• Anonym (Anna)

    Religion= Rädda män som vill bestämma över kvinnor?

    Hej. Jag har länge tänkt på det här ämnet och ju mera jag tänker, desto klarare tycker jag att jag ser. Jag tycker självklart också att det kan vara skönt att be till en högre makt när man har svåra stunder i livet.
    Men genom alla tusentals år av olika religioner så slutar det alltid med att kvinnan skall kuvas i olika former. 

    Varför skulle inte en gud vilja att människor är fria?

    Är jag ensam om att tänka så? 

  • Svar på tråden Religion= Rädda män som vill bestämma över kvinnor?
  • Anonym (Six)

    Min gissning är; det är män som skrivit alla heliga böcker, och vridit det till sin fördel. Och dagens religiösa fortsätter använda heliga skrifter till sin fördel, dvs tolka urgamla texter så dom passar in i och underhåller patriarkatet, alltså den urgamla praktiken att svaga män ska styra och reglera kvinnor.

  • Anonym (Laura)

    Hur långt är ett snöre? Bara "religion" är ju extremt brett. Vilken religion pratar du om? Är ju stor skillnad på hur kvinnor ses i olika religioner, samt inom olika delar av dom religionerna. Inom Sikhism är ju t.ex. män och kvinnor sedda som jämlikar.

  • Anonym (Anna)

    Ja men de största religionerna. Kristendom, Judendom, Islam

    Finns ju även andra religioner som sekteristisk kommunism, där är det ofta också männen som styr, men sällan med samma riktmedel som inom religionerna.  

  • Anonym (Ann)

    Det är nog att förenkla det lite väl mycket. Kontroll av kvinnor tror jag aldrig har varit syftet i sig, däremot en konsekvens. Man vill kontrollera människan, att alla följer den rätta läran, de flesta män kontrolleras på liknande sätt även om konsekvenserna många gånger blir allvarligare för kvinnorna.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ann) skrev 2021-05-18 13:30:05 följande:

    Det är nog att förenkla det lite väl mycket. Kontroll av kvinnor tror jag aldrig har varit syftet i sig, däremot en konsekvens. Man vill kontrollera människan, att alla följer den rätta läran, de flesta män kontrolleras på liknande sätt även om konsekvenserna många gånger blir allvarligare för kvinnorna.


    Jag tror att du hade hoppats på ett bättre syfte. 
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Anna) skrev 2021-05-18 13:35:57 följande:
    Jag tror att du hade hoppats på ett bättre syfte. 
    Jag hade inte hoppats på något alls, jag är ren ateist. Men syftet är att kontrollera människorna, det är självklart.
  • Anonym (Ateist)

    Koranen är skriven av män för män.

    Religion är ett satans påfund som endast skapar krig.

  • Anonym (Inte alla)

    De är de abrahamitiska religionerna du tänker du. Judar, (Moses), muslimer (Mohammed) och kristna (Jesus) tror på samma gud. Bara olika sätt att nå "honom". Adam är avbild av gud medan Eva skapades av ett revben från mannen. Dvs kvinnan står under mannen, ganska lätt att anta att det var män som skrev denna smörja.

    Många tidigare religioner har oftast sett kvinnan och mannen som jämlika. Kvinnor från asatron fick skilja sig om inte mannen kunde tillfredsställa henne tex. Så ne, religion är inte alltid att kvinnan är under mannen. Fanns och finns ju gudinnor i andra religioner. Kolla asatron, egyptisk och grekisk mytologi, hinduism, många hedniska religioner, uråldriga religioner i Afrika, indianerna och många mer.

  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Anna) skrev 2021-05-18 12:16:02 följande:

    Ja men de största religionerna. Kristendom, Judendom, Islam

    Finns ju även andra religioner som sekteristisk kommunism, där är det ofta också männen som styr, men sällan med samma riktmedel som inom religionerna.  


    Kristendomen, Judendomen och Islam är i grunden samma religion. Dom bygger på samma grund. Följer man dom bokstavligen då är det inte bara kvinnorna som blir förtryckta. Alla blir förtryckta om man ska följa lagarna.

    Sen när det gäller religion då finns det alla varianter. Har funnits och finns religioner där mannen varit underlägsen. Och skulle det skapas en religionen nu då skulle den nog vara förtryckande för män. Många kvinnor nu argumenterar för det.
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Anna) skrev 2021-05-18 12:16:02 följande:

    Ja men de största religionerna. Kristendom, Judendom, Islam

    Finns ju även andra religioner som sekteristisk kommunism, där är det ofta också männen som styr, men sällan med samma riktmedel som inom religionerna.  


    Även inom de största religionerna finns det ju skillnader. Frågar du t.ex. en kväkare, en LDS och en protestant på hur de ser på kvinnor och jämställdhet inom deras tro kommer du ju få ganska olika svar. 
Svar på tråden Religion= Rädda män som vill bestämma över kvinnor?