• Anonym (Rådvill farsa)

    Fördelning barn sommar med förälder som har 8 veckor

    Har barn som är 10 och 13 år och skild sedan några år. Barnens mamma är lärare och jag har ett vanligt jobb med 5 veckor semester per år. Vi har delad vårdnad sedan några år. Problemet är att jag aldrig får en enda dag semester på egen hand då barnens mamma kräver 50/50 fördelning även på lov och sommaren. Barnens mamma har 8 veckor på sommaren samt påsklov, sportlov, höstlov och lång julledighet. Ja, jag vet att lärare har inarbetad tid...

    Jag vill ju umgås med mina barn, men några dagar ledigt på egen hand vore ju behövligt kan jag känna. Men som det är nu så måste jag använda mina 4 veckor på sommaren och nån vecka på vintern av ledigheten till enbart dem. Jag känner och har påtalat att kanske kunde deras mamma haft dem lite mer på sommaren då hon har 4 egna veckor av egentid, men det har inte hörsammats. Hamnar påsklov, sportlov på mina veckor så får jag pussla ihop så gott det går. Hur gör ni andra som har delad vårdnad om den andra har mer ledighet? Eller bara kämpa på i några år till tills de är stora?

  • Svar på tråden Fördelning barn sommar med förälder som har 8 veckor
  • Räkan77

    Så om sportlovet eller annat lov infaller på din vecka så har du haft barnen på fritids medan hon har varit hemma? Det låter lite märkligt agerande av mamman.

    I övrigt så tänker jag att du har barnfri tid halva året och om du bara har 5 veckors semester tycker jag du bör spendera den tiden med barnen, om det inte är så att du någon gång ska åka bort på en vuxenresa.

    Men jag kan ju tycka att mamman borde kunna vara mer flexibel så att barnen får så mycket ledig tid med er föräldrar som möjligt.

  • Räkan77

    Så om sportlovet eller annat lov infaller på din vecka så har du haft barnen på fritids medan hon har varit hemma? Det låter lite märkligt agerande av mamman.

    I övrigt så tänker jag att du har barnfri tid halva året och om du bara har 5 veckors semester tycker jag du bör spendera den tiden med barnen, om det inte är så att du någon gång ska åka bort på en vuxenresa.

    Men jag kan ju tycka att mamman borde kunna vara mer flexibel så att barnen får så mycket ledig tid med er föräldrar som möjligt.

  • Anonym (...)

    Har ni vanligtvis varannan vecka? Jag är själv lärare och har så svårt för att förstå föräldrar som lämnar på fritids för att det är mammavecka och hon jobbar medan pappan är ledig, vill man inte barnens bästa? Tänker på övriga lov då, där du, enligt mig, tänker rätt! Har ni varannan vecka känns det ju självklart att fortsätta med det även på sommaren, vilket innebär att du får två veckor av "egentid". Konstig mor...

  • Anonym (Rådvill farsa)
    Anonym (...) skrev 2021-05-17 11:48:59 följande:

    Har ni vanligtvis varannan vecka? Jag är själv lärare och har så svårt för att förstå föräldrar som lämnar på fritids för att det är mammavecka och hon jobbar medan pappan är ledig, vill man inte barnens bästa? Tänker på övriga lov då, där du, enligt mig, tänker rätt! Har ni varannan vecka känns det ju självklart att fortsätta med det även på sommaren, vilket innebär att du får två veckor av "egentid". Konstig mor...


    Jag jobbar de 4 veckor på sommaren som barnen är hos sin mamma. Så får egentid på kvällar, men kan ju inte åka iväg nån vecka med vänner eller så. Vi har barn varannan vecka under året ja
  • Anonym (tid med barnen?)
    Anonym (Rådvill farsa) skrev 2021-05-17 11:41:48 följande:

    Har barn som är 10 och 13 år och skild sedan några år. Barnens mamma är lärare och jag har ett vanligt jobb med 5 veckor semester per år. Vi har delad vårdnad sedan några år. Problemet är att jag aldrig får en enda dag semester på egen hand då barnens mamma kräver 50/50 fördelning även på lov och sommaren. Barnens mamma har 8 veckor på sommaren samt påsklov, sportlov, höstlov och lång julledighet. Ja, jag vet att lärare har inarbetad tid...

    Jag vill ju umgås med mina barn, men några dagar ledigt på egen hand vore ju behövligt kan jag känna. Men som det är nu så måste jag använda mina 4 veckor på sommaren och nån vecka på vintern av ledigheten till enbart dem. Jag känner och har påtalat att kanske kunde deras mamma haft dem lite mer på sommaren då hon har 4 egna veckor av egentid, men det har inte hörsammats. Hamnar påsklov, sportlov på mina veckor så får jag pussla ihop så gott det går. Hur gör ni andra som har delad vårdnad om den andra har mer ledighet? Eller bara kämpa på i några år till tills de är stora?


    Mina separerade föräldrar "leasade" bort mig till mormor och morfar på sommaren. Hur underbart som helst. Visst, det var för att de skulle kunna jobba, men ändock.

    Om du har dina barn varannan vecka, varför vill du inte spendera din lediga tid med dem? Du har ju ändå varannan helg ledig, utan barn? 

    Annars får du väl prata med barnens mamma och betala underhåll för den extra tid hon har barnen så att du får mer egentid. Eller är du bara avundsjuk för att hon har möjlighet att vara ledig utan barnen? Då får du väl byta jobb till ett där du har ett friare arbete och friare arbetstider. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (...) skrev 2021-05-17 11:48:59 följande:

    Har ni vanligtvis varannan vecka? Jag är själv lärare och har så svårt för att förstå föräldrar som lämnar på fritids för att det är mammavecka och hon jobbar medan pappan är ledig, vill man inte barnens bästa? Tänker på övriga lov då, där du, enligt mig, tänker rätt! Har ni varannan vecka känns det ju självklart att fortsätta med det även på sommaren, vilket innebär att du får två veckor av "egentid". Konstig mor...


    Varför jobbar du på ett ställe som har ett så fruktansvärt fritids att det inte är dåligt för barnen? 
  • Anonym (Rådvill farsa)
    Räkan77 skrev 2021-05-17 11:48:39 följande:

    Så om sportlovet eller annat lov infaller på din vecka så har du haft barnen på fritids medan hon har varit hemma? Det låter lite märkligt agerande av mamman.

    I övrigt så tänker jag att du har barnfri tid halva året och om du bara har 5 veckors semester tycker jag du bör spendera den tiden med barnen, om det inte är så att du någon gång ska åka bort på en vuxenresa.

    Men jag kan ju tycka att mamman borde kunna vara mer flexibel så att barnen får så mycket ledig tid med er föräldrar som möjligt.


    Jag kan inte åka iväg på en vuxenresa. Då har jag mina barn. Har ibland använt komptid och försökt jobba hemma på övriga lov när jag haft barn. Ja halva året har jag inga barn, så jag kan åka iväg nån helg. Dock svårare att få med vänner en helg i oktober än att åka iväg en vecka på somMaren
  • Anonym (Rådvill farsa)
    Anonym (tid med barnen?) skrev 2021-05-17 11:55:20 följande:
    Mina separerade föräldrar "leasade" bort mig till mormor och morfar på sommaren. Hur underbart som helst. Visst, det var för att de skulle kunna jobba, men ändock.

    Om du har dina barn varannan vecka, varför vill du inte spendera din lediga tid med dem? Du har ju ändå varannan helg ledig, utan barn? 

    Annars får du väl prata med barnens mamma och betala underhåll för den extra tid hon har barnen så att du får mer egentid. Eller är du bara avundsjuk för att hon har möjlighet att vara ledig utan barnen? Då får du väl byta jobb till ett där du har ett friare arbete och friare arbetstider. 
    Som jag skrev, jag vill umgås med mina barn. Dina föräldrar leasade bort bort dig på sommaren. Jag kan inte leasa eller vill bort mina barn. Jag skulle vilja ha en sammanhängande vecka ledigt med ex min tjej eller vänner bara. Tycker jag inte behöver anses som dålig förälder för det?
  • ventilera mera
    Anonym (Rådvill farsa) skrev 2021-05-17 11:41:48 följande:

    Har barn som är 10 och 13 år och skild sedan några år. Barnens mamma är lärare och jag har ett vanligt jobb med 5 veckor semester per år. Vi har delad vårdnad sedan några år. Problemet är att jag aldrig får en enda dag semester på egen hand då barnens mamma kräver 50/50 fördelning även på lov och sommaren. Barnens mamma har 8 veckor på sommaren samt påsklov, sportlov, höstlov och lång julledighet. Ja, jag vet att lärare har inarbetad tid...

    Jag vill ju umgås med mina barn, men några dagar ledigt på egen hand vore ju behövligt kan jag känna. Men som det är nu så måste jag använda mina 4 veckor på sommaren och nån vecka på vintern av ledigheten till enbart dem. Jag känner och har påtalat att kanske kunde deras mamma haft dem lite mer på sommaren då hon har 4 egna veckor av egentid, men det har inte hörsammats. Hamnar påsklov, sportlov på mina veckor så får jag pussla ihop så gott det går. Hur gör ni andra som har delad vårdnad om den andra har mer ledighet? Eller bara kämpa på i några år till tills de är stora?


    Jag har mina barn hälften av tiden men mitt ex har nog aldrig lagt sig i vad jag gör när de är hos mig eller vad jag gör med min semester. Han kanske skulle reagera om jag jobbar HELA tiden de är hos mig men det gör jag ju inte förstås.

    Hur som helst, så här ser min sommar ut såvitt jag vet: Jag har vanlig semester men är över 40 och semesterväxlar, så jag har 37 dagar för detta år.
    Jag var ledig på påsklovet med dem, så nu har jag utrymme för fem veckor i sommar och en del runt jul. Mina barn är f.ö ett år äldre än dina båda två så liknande förutsättningar där.

    Jag jobbar inom skola men på vanlig semestertjänst, så vi har stängt i fyra veckor så det är då jag är ledig. I år tar jag även vecka 27, så min semester blir 27-31.
    Första veckan är vi hemma och vi bor nära varandra. Ungarna är hos mig enligt schema men de lära hatta fram och tillbaka eftersom vi kommer att tillbringa vecka 28 och 29 hos min syster och då träffar de inte sin pappa alls. 

    Vecka 30 är pappas, och 31 också eftersom vi brukar byta och ta några i sträck för att hinna göra saker med dem, men eftersom jag är ledig då och har varit barnfri hela vecka 30 så lär de växla lite och sen är 32 hans och då är han ledig med dem. Om jag inte minns helt fel så är han nog ledig 33 också så då lär de vara lite mer med honom eftersom jag jobbar, men skolan börjar väl nån gång den veckan också. 

    Men jag undrar som nån ovan, om loven är på dina veckor, hjälper hon inte till alls då? Och hur har ni uppdelningen på sommaren, är den en vecka i taget då med? Innebär det att din semester blir ledig-jobba-ledig-jobba-ledig-jobba osv?
  • ventilera mera
    Anonym (Rådvill farsa) skrev 2021-05-17 12:06:13 följande:
    Som jag skrev, jag vill umgås med mina barn. Dina föräldrar leasade bort bort dig på sommaren. Jag kan inte leasa eller vill bort mina barn. Jag skulle vilja ha en sammanhängande vecka ledigt med ex min tjej eller vänner bara. Tycker jag inte behöver anses som dålig förälder för det?
    Definitivt inte, förmodligen blir du en bättre förälder. Skjut mig om ni vill alla som inte tycker samma, men man kan älska sina barn samtidigt som man vill ha ett vuxet liv och få en paus ibland.
Svar på tråden Fördelning barn sommar med förälder som har 8 veckor