserar lite och inte stirrar sig blind på enstaka fall)
    Bengt och Rolf. Du måste trolla?
    Det borde vara olagligt att döpa sina barn till sådana gubbnamn. Rolf? Pratar vi svensk man i 60-65 års åldern, så ja, då passar det. Men 2021 till ett barn, Bengt eller Rolf eller Bo(!) 

    Om det tvunget måste vara gubbnamn så finns det väl flera andra i samma anda: Sixten. Rune. Jöns, Tage, Åke, Lars-Göran, Christer, Sven, Yngve, Helmer med flera..
  • fluu
    Anonym (Skärpning) skrev 2021-06-13 19:16:10 följande:

    Bengt och Rolf. Du måste trolla?

    Det borde vara olagligt att döpa sina barn till sådana gubbnamn. Rolf? Pratar vi svensk man i 60-65 års åldern, så ja, då passar det. Men 2021 till ett barn, Bengt eller Rolf eller Bo(!) 

    Om det tvunget måste vara gubbnamn så finns det väl flera andra i samma anda: Sixten. Rune. Jöns, Tage, Åke, Lars-Göran, Christer, Sven, Yngve, Helmer med flera..


    Alltså... Christer kommer långt efter Bo rent tidsmässigt, så varför är Christer okej, men inte Bo? Om argumentet nu är att ett namn är fel 2012, alltså.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Flera fina)
    fluu skrev 2021-06-12 21:40:12 följande:

    Det är helt vanlig namnstatistik och lite egna iakttagelser.


    Precis som för mig, alltså olika info.

    Gissar att du även stött på nåt barn som döpts till bo senaste åren, det har jag inte sett nånstans personligen, därav också våra olika upplevelser av det kanske. :)
  • Anonym (Flera fina)
    Anonym (Skärpning) skrev 2021-06-13 19:16:10 följande:

    Bengt och Rolf. Du måste trolla?

    Det borde vara olagligt att döpa sina barn till sådana gubbnamn. Rolf? Pratar vi svensk man i 60-65 års åldern, så ja, då passar det. Men 2021 till ett barn, Bengt eller Rolf eller Bo(!) 

    Om det tvunget måste vara gubbnamn så finns det väl flera andra i samma anda: Sixten. Rune. Jöns, Tage, Åke, Lars-Göran, Christer, Sven, Yngve, Helmer med flera..


    Alla tycker vi olika. Lars-Göran tycker jag var värre tex.

    Och diskussionen du la dig i handlade just om att de två namnen nog kommer bli populära senare när deras barnbarn skaffar barn. Åke är ju lite samma generation men Tage är ju på uppgång redan nu.
  • Anonym (Skärpning)

    Alla de namnen är vidriga. De namnen jag föreslog är precis så illa som de andra.

  • fluu
    Anonym (Flera fina) skrev 2021-06-13 23:53:57 följande:

    Precis som för mig, alltså olika info.

    Gissar att du även stött på nåt barn som döpts till bo senaste åren, det har jag inte sett nånstans personligen, därav också våra olika upplevelser av det kanske. :)


    Statistiken är densamma för alla. Personliga erfarenheter är något annat och ja, jag känner massor av yngre Bo/Bosse och dessa började synas i födelseannonserna redan för tio år sedan.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vilket pojknamn?