• Anonym (Upprö­rd och chocka­d)
    Thu 20 May 2021 20:46
    1729 visningar
    45 svar
    -1
    45
    1729

    Klädregler i skolan? Ska de dölja kroppen?

    Min dotter går i femman och är tidigt utvecklad både fysiskt och mentalt. Hon handlar numera bara på damavdelningen och klär sig ganska "minivuxet". Inget urringat och inga bara magar, men åtsittande tröjor etc. Hon är väldigt ensam om det i sin klass där många ännu har kläder med tex spelkaraktärer.

    Hon har upprepade gånger fått kommentarer för sin klädsel och nu har tom lärare börjat säga att hennes klädsel inte känns lämplig i skolan. Jag vet inte vad jag ska känna. Är chockad och arg och överväger starkt att anmäla skolan för trakasserier.

    Mig veterligen får inte skolor lägga sig i sånt om det inte är tex direkt stötande som rasistiska bilder etc.

    Vad hade ni gjort? För inte ska jag väl tvinga henne att ändra sina kläder mot hennes vilja? Det är inget opassande med hennes kläder. Ja hon ser äldre ut än hon är, men hur är det någon annans ensak?

  • Svar på tråden Klädregler i skolan? Ska de dölja kroppen?
  • Anonym (F)
    Thu 20 May 2021 20:50
    #1

    Självklart ska de inte kommentera hennes klädsel, det är rätt sjukt att diskutera en annan människas klädval på det sättet. Har du pratat med rektor? Gör det först. Sedan är det Skolinspektionen som är nästa steg. Trakasserier låter det som. Så länge hon klär sig "vårdat" och inte "sexigt" (urringat osv som du sa) så ska du självklart låta henne ha de kläder hon trivs med.

  • Anonym (Anna)
    Thu 20 May 2021 21:49
    #2

    Jag jobbar som lärare och jag hade gått till rektorn om jag hade hört en kollega kommentera elevernas kläder på det sättet. Det är inte okej.

  • Anonym
    Thu 20 May 2021 22:41
    #3
    +2

    Jag tycker ju det är bra att föräldrar försöker vägleda barnen lite när det kommer till klädsel. Att bara hänvisa till att barnet vill klä sig så räcker inte. Barn vill också ofta äta lördagsgodis varje dag och stanna uppe halva natten. 

  • Thu 20 May 2021 22:45
    #4

    Lite hårt att anmäla.

    Lärarna menar bara väl. Däremot behöver ni inte lyssna på dom i den frågan.

    Säg att ni är av en annan uppfattning och i den frågan bestämmer ni. Räcker bra.

  • Thu 20 May 2021 22:48
    #5

    Åtsittande tröja? Är inte det en vanlig tröja? Låter märkligt att kommentera det. När jag gick på högstadiet (så några år äldre då) minns jag en tjej som hade nätlinne med bara BH under. Höjdes några ögonbryn men inte från lärare vad jag kan minnas och det är ju rätt mycket mer extremt.

  • Anonym (Stött­a dotter­n)
    Thu 20 May 2021 23:51
    #6

    När jag gick i fyran hade vi en tjej i klassen som plötsligt växte både på längden och fick kvinnliga former på bara några månader. Och givetvis fick hon mens också. Hon hann absolut inte med psykiskt plus att hon plötsligt såg flera år äldre ut än vi andra ?småtjejer? som hon fortfarande associerade sig som.

    Hon hade ingen att prata med om såna saker som kommer med att få bröst, mens och känna sig kvinnlig. Inte heller att få komplimanger. Hon kände sig ensam och udda.

    Så om din flicka är ?först i klassen? så uppmuntrar jag er föräldrar att söka information om hur ni kan stötta henne så att hon kan uppskatta sin kvinnlighet i stället försatt försöka dölja den, skämmas etc.

  • Anonym
    Thu 20 May 2021 23:58
    #7
    +2

    Att vägleda sitt barn att klä sig okej har inget med skam att göra.

  • Anonym
    Fri 21 May 2021 00:01
    #8
    +2

    Inget fel att be tonårskillar dra upp kalsongerna över stjärten. Har inget att göra med att de ska skämmas över sina kroppar. 

  • Anonym (Upprö­rd och chocka­d) Trådstartaren
    Fri 21 May 2021 07:10
    #9

    Förstår inte vad vissa av er pratar om.

    Hon har all stöd och vägledning hon behöver och hon är inte det minsta osäker gällande sin kropp.

    Det är inget olämpligt med hennes klädsel och liknelsen med att killar ska dra upp underkläderna begriper jag inte alls.

  • Fri 21 May 2021 09:05
    #10

    Vad exakt är det som de säger är olämpligt? Åtsittande tröjor har ju flickor från dagisåldern och uppåt. Det verkar som om de flesta flickkläder görs figursydda, så det kan ju inte vara något nytt i din dotters skola.

Svar på tråden Klädregler i skolan? Ska de dölja kroppen?