• Sat 29 May 2021 21:29
    921 visningar
    14 svar
    14
    921

    Hyra undervåning i villa?

    Är lite kluven, pga ingen erfarenhet.

    Vi har varit på visning på ett gammalt gårdhus, där ett äldre par som äger gården, bor på ovanvåningen. Dom har byggt och gjort iordning två ytterdörrar och kommer alltså åt sin trapp/ovanvåning genom den, medans andra ytterdörren bredvid leder till nedervåningen där det är 4,5 rum och kök osv. Det ser ut och känns precis som en lägenhet. Allt bra. Men, jag är en väldigt försiktigt person av mig, och vill inte vara i vägen och kan lätt känna att jag stör andra ( även om jag såklart inte gör det ).

    Vi delar då gården/trädgården med det gamla paret. Och jag vet liksom inte hur "fri" man kan känna sig. Vi har barn vilket dom var positiva till, men dom odlar en massa och jag är rädd att min 3åring under ett obevakat ögonblick utomhus ska dra upp allt dom sått. Frågade mig man om man vågar låta barnen sparka boll eller leka i babypool utab att den kan anses som störande eller att vi "tar över" deras gård.

    Dottern till paret höll visningen och gjorde klart för oss att eftersom vi hyr, så får vi också finnas och ska inte tassa runt på tå. Men vart går den gränsen?

    Det är liksom en släktgård dom ägt i 7 generationer. Så dom är ju såklart väldigt måna om sin gård, hus och allt annat.

    Min önskan är ju att kunna släppa ut barnen på baksidan utan att varje sekund hålla stenkoll så dom inte gör något som inte får, då främst 3 åringen. Detta är ju långt ut på landet, så ingen trafik finns förutom vi som bor där, och ev en bonde som far förbi.

    Hur som helst. Hade ni kunnat bo så, i ett hus med hyresvärdarna? Tips för en som liksom inte kan slappna av och sluta känna sig som "jobbig" eller i vägen?

    Förövrigt så var ju området och huset så fint. Världens idyll. Det äldre paret använder huset mer som sommarhus och bor som jag förstod inte där under vintertid.

    Jag vill bara inte förstöra något för dom.

  • Svar på tråden Hyra undervåning i villa?
  • Sun 30 May 2021 10:32
    #5
    Anonym (nöjd 45 åring.) skrev 2021-05-29 21:39:27 följande:

    När jag var barn bodde mina föräldrar med oss 3 barn så i några år.

    Vi barn använde trädgården, cyklade, klättrade i träd och lekte i bäcken.

    Det kommer säkert funka bra

    Men eftersom detta är FL, du kan inte släppa ut en treåring själv.


    Dottern blir ju inte själv i den utsträckningen. Men om hon vill ta med en boll ut på baksidan medans jag klär lillasyster så vill jag känna mig trygg med att ingenting händer under den tiden. Inte att jag släpper ut henne timmar åt gången utan att jag är med.
  • Sun 30 May 2021 10:33
    #6
    Anonym skrev 2021-05-29 22:08:48 följande:

    Ni måste kommunicera med de ni hyr av , vad de tycker. De är dom som ska tycka. De är dom som ska tala om var bollspel är lämpligt.

    Du får vara med barnen utomhus i början , till de lärt sig vad som gäller. Man plockar inte blommor i rabatten. Här kan man sparka boll, men inte på andra platser. Osv


    Ja, jag hade den tanken också. Men hon är 3, så hon kan sonika vara där och förstöra i affekt eller liknande, om man nu inte är snabb nog att hindra innan det händer.
  • Sun 30 May 2021 10:37
    #7
    Anonym (....,,) skrev 2021-05-29 22:53:37 följande:

    Nej jag hade aldrig kunnat bo så. Jag hade inte kunnat slappna av och varit orolig att barnen stör när de gråter/skriker. Och att behöva anpassa sig och vara trevlig jämt och ständigt och behjälplig om något behöver göras, nej det hade jag inte velat. Hade också känt att jag behövde tassa på tå om kvällarna, inte ha på TVn för högt och inte bjuda hem vänner på middag och vi . För mig är det viktigt att ha vårt eget där bara vi har tillträde så vi kan vara ifred. Men själva läget lät ju idylliskt för barn att vistas på däremot.


    Ja, det är ju det. Just nu bor vi mitt på byn, och får uppleva allt därefter. Fulla ungdomar, häng i trappuppgången, gap och skrik nattetid osv. För att kunna ta sig ut är det kämpigt med trappor, barnvagn och 2 små barn. Så på så sätt skulle det onekligen bli en frihet. Men som du säger, jag vill ju kunna slappna av, inte känna att jag eller mina barn är i vägen eller stör.

    Det som var olyckligt var att vi bara fick träffa och hälsa på den äldre mannen, hans fru var inte helt redo vilket kändes supertråkigt då jag gärna velat presentera oss.

    Dottern var också tydlig med att hon vet att hennes föräldrar själva går undan om dom tycker det blir för mycket stök osv. Men det känns ju inte heller helt rättvist.
  • Sun 30 May 2021 10:40
    #8
    Anonym (Bea) skrev 2021-05-29 23:16:38 följande:

    Jag tänker att eftersom ni hyr blir det väl vanliga regler som brukar gälla för hyreshus - barnljud är ok, tyst efter 22 på vardagar, ok med fest någon gång men med upplysning till grannarna och inte massa röj med svinhög musik (fast ingen risk ni är ju barnfamilj)

    Tänk på att de inte hyrt ut till barnfamilj om de inte ville ha barn där. Jag tror att om ni flyttar in kommer det ge sig med tiden vad som känns ok och inte ok, och oroa dig inte för grannens odlingar. Mina föräldrar odlade mycket och det var alltid en massa barn i trädgården, inget blev förstört.


    Ja, det sa dottern igår. Eftersom vi hyr så måste vi få göra detta till vårat eget. Och det kändes ju bra att höra, men den gränsen är ju olika hos alla. Dom var väldigt barnkära och hade stora familjer, så jag upplevde inte att barnen skulle vara till besvär. Men det är ju skillnad på mina barn och dina barn oftast.

    Vi har aldrig fester, röker och dricker inte. Lägger oss tidigt osv . Men vi har flera små barn, och stora barn med npf som hamnar i affekt ibland där gap och skrik ingår.

    Jag får nog fundera lite till. Min man är väldigt positiv iallafall.
Svar på tråden Hyra undervåning i villa?