• Sun 16 May 2021 20:48
    767 visningar
    8 svar
    8
    767

    Bonusson med tvång

    Hej!

    Jag har en bonusson på 17 år som jag är lite orolig för.

    Förra sommaren visade det sig att han hade stora problem med tvätt-tvång..han kunde tvätta händerna upprepat flera gånger och han isolerade sig rätt så mycket. Det var precis o den vevan han skulle börja gymnasiet så vi drog den kopplingen att han var nervös inför detta och tvång handlar ju mycket om känslan av förlust av kontroll och vi pratade med honom om det. Men han förnekade det hela och skämdes förmodligen mycket över det, men det blev faltiskt bättre efter det. Nu har det uppdagats att problemen kommit tillbaka. Till saken hör att hans mamma fått nytt jobb flera timmars resa från orten hon brukar bo varannan vecka då min bonus bor hos henne. Jag tänker att det kan ha en koppling till försämringen samt att nu börjar sommarlovet närma sig då strukturen kring skolan inte längre finns. Han är väldigt duktig i skolan. Hur kan jag vara ett stöd i denna fråga? Han är inte typen som är bekväm att prata känslor. Hans pappa (min kille) är orolig för honom och ska prata med honom och det är bra. Men det känns som att hans mamma förringar problemet. Hon säger att det nog blir bättre när han kommer igång i skolan igen och liknande.

    Vad tror ni? Och vad är era erfarenheter av denna problematik? Kan det lösa sig av sig själv?

  • Svar på tråden Bonusson med tvång
  • Mon 17 May 2021 05:51
    #2
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-05-16 21:45:13 följande:

    Han skulle behöva prata med sin vc om tvångsproblematiken så han kan få hjälp, antagligen terapi som behövs där. Det kommer inte gå över av sig självt bara för att han kommer igång med skolan igen....


    Tack för ditt svar!

    Så du tror att chansen inte är så stor att det går över av sig själv?
  • Mon 17 May 2021 20:06
    #5
    Anonym (Hmm) skrev 2021-05-17 08:46:21 följande:

    Förra sommaren? Då var rekomendationerna att tvätta händerna ofta och länge, och att isolera sig. Kanske tog han i för mycket?


    Ja det kan ju vara så också.
  • Mon 24 May 2021 20:01
    #7
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-05-17 21:36:25 följande:

    Men herregud, gå till en läkare med killen och be om hjälp! Han ska inte behöva dras med tvångstankar, hjälp honom!


    Men det är så svårt. Hans mamma verkade bli lite stött på mig förra sommaren när jag försökte påtala det på ett fint sätt.
Svar på tråden Bonusson med tvång