• Anonym (Ledsen)

Ständig lös mage, tappar vikt, orolig!

Jag är orolig.

Jag är en 29 årig kvinna som har haft problem med magen i flera år nu. Det började över en natt med väldigt lös mage som har fortsatt sedan dess.

Vad jag än äter går det rakt igenom. Jag får svullna tarmar, bubblig mage och måste springa på toa där jag börjar kallsvettas och må illa när attacken kommer.

Jag har tappat i vikt och vågar knappt äta längre!

Blodtrycket är väldigt lågt och jag kan knappt röra mig ute eller några längre sträckor. Har ingen ork överhuvudtaget och saknar mitt gamla liv så in i helvete! Jag har även 3 barn att ta hand om som jag känner mig otillräcklig inför nu när jag mår såhär och där pappan får steppa upp i det mesta nu pågrund av min hälsa...

Jag har sökt vård, men inga prover visar något fel! Hjälp mig, vad ska jag göra! Är så desperat och ledsen och rädd :(

• Svar på tråden Ständig lös mage, tappar vikt, orolig!
  • Karlington
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-05-29 17:52:53 följande:

Jag är orolig.

Jag är en 29 årig kvinna som har haft problem med magen i flera år nu. Det började över en natt med väldigt lös mage som har fortsatt sedan dess.

Vad jag än äter går det rakt igenom. Jag får svullna tarmar, bubblig mage och måste springa på toa där jag börjar kallsvettas och må illa när attacken kommer.

Jag har tappat i vikt och vågar knappt äta längre!

Blodtrycket är väldigt lågt och jag kan knappt röra mig ute eller några längre sträckor. Har ingen ork överhuvudtaget och saknar mitt gamla liv så in i helvete! Jag har även 3 barn att ta hand om som jag känner mig otillräcklig inför nu när jag mår såhär och där pappan får steppa upp i det mesta nu pågrund av min hälsa...

Jag har sökt vård, men inga prover visar något fel! Hjälp mig, vad ska jag göra! Är så desperat och ledsen och rädd :(

Jag beklagar, det låter riktigt jobbigt. :(

Vad för sorts vård har du fått? Har du varit hos en gastroenterolog, eller bara hos vårdcentralen?
  • Anonym (E)

Hur mkt vikt och på hur lång tid?

• Anonym (Ledsen)
    Karlington skrev 2021-05-29 17:55:30 följande:

Jag beklagar, det låter riktigt jobbigt. :(

Vad för sorts vård har du fått? Har du varit hos en gastroenterolog, eller bara hos vårdcentralen?

Jag har gjort kameraundersökningar både via munnen och tarmen, alla möjliga blodprover och även magnetröntgen för att utesluta farliga sjukdomar. Inget har hittats som är avvikande :(
  • Kvinna1989

Oj, låter som jag skrivit detta inlägg.. hade samma problem i flera år, gick till massa olika läkare, mådde psykiskt dåligt pga de osv..

Till slut för ca 1-2 år sedan gjorde dom en undersökning som hette typ "sechat" (?) man svalde en kapsel, mätte värden med en "maskin" och skulle tillbaka efter en vecka på ny mätning och då fick jag diagnosen "BAD/BAM" förskorttning på engelska (bile acid någonting) på svenska är de "gallsaltsdiare" , du borde absolut be om den undersökningen. :)

• Karlington
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-05-29 17:58:23 följande:
    Jag har gjort kameraundersökningar både via munnen och tarmen, alla möjliga blodprover och även magnetröntgen för att utesluta farliga sjukdomar. Inget har hittats som är avvikande :(
    Ajdå. :( Och det var hos gastroenterologen?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (E) skrev 2021-05-29 17:56:17 följande:

Hur mkt vikt och på hur lång tid?

Jag är kort, är 154 cm lång och väger normalt mellan 48-50 kg. Nu väger jag runt 42-44. Håller inte så stor koll på det då jag blir stressad och ledsen av att jag vet jag väger för lite. Allt började januari 2016.
  • Karlington
    Kvinna1989 skrev 2021-05-29 17:58:39 följande:

Oj, låter som jag skrivit detta inlägg.. hade samma problem i flera år, gick till massa olika läkare, mådde psykiskt dåligt pga de osv..

Till slut för ca 1-2 år sedan gjorde dom en undersökning som hette typ "sechat" (?) man svalde en kapsel, mätte värden med en "maskin" och skulle tillbaka efter en vecka på ny mätning och då fick jag diagnosen "BAD/BAM" förskorttning på engelska (bile acid någonting) på svenska är de "gallsaltsdiare" , du borde absolut be om den undersökningen. :)

Bile Acid Malabsorption / Diarrhea. :)
  • Anonym (Ledsen)
    Kvinna1989 skrev 2021-05-29 17:58:39 följande:

Ja dom nämnde något om att ett blodprov tydde på gallsalterna. Dom Testade något pulver att ge mig när jag var inlagd på sjukhuset, men var så vidrigt att jag fick upp det :/

Tar du mediciner och mår du bättre idag?
  • Anonym (E)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-05-29 18:00:31 följande:
    Jag är kort, är 154 cm lång och väger normalt mellan 48-50 kg. Nu väger jag runt 42-44. Håller inte så stor koll på det då jag blir stressad och ledsen av att jag vet jag väger för lite. Allt började januari 2016.
    Enligt bmi-beräkningar är du alltså fortfarande normalviktig, men mot gränsen neråt.

Har du provat att ändra din diet? Märker du nån slags mat du är känslig mot? Har du mkt stress i ditt liv?
  • Kvinna1989

Då borde du absolut göra den undersökningen, så visade de sig först på mina blodprov också. Man mäter alltså något radioaktivt ämne genom den ubdersökningen, en kapsel då man sväljer (smakar inget) och man mäter före och 1 vecka efter för att se hur mkt av ämnet som finns kvar. Låter läskigt kanske men själva undersökningen är super enkel (men dyr för landstinget) . Jag fick medicin för de och visst de hjälper inte 100% alla dagar men hjälper så pass att jag slipper stressa över vart närmaste toa finns..

Svar på tråden Ständig lös mage, tappar vikt, orolig!