• Anonym (s)
    Mon 17 May 2021 18:27
    1876 visningar
    126 svar
    126
    1876

    Anmäla en polis?

    Jag tycker att en polis har behandlat mig väldigt illa men vet inte riktigt om det brottsligt, kan man anmäla ändå? Vad denna polis, kortfattat, har gjort är att genom myndighetsutövning startat ett allvarligt rykte om mig som inte stämmer. Mår väldigt dåligt av det här. Jag är alltså en vanlig person som inte begår brott, jobbar och har barn. 

  • Svar på tråden Anmäla en polis?
  • Mon 17 May 2021 18:29
    #1

    Du får anmäla. Så länge du berättar det som du uppfattar som sanning så behöver du inte vara säker på att det är ett brott. Det avgör myndigheterna.

    Men räkna med att det blir nerlagt vare sig det rör sig om ett brott eller ej. Och det har inget med att det är en polis inblandat. Mest för att mer eller mindre allt blir nerlagt vara sig det är ett brott eller ej.

  • Mon 17 May 2021 18:29
    #2
    Anonym (s) skrev 2021-05-17 18:27:00 följande:

    Jag tycker att en polis har behandlat mig väldigt illa men vet inte riktigt om det brottsligt, kan man anmäla ändå? Vad denna polis, kortfattat, har gjort är att genom myndighetsutövning startat ett allvarligt rykte om mig som inte stämmer. Mår väldigt dåligt av det här. Jag är alltså en vanlig person som inte begår brott, jobbar och har barn. 


    Ja, du kan anmäla. Att starta ett allvarligt ryckte om någon är förtal och det är brottsligt. Dock svårt att bevisa
  • Anonym (F)
    Mon 17 May 2021 18:29
    #3

    Har du hårda bevis för dina anklagelser eller är det bara genom djungeltrumman du fått reda på det? Svart på vitt, annars kan du glömma att göra en anmälan mot personen. Du riskerar att anklagas för förtal själv annars.

  • Anonym (s) Trådstartaren
    Mon 17 May 2021 18:35
    #4
    Anonym (F) skrev 2021-05-17 18:29:58 följande:

    Har du hårda bevis för dina anklagelser eller är det bara genom djungeltrumman du fått reda på det? Svart på vitt, annars kan du glömma att göra en anmälan mot personen. Du riskerar att anklagas för förtal själv annars.


    Ja alltså, personerna den polisen sa det till? Kan även bevisa att det som den polis sa inte stämmer..
    Jag har svårt att se hur jag kan anklagas för förtal med den anmälan jag vill göra men jag kan ju såklart ha fel.
    EpicF skrev 2021-05-17 18:29:47 följande:
    Ja, du kan anmäla. Att starta ett allvarligt ryckte om någon är förtal och det är brottsligt. Dock svårt att bevisa
    Vet vilka han sa det till och har vissa bevis på att det han sa inte stämmer.
    Friger skrev 2021-05-17 18:29:45 följande:

    Du får anmäla. Så länge du berättar det som du uppfattar som sanning så behöver du inte vara säker på att det är ett brott. Det avgör myndigheterna.

    Men räkna med att det blir nerlagt vare sig det rör sig om ett brott eller ej. Och det har inget med att det är en polis inblandat. Mest för att mer eller mindre allt blir nerlagt vara sig det är ett brott eller ej.


    Det är det jag också tror kommer hända, för mig kan det kännas värt ändå.

  • Mon 17 May 2021 18:49
    #5
    Anonym (s) skrev 2021-05-17 18:35:04 följande:
    Friger skrev 2021-05-17 18:29:45 följande:

    Du får anmäla. Så länge du berättar det som du uppfattar som sanning så behöver du inte vara säker på att det är ett brott. Det avgör myndigheterna.

    Men räkna med att det blir nerlagt vare sig det rör sig om ett brott eller ej. Och det har inget med att det är en polis inblandat. Mest för att mer eller mindre allt blir nerlagt vara sig det är ett brott eller ej.


    Det är det jag också tror kommer hända, för mig kan det kännas värt ändå.

    Då är det bara att tuta och köra! :)

    Får man fråga vad det är du vill anmäla?
  • Anonym (s) Trådstartaren
    Mon 17 May 2021 19:11
    #6
    Friger skrev 2021-05-17 18:49:42 följande:
    Då är det bara att tuta och köra! :)

    Får man fråga vad det är du vill anmäla?
    Jag vet inte riktigt vad brottsrubriceringen skulle vara. Kanske förtal? Han har utnyttjat sin position som polis vilket lett till ryktesspridning. 

    Jag anmälde mitt ex för misshandel och annat, han flickvän gav han alibi vilket ledde till att jag blev misstrodd av polisen. En tid senare kontaktar hon mig och berättar att han utsatt henne och vårt barn för saker. Eftersom jag blev misstrodd vågade jag inte göra något. 

    Några månader efter detta slår han mig igen och ja vet inte vad exakt dom såg men polis kallades dit utan att jag visste. Jag förstår inte då att polisen var där pga det, nu i efterhand när jag vet vad jag vet förstår jag. Polisen pratade inte med mig, frågade inte om skadorna jag hade i ansiktet utan sa istället till dom som ringt att jag hade ett självskadebeteende-vilket alltså inte stämmer alls. Det här har spridits vidare och jag mår jättedåligt av det. 
  • Anonym (s) Trådstartaren
    Mon 17 May 2021 19:13
    #7
    Anonym (s) skrev 2021-05-17 19:11:19 följande:
    Jag vet inte riktigt vad brottsrubriceringen skulle vara. Kanske förtal? Han har utnyttjat sin position som polis vilket lett till ryktesspridning. 

    Jag anmälde mitt ex för misshandel och annat, han flickvän gav han alibi vilket ledde till att jag blev misstrodd av polisen. En tid senare kontaktar hon mig och berättar att han utsatt henne och vårt barn för saker. Eftersom jag blev misstrodd vågade jag inte göra något. 

    Några månader efter detta slår han mig igen och ja vet inte vad exakt dom såg men polis kallades dit utan att jag visste. Jag förstår inte då att polisen var där pga det, nu i efterhand när jag vet vad jag vet förstår jag. Polisen pratade inte med mig, frågade inte om skadorna jag hade i ansiktet utan sa istället till dom som ringt att jag hade ett självskadebeteende-vilket alltså inte stämmer alls. Det här har spridits vidare och jag mår jättedåligt av det. 
    Jag blev slagen på offentlig plats, vill bara tydliggöra det.
  • Mon 17 May 2021 19:21
    #8
    Anonym (s) skrev 2021-05-17 19:11:19 följande:

    Jag vet inte riktigt vad brottsrubriceringen skulle vara. Kanske förtal? Han har utnyttjat sin position som polis vilket lett till ryktesspridning. 

    Jag anmälde mitt ex för misshandel och annat, han flickvän gav han alibi vilket ledde till att jag blev misstrodd av polisen. En tid senare kontaktar hon mig och berättar att han utsatt henne och vårt barn för saker. Eftersom jag blev misstrodd vågade jag inte göra något. 

    Några månader efter detta slår han mig igen och ja vet inte vad exakt dom såg men polis kallades dit utan att jag visste. Jag förstår inte då att polisen var där pga det, nu i efterhand när jag vet vad jag vet förstår jag. Polisen pratade inte med mig, frågade inte om skadorna jag hade i ansiktet utan sa istället till dom som ringt att jag hade ett självskadebeteende-vilket alltså inte stämmer alls. Det här har spridits vidare och jag mår jättedåligt av det. 


    Fast inte polisen kom pga den som ringde har uppgett att du riskerar att skada dig själv så var det därför dem var där. Men oavsett är inte det något de ska sprida vidare till andra, såvida det inte gör det i syfte att dem är oroliga för dig.

    Men om du anser att du blitt utsatt för förtal så ska du självklart anmäla. Anmälan kommer troligen inte leda någonstans.
  • Anonym (s) Trådstartaren
    Mon 17 May 2021 19:26
    #9
    EpicF skrev 2021-05-17 19:21:39 följande:
    Fast inte polisen kom pga den som ringde har uppgett att du riskerar att skada dig själv så var det därför dem var där. Men oavsett är inte det något de ska sprida vidare till andra, såvida det inte gör det i syfte att dem är oroliga för dig.

    Men om du anser att du blitt utsatt för förtal så ska du självklart anmäla. Anmälan kommer troligen inte leda någonstans.
    Jag vet att den som ringde uppgav att jag hade blivit misshandlad...Inte att jag hade skadat mig själv. 
  • Mon 17 May 2021 19:29
    #10
    Anonym (s) skrev 2021-05-17 19:11:19 följande:
    Jag vet inte riktigt vad brottsrubriceringen skulle vara. Kanske förtal? Han har utnyttjat sin position som polis vilket lett till ryktesspridning. 

    Jag anmälde mitt ex för misshandel och annat, han flickvän gav han alibi vilket ledde till att jag blev misstrodd av polisen. En tid senare kontaktar hon mig och berättar att han utsatt henne och vårt barn för saker. Eftersom jag blev misstrodd vågade jag inte göra något. 

    Några månader efter detta slår han mig igen och ja vet inte vad exakt dom såg men polis kallades dit utan att jag visste. Jag förstår inte då att polisen var där pga det, nu i efterhand när jag vet vad jag vet förstår jag. Polisen pratade inte med mig, frågade inte om skadorna jag hade i ansiktet utan sa istället till dom som ringt att jag hade ett självskadebeteende-vilket alltså inte stämmer alls. Det här har spridits vidare och jag mår jättedåligt av det. 
    Vet inte, låter som tjänstefel. Han är tvungen att ingripa vid misstanke om brott. Men han hade ju ingen sådan misstanke enligt honom själv. Så den är lite knepig.

    Sen kan man ju invända om du var uppenbart skadad och han såg det. Han är ju skyldig att utreda vad det beror på. Både om du har ett självskadebeteende och om du är misshandlad är ju ärenden som faller under hans ansvar. Han får inte stå och titta på och äta popcorn när folk tar livet av sig.

    Förtal är knepig. Skulle vi döma alla som pysslar med "skitsnack" skulle vi lika gärna kunna sätta ett stängsel runt hela landet och kalla det för anstalt.

    Det som man ser att folk blir dömda för förtal är när du publicerar det i en större krets på en gång. Exempelvis skriva på en välbesökt sida på nätet.


Svar på tråden Anmäla en polis?