• Sun 23 May 2021 12:31
    1278 visningar
    3 svar
    3
    1278

    Erfarenhet av mellanblödning, blödning vid ägglossning och/eller utebliven ägglossning med blödning?

    Erfarenhet av mellanblödning, blödning vid ägglossning och/eller utebliven ägglossning med blödning?

    Ber på förhand om att inte få några kommentarer om att ta graviditetstest, för det är helt omöjligt att jag är gravid.

    Jag och sambon planerar att starta upp ett syskonförsök med IVF. Vi har ett embryo i frysen.

    Min menscykel är väldigt oregelbunden, var även innan första graviditeten. Sen mensen kom tillbaka i augusti har det gått allt mellan 28 till 61 dagar mellan mensen.

    I onsdags gjorde jag ett vaginalt ultraljud. Min senaste mens var 23:e april. Jag har känt i kroppen precis som det brukar kännas innan jag får mens, ont i ryggen, svullen om magen, svårt att sova, trög i magen, legat lågt i blodsocker (har diabetes). På ultraljudet sa läkaren att det såg ut som jag skulle ha ägglossning i slutet av den här veckan, men hon sa samtidigt att hon trodde att jag nog inte har ägglossning varje månad.

    Igår kom det lite färskt blod på pappret när jag torkade mig. Idag har det kommit mer. I vanliga fall hade jag tolkat det här som första dagen med mens och att det snart kommer börja rinna mer.

    Kan jag blöda så långt efter det vaginala ultraljudet? Har aldrig gjort det efter tidigare ultraljud. Har heller ingen tidigare erfarenhet av mellanblödningar/blödning vid ägglossning.

    Jag skulle börja kolla med ägglossningsstickor 16 dagar efter första mensdagen. Men vet inte om jag ska tolka det här som blödning pga utebliven ägglossning eller plötslig ägglossningsblödning. Fyller 33 år i år om det kan komma med åldern.

    Någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Erfarenhet av mellanblödning, blödning vid ägglossning och/eller utebliven ägglossning med blödning?
  • Sun 23 May 2021 14:11
    #1

    Hej! Jag skulle tippa på att det är din mens som kommer nu, med eller utan föregående ägglossning. Ibland ser läkarna något de tror är en växande äggblåsa men som sedan visar sig vara en cysta (vilket är jättevanligt och inget ofarligt i sig). Har blödningen fortsatt som din vanliga mens brukar göra? Önskar dig stort lycka till med syskonförsöket!

  • Sun 23 May 2021 18:26
    #2
    hejhejfrej skrev 2021-05-23 14:11:01 följande:

    Hej! Jag skulle tippa på att det är din mens som kommer nu, med eller utan föregående ägglossning. Ibland ser läkarna något de tror är en växande äggblåsa men som sedan visar sig vara en cysta (vilket är jättevanligt och inget ofarligt i sig). Har blödningen fortsatt som din vanliga mens brukar göra? Önskar dig stort lycka till med syskonförsöket!


    Tack för ditt svar och din lyckönskning! ????

    Fortfarande inte börjat blöda ordentligt. Är små blodstrimmor. Hoppas det sätter igång ordentligt snart. Vill så gärna hinna med försöker innan de stänger för sommaren.
  • Mon 24 May 2021 14:42
    #3

    Jag förstår verkligen. Så frustrerande när allt är oklart och man inte kan påbörja nästa steg i behandlingen! Hoppas verkligen du hinner före sommaren!

Svar på tråden Erfarenhet av mellanblödning, blödning vid ägglossning och/eller utebliven ägglossning med blödning?