Inlägg från: Anonym (Kille) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kille)

    Har ni någonsin övervägt att investera i decentraliserad crypto valuta?

    Har investerat och investerar i både bitcoin o andra cryptovalutor.

    Hittils tjänat bra med pengar som jag också realiserat till svenska kronor. Med facit i hand skulle jag inte sålt då vinsten skulle blivit ytterligare en nolla. Men lätt o vara efterklok.

    Fortsätter spara o investera för att inkassera vud uppgångar. Men rekommenderar självklart inte alla att hålla på med det om man inte är beredd på att lära sig hur det går till, vad det innebär osv.

  • Anonym (Kille)
    Lurkis skrev 2021-05-17 14:53:00 följande:

    Kul! Jag har också investerat i crypto-valutor & främst staking- liquidity-protocols. Man blir in princip sin egna bank & lånar ut pengar till folk som vill satsa i marknaden till egensatt ränta. (mellan 7-15% beroende på återbetalningstiden)

    Förlorade mycket pengar i början för att jag var totalt okunnig när jag började (2013) men har idag plockat ut pengar som jag lever gott på.

    Av ren nyfikenhet, vad för crypto valutor förutom Btc tjänade du en rejäl hacka på?


    Ahh utlåning har inte jag lekt med. Men de övriga är litecoin, ethereum, ripple och Bitcoin cash i största hand.
  • Anonym (Kille)
    felix le chat skrev 2021-05-17 15:05:08 följande:

    Jag köpte 10 bitcoin 2017 för 900 kr

    Har kvar dom ännu. rasar det till noll så klarar jag en smäll på 9000 kr !

    Var sugen på att sälja en förra året för att se hur det funkar.


    Nice ja sitter du på 10 bitcoins så har du runt 5 miljoner sek där just nu. Bra investering.
  • Anonym (Kille)
    Anonym (99) skrev 2021-05-17 21:24:18 följande:

    Bitcoin är ett klassisk pyramidspel. Det skapas ingen värden utan det bygger bara på att det kommer in nya spelare längst ner i pyramiden som berikar dom högre upp.


    Det skulle man kunna säga att vanliga svenska kronor också är. 
    Idag finns ingen guldreserv som backar upp valutan. Länder har guld utifall valutorna skulle bli värdelösa som betalningsmedel för att kunna ha något att betala med. Men man behöver inte längre ha någon reserv gentemot pengarna. 


    Guldreserven är en kvarleva från tiden då sedlar och mynt kunde lösas in hos Riksbanken i utbyte mot guld. Numera motiveras guldreserven av att guldets värde normalt inte följer samma mönster som värdet på valutareserven[1]. Valutareserven är främst tänkt som medel för Riksbankens penningpolitik och politik för finansiell stabilitet, och består av lätt omsättbara värdepapper av låg risk i utländsk valuta.


    Det som överhuvudtaget skapar något värde för SEK är att vi kommit överens om det. Om jag ger dig en hundring så har den det värdet om du accepterar det värdet. Däremot om jag skulle säga att jag vill inte ta emot dina pengar då har värdet helt plötsligt blivit 0. 

    Samma sak är det med crypto eller whatever. Det har ett värde så länge köpare och säljare är överens om det. 

    Det intressanta är att Riksbanken håller på att utveckla sin egen e-valuta för att hänga med i utvecklingen.

  • Anonym (Kille)
    felix le chat skrev 2021-05-25 14:27:39 följande:

    Jag har planer på att sälja en (1) för att testa hur det fungerar.

    Skatten avskräcker.


    me33 skrev 2021-05-25 17:47:08 följande:

    Kommer aldrig köpa något som katten släpar in. 

    Krångligt att deklarera så att ni vet.


    Njae har deklarerat många crypto försäljningar. Har man bara koll på siffrorna så är det inte värre än andra investeringar. Bara nåt man kanske är ovan med.
  • Anonym (Kille)
    felix le chat skrev 2021-05-25 14:27:39 följande:

    Jag har planer på att sälja en (1) för att testa hur det fungerar.

    Skatten avskräcker.


    Blir avundsjuk på dig. Önskar man hade investerar samma vid den tidpunkten då skulle livet varit lättare idag. :-/
  • Anonym (Kille)
    felix le chat skrev 2021-05-26 22:02:58 följande:
    men det känns lite som monopolpengar. att dom bara finns på låtsas
    därav intresset för att sälja. inte för att jag behöver pengarna.
    behöver konkret få pengarna på mitt vanliga konto !
    Om det bara är monopolpengar för dig så får du gärna skänka mig en. Skulle göra livet lättare på många sätt. :)
  • Anonym (Kille)
    me33 skrev 2021-05-27 21:15:53 följande:

    Flera kända finansiärer varnar för krypto-v men intressant är det när forums-medlemmarna här menar att det är annorlunda Flört

    Glöm inte att köpa tulpanlökarna heller.


    Det folk varnar för är självklart att det är en riskabel investering på så vis att den snabbt kan gå ner men även snabbt upp. 

    Krypto fungerar inte som när du köper en fond och du kan glömma den i 3 månader och så har den förhoppningsvis gått upp med stora chanser att du får tillbaka pengarna. 

    Med krypto så kan du tjäna stora pengar snabbt men du kan också förlora stora pengar snabbt om du inte är med i matchen. Vet man vad man håller på med så är det inga problem och är beredd att ta risken för de stora vinsterna så kör hårt. 

    Men många människor därute kastar sig in i saker och ting utan att göra sin hemläxa och då blir brända rejält. Det är därför man varnar. 
  • Anonym (Kille)
    me33 skrev 2021-05-28 20:45:51 följande:

    Du kan väl upplysa mig hur det har gått för Bitcoin!? 

    Ser inte så bra ut nu vad jag kan se.  

    Du har såklart gjort din coola läxa rätt.


    Just nu är vi i en nedgång som vilket värdepapper som helst. Men fortfarande på höga nivåer i jämförelse med antal år sedan.

    Synd om de som köpte högt såklart men bra för oss som kommer handla billigt sen.

    Vanliga börsen ligger också farligt högt just nu. Frågan bara när kraschen kommer.
  • Anonym (Kille)
    me33 skrev 2021-05-31 21:58:09 följande:

    Bitcoin sjunkit 30% nu.


    Yup, normalt för att var cryptovalutor. Det är det jag menar, är man inte beredd och medveten om såna svängningar så skulle jag också varna folk. Men vet man vad man håller på med så fine kör. 


     


    Krafs skrev 2021-06-01 08:45:41 följande:

    Tror du menar biljoner, inte triljoner.. haha

    Alla kryptovalutor är per definition decentraliserade. Det är lite som att fråga ifall någon har tänkt köpa en cykel med hjul.

    Jag äger lite kryptovalutor, bland annat ganska mycket ethereum, men har börjat handla med något mindre volatila och säkra algos, då jag känner att många kryptovalutor kommer börja kollapsa inåt snart.


    Spännande. Vilka andra handlar du med? Jag har mest lekt med cryptos som följer bitcoin ganska väl. T.ex. litecoin dras ju med när bitcoin går ner osv. 

  • Anonym (Kille)
    me33 skrev 2021-06-01 18:08:56 följande:

    Kan sjunka 30% igen. 

    Kör.


    Klart den kan. Därför kör jag inte just nu med större kapital. Men kommer så småningom samla på mig billiga andelar inför nästa uppgång.
  • Anonym (Kille)
    me33 skrev 2021-06-01 23:04:27 följande:

    Vilken uppgång


    Crypto har en tendens att röra sig upp igen i ungefär 2 års cykler. Vi kan hamna på en lägre nivå nu i något år eller två sen kommer den att tryckas upp igen. Det är då jag sitter med på tåget och säljer igen när jag känner mig nöjd. 
  • Anonym (Kille)
    Krafs skrev 2021-06-02 09:01:22 följande:
    Jag köpte på mig en ganska stor post(dock inte monetärt) i cardano. Den har i dagsläget tredubblat sitt värde. Det som intresserar mig med cardano är dels hur energieffektivt det är att framställa dem(proof of stake vs proof of work). Det är alltså inte beräkningskraft som avgör hur sannolikt man kan mina fram en coin. Ethereum kommer förmodligen också switcha över till det.
    Ahh, intressant. Ska kika på Cardano. Tack för tipset! :)
  • Anonym (Kille)
    Anonym (UtanförBoxen) skrev 2021-06-04 05:18:21 följande:

    Vanliga svenska kronor backas upp av landet Sverige med dess skattebas och tillgångar. Kryptovalutor saknar helt underliggande värde.


    100 lappen du viftar med har bara ett värde om mottagaren accepterar samma värde. Likaså med allt.

    Om jag vägrar ta emot din hundring så kommer den ha värde 0. Om någon betalar mig 100 kr för en sten så har stenen värde 100 detta oavsett land, guld eller vad som.
  • Anonym (Kille)
    Iarwain skrev 2021-06-04 06:03:24 följande:

    Hur lång historia har du som stöd för detta cykliska beteende?


    Stödet kommer från de finansiella analyserna gjorda på crypto. Finns många men enkel googling ger en av de intressanta artiklarna tex.

    cryptocurrencyfacts.com/market-cycles-in-cryptocurrency/
    Anonym (UtanförBoxen) skrev 2021-06-04 05:18:21 följande:

    Vanliga svenska kronor backas upp av landet Sverige med dess skattebas och tillgångar. Kryptovalutor saknar helt underliggande värde.


    Här är en intressant sida om hur pengarna backades upp förr men idag är nåt helt annat.

    www.thoughtco.com/why-paper-momey-has-value-1146309

    To summarize, money has value because people believe that they will be able to exchange this money for goods and services in the future.
  • Anonym (Kille)
    Anonym (UtanförBoxen) skrev 2021-06-06 17:01:51 följande:
    När 100 lappens värde backas upp av ett våldsmonopol med beskattningsrätt ökar sannolikheter för att 100 lappen skall accepteras. Krypto har inget underliggande värde.

    Om du vägrar ta emot min 100 lapp spelar ingen roll. Jag behöver bara vända mig till någon som tar emot den.

    Javisst då har 100ingen värde för den som tar emot den men inget värde för mig. 

    Som artikeln beskriver, papperspengar har bara värde för att vi tror att vi sen kan byta ut den mot tjänster och varor i sin tur. 

    Om vi inte längre tror det så kommer även svenska kronor tappa värde. På samma sätt är det med byteshandel, guld eller vad som helst. Guld är ju också bara en metall inget annat. Inget värde i sig. Men vi har gett den ett värde på grund av att det finns en efterfrågan, någon är villig att ge mig något för guldet. 


    På samma sätt kan du skapa värde på vad som helst. 


    Sen spelar det egentligen ingen roll. Så länge någon är villig att betala mig för den crypto jag äger så kommer jag tjäna på det. Oavsett stat bakom eller inte. På samma sätt om jag har någon eftertraktad grej som jag säljer på Tradera. Vill någon betala för den så har den ett stort värde och vill ingen betala så är inte värdet så stort. 

    Det reella material värdet spelar ingen roll.

Svar på tråden Har ni någonsin övervägt att investera i decentraliserad crypto valuta?