Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

    Upphittad hund i dåligt skick

    Tänker att det kan bli svårt att hitta ägaren, men jag skulle ringa polisen om inte Länsstyrelsen kan söka upp människan som har hunden hos sig inom närmaste tiden, alltså redan idag.

    Den där människan har en hund hos sig, som inte är hennes, som uppenbarligen behöver vård, och hon har skyldighet att anmäla hunden som hittad till polisen. Hon verkar inte ha gjort nånting. Att förvägra hunden vård är misskötsel, spelar ingen roll att det inte är hennes hund.

  • Anonym (E)

    Många hundar är märkta eller chippade, också en orsak att kontakta veterinär och/eller polis för att försöka hitta ägaren.

  • Anonym (E)

    Tekniskt sett så stjäl ju den där människan hunden, om hon inte meddelar polisen att hon hittat den. Spelar ingen roll om hon lägger ut på sociala media, eller frågar närmaste djurskyddsförening. Man får inte behålla ett djur "tills vidare" utan att vidta rätt åtgärder.

  • Anonym (E)
    Dendäranonym95 skrev 2021-05-29 01:27:57 följande:

    Fick idag veta att hunden är åter hos sin ägare. Hunden bor i samma trapp där den hittades. Familjens barn hade råkat släppa ut hunden. Fick dock inte veta vem ägaren var men då upphittaren bodde u samma trappa som ägarna så gick det fort att leta reda på vem som har ägare till hunden. Jag har nu namn, adress osv och vet även att dom totalt äger 5 hundar. Tyvärr så var klockan för mycket för att ringa länsstyrelsen idag då dom hade stängt när jag fick veta detta. Jag ska ringa på måndag morgon och göra en anmälan.

    Kollade igenom bilder där man såg hunden för 2år sedan, den såg då ut att vara i bra skick förutom blodöra på ena örat. Det var alltså 2019. Jag vet inte orsaken till att hunden ännu har blodöra och dessutom på andra örat också, men jag tänker att en anmälan är på sin plats ändå. Klorna är misskötta och hunden ser inte ut att må bra.


    Ok! Bra att man vet vem ägaren är, mindre bra för hunden att de inte verkar kunna sköta den... Ring Länsstyrelsen på måndag, det kanske är fler av deras hundar som också behöver tillsyn.
Svar på tråden Upphittad hund i dåligt skick