• Anonym (Kvinn­a)
    Sat 22 May 2021 16:37
    1822 visningar
    42 svar
    42
    1822

    Kan den som begått övergrepp ändras

    Jag känner en man som begått tre sexuella övergrepp, det första rätt milt och följande två grövre. Jag har brytit kontakten och han säger att han ska jobba med sig själv. Vad tror ni, kan män som begått sexuella övergrepp förändra sig och sluta? Isåfall hur, vad krävs?

  • Svar på tråden Kan den som begått övergrepp ändras
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Sat 22 May 2021 17:01
    #3
    Anonym (Anna) skrev 2021-05-22 16:49:37 följande:

    Vad för slags övergrepp är det, och hur ska han jobba med sig själv, rent konkret?

    Det räcker inte att bara tänka att man inte ska göra det mer. 

    Men man kan kanske ändra sig.   Men jag skulle ju aldrig gå tillbaka till en sådan man.


    Sexuella. Inte samlag men stoppat in fingrarna i en när man sov.

    Det vet jag inte exakt.

    Hur resonerar du kring att inte gå tillbaka till en sån man om han nu slutar med det gränslösa beteendet?
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Sat 22 May 2021 17:08
    #5
    Anonym (offer) skrev 2021-05-22 17:04:15 följande:

    Varför vill du ha en våldtäktsman i ditt liv?


    Det vill jag inte. Har brutit men bara funderar kring om han kan ändras om han söker hjälp och om man då kan ha nån sorts relation
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Sat 22 May 2021 18:22
    #7
    Anonym (offer) skrev 2021-05-22 18:13:14 följande:

    Det kan man aldrig veta. Vilken ålder är han i?

    Vilken sorts relation vill du ha med honom?


    Snart 30. En bra, nära relation annars är det inte värt. Vänskap eller förhållande.
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Sat 22 May 2021 19:09
    #11
    Anonym (offer) skrev 2021-05-22 18:48:22 följande:

    Jag tror att chansen är större när man är ung, så vem vet? Kanske.

    Jag hade dock inte tagit risken att släppa honom nära mig.

    Är du ett av offren?

    Är han anmäld, fälld, straffad?


    Vad jag vet är jag den enda han utsatt
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Sat 22 May 2021 19:14
    #12
    Anonym (Nej) skrev 2021-05-22 18:43:18 följande:

    Han kunde ha sökt hjälp efter det första övergreppet men gjorde det inte vilket tyder på att han är ok med vad han gjort och gör det 2 gånger till. Jag är övertygad om att en sån person inte kan förändras. Jag förstår inte ens att du funderar på att ha en relation med en våldtäktsman.


    Ja så tänker jag med, att han kunde gjort det tidigare. Skillnaden nu är att jag brutit så han kan få motivation av det kanske. Men jag vill inte att det blir som ett ultimatum att om han söker hjälp så måste jag ha kontakt med honom som i gengäld. Men jag bröt ett tag efter andra gången med och släppte det aldrig riktigt men då sa han inget om att söka hjälp. Va ju f ö jag som sa det nu.
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Sat 22 May 2021 19:34
    #15
    Anonym (Miljon) skrev 2021-05-22 19:32:28 följande:

    Generellt sett har personer väldigt svårt att ändra sig är mitt intryck. Har man skapat en etik och moral så är det oftast den kompassen man fortsätter följa resten av livet. Upprepar man handlingar så kan man dra slutsatsen att personen inte ser något fel med dem. Människor kan absolut ändra sin moraliska kompass men det sker ytterst sällan är min uppfattning.

    Om han var ung och övergreppen var resultat av någon form för grupptryck där han själv egentligen inte tyckte handlingarna var ok från början så skulle jag säga att personen kan ändra sig. Men kärnan är då att personen från början faktiskt tyckte att handlingarna var fel men ändå utförde dem på grund av påtryckning utifrån. Således ändrar inte personen som inställning till handlingarna utan han håller då fast vid sin ursprungliga moral.

    Är detta samma person som i en tidigare tråd som du vill ha någon form av relation med för att du har en vän förutom honom? Är det samma person tycker jag absolut du ska hålla dig långt borta och försöka finna människor som inte begår övergrepp mot dig! Du är värd att ha människor i ditt liv som behandlar dig med respekt och inte gör övertramp. Det spelar ingen roll att han hjälpt dig med annat. Man behandlar inte människor man bryr sig om illa (jag tror på fullaste allvar att han faktiskt inte bryr sig om dig, kanske att han saknar förmåga att bry sig om någon alls när han handlar som han gör).


    Tack för ditt inlägg. Ja det är samma som den tidigare tråden.
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Sat 22 May 2021 19:45
    #16
    Anonym (offer) skrev 2021-05-22 19:34:18 följande:

    Nej, nej och åter nej.

    Bryt med honom. 

    Anmälde du våldtäkten?


    Så länge jag känt honom är jag den enda, skulle inte tro han gjort nåt sånt innan men det kan jag ju inte svära på.

    Nej
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Sat 22 May 2021 20:59
    #19

    Jag tror väl generellt att en andel män som slår etc bör kunna ändra sig om de går i nån behandling och har egen motivation. Känns riktigt hopplöst annars. Sen vet man ju inte o då kan det va dumt att riskera.

  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Sun 23 May 2021 06:09
    #22
    Tow2Mater skrev 2021-05-22 23:39:06 följande:

    Jaha så han slår nu också? Låter som det handlar om mer än att han är pilsk med fingrarna..


    Nej, det va ett exempel
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Sun 23 May 2021 17:16
    #23
    Anonym (offer) skrev 2021-05-22 20:21:19 följande:

    Jag skulle tro att han gjort det med fler. Men de, liksom du, som lev utsatta lät honom fortsätta med sina övergrepp.

    Varför anmälde du inte?

    Som ett fd offer för sexuellt våld blir jag gråtfärdig över att du är beredd att släppa in honom i ditt liv igen.

    Ok att du inte anmälde. 

    Men OM du nu tar tillbaka honom. Alltså OM, ifall.... nej, jag vet inte vad jag ska skriva. Du anmälde inte att han våldtog dig, inte en gång utan TRE!

    Släpp honom. 


    Första gången var ingen våldtäkt. Är relativt nyligen jag ens tänkt tanken att de andra två var våldtäkter.

    Det vanligaste är väl att inte anmäla om jag förstått rätt. Som de flesta andra hade jag anmält om jag blev överfallen av en okänd på stan. Jag vill inte bara och förstår inte varför den frågan alltid kommer upp i såna här sammanhang.
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Mon 24 May 2021 22:55
    #26
    Anonym (Med någon annan) skrev 2021-05-24 18:19:49 följande:

    Självklart kan folk som gått över gränsen förändras.

    Dock upplever jag att det först är tillsammans med någon annan. Har en person utsatt dig för saker som inte är ok vid 3 tillfällen är det viktigt att ni båda får chansen att gå vidare.

    Risken att han utsätter dig igen är för stor och genom att stanna berättar du rent känslomässigt att det faktiskt var ok att behandla dig illa.

    Tyvärr är det rätt normalt att hoppas och vilja ha någon som inte är bra för en. Det är inte ovanligt att hoppas och vilja att någon förändras. Tyvärr är det svårare att förändras med den person som man tidigare varit destruktiv. Så gå inte tillbaka och hoppas, utan låt honom förändras och faktiskt inte göra dig mer illa.


    Säga vad man vill men det krossar ändå mitt hjärta att han tänka mig honom med nån annan. Och att han med den personen skulle va snäll hela tiden. Vad är det så med mig som gjorde att han gjorde så..
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Tue 25 May 2021 12:45
    #30

    Jag förstår vad ni menar. Tack för orden. Vet inte varför jag blir ledsen av tanken på att han skulle träffa nån annan. Känner mig väldigt instabil och gråter lätt, även ute. Känns så mörkt och som att jag inte vet hur jag ska må bra. Även om jag totalt ger upp tanken på honom.

  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Tue 25 May 2021 12:46
    #31

    För övrigt har inte vad jag vet sökt hjälp nu heller.

  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Tue 25 May 2021 16:20
    #33
    Anonym (Anna) skrev 2021-05-25 14:02:18 följande:

    Har du fortfarande kontakt med honom?

    Nej,  varför skulle han det, det var väl bara något han sade för att du inte skulle lämna.


    Jag vet inte, han säger att han inte vill vara en person som sårar. Men jag vet att motivation kan vara kortvarigt.
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Tue 25 May 2021 16:52
    #36
    Anonym (Anna) skrev 2021-05-25 16:33:50 följande:

    Har du fortfarande kontakt med honom?


    Har haft det lite senaste dagarna
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Tue 25 May 2021 16:54
    #37
    Nutid skrev 2021-05-25 16:42:30 följande:

    Det klart att man kan ändras och ändra uppfattning och beteenden.

    MEN jag tänker om han har gjort övergrepp på dig tre gånger och du tar tillbaka honom visar du honom indirekt att det är OK. 

    Så det kan hända att han aldrig gör om det.

    Men om ni blir ihop igen så är risken otroligt stor eftersom du "accepterar det"

    Om han träffa någon som ger honom ett knä i skrevet eller anmäler honom är nog största chansen att han ändrar sig,

    Det dräller av andra män som är vettiga, så glöm honom.


    Ja tyvärr har jag väl sänt de signalerna oavsett vad jag sagt
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Tue 25 May 2021 17:20
    #39

    Vi jobbar på samma område så blir svårare att hålla distans då.

  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Sun 6 Jun 2021 22:31
    #41

    Om jag nu är så viktig och någon han tyckt så mycket om, varför är det inte självklart att söka hjälp och åtminstone kämpa för att möjligen ha en chans till kontakt igen eller visa mig att han är seriös med att vilja ändras?? Det borde ju va det första man tänker om man sårat nån man älskar och dessutom fått konsekvenser i form av förändringar i relationen. 

Svar på tråden Kan den som begått övergrepp ändras