• Anonym (Adele­)
    Tue 18 May 2021 00:06
    1058 visningar
    8 svar
    8
    1058

    Använda preventivmedel 40+?

    Ni som är 40+, använder ni preventivmedel fortfarande?

    Vi har alltid haft svårt att hitta preventivmedel som passar, så nu när jag är 41 bestämde vi oss för att sluta med det.

    Det är ändå så väldigt liten risk att bli gravid i den här åldern, procenten är nästan likvärdig med preventivmedel.

    Hur resonerar ni andra?

  • Svar på tråden Använda preventivmedel 40+?
  • Anonym (...)
    Tue 18 May 2021 01:10
    #1

    Har fått två barn efter 40 så jag hade inte chansat. Men om ett barn ändå skulle vara välkommet om det råkade bli, så varför inte. Statistiken talar ju som sagt emot graviditet men man får ju räkna med att de individuella skillnaderna är stora.

  • Tue 18 May 2021 07:36
    #2

    Min man är steriliserad.

  • Anonym (Mia)
    Tue 18 May 2021 07:40
    #3

    Vasektomi var lösningen för oss (fränst min man då) när vi kände att det var färdigt med barn. Men hade jag inte varit i ett förhållande med honom hade jag absolut använt preventivmedel.

  • Tue 18 May 2021 21:10
    #4

    Jag är tio år äldre och använder fortfarande preventivmedel. Vid 41 hade jag inte vågat sluta.

  • Wed 19 May 2021 09:08
    #5

    Vi har båda passerat 50 och är klara med att avla barn, så jag steriliserade mig i höstas. Skönt beslut då det absolut skulle kunna ta sig annars.

  • Anonym (Kul)
    Wed 19 May 2021 09:58
    #6

    Så kul att ni tänker försöka er på en sladdis!

    För att vara seriös, att lita till åldern som preventivmedel vid 41 är lika smart som att tro att amning ger ett 100% skydd. Bara för att statistiken på befolkningsnivå säger att chansen att bli gravid minskar med åldern, så säger det absolut inget om din fertilitet.

    En kvinna i min föräldragrupp var i och för sig "bara" 40, men hade blivit gravid vid ett ONS. Första barnet dessutom. Så det händer...

  • Anonym (Ö)
    Wed 19 May 2021 22:23
    #7

    Maken steriliserade sig.

  • Anonym (En fyra?)
    Wed 19 May 2021 22:50
    #8

    Är 42 och kör utan. Vi vill dock försöka oss på en till... har fått alla mina tre barn efter 37, varav senaste vid 41, så misstänker att jag är väldigt fertil ännu eftersom samtliga barn kommit till på försök 1-3 naturlig väg. Ammar ännu och mensen kom just tillbaka efter förra förlossningen, så vi får se när det tar sig.

Svar på tråden Använda preventivmedel 40+?