• Thu 20 May 2021 12:44
    2808 visningar
    37 svar
    37
    2808

    Friskintyg covid?

    Hej.

    Är det någon som vet om man kan få friskintyg utan pcr/antigen test? Regionerna utfärdar inte något sånt.

    Bakgrund; resa till usa. Kräver pcr/antigen alternativt friskintyg om man varit sjuk i covid senaste 3 mån. De rekommenderar ej pcr eller antigen test då då det sannolikt kan visa positivt en lång tid framöver.

  • Svar på tråden Friskintyg covid?
  • Thu 20 May 2021 15:10
    #3
    Duckan skrev 2021-05-20 13:42:02 följande:

    Om du inte vill ta ett test, hur ska du få ett friskintyg tänker du?


    Älskar såna här smartass svar!

    Vi har tagit test. Vi är friska. Har följt smittskyddets alla konster och regler etc. Det finns inget test idag som friskförklarar en. Ett prc eller antigen test kan visa positivt flera veckor och månader efter man fått pos svar. Men man är ändå frisk om man ej har symtom. Man får gå jobba etc etc.

    Tar jag ett test nu så kommer det troligtvis påvisa positivt svar, men är ju de facto frisk. I andra länder skriver läkare friskhetsintyg eller så kallat documentation of recovery genom att de utgår från när man tog testet (och att det ej är mer än 3 mån sedan) och att man nu anses vara frisk utifrån landets regler (dvs hemkarantän minst 7 dagar varav 2 symtomfria).

    Så det handlar inte om vilja ta eller inte. Tar gärna test. Men det rekommenderas ej.
  • Thu 20 May 2021 15:10
    #4
    Duckan skrev 2021-05-20 13:42:02 följande:

    Om du inte vill ta ett test, hur ska du få ett friskintyg tänker du?


    Älskar såna här smartass svar!

    Vi har tagit test. Vi är friska. Har följt smittskyddets alla konster och regler etc. Det finns inget test idag som friskförklarar en. Ett prc eller antigen test kan visa positivt flera veckor och månader efter man fått pos svar. Men man är ändå frisk om man ej har symtom. Man får gå jobba etc etc.

    Tar jag ett test nu så kommer det troligtvis påvisa positivt svar, men är ju de facto frisk. I andra länder skriver läkare friskhetsintyg eller så kallat documentation of recovery genom att de utgår från när man tog testet (och att det ej är mer än 3 mån sedan) och att man nu anses vara frisk utifrån landets regler (dvs hemkarantän minst 7 dagar varav 2 symtomfria).

    Så det handlar inte om vilja ta eller inte. Tar gärna test. Men det rekommenderas ej.
  • Thu 20 May 2021 15:14
    #5
    Karlington skrev 2021-05-20 14:07:32 följande:

    Fråga en läkare.


    Jo tack. Jag har varit i kontakt med vården. De hänvisar till privata aktörer. Varit i kontakt med 113 13. De hänvisar också till privata aktörer. Har ringt vissa privata. De kan inte. Utan hänvisar till regionen. Pratat med läkaren på mitt jobb - hänvisade till regionen eller privata. Men ingen hittills verkar utfärda friskhetsintyg utan pcr men när man då förklarar läget så är all eniga om att ja pcr eller antigen test är inte att rekommendera om man nyligen varit sjuk i covid. Men ingen har svar på hur man då ska gå tillväga samtidigt som alla säger att man ju anses frisk. Får jag väl hoppas då ingen av oss har symtom och vi båda är igång o jobbar sen 1,5 v tillbaka o hade covid för ca 3-3,5 v sedan.
  • Thu 20 May 2021 18:11
    #7
    Karlington skrev 2021-05-20 17:04:04 följande:

    Enligt vad jag kan läsa så verkar det som att USA tyvärr kräver antingen PSA eller antigen. :(


    Ja :/. Men står också att de accepterar friskintyg. Men det verkar ju ändå ingen utfärda. Iaf inte här. Så det är antigen eller pcr som då troligtvis ändå kommer visa positivt eftersom vi var sjuka för ca 3 v sen.
  • Thu 20 May 2021 21:56
    #11
    Duckan skrev 2021-05-20 21:23:00 följande:

    Så rörigt, förlåt ts, menade antikroppstest och det togs efter 2,5 vecka.

    Maken tog ett annat sorts test och fick antikroppar och svaga ?spår av? efter samma tid.

    3 v låter som rätt kort tid men det kan ju funka.


    Vet du. Sorry jag var också på riktigt kasst humör när jag skrev svaret till dig. Ingen anledning att vara otrevlig som jag var.

    Men förstår jag dig rätt att du menar att om vi tar ett antikroppstest som visar att vi har antikroppar så borde pcr testet visa negativt? Eller tolkar jag fel? För antikroppstest är ej giltigt för resa. Måste vara antigen eller pcr alternativt då friskintyg. Sen hur de ska friskförklara en ja det är en bra fråga. Men utifrån vad jag förstått så friskintygar man en person om personen genom att utgå från det positiva testet som ej får vara mer än 90 dagar gammalt och därefter intygar en läkare att personen i fråga fullföljt de föreskrifter man har i respektive land. Givetvis innebär ju det här o Sverige att en läkare hade fått utgå från det den enskilda individen säger. Dvs jag har suttit i hemkarantän med familj till symtomfri och är nu utan symptom och frisk s a s. Så egentligen borde ju regionerna utfärda detta OM nu någon ska/kan/bör eftersom det i de flesta fall är genom regionen man testar sig och från de man får information om smittskydd etc

    Ah ja jag vet ej. Men det verkar ju funka så i vissa andra delar av världen eftersom det verkar vara ett giltigt sätt att kunna resa på om man ej kan/rekommenderas ta covid test inom 3 mån från man varit sjuk.
  • Fri 21 May 2021 07:52
    #15
    Duckan skrev 2021-05-21 07:16:33 följande:

    Det är konstigt ts, man fattar knappt.

    Ni har negativa test tagna hemma? Mitt pcr gick till på samma sätt som hemma, tops i näsa och svalg. Analyserar dem extra noga just vid pcr då tro? Om de nu kan få fram ?spår av?? Tror dock att friskintyg är just detta, ett negativt test med en stämpel på. Inte hört om nån som fått nåt annat intyg utskrivet.


    Så här står det och gäller för inresa till usa:

    Jag tolkar då det som att man inte bör ta något test då det testet kan visa falskt/positivt om man nyligen haft covid. Utan istället få ett intyg från läkare eller liknande att man är så kallad frisk utifrån de föreskrifter vi har här. Att vi testat oss och därefter fullföljt hemkarantän och nu är godkända att få röra oss (med alla rekommendationer givetvis) i samhället.

    Men just detta intyg verkar inte vara något man släppt fram än i Sverige...

    ?CDC does not recommend getting tested again in the three months after a positive viral test, as long as you do not have symptoms of COVID-19. If you have had a positive viral test in the past 3 months, and you have met the criteria to end isolation, you may travel instead with documentation of your positive viral test results and a letter from your healthcare provider or a public health official that states you have been cleared for travel. The positive test result and letter together are referred to as ?documentation of recovery.?

    A letter from your healthcare provider or a public health official that clears you to end isolation, e.g., to return to work or school, can be used to show you are cleared to travel, even if travel isn?t specifically mentioned in the letter.?
  • Fri 21 May 2021 07:58
    #16
    Duckan skrev 2021-05-21 07:47:11 följande:

    Limeblad, det vet jag, jag undrar vad som skiljer dem åt, pcr och hemtest eftersom de görs på samma sätt och ts säger att hon har fått negativt på test.


    Nej vi har inte fått negativt på något test. Jag får läsa igenom tråden. Kanske uttryckt mig fel.

    Vi testade positivt den 4 maj. Med pcr test via regionen. Hade väldigt milda symtom både jag och min man och efter 3-4 dagar började jag jobba hemifrån igen och efter 7 dagar okejade min chef att åter kunna jobba från kontoret vid behov. Maken fick återgå till sitt jobb efter 7 dagar. Ingen av oss har nya eller kvarstående symtom idag.

    Men ja, frågan om antigen test är jag också nyfiken på. För att de i usa kräver antingen negativt antigen eller pcr eller just detta friskintyg då. Jag funderar på om man kan ta antigen test då med reseintyg (det finns hos privata aktörer) snarare än pcr som går mer på djupet i analysen. Antigen testet är inte lika känsligt.

    Vad krångligt allt.
  • Fri 21 May 2021 09:56
    #20
    Duckan skrev 2021-05-21 08:30:58 följande:

    Vi har tagit test. Vi är friska. Har följt smittskyddets alla konster och regler etc. 

    Jag tolkade det som att ni fått negativt på test men du menade säkert de ni tog när ni var sjuka . Hur dyra är antigentesterna? Kan en av er offra en slant och ta ett för att se utgången? 

    Ett sånt intyg som beskrivs torde vem som helst på VC kunna utfärda om de bara vill men det är väl nytt här antar jag och som sagt, jag tror inte att en läkare skriver ett intyg utan att ta ett test här bara för att det är så det är här. 


    Ja, jag som var otydlig. Vi har haft covid och är nu friska.

    Jag har varit i kontakt med en klinik nu som tyckte att det borde kunna lösas på något sätt. Fått kontaktuppgifter till läkare så vi kan diskutera det med hen. I värsta fall får min man ta antigen test. Det är han som ska resa. Så hoppas vi på det bästa.
  • Fri 21 May 2021 09:58
    #21
    Duckan skrev 2021-05-21 08:45:13 följande:

    Jag hoppas att det kan lösa sig för dig ts.


    Tack! Det hoppas jag med. För det är ingen direkt nöjesresa heller. Syster/svägerska som ligger i väldigt framskriden cancer i usa. Det kan vara sista gången han får träffa henne.
  • Fri 21 May 2021 13:15
    #23
    Duckan skrev 2021-05-21 10:01:15 följande:

    Jag förstod att det var nåt viktigare än nöje på tapeten (även om nöjesresa också är viktigt).

    Synd att det ska vara så krångligt men prova igen att ta kontakt med er husläkare och se om denne kan skriva några rader och stämpla. Faller väl ingen skugga på läkaren om det är vad som efterfrågas för er.


    Tack återigen!

    Verkar som jag fått tag i en läkare nu som rekommenderade just antikroppstest och därefter har han inga problem att skriva friskintyg utifrån det tidigare tagna covid testet som

    Var positivt. Så vi hoppas att antikroppar bildats nu. Annars sa läkaren att vi får kika på hur vi löser det. Så håller tummarna nu.
  • Fri 21 May 2021 21:39
    #30
    Duckan skrev 2021-05-21 13:18:14 följande:

    Men så toppen! Antikroppar påvisar ju genomgången sjukdom och så nog fasen kan han väl plita ner det på ett papper åt er.


    Ja precis! Han menade på att då skriver han intyget precis efter de kriterier de vill ha. Dvs utgå från det positiva covid testet. Vilket datum det togs, vilken typ av test samt var det togs. Och sedan friskförklarar genom att skriva att maken att frisk idag och har fullföljt de regler och rekommendationer vi har här dvs hemkarantän till symtomfri etc och att antikroppstestet också (förhoppningsvis då!) visar positivt vilket friskförklarar honom och godkänner honom för resa.

    Det måste ju verkligen räcka! Hoppas.
  • Sat 22 May 2021 09:47
    #32
    ciann skrev 2021-05-21 23:45:33 följande:

    Precis ett sånt intyg behöver vi. Var hittade du en läkare som skriver intyg?

    I många länder är det helt normalt att gå till läkaren för att bli friskförklarad efter Covid. Och därför inte så konstigt att de ställer samma krav på de som vill resa in. När Sverige väljer en annan väg blir det hopplöst när man har nödvändiga resor till utlandet.


    Ja, det blir ju det. Och nu verkar vi ha hittat en men känner mig faktiskt rätt osäker ändå på om den anses giltig. Vet ej varför men usa känns väldigt strikta i detta. Och jag försöker få förtydligande från CDC men får bara copy & paste svar från dem som jag redan läst 600ggr. Jag VET ju vad de vill ha och det står i intyget men eftersom läkaren här vill försäkra sig med antikroppstest och usa ej godkänner antikroppstest som giltigt just för inresa så blir jag osäker. Trots att läkaren här kombinerar positivt covid test med antikroppstest (borde vara optimalt ju). Jag hade velat få höra från dem om det kan anses ogiltigt då eller ej. Så krångligt.

    Hur som helst, i Östergötland är detta och det är inte så att hen skriver intyget utan att träffa oss eller testa.

    Men hen var tillmötesgående. Mitt tips är annars att ringa runt. I sthlm och i gbg samt Malmö finns kliniker som skriver friskintyg enligt flera som jag ringt runt till. T ex tror jag det var sveavaccin som sa att deras klinik i gbg skriver dessa intyg. Men då måste man åka dit. Samt i sthlm. Men inte de klinikerna i Östergötland.
  • Sat 22 May 2021 12:57
    #34
    EpicF skrev 2021-05-22 12:24:29 följande:

    I många länder, bla Norge är det dessutom ens egna läkare som formellt ska avisolera och då friskakriva personen efter covid-19.

    Tycker det är lite märkligt art vi inte har samma i Sverige


    Mycket märkligt!

    Mest logiska är att ens husläkare gör det eller iaf via regionen då det är där man testat sig, fått information ifrån osv.
Svar på tråden Friskintyg covid?