• Tue 25 May 2021 21:12
    911 visningar
    16 svar
    16
    911

    Bor du i Finland?

    Av ren nyfikenhet , finns det fler här som bor i Finland? :)

    Berätta gärna mer isåfall, vart, ålder, hur länge du bott i Finland osv.

  • Svar på tråden Bor du i Finland?
  • Wed 26 May 2021 18:08
    #2

    Skulle vara super kul att skriva med andra svensk språkiga som bor i finland :)

  • Wed 26 May 2021 22:26
    #4
    Anonym (bOINk) skrev 2021-05-26 21:46:47 följande:

    Jag minns en intressant och rätt trevlig tråd för några år sedan, där finlandssvenskan diskuterades, och där var det flera finlandssvenskar och även någon finne vill jag minnas varav åtminstone några väl bodde i Finland. Nåväl, de finns i vilket fall.


    Aha okej :) Jag är inte finlands-svensk. Får väll hoppas någon skriver :)
  • Fri 28 May 2021 16:10
    #7
    Anonym (Finlandssvenska) skrev 2021-05-28 11:20:49 följande:

    Är född här, bor i östra Nyland. Är 35+ Har bott här sen drygt 20-års åldern då jag bodde utomlands i några perioder.

    Själv då? :)


    Å kul :) jag är född i Helsinki men har bott största delen av mitt liv i sverige, men har flyttat tillbaka till finland. Först bodde jag i "hem trakterna" i Nyland (nästan alla vänner och släkt bor där), har nu flyttat med min sambo till Pirkanmaa, känner inte folk här , känns jobbigare än jag kunde tro faktiskt.. :/ så åker till Nyland så ofta jag kan :)

    Är 31 år, 89:a :)
  • Fri 28 May 2021 16:37
    #9
    Anonym (Finlandssvensk) skrev 2021-05-28 16:32:28 följande:

    Här är en äkta finlandssvensk från Egentliga Finland!


    Har alltid funderat på vad jag klassas som :D född i finland, uppväxt i sverige men flyttat tillbaka till finland, i sverige ses jag som finsk men i finland som svensk pga min finska är inte perfect... kan prata helt ok (visst säger lite fel då och då, och har väll lite svensk accent och kan inte skriva på finska så bra) .

    Har gått i finlandssvenska skolor i Helsinki.
  • Fri 28 May 2021 16:59
    #11

    Sverigefinne är nog rätta då antar jag , kanske. :)

    Minns när jag gick i en finlandssvensk skola så var de en som hade flyttat till "stan" från hmm , minns inte stället men från landet utanför ring 3 och hon sa "Hesa" och oj vad hon blev mobbad för de. Men mina kompisar som pratat finska som modersmål använder ordet Hesa.

    Kan du finska? Dom flesta av mina finlandssvenska kompisar och bekanta kan inte de, eller det säger dom iaf att dom nästan inte kan ett ord, men kanske handlar om att dom inte vill prata finska, kanske obekvämt vad vet jag :)

  • Fri 28 May 2021 20:01
    #13
    Anonym (Finlandssvensk) skrev 2021-05-28 19:19:14 följande:

    Min upplevelse är nog att de allra flesta finlandssvenskar är så gott som tvåspråkiga. Svenskan är ju klart mitt starkaste språk, men jag använder finska i både tal och skrift dagligen.


    Okej. Jag tycker personligen de är bra att du kan/vill prata finska om de behövs.
Svar på tråden Bor du i Finland?