• Anonym (TS)

    Gjorde du INTE abort mot din vilja?

    Någon här som blivit oplanerat gravid trots preventivmedel (allt annat är planerad graviditet, undantag våldtäkt såklart), starkt velat avbryta graviditeten men ändå valde att inte göra abort? Varför i så fall?

    Vem var det som pressade dig att behålla?

    Hur känns det idag/hur mår du?

    Önskar du att du gjort annorlunda?

    ("Mot din vilja" är ett dumt uttryck egentligen, du valde ju själv. Men kände att det passade bäst i den kortfattade rubriken.)

  • Svar på tråden Gjorde du INTE abort mot din vilja?
  • Anonym (Skärp dig)

    Du ser världen extremt svart vit. Klart man kan bli oplanerat gravid utan preventivmedel. 

  • Anonym (my story)

    Du verkar lite, jag vet inte vad jag ska kalla det? Onyanserad? I dina frågor. Du anser att det enda sättet att bli oplanerat gravid är att preventivmedel fallerar eller bli våldtagen, Du förutsätter att någon pressade om man inte gjorde abort fast man egentligen ville. Båda de sakerna är naturligtvis inte sanna.

    Med det sagt.

    Jag blev oplannerat gravid som 19-åring. Jag tror att du skulle "godkänna" mina orsaker, men orka, du uppvisar inte direkt en attityd som får mig att vilja. Du kan så klart ändra på det om du har lust.. Jag var alldeles för långt gången för att göra abort när jag insåg att jag var gravid. Ingen pressade mig till att behålla.

    Hur mår jag idag? Bra, men det har inte så mycket med icke-aborten att göra, utan mer med orsaken till graviditeten att göra.

    Önskar jag att jag hade gjort annorlunda? Nej, men jag önskar att omgivningen hade gjort annorlunda.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Skärp dig) skrev 2021-07-04 23:55:11 följande:

    Du ser världen extremt svart vit. Klart man kan bli oplanerat gravid utan preventivmedel. 


    Hur då menar du? Om man inte har fått kunskaper om hur man blir gravid?
  • Anonym (TS)
    Anonym (my story) skrev 2021-07-05 00:07:08 följande:

    Du verkar lite, jag vet inte vad jag ska kalla det? Onyanserad? I dina frågor. Du anser att det enda sättet att bli oplanerat gravid är att preventivmedel fallerar eller bli våldtagen, Du förutsätter att någon pressade om man inte gjorde abort fast man egentligen ville. Båda de sakerna är naturligtvis inte sanna.

    Med det sagt.

    Jag blev oplannerat gravid som 19-åring. Jag tror att du skulle "godkänna" mina orsaker, men orka, du uppvisar inte direkt en attityd som får mig att vilja. Du kan så klart ändra på det om du har lust.. Jag var alldeles för långt gången för att göra abort när jag insåg att jag var gravid. Ingen pressade mig till att behålla.

    Hur mår jag idag? Bra, men det har inte så mycket med icke-aborten att göra, utan mer med orsaken till graviditeten att göra.

    Önskar jag att jag hade gjort annorlunda? Nej, men jag önskar att omgivningen hade gjort annorlunda.


    Se förra inlägget.

    Du blev inte erbjuden ett val så inte mycket att göra åt. Har en vän som varit i exakt samma situation.
  • Anonym (Sigrid)

    Jag skulle faktiskt inte säga att alla graviditeter efter oskyddat sex = planerade graviditeter. Skulle snarare klassa det som att man var oaktsam om man inte skyddade sig + inte ville bli gravid. Att vara oaktsam och slarvig är ju faktiskt inte samma sak som att aktivt planera en graviditet.

  • Dockan

    Min förhoppning är att du inte får några svar. Att vi Sverige idag känner oss fria av den nuvarande abortlagstiftningen och handlar så man själv önskar.

    Sen håller jag med om att bara för att man inte använt preventivmedel innebär inte det att man planerat graviditet. Eller vetat att det var en risk?

  • Anonym (TS)
    Anonym (Sigrid) skrev 2021-07-07 11:56:45 följande:

    Jag skulle faktiskt inte säga att alla graviditeter efter oskyddat sex = planerade graviditeter. Skulle snarare klassa det som att man var oaktsam om man inte skyddade sig + inte ville bli gravid. Att vara oaktsam och slarvig är ju faktiskt inte samma sak som att aktivt planera en graviditet.


    Dockan skrev 2021-07-07 12:07:03 följande:

    Min förhoppning är att du inte får några svar. Att vi Sverige idag känner oss fria av den nuvarande abortlagstiftningen och handlar så man själv önskar.

    Sen håller jag med om att bara för att man inte använt preventivmedel innebär inte det att man planerat graviditet. Eller vetat att det var en risk?


    Ni har en poäng. Graviditeten var inte planerad men jag skulle inte heller kalla den oplanerad.
  • Anonym (Skärp dig)
    Anonym (TS) skrev 2021-07-07 11:20:28 följande:

    Hur då menar du? Om man inte har fått kunskaper om hur man blir gravid?


    Man kan t.ex vara berusad eller bara chansa. Det är inte samma sak som att man har planerat ett barn. Skulle alla som hade oskyddat sex ha planerat att få barn skulle det göras betydligt färre aborter varje år. Själv var jag övertygad om att jag inte kunde få barn. Min mormor och mamma fick ta hjälp av vården och i min mammas fall krävdes det så många IVF försök att hon fick betala själv. Min syster hade försökt i tre år. För mig tog det en vecka att bli gravid, jag hade sex tre gånger på den tiden.
Svar på tråden Gjorde du INTE abort mot din vilja?