Inlägg från: Anonym (Nn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nn)

Aktivitetsstöd efter 6 månader

Jag tycker det är konstigt om arbetsförmedlingen hittat på detta utan att kommunicera med henne. Där jag bor är detta till för personer som står långt från arbetsmarknaden eller behöver omskola sig. I regel personer som varit sjukskrivna eller arbetslösa lång tid. Dessutom något man ansöker om själv, inte AF. Det kanske fungerar på andra sätt i andra delar av landet. Kanske vill man här satsa på dem som varit arbetslösa kortare tid eftersom det ändå är större chans att lyckas hitta nya jobb för dem.

• Anonym (Nn)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-27 18:33:36 följande:

Bor du i en av kommunerna som börjat med detta? Detta verkar vara helt nytt nämligen

Nja det är ju inte helt nytt, det fungerar på liknande sätt som "stöd och matchning" som funnits längre i t ex min region. Jag kommer i kontakt med AF i mitt arbete med mina patienter och flera har deltagit i detta program. Fördelen är att när man är inskriven i aktivitersprogram hos AF så pausas SGI:n under tiden man får aktivitetsstöd. Dvs har man ännu inte fått något arbete när programmet är slut kan man återigen få a-kassa så då är det ju ingen nackdel att det blir aktivitetsstöd för henne, snarare tvärtom.
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-27 18:49:12 följande:

Nej alltså jag tänker mer att det är märkligt på samhällsnivå. Med aktivitetsstödet alltså.

Ja det kan man ju tycka. Jag har uppfattat att detta är en särskilt satsning AF fått i uppdrag att göra efter pandemin pga alla som blivit arbetslösa.
Svar på tråden Aktivitetsstöd efter 6 månader