• Anonym (Pelle)

    Idag är det normalt att leva ohälsosamt.

    www.svd.se/idag-ar-det-normalt-att-leva-ohalsosamt

    BMI inte tar hänsyn till mängden fettmassa så blir istället många människor som egentligen är överviktiga eller feta, sett till mängden fett de har på kroppen, klassade som normalviktiga för att de har så lite muskler på kroppen.

    Detta är särskilt vanligt hos unga kvinnor och i studier där man mätt den faktiska fettmassan har man funnit att omkring hälften av alla unga kvinnor med normalt BMI är överviktiga om man mäter deras kroppsfettnivåer (1).

    Vi behöver belysa problemet. Särskilt bland unga kvinnor.

  • Svar på tråden Idag är det normalt att leva ohälsosamt.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-05-18 09:27:55 följande:

    www.svd.se/idag-ar-det-normalt-att-leva-ohalsosamt

    BMI inte tar hänsyn till mängden fettmassa så blir istället många människor som egentligen är överviktiga eller feta, sett till mängden fett de har på kroppen, klassade som normalviktiga för att de har så lite muskler på kroppen.

    Detta är särskilt vanligt hos unga kvinnor och i studier där man mätt den faktiska fettmassan har man funnit att omkring hälften av alla unga kvinnor med normalt BMI är överviktiga om man mäter deras kroppsfettnivåer (1).

    Vi behöver belysa problemet. Särskilt bland unga kvinnor.


    Ja men tycker ändå att det är lite av en hälsotrenden i samhället nu jämfört med när jag växte upp.

    I jägar och samlarsamhället för 100000 år sedan var ju i stort sett ALLA vältränade som elitidrottsmän idag. Även kvinnorna. Att kvinnor skulle va svagare och allt det där är till hälften bullshit alltså.

    Snarare så att det varit ett starkt ideal de senaste 170 åren med att kvinnan ska va lyckligt gift hemmafru och sitta och knyppla och ha tebjudningar med väninnorna hela dagarna. Och att hon inte ska arbeta med kroppen för att hon är svagare! Idag är hemmafruidealet borta, gudskelov kanske, men men..

    Iaf när jag var ung var det många jämnåriga tjejer som levde med uppfattningen att de var svagare än killarna. Samtidigt som de tränade NOLL!

    Idag är det inne bland unga tjejer att träna medan många killar gått ner sig.
  • Anonym (Ja)

    Nackdelen med jägar och samlarsamhället var väl möjligen att folk dog av bristsjukdomar, infektioner och enkla olyckor och undernäring mm och enl småolyckor som nån fotledsfraktur eller sånt.

    Allt va inte bättre förr nej. Bara annorlunda.

  • Anonym (Pell)

    Ja, nu har ju du en väldigt vriden syn på vad som är normalvikt (extrem undervikt) så...

  • cosinus

    Att BMI inte är rättvisande i alla lägen känns ganska uppenbart. Jag skulle t ex få väga 69 kg för att kravla mig upp på BMI 25 och det har jag inte ens sprängt som höggravid vid någon av mina 4 graviditeter.

    Det är ju nackdelen med alla typer av mått på hälsosam vikt eller hälsosamma mått. Generaliserande formler blir bara mer eller mindre dåliga. Det finns alltid de som faller utanför åt ett eller annat håll.

    Att folk rör sig mindre och mindre är ju också välkänt att så att muskelmassan är låg känns tyvärr extremt rimligt.

  • Anonym (Sara)

    Det kanske är så? I tråden om hälsosam mat, var nu den tog vägen, var det någon som på fullt allvar tyckte att svaren i tråden inte var sanna och att folk försökte visa upp hur duktiga och hälsosamma de var fast det var högst ordinära matvanor som beskrevs. Jättemärkligt faktiskt.

  • Glinda från Oz
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-18 09:36:00 följande:
    Ja men tycker ändå att det är lite av en hälsotrenden i samhället nu jämfört med när jag växte upp.

    I jägar och samlarsamhället för 100000 år sedan var ju i stort sett ALLA vältränade som elitidrottsmän idag. Även kvinnorna. Att kvinnor skulle va svagare och allt det där är till hälften bullshit alltså.

    Snarare så att det varit ett starkt ideal de senaste 170 åren med att kvinnan ska va lyckligt gift hemmafru och sitta och knyppla och ha tebjudningar med väninnorna hela dagarna. Och att hon inte ska arbeta med kroppen för att hon är svagare! Idag är hemmafruidealet borta, gudskelov kanske, men men..

    Iaf när jag var ung var det många jämnåriga tjejer som levde med uppfattningen att de var svagare än killarna. Samtidigt som de tränade NOLL!

    Idag är det inne bland unga tjejer att träna medan många killar gått ner sig.
    Bland överklassen var det idealet, bland arbetarklassen fanns verkligen inte tid och pengar för kvinnorna att sitta och handarbeta. Kvinnorna jobbade precis som männen, titta på sågverken eller kvinnorna var var med och byggde skeppet Vasa. Mycket av repen är tillverkat av kvinnor. 

    Om en man och en kvinna tränar exakt lika mycket kommer mannen bli både starkare och snabbare än en kvinna det är därför män och kvinnor inte tävlar tillsammans. Däremot har sådant ingen praktisk betydelse i vardagslivet. 
  • Anonym (U)

    Varför är det så viktigt för dig vad kvinnor väger..Creepy 

  • Mrs Moneybags

    Du är verkligen fixerad vid vikt. Det är i sig inte hälsosamt. Du kanske behöver söka hjälp och gå och prata med någon? 

Svar på tråden Idag är det normalt att leva ohälsosamt.