• Simmaellersjunk

    Vilken definition av jämställdhet ställer du dig bakom?

    Jämställdhet baserad på lika resultat innebär att man fokuserar på resultatet. Är det lika många kvinnor som män i styrelsen? Om inte så kvoteras kvinnorna in.

    Jämställdhet baserad på lika förutsättningar innebär att man accepterar att resultaten inte blir lika, eftersom varje individ presterar olika. Du kan alltså ha en styrelse med nio män och en kvinna, det har fortfarande rått jämställdhet eftersom alla fått samma chans, men männen i det här fallet har presterat bättre än kvinnorna.

    Vilken definition ställer ni er bakom?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken definition av jämställdhet ställer du dig bakom?
  • Anonym (Demokrati o jämställdhet?)
    Jemp skrev 2021-06-03 19:55:06 följande:
    Men oj. Du känner alltså inte till merbetalning för mervärdeskoncept och certifieringar? Fairtrade är ett exempel. Väldigt många har jämställdhet, mänskliga rättigheter, agenda 2030 och annat "pk" som kriterier, även i upphandling.

    Plus att du helt missar fördelarna med jämställdhet, som högre kvalitet.

    Att dra in känslor och rösträtt hör väl för övrigt hemma en 120 år tillbaka i tiden. Och att Greta inte skulle styras av fakta är bara skrattretande.

    Nej, som betalande kund känner jag generellt inte till merbetalning.
    Vare sig jag själv eller någon jag känner väljer medvetet att alltid betala mer för varor eller en tjänster mht mervärdeskoncept eller certifieringar och liknande. 
    Visst kan det förekomma i väldigt få undantagsfall att vissa enstaka konsumenter kan välja att betala lite mera, men absolut inte generellt.
    I de få undantagsfall någon väljer att betala mera så är det baserat på känslor och inte få fakta. Känslor som skapas hos konsumenten av att de genom marknadsföring och lobbying hört talas om t ex "mervärdeskoncept och certifieringar", men det är inte beslut grundade på fakta och kompetens.


    Jag inser dock att det förekommer att skattemedel används på detta sätt, t ex genom att man i upphandlingar lägger in sådana krav. I dessa fall handlar det självfallet mest om känslomässigs skäl, känslor som ofta kommer från marknadsföring och lobbying, för de som gör upphandlingarna har givetvis generellt inte de fakta och den kompetens som skulle krävas för att fatta icke känslomässiga beslut.
    Och självfallet är det lättare att låta känslorna styra när man betalar med andras pengar och inte sina egna.

    Som betalande kund betalar jag ofta gärna mera för högre kvalitet på leveransen. Men att jämställdhet mellan könen på något självklart sätt skulle medföra högre kvalitet på leveransen, det har jag missat.

    Jag har valt att dra in känslor och rösträtt i denna tråden år 2021, så även om det hörde hemma för 120 år sedan så hör det uppenbarligen hemma även idag, även om du har en annan åsikt.
    Jag har aldrig påstått att Greta inte skulle styras av fakta.
    Utan att nämna namn har jag skrivit att en viss person hörs mycket och att hon skapar känslor, det är något helt annat! Läs gärna en gång till och försök förstå vad jag har skrivit innan du kommer med uttryck som skrattretande.

  • Postman
    Anonym (Sara) skrev 2021-06-04 08:58:50 följande:

    Jag känner inte igen mig i att det inte skulle pratas om den skeva könsfördelningen inom vården. Det görs ju gott om utredningar, rapporter, ar etsplatsarbeten och handlingsplaner för att öka andelen män i vården. I rapporterna lyfts också sådant som arbetmiljön för män, utanförskap osv. Sådant som också lyfts när det gäller kvinnor i mansdominerade branscher.


    Ok, ja det är ju bra om det fungerar så som du säger. Det kanske lyfts då inom regionerna så vi andra inte ser. Man ser aldrig någon sådan diskussion i media överhuvudtaget.
  • Anonym (Demokrati o jämställdhet?)
    Anonym (Lova) skrev 2021-06-03 19:48:46 följande:
    Jag håller med resonemanget fast motsatt. Jag är självklart för jämställdhet och tycker att män ska ha rösträtt. Men ibland kan jag tvivla om män inte har för mycket inflytande för landets bästa, alltså samhällets fördärv beror ju främst på män. Mord, våldtäkter, misshandel, rån, knark, bränder, utsläpp från stora bilar... ja män som grupp kostar ju samhället en enorm förmögenhet pga av all skada och sorg de orsakar. Pengar som hade kunnat läggas på välfärd och betydligt roligare saker.

    Jag tycker som sagt att män ska få ha kvar sin rösträtt, men faktum är att de är för känslostyrda och det är aldrig bra i rationella sammanhang. Ofta fattar de beslut utifrån egoistiska handlingar än gruppens bästa. Ofta pga av prestige och maktutjämförelse med andra män som kommit upp sig. Ett tuppande som jag själv varit med om som fått högt kompetenta medarbetare (män) sparkade pga av prestige och rädsla. Förödande för bolaget!

    Nä om män kunde ta situationer som en kvinna, vända andra kinden till, knyta näven i fickan istället för att slå eller agera i aggressiv affekt...Då hade mycket varit bättre. Men män har svårare att kontrollera sina känslor än kvinnor. Tyvärr. Men såklart tycker jag ändå att män borde få ha halva bestämmanderätten i ett samhälle de utgör 50% av.
    Vad tycker du om utvecklingen som har lett fram till Sveriges nya samhällsproblem?
    Vad tycker du t ex om 34 skjutningar och 8 döda under maj månad?
    Vet du i jämförelse hur det såg ut i maj månad för bara 20 år sedan?

    Om man tittar på valresultaten och på partisympatier ställt i relation till manliga respektive kvinnliga väljare så är det tydligt att denna samhällsutveckling skulle vi inte ha haft om männen hade fått bestämma.

    Våldet och kriminaliteten domineras givetvis av män.
    Med största sannolikhet är det också män som i huvudsak ligger bakom de omfattande välfärdsbrotten som har blivit en faktor att räkna med i vårt nya Sverige.
    I dag är det allmänt känt bland myndigheter, politiker och alla, jag hoppas att även du känner till det, att det inte är vita medelålders (s k Svenska) män som är överrepresenterade.
    Hur tänkte du och dina medsystrar när du och de gav stöd till att vi skulle ta hand om och hjälpa en väldigt stor majoritet av unga män från främmande länder medan du och ni inte har arbetet aktivt för att hjälpa och ta hand om unga kvinnor och barn?
    Om vi i vårt s k flyktingmottagande hade haft en lika stor majoritet av kvinnor och barn i stället för unga män, hur tror du då att t ex skjutningar och kriminalitet hade sett ut?

    Om vi hade utformat vår integrationspolitik och vårt s k flyktingmottagande på fakta i stället för känslor så hade vi självfallet inte drabbats av dessa nya katastrofala samhällsproblem i denna omfattning.

    I mitt tidigare inlägg skrev jag om att det är konsumenten, den betalande kunden, som är den allra tyngsta faktorn.
    Alla företag, "bolag" som du skriver, är baserade på att leverera till den betalande kunden eftersom det är kunden som betalar lönerna och allt annat.
    Det verkar vara en faktor som du liksom många kvinnor helst inte vill låtsas om?
  • Anonym (Calle)

    Jag tycker att det är svårt att välja ett svarsalternativ, detta då det är en förenkling av en mycket komplex fråga. Givetvis i den bästa av de bästa världar så skulle jag anse att det enbart skulle gå på förutsättningar. Problemet är att vi inte riktigt lever i den bästa världen. Underrepresentation är ett kartlagt faktum, gäller inte bara kvinna vs man utan även områden som etnicitet. Problemet som jag ser det är att många verkar ha fått det här med kvotering om foten. Visst sker det ibland enbart för att få in en kvinna/man men oftast när ett företag, organisation, bolag osv säger att det tillämpas positiv kvotering så menas det att vid tillsättning av ny tjänst, med två sökande med samma meriter och kvalifikationer så kommer man tillsätta efter den som det är "bristvara " på. Men ingen kommer stå utan jobb pga fel kön om de är mer lämpade för jobbet. Det skulle ju också motverka hela jämställdhetsarbetet om alla på riktigt trodde att kvinnorna bara fått sina höga positioner pga sitt kön, inte för att de är mest kvalificerade. På min arbetsplats så tillämpas positiv kvotering och det går åt båda hållen. För humaniora fakulteten som vi nyss anställde till stod det tydligt i annonsen att vid omständigheten att två sökande skulle ha samma kvalifikationer och lämplighet för jobbet så kommer mannen få jobbet pga jämställdhetskvotering då fakulteten idag bemannas av 70% kvinnor.

    Så, vill jag ha kvotering? Nej! Men tror jag att det är ett bra verktyg tills vi fått bukt på gamla fördomar gällande män/kvinnor och arbetsplatser? Ja!

    Kvotering är även ett sätt att tvinga grabb -tjejklubbarna från att enbart kunna rekrytera likasinnade, vilket (speciellt för kvinnor) har stått i vägen i alldeles för många år för att bryta normer och stereotyper.

  • AnnaZL
    Mascaraklumpar skrev 2021-06-03 21:50:55 följande:

    Om förutsättningarna är precis exakt desamma för två olika grupper blir också resultatet detsamma. Om det finns en signifikant skillnad mellan grupperna så skiljer sig förutsättningarna (må så vara att det handlar om vilja och intresse, men det är ju också en förutsättning). Oavsett hur man definierar jämställdhet och om man bryr sig om att uppnå det eller inte, så är det direkt felaktigt att påstå att förutsättningarna för kvinnor och män är desamma när det finns enorma skillnader i vilka yrken vi faktiskt har.

    Jämställdhet för mig handlar nog för mig snarare om att utjämna skillnaderna i konsekvenserna som våra olika förutsättningar medför. Att lönerna för de sk kvinnoyrkena inte generellt bör vara lägre än för mansyrkena, tex, utan att de på gruppnivå ska värderas lika högt. Kvotering kan möjligen vara en metod för att försöka utjämna skillnaderna, men jag tror inte att det kommer att visa sig vara en särskilt lyckad metod på sikt.


    Snyggt och klart uttryckt, tack!
  • Embla twopointoh

    Jag tror att det är bättre att använda "lika möjligheter" i stället för "lika förutsättningar". För mig betyder "lika möjligheter" att varje individ är fri att göra sina egna val oavsett vilka förutsättningar man råkar ha.

    Sedan kanske inte alla dessa val är möjliga utifrån förutsättningarna. Har man noll bollsinne kommer man inte att spela i fotbollslandslaget, och om man knappt kan läsa, skriva och prata svenska så är svensklärare ingen karriär man ska satsa på.

    Jag tycker att individens valfrihet är mycket viktigare än något ideologiskt mål om att könsfördelningen ska vara 50-50 på arbetsplatser, i bolagsstyrelser osv. Att man sätter ideologi före frihet blir så fel på flera områden.

    För det första så vet man att om människor kan välja efter eget huvud, så kommer det att bli en snedfördelning mellan könen, eftersom människor på gruppnivå har en tendens att välja yrke efter de påstådda könsnormerna (jämställdhetsparadoxen).

    För det andra så är kvotering diskriminerande till sin natur, vilket är rätt ironiskt med tanke på vissa högljudda röster är mot diskriminering bara när det gynnar deras ideologi, och talar sig varma för just diskriminering när de vill tvinga folk att följa en viss ideologisk mall.

    För det tredje så går tanken om jämställdhet mellan könen inte ihop med tanken om att genus är flytande, eller i alla fall oberoende av vad man råkar ha mellan benen vid födseln. Ska man vara konsekvent, så ska man inte sträva efter en 50/50-fördelning, eftersom det finns jag inte hur många olika typer av könsidentiteter. Anser man att man är det kön man känner sig som, eller alla kön samtidigt eller inget kön alls, då är det totalt ologiskt att samtidigt ha åsikten att man ska kvotera efter en binär köns-syn. Det ironiska här är, att majoriteten av dem som är för könskvotering, även är för att kön/genus är upp till varje individ och oberoende av biologiska faktorer. Men så är den här typen av ideologier inte direkt kända för att vara rationella eller inbördes konsekventa, heller.

    Så, jag är för jämställdhet så till vida att jag anser att inget av könen (två stycken) är överlägset det andra, och att kvinnor och män ska ha möjlighet att välja vad de vill jobba med, hur de ska klä sig, vilka fritidsintressen de har och så vidare. Kort sagt så anser jag att vuxna, normalbegåvade människor ska ha rätt att själva välja vad som passar dem och deras familj utan att någon annan, varken andra människor eller staten, ska värdera och lägga sig i dessa val.

  • Embla twopointoh
    Anonym (Calle) skrev 2021-06-04 10:14:35 följande:

    Jag tycker att det är svårt att välja ett svarsalternativ, detta då det är en förenkling av en mycket komplex fråga. Givetvis i den bästa av de bästa världar så skulle jag anse att det enbart skulle gå på förutsättningar. Problemet är att vi inte riktigt lever i den bästa världen. Underrepresentation är ett kartlagt faktum, gäller inte bara kvinna vs man utan även områden som etnicitet. Problemet som jag ser det är att många verkar ha fått det här med kvotering om foten. Visst sker det ibland enbart för att få in en kvinna/man men oftast när ett företag, organisation, bolag osv säger att det tillämpas positiv kvotering så menas det att vid tillsättning av ny tjänst, med två sökande med samma meriter och kvalifikationer så kommer man tillsätta efter den som det är "bristvara " på. Men ingen kommer stå utan jobb pga fel kön om de är mer lämpade för jobbet. Det skulle ju också motverka hela jämställdhetsarbetet om alla på riktigt trodde att kvinnorna bara fått sina höga positioner pga sitt kön, inte för att de är mest kvalificerade. På min arbetsplats så tillämpas positiv kvotering och det går åt båda hållen. För humaniora fakulteten som vi nyss anställde till stod det tydligt i annonsen att vid omständigheten att två sökande skulle ha samma kvalifikationer och lämplighet för jobbet så kommer mannen få jobbet pga jämställdhetskvotering då fakulteten idag bemannas av 70% kvinnor.

    Så, vill jag ha kvotering? Nej! Men tror jag att det är ett bra verktyg tills vi fått bukt på gamla fördomar gällande män/kvinnor och arbetsplatser? Ja!

    Kvotering är även ett sätt att tvinga grabb -tjejklubbarna från att enbart kunna rekrytera likasinnade, vilket (speciellt för kvinnor) har stått i vägen i alldeles för många år för att bryta normer och stereotyper.


    Det där är kanske sant i teorin, men i praktiken ser det annorlunda ut, eller i alla fall så går det inte alltid till så. Wyndham et al. beskrev också det i sin bok om genusideologin i universitetsvärlden som kom förra året (minns ej vad den hette). Jag har själv stött på det inom universitet (både som student och som anställd) och arbetsliv.

    Men jag håller med om att det inte är svart-vitt.

  • Hanky Panky

    Kvotering gillar jag inte, då får man ju chansen just pga sitt kön.

    Skulle föredra att alla jobbansökningar och liknande inte hade namn/kön så ingen blir diskriminerad i antagningsprocessen.

  • Anonym (M)
    Mascaraklumpar skrev 2021-06-03 21:50:55 följande:

    Om förutsättningarna är precis exakt desamma för två olika grupper blir också resultatet detsamma. Om det finns en signifikant skillnad mellan grupperna så skiljer sig förutsättningarna (må så vara att det handlar om vilja och intresse, men det är ju också en förutsättning). Oavsett hur man definierar jämställdhet och om man bryr sig om att uppnå det eller inte, så är det direkt felaktigt att påstå att förutsättningarna för kvinnor och män är desamma när det finns enorma skillnader i vilka yrken vi faktiskt har.

    Jämställdhet för mig handlar nog för mig snarare om att utjämna skillnaderna i konsekvenserna som våra olika förutsättningar medför. Att lönerna för de sk kvinnoyrkena inte generellt bör vara lägre än för mansyrkena, tex, utan att de på gruppnivå ska värderas lika högt. Kvotering kan möjligen vara en metod för att försöka utjämna skillnaderna, men jag tror inte att det kommer att visa sig vara en särskilt lyckad metod på sikt.


    Fast beroende på vad det är för förutsättningar det handlar om så blir resultatet av utjämningen andra orättvisor. Om män faktiskt är mer motiverade att tjäna pengar och göra karriär så går det emot vårt merokratiska förhållningsätt att kompensera kvinnor genom att ge dem mer pengar trots att de inte presterar lika mycket. 
  • Jemp
    Anonym (Demokrati o jämställdhet?) skrev 2021-06-04 09:03:09 följande:

    Nej, som betalande kund känner jag generellt inte till merbetalning.

    Vare sig jag själv eller någon jag känner väljer medvetet att alltid betala mer för varor eller en tjänster mht mervärdeskoncept eller certifieringar och liknande. 

    Visst kan det förekomma i väldigt få undantagsfall att vissa enstaka konsumenter kan välja att betala lite mera, men absolut inte generellt.

    I de få undantagsfall någon väljer att betala mera så är det baserat på känslor och inte få fakta. Känslor som skapas hos konsumenten av att de genom marknadsföring och lobbying hört talas om t ex "mervärdeskoncept och certifieringar", men det är inte beslut grundade på fakta och kompetens.

    Jag inser dock att det förekommer att skattemedel används på detta sätt, t ex genom att man i upphandlingar lägger in sådana krav. I dessa fall handlar det självfallet mest om känslomässigs skäl, känslor som ofta kommer från marknadsföring och lobbying, för de som gör upphandlingarna har givetvis generellt inte de fakta och den kompetens som skulle krävas för att fatta icke känslomässiga beslut.

    Och självfallet är det lättare att låta känslorna styra när man betalar med andras pengar och inte sina egna.

    Som betalande kund betalar jag ofta gärna mera för högre kvalitet på leveransen. Men att jämställdhet mellan könen på något självklart sätt skulle medföra högre kvalitet på leveransen, det har jag missat.

    Jag har valt att dra in känslor och rösträtt i denna tråden år 2021, så även om det hörde hemma för 120 år sedan så hör det uppenbarligen hemma även idag, även om du har en annan åsikt.

    Jag har aldrig påstått att Greta inte skulle styras av fakta.

    Utan att nämna namn har jag skrivit att en viss person hörs mycket och att hon skapar känslor, det är något helt annat! Läs gärna en gång till och försök förstå vad jag har skrivit innan du kommer med uttryck som skrattretande.


    Okej, jag som jobbar med frågor som delvis går in i detta kan konstatera att du har fel.
  • Jemp
    Anonym (Demokrati o jämställdhet?) skrev 2021-06-04 09:27:41 följande:

    Vad tycker du om utvecklingen som har lett fram till Sveriges nya samhällsproblem?

    Vad tycker du t ex om 34 skjutningar och 8 döda under maj månad?


    Vet du i jämförelse hur det såg ut i maj månad för bara 20 år sedan?

    iv>
    Det skrattretande här är återigen att du tycker att kvinnor ska ta ansvar för mäns handlingar.
  • Jemp

    [quote=81168970][quote-nick]Jemp skrev 2021-06-04 17:46:25 följande:[/quote-nick][/quote]

    Det skrattretande här är återigen att du tycker att kvinnor ska ta ansvar för mäns handlingar.

    Blev nåt fel med citeringen i förra inlägget.

  • Anonym (Alldeles för svår fråga)

    Det här en svår fråga för mig personligen.

    Jag kan tycka, rent generellt att mest lämpad skall ha jobbet, men då jag är kvinna och om jag skulle få ett bättre jobb med mer betalt baserat på att jag kvoterats in så hade jag vart ok med det, att jag tog en plats någon annan egentligen förtjänade. Jag tar mig den rätten att sätta mig själv först.

    Nu jobbar jag inte i en bransch med någon större status, men jag vet att jobbet fick jag delvis för att jag är kvinna och delvis för att jag ser hyfsat bra ut. Det fanns andra kandidater, män, som var betydligt mer lämpade än mig. Men då det dels är mitt drömjobb, och dels starkt kopplat till min hobby så känner jag att jag är helt ok med att kanske ha stulit det. 

  • Anonym (llll)
    Simmaellersjunk skrev 2021-06-03 10:45:04 följande:

    Jämställdhet baserad på lika resultat innebär att man fokuserar på resultatet. Är det lika många kvinnor som män i styrelsen? Om inte så kvoteras kvinnorna in.

    Jämställdhet baserad på lika förutsättningar innebär att man accepterar att resultaten inte blir lika, eftersom varje individ presterar olika. Du kan alltså ha en styrelse med nio män och en kvinna, det har fortfarande rått jämställdhet eftersom alla fått samma chans, men männen i det här fallet har presterat bättre än kvinnorna.

    Vilken definition ställer ni er bakom?


    Alltså, jämställdhet finns det redan definition av. Det du skriver här handlar väl mer om HUR man ska nå jämställdhet. Du är otydlig. 
  • Anonym (Demokrati o jämställdhet?)
    Jemp skrev 2021-06-04 17:45:25 följande:
    Okej, jag som jobbar med frågor som delvis går in i detta kan konstatera att du har fel.
    Jag jobbar också med sådana frågor.
    Dessutom har jag jobbat med upphandlingar.
    Jag påstår att jag har rätt, åtminstone rätt i huvudsak och generellt.

    Men beskriv gärna klart och tydligt i detalj i vad du anser att jag skulle ha fel?
  • Anonym (Demokrati o jämställdhet?)
    Jemp skrev 2021-06-04 17:49:42 följande:

    [quote=81168970][quote-nick]Jemp skrev 2021-06-04 17:46:25 följande:[/quote-nick][/quote]

    Det skrattretande här är återigen att du tycker att kvinnor ska ta ansvar för mäns handlingar.

    Blev nåt fel med citeringen i förra inlägget.


    Det är skrattretande hur du kan blunda för sanningen.

    Att gå och rösta är en aktiv handling.

    Kvinnor har generellt röstat mer på de partier som är huvudansvariga för Sveriges nya katastrofala samhällsutveckling.

    Män har generellt röstat mer på de partier som hade velat ta ansvar för att åstadkomma en annan samhällsutveckling.

    Där har du ett tydligt exempel, sannolikt det allra viktigaste exemplet, som helt och hållet motsäger ditt påstående.
    Öppna skygglapparna så ser du mera av helheten.
  • Anonym (Inte samma)

    Intressant artikel idag om Cissi Wallin.


    www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/kRl9Gv/cissi-wallin-gor-avbon-var-del-av-en-rorelse


    Under flera år var jag en stor del av en rörelse, en obehaglig mentalitet på nätet som drog fram vecka efter vecka. Det främsta syftet var att hitta saker och personer att känna sig illa berörd av. Allt och alla skulle problematiseras! Förtrycket fanns överallt!", skriver Wallin i Expressen.


     


    Lite det här jag sagt länge. Det är inget fel med att jobba för jämställdhet och ta fram saker som är dåligt osv. Inte alls. Men många jobbar med samma agenda som Cissi tar upp i artikeln att det enda målet är att hitta saker som man kan vrida och vända på så att man ska känna sig kränkt. I vad det än är så hittar vissa fel eller ur någon synvinkel kan få det till att kvinnorna är förtryckta. 


    Klart kvinnor är förtrycka i många situationer det är inte det. Men när man gör det till en sport att alltid hitta en synvinkel på allt som gör att man kan få på sig offerkoftan. Då går det till överdrift. 


    Människor är inte förtryckta överallt och allt som händer har inte en hemlig agenda att trycka ner kvinnor. Men så länge man har sådana glasögon på så går det inte att få fram den seriösa diskussionen om en bättre värld för båda könen.

  • Anonym (M)
    Anonym (Inte samma) skrev 2021-06-08 07:52:11 följande:

    Intressant artikel idag om Cissi Wallin.


    www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/kRl9Gv/cissi-wallin-gor-avbon-var-del-av-en-rorelse


    Under flera år var jag en stor del av en rörelse, en obehaglig mentalitet på nätet som drog fram vecka efter vecka. Det främsta syftet var att hitta saker och personer att känna sig illa berörd av. Allt och alla skulle problematiseras! Förtrycket fanns överallt!", skriver Wallin i Expressen.


     


    Lite det här jag sagt länge. Det är inget fel med att jobba för jämställdhet och ta fram saker som är dåligt osv. Inte alls. Men många jobbar med samma agenda som Cissi tar upp i artikeln att det enda målet är att hitta saker som man kan vrida och vända på så att man ska känna sig kränkt. I vad det än är så hittar vissa fel eller ur någon synvinkel kan få det till att kvinnorna är förtryckta. 


    Klart kvinnor är förtrycka i många situationer det är inte det. Men när man gör det till en sport att alltid hitta en synvinkel på allt som gör att man kan få på sig offerkoftan. Då går det till överdrift. 


    Människor är inte förtryckta överallt och allt som händer har inte en hemlig agenda att trycka ner kvinnor. Men så länge man har sådana glasögon på så går det inte att få fram den seriösa diskussionen om en bättre värld för båda könen.


    Det har ju varit uppenbart ett tag att feminism har blivit business, många bygger sin karriär och sitt levebröd på den och då uppstår naturligtvis konkurrens som driver på mot exremer, speciellt bland de som saknar integritet...
  • Postman
    Anonym (Inte samma) skrev 2021-06-08 07:52:11 följande:

    Intressant artikel idag om Cissi Wallin.

    www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/kRl9Gv/cissi-wallin-gor-avbon-var-del-av-en-rorelse

    Under flera år var jag en stor del av en rörelse, en obehaglig mentalitet på nätet som drog fram vecka efter vecka. Det främsta syftet var att hitta saker och personer att känna sig illa berörd av. Allt och alla skulle problematiseras! Förtrycket fanns överallt!", skriver Wallin i Expressen.

     

    Lite det här jag sagt länge. Det är inget fel med att jobba för jämställdhet och ta fram saker som är dåligt osv. Inte alls. Men många jobbar med samma agenda som Cissi tar upp i artikeln att det enda målet är att hitta saker som man kan vrida och vända på så att man ska känna sig kränkt. I vad det än är så hittar vissa fel eller ur någon synvinkel kan få det till att kvinnorna är förtryckta. 

    Klart kvinnor är förtrycka i många situationer det är inte det. Men när man gör det till en sport att alltid hitta en synvinkel på allt som gör att man kan få på sig offerkoftan. Då går det till överdrift. 

    Människor är inte förtryckta överallt och allt som händer har inte en hemlig agenda att trycka ner kvinnor. Men så länge man har sådana glasögon på så går det inte att få fram den seriösa diskussionen om en bättre värld för båda könen.


    Ja exakt. Jag håller med. Undra vad som gjorde att hon kom till insikt, om vi nu ska lita på att hon har kommit till insikt.
Svar på tråden Vilken definition av jämställdhet ställer du dig bakom?