• Anonym (Mamma)

    5h umgänge efter 8 dagar?

    Hej
    Jag och exet separerade när jag var gravid.
    Han brydde sig inte om sonen tills han plötsligt ville ha gemensam vårdnad och att han skulle bo växelvis.
    Det blev en tur till tingsrätten. Ett umgängesschema med upptrappningar men jag har fortfarande ensam vårdnad.
    Pojken är 1 år och 2 månader. Exet har av olika anledningar och ursäkter följt umgängesschemat ganska dåligt, men nu tillslut har han kommit till en upptrappning så han får ha umgänge med pojken längre på helger. Han har fortfarande bara spenderat totalt sett ca 100 timmar med sonen.

    Han har fram tills nu haft umgänge 3 gånger/vecka, 2 h/gång.
    Nu ska han ha sonen 5 timmar/dag på helgerna varannan vecka.

    Jag tror det hade gått bra om han hade följt umgängesschemat fram tills nu. Men det har han ju inte gjort.
    Just nu har han inte träffat pojken på en vecka. Exet ställde in umgängena. Jag erbjöd videosamtal istället men jag vet inte hur givande det är för ett så litet barn... Och exet la på efter 5-10 min båda gångerna. Lilla älsklingen hann inte ens tappa tålamodet innan exet tröttnade.

    Imorgon ska det vara 5 h umgänge enligt umgängesschemat. Men det kommer ju såklart inte fungera med så lång tid efter att exet inte träffat pojken på så länge. Det är dessutom första gången det ska vara 5 h istället för 2.
    Vårt samarbete funkar inte alls så exet skulle hellre låta honom gråta i 5 h i sträck än att komma tillbaka med honom till mig.

    Jag vill inte att hans trygghet ska utrotas så jag kan helt enkelt inte gå med på det här. Jag skulle gå med på 2 h, men jag skulle aldrig kunna lita på att exet faktiskt skulle komma tillbaka med pojken efter den tiden.

    Pojken är känslig och väldigt mammig. Och just nu håller han på att inskolas också, och det går inte så bra. Jag fick prova att gå ifrån förskolan i 10 min men han grät hela tiden. Vi beslutade att vi skulle ta inskolningen i ett långsammare tempo för hans skull. Så det är inte bara jag som fått för mig att han är mammig, pedagogerna på förskolan bekräftar det de också.

    Men jag vet ju att jag bryter avtalet om jag inte lämnar över honom till exet i 5 timmar imorgon. Men det är ju för att skydda honom och hans trygghetskänsla. För att exet inte träffat honom på 8 dagar då.
    Vad kan jag göra? Att skydda älsklingen är viktigare än att följa avtalet, men finns det något jag kan referera till för att visa att jag faktiskt bara är mån om honom genom att inte lämna bort honom?

    Som sagt, om exet hade haft sina umgängen under veckan hade det inte varit samma problem. Om han har sina umgängen som han ska tror jag inte det blir så stora problem att lämna bort älsklingen i 5h/dag nästa pappa-helg.

  • Svar på tråden 5h umgänge efter 8 dagar?
  • Karlington

    Du måste följa det avtal ni fått vid rätten. Om du bryter det så faller det på dig. Du skyddar inte din son på det sättet, och du kan inte sätta dig över avtalet för att du tycker att det var fel av honom att inte ha umgänge på en vecka.

    Om det var ett frivilligt avtal så försök diskutera med pappan och du vill ha en ändring. Om han inte går med på det, eller det inte var ett frivilligt avtal, så måste du vända dig till rätten för ändring.

  • Anonvm

    Ursäkta, men detta låter som ett skolboksexempel på en förälder med kontrollbehov som lever i tro att enbart h*n duger till den oerhörda uppgiften att ta hand om detta extremt speciella barn...

    Barnet har ju träffat fadern relativt regelbundet med täta mellanrum senaste tiden, det är inga problem alls att de inte setts just senaste veckan.
    Hade vi nu snackat om ett hopp till övernattning och flera dagar boende hos fadern så kanske jag förstått dig liiiiite.
    Men 2 rep 5tim är ju knappt värt att kalla upptrappning, det är ju knappt nån skillnad.
    5tim kommer bara försvinna, lite lek o bus, sen äta något o sen nån timme sova på det så är det snart dags att åka tillbaks, ungen kommer inte ens hinna sakna dig.

    Detta "problem" ligger helt hos dig. passa på att boka in nån samtalsterapeut under de timmar som barnet är med fadern.

  • elin1989

    Jag tycker att det låter som en extremt dålig idé att inte följa avtalet. Och tycker faktiskt inte att det låter som ett problem att vara med pappan i 5 timmar bara för att de inte har setts på 8 dagar. Du måste chilla.

  • Anonym (Ja)

    Pappan har ändå träffat barnet ganska mycket.

    Jag tror inte alls det är några problem att de inte setts på en vecka. De har redan en grundrelation.

    I detta läge kan du inte bryta mot schemat. Då riskerar du att det räknas som sabotage av umgänget.

    Jag tror ditt barn kommer klara detta galant.

    Även om erat samarbete är dåligt så kan du informera pappan om att barnet under inskolningen varit ledsen och kanske är lite extra känslig och säga att det bara är att han ringer om det är någonting. Kanske kan du även tipsa honom om saker som brukar lugna barnet/barnet tycker är roligt.

  • Anonym (Jfjk)

    Det borde stå i umgängesavtal att upptrappning sker enligt schemat OM umgängesavtalet är följt. Visst , en eller två avbokningar behöver inte påverka, men det bör ha följts till iaf 80% minst.

    Nu är det försent för dig så du bör följa avtalet istället för att riskera att förlora vårdnaden.

    Dokumentera alla umgängen, vilka som blir av, hur "ersättningsumgänget" via skype avlöper osv.

    Då har du något att komma med om du behöver framöver.

  • Anonym (My)

    Brukar det gå bra när han har barnet i två timmar? I så fall går det nog bra med fem timmar också. Han lär inte ha glömt vem pappa är även om det gått drygt en vecka. Men jag tycker ändå att du ska följa rådet ovan och dokumentera hur umgänget sköts. Det skadar inte att ha OM det blir mer strul i framtiden.

  • Anonym (Ok)

    8 dagars uppehåll i umgänget spelar ingen roll. Hade det varit din mamma som skulle vara barnvakt 5h hade det väl gått bra även om de inte setts på ett par veckor, eller hur?

  • Anonym (Sara)

    Det äe ju lite synd att man skriver avtal på det sättet. Om det nu tex står att när barnet är 15 månader ska hen ha umgänge 5 timmar varanann lördag. Är ju smartare om de skrev schemat som att "när barnet har varit hos umgängesförälder 2h varje lördag i 4 veckor ska detta utökas till 5h". Dvs att upptrappningen följs är med i själva schemat. I ett sådant läge hade du ju inte behövt bryta mot umgängesschemat.

    Det blir ju märkligt om man behlver bryta mot schemat för att följa dess intentioner.

    Tycker att detär konstigt att man skriver den typen av avtal, med den erfarenhet som man borde ha av liknande konflikter.

    Jag tänker att det är rimligt att fråga Familjerätten om råd i ett sådant läge där det uppstår en konflikt mellan vad som står i avtalet och de uppenbara i intentionerna med avtalet.

  • Anonym (Sara)

    Sen tycker jag inte heller att det låter som att det skulle vara en katastrof för barnet med 5 timmar, även om det kanske vore bättre med två en vecka till. Om jag förstår rätt har ju barnet ändå haft en regelbunden kontakt med pappan och känner honom. En veckas uppehåll borde jnte behöva innebära att man behöver börja om med "inskolningen". Att du skulle vägra pappan umgänge helt och hållet på grund av en veckas frånvaro (sjukdom?) Låter inte så lämpligt i mina öron. Det låter ju snarare som det kanske till och med är sämre för barnet med ett längre uppehåll och behöva "skolas in" på nytt än att det blir några timmar mer.

  • Anonym (Varit där)

    Har själv varit i den situationen. Dom som inte har det har svårt att förstå och relatera. Många tänker inte alls på att barn är olika som personer och tror att bara för att deras barn klara det och dom som förälder inte brydde sig nämnvärt så ska alla göra det.

    Är ju bara att se på alla föräldrar som lämnar bort sina små redan som nyfödda till diverse barnvakter. Nej barnet kommer inte dö men umgänget är till för barnets bästa! Vilket det inte blir om barnet ska gråta i 5 tim.

    Jag har tvingats lämna bort gråtande barn. Som kippar efter andan. Som har sån grov seperationsångest. För en pappa som kom och gick som han ville i princip. Att en pappa inte följer umgängesavtalet är ingen big deal men så fort man som mamma, som den trygga punkt som alltid ställer upp och känner barnet bäst säger något så spelar det ingen roll.

    Mitt förslag är att du pratat med pappan. Säg som det är att pojken är i en känslig period nu och att du skulle uppskatta för barnets bästa att han hör av sig till dig efter ca 30-60 min om barnet ej slutat gråta. För rent krast om det funkar den tiden så spelar det ingen roll om umgänget blir 2 tim eller 5 tim. Så små barn har inte den tidsuppfattningen. Det viktigaste är att han hör av sig om det inte funkar alls.

Svar på tråden 5h umgänge efter 8 dagar?