• Anonym (Vabbar mer än 8 dagar)

    Hur funkar det när man vabbar?

    Hej!

    Jag har ett fast jobb och vet att man måste ha sjukintyg från den 8:e dagen. Men hur funkar det när man vabbar mer än 8 dagar? Min dotter har vattkoppor så jag får ju vara hemma mer än 8 dagar. Hur funkar det då?

  • Svar på tråden Hur funkar det när man vabbar?
  • Anonym (F)

    Arbetsgivaren har inte rätt att kräva intyg för vab, däremot så kräver försäkringskassan det efter ett visst antal dagar. Info om det finns på deras hemsida.

  • Anonym (Tjopp)

    Kontakta vårdcentralen och be att få ett intyg. Går även bra att kontakta Kry eller Knodd och visa upp barnet för att få intyg. Sen skickar ni in intyget till försäkringskassan. det brukar inte vara några problem. Sen får ju barnet vistas på förskolan med vattkoppor om allmäntillståndet är bra, men det avgör ju ni föräldrar.

  • Anonym (F)
    Anonym (Tjopp) skrev 2021-05-29 10:08:46 följande:

    Kontakta vårdcentralen och be att få ett intyg. Går även bra att kontakta Kry eller Knodd och visa upp barnet för att få intyg. Sen skickar ni in intyget till försäkringskassan. det brukar inte vara några problem. Sen får ju barnet vistas på förskolan med vattkoppor om allmäntillståndet är bra, men det avgör ju ni föräldrar.


    Va? I vår förskola får man absolut inte vistas om man har vattkoppor, de måste vara väl uttorkade och man ska vara helt frisk.
  • Anonym (Vabbar mer än 8 dagar)
    Anonym (Tjopp) skrev 2021-05-29 10:08:46 följande:

    Kontakta vårdcentralen och be att få ett intyg. Går även bra att kontakta Kry eller Knodd och visa upp barnet för att få intyg. Sen skickar ni in intyget till försäkringskassan. det brukar inte vara några problem. Sen får ju barnet vistas på förskolan med vattkoppor om allmäntillståndet är bra, men det avgör ju ni föräldrar.


    hon kommer aldrig gå med o visa sina vattkoppor. Vilken dag räknas som den 8e dagen? då jag anmälde henne sjuk i onsdags.
  • Anonym (Ph)

    Fk har förlängt tiden innan intyg krävs. Nu är det efter 21 dagar, pga pandemin som man vill avlasta vården. Gäller fortfarande vad jag kan se på hemsidan.

  • Långbenopluto
    Anonym (Vabbar mer än 8 dagar) skrev 2021-05-29 11:33:52 följande:
    hon kommer aldrig gå med o visa sina vattkoppor. Vilken dag räknas som den 8e dagen? då jag anmälde henne sjuk i onsdags.
    Gå med på??

    Vem bestämmer hos er? Ett sjukt barn eller ni som förälder? Behövs det visas upp för att ni ska klara ekonomin och få VAB så ska hon göra det.
Svar på tråden Hur funkar det när man vabbar?