Inlägg från: Anonym (Naivt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Naivt)

Hon förstörde mig....

Enbättreman skrev 2021-05-18 11:01:42 följande:

Hej

Min fru som var mitt livs kärlek i över 10 år var otrogen. Jag fattade ingenting.

Problemet är att jag efter 2 år fortfarande tänker på detta och får ont i magen varje dag.

Jag har gått hos två olika terapeuter och en psykolog men det verkar inte hjälpa.

Hela mitt liv är liksom pausat inombords...jag bara är på nåt sätt....blir aldrig riktigt glad...

Jag vet inte ur jag ska komma.vidare, för jag älskar ju henne fortfarande, och kommer aldrig mer kunna lita på någon människa. Hon var du den jag anförtrodde allt och älskade mest...och om hon kunde svika så, ja ni fattar...

Hur gör man, villa man ens försöka fortsätta?

För det första så som redan påpekats. Det är du själv som väljer att få livet förstört.

Blir minst sagt misstänksam när man läser om två terapeuter och en psykolog som inte hjälper. Man kan självklart inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Dom har förmodligen sagt det du behöver höra och inte det du vill höra. Förmodligen är du som många andra som drabbas av lite motgångar i livet. Man vill ha ett litet magiskt grönt piller som gör allt bra igen men tyvärr är det inte så det fungerar.

Det finns alltid två val. Antingen drar man på sig offerkoftan eller så bestämmer man sig för att bli chef över sitt eget liv och tar ansvar för det utan att lita på att andra hela tiden skall vara förstående, ärliga och bekräftande.
  • Anonym (Naivt)
    Enbättreman skrev 2021-05-19 14:10:14 följande:

Att bestämma vilka tankar som dyker upp i mitt huvud är jag tyvärr inte kapabel att göra...

Ingen kan bestämma över vilka tankar som dyker upp men alls kan med lite övning lära sig att välja vilka tankar som skall tillåtas att bita sig fast.
  • Anonym (Naivt)
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-19 15:30:42 följande:

3) Jo det är nog ingen bra idé att knulla av sig, eller rättare sagt, det är inget man ska tvinga sig själv till. När du känner att det behovet uppstår och känner dig redo för det så gör det.. innan dess är det nog bättre att bara chilla och fokusera på att må bra. Dock finns det en poäng i att sex med någon annan kan hjälpa dig avglorifiera dina känslor för henne. Hon bli kanske inte lika "unik" då.

4) Ja, det är svårt och kan som sagt ta tid innan känslorna hinner ikapp förnuftet, känslor är ju ofta irrationella och kanske mer en del av vårt undermedvetna är den rationella delen av sinnet. 2 år är ju relativt kort tid, själsliga sår tar betydligt längre tid att läka än kroppsliga.

Inte helt sant. Känslor är alltid äkta och sanna däremot är tankar långt i från alltid sanna och vi har en olycklig förmåga att fastna i tankarnas tyranneri om vi inte lär oss att inte fastna i tankarnas makt. Finns en del olika sätt att hantera det på genom meditation, mindfulness, yoga, tantra och liknande.
  • Anonym (Naivt)
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-19 16:44:42 följande:

Njae, våra tankar är ju trotts allt vad som skiljer oss från djuren och gjort oss så framgångsrika som art. Så tyranni vet jag inte riktigt om jag skulle kalla dem. Och att känslor alltid skulle vara sanna stämmer inte. Man kan tex bli rädd för saker utan riktigt anledning (fobi), arg utan verklig anledning, kär i fel person, etc.

Men visst har du en poäng i att ibland kan man fastna i tanka som inte är välkomna men jag tolkar inte TS problem som att han har problem med sina tanka om sitt ex... han verkar vara väl medveten om vem hon är och hur han ska förhålla sig till henne. Hans problem verkar snarare vara hans oönskade känslor. Rent rationellt förstår han att hon är ett svin och ingen han vill ha ett förhållande med men är likväl kär i henne. 

Meditation hjälper för att sluta tänka men gör inte ett dugg för att sluta vara kär. Och det TS vill är att sluta vara kär.

Det gör inte känslan mindre sann det som skiljer är om man agerar eller reagerar utifrån känslan. Att meditera får dig inte att sluta tänka med det gör dig mer medveten om dina tankar och ger möjlighet att välja bort tankemönster som inte gagnar dig.
  • Anonym (Naivt)
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-19 17:06:04 följande:

Fast vad menar du med "sann", att den är rätt och befogad eller att den finns existerar?

Nja, en stor del av meditation går ju ut på "stilla sitt sinne" dvs att inte tänka på en massa olika saker utan bara fokusera på en enda sak, tex andning, ett ljud, etc. Men iof kan det väl kanske även tolkas som att man lär sig kontrollera sina tankemönster eftersom man lär sig fösa bort tankar. 

Hur skulle en känsla kunna vara osann. Det vi tänker är däremot väldigt ofta osant. Att stilla sinnet är inte samma sak som att sluta tänka men man blir med tiden bra på att känns igen tankemönster och kan kategoriseras det som en tanke utan att fastna i den. Finns också bra meditationer för att rensa bort mentalt skräp. Personligen gör jag oftast dess övningar tillsammans med andningsövningar och då gärna av transformativ typ så som frigörande andning eller transformationel Breathwork under minst 30 minuter för att stänga ner egot och det planerande jaget för att bli mer autentisk i det man känner.
  • Anonym (Naivt)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-05-19 18:04:40 följande:

Hur gör du då, lite mer konkret?

Om vi tar det som min bana började med som är en teknik som heter frigörande andning eller på engelska rebirth breathing så går det i korthet till så att man skapar en spellista med musik som man vet lockar fram känslor. Sedan djupandas man ner i magen med tydlig intention ca: 80% av maximal kapacitet sedan en helt avslappnad utandnig. Kallas ibland bågandning med metaforen att man lägger kraft på inandning men utandningen lägger man ingen kraft på utan som när man släpper strängen på en pilbåge så låter man man bara energin från den kraftfulla inandningen ge utandningen. Så ligger man och andas en bra stund. Kan vara riktigt jobbigt efter ca: 7 till 10 minuter för i det läget börjar det planerande ego-jaget stänga ner och det vill oftast inte egot. Bara att låta det som händer hända och jobba vidare. Kan hända väldigt mycket ren mentalt i kroppen och gamla minnen och känslor kan komma till ytan. Om det sticker eller till och med krampar i händer och fötter är det helt ofarligt men kan kännas lite skrämmande första gångerna. Efter en halv timme till en timme har man ofta gått igenom många mentala och förlösande faser av både skratt och gråt. Ofta helt fantastisk att sedan avsluta med en klassisk meditation eller en ballongmedition dör man föreställer sig att man fyller ballonger med mentalt skräp som man vill bli av med och sedan blåser iväg dessa. En annan väldigt trevlig variant är att titta på en kille som heter Tim van Der Vlet på Youtube och hans förenklade varianter av Tummo-meditationer där man skapar en eld och bränner skräpet som inte längre gagnar i elden och ge energi.
  • Anonym (Naivt)
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-19 18:24:38 följande:

Det bero ju på vad du menar med sann, det var därför jag frågade...Det vi känner kan absolut vara osant, att du blir rädd när du kollar på en skräckfilm är tex inte sant, för rädslan är ju obefogad, du kommer inte dö för att någon jagar någon med yxa i filmen. Känslor är ju ofta irrationella.

Ok, har inte gjort några djupdykningar i meditation annat än använt det under en period då jag var väldigt stressad och använde det som verktyg för att slappna av och låta hjärnan vila. Du verkar ha vet mer om det än jag.

Vad menar du med "bli mer autentisk i det man känner"?

Känslan är lika sann oavsett om den är befogad eller ej.

Har undervisat i meditation i drygt 20 år så jag börjar få koll på grunderna.

Att bli mer autentisk betyder att man tillåter sig att känna det man känner för i känslan bor vår sanning och när man är i kontakt med sina känslor har man en stor frihet i att välja mellan agerande och reagerande
  • Anonym (Naivt)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-05-19 18:42:37 följande:

Tack för bra svar. följer upp o testar

Lycka till och som sagt låt det som händer hända. Finns inget facit för vad som kommer att hända. Har gjort detta minst en gång i veckan i tjugo år och ingen gång är den andra lik men jag kommer ofta i kontakt med mentala blockeringar jag inte visste att jag hade.
  • Anonym (Naivt)
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-20 03:13:43 följande:

Men hur menar du nu? Om man är kär i en väldigt olämplig person - kanske en man som misshandlar och förnedrar en - så är känslorna "äkta och sanna"? Så dumt. Kärlek/förälskelse kan leda väldigt fel. Det finns ingen högre makt som bestämmer vem vi ska bli kära i - och att han blir kär tillbaka (eller påstår det) är inget "kvitto" på att det var meant to be som i en Hollywoodfilm.

Vi är helt enkelt biologiskt programmerade att bli kära, för att det ska bli barn gjorda, inte mer än så. Och vi blir det vanligen i någon som vi har i närheten, för att vi inte har så mycket val helt enkelt - inte för att just han är fantastisk och unik och speciell i verkligheten. 

Ju fortare man fattar det här, desto lättare är det att frigöra sig från kärlekskänslorna. Det är en biologisk fälla, inget annat,.

Oj. Vilka märkliga tankebanor. Börja med att läsa lite av Carl Jung om hur det fungerar innan du börjar svamla. ?What You Resist, Persists. What You Accept, Transforms You.
  • Anonym (Naivt)
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-20 17:12:09 följande:

Det är du som inte hänger med. Carl Jung och annat psykosvammel är ute nu. Dagens vetenskapsmän ser på hjärnan som en dator, varken mer eller mindre. Det finns inget mystiskt.

Ha ha. Vilken tramspelle du är, misstänker att du är samma tramspelle som hade en massa vilda teorier runt trekanter, känslor och hormoner i en tidigare tråd.

Antingen är du pårökt eller så vill du bara provocera med dina dumheter. Var lugn jag tänker inte lägga den minsta energi på dig och dina dumheter.
Svar på tråden Hon förstörde mig....