• Anonym (Mamma)

    Covid19 och barn

    Ni som är gravida eller har små barn nu, hur tänker ni på detta med risk för covid19 och era barn framöver?

    Barn kommer ju kanske inte vaccineras i Sverige och iaf inte de 0-5 år (har inte sett nån prata om barn yngre än 12). Spädbarn som fötts där mamman vaccinerats, haft covid eller som får vaccin/covid under amning får ju någon slags antikroppsskydd men vad jag förstår väldigt begränsat i tid eftersom de får det ?i andra hand?. Såg svar i nån chatt att det rörde sig om någon-ett par månader?

    Hur resonerar ni andra sen? Låter ni barnen leka och vara som vanligt eller tror ni att man kommer tänka mer på risken att de får covid? Sjukdomen kommer ju kanske inte försvinna helt trots vaccination i samhället och man vet ju inte säkert hur lindrig infektion påverkar små barn långsiktigt än.

    Funderar en del över detta själv och vore intressant att höra andras inspel.

  • Svar på tråden Covid19 och barn
  • Mascaraklumpar

    De har inte fått leka som vanligt (dvs inne hos andra barn eller utanför sin ?bubbla?, exempelvis) sedan pandemin började, med undantag för under förra sommaren. Inte heller besöka lekland, McDonalds eller liknande. Tidigare var det ju både för deras egen skull och för vår, men nu när vi är fullvaccinerade är det framför allt för deras egen. Just nu tänker jag att jag avvaktar FHMs beslut och besked om vem som får generaldirektörsposten, men jag vägrar acceptera att man låter viruset härja fritt i skolorna i höst så att barnen når ?naturlig flockimmunitet?, och att hålla barnen hemma ett eller kanske flera år är inte heller ett alternativ. Tänker man varken införa tillräckliga åtgärder för att förhindra att utbrott uppstår i höst eller vaccinera majoriteten av alla barn, så är alternativen att antingen vaccinera dem utomlands eller att lämna landet.

  • Anonym (J)

    Grejen är ju att smittspridningen kommer vara mkt begränsad när större delen av vuxna befolkningen är vaccinerad. Så man lär ej vara bekymrad att det ska gå Corona sen. Lär vara som förkylning och magsjuka, att man är extra försiktig de ssäsongerna, som vanligt

  • Anonym (Mamma)
    Mascaraklumpar skrev 2021-06-03 16:27:54 följande:

    De har inte fått leka som vanligt (dvs inne hos andra barn eller utanför sin ?bubbla?, exempelvis) sedan pandemin började, med undantag för under förra sommaren. Inte heller besöka lekland, McDonalds eller liknande. Tidigare var det ju både för deras egen skull och för vår, men nu när vi är fullvaccinerade är det framför allt för deras egen. Just nu tänker jag att jag avvaktar FHMs beslut och besked om vem som får generaldirektörsposten, men jag vägrar acceptera att man låter viruset härja fritt i skolorna i höst så att barnen når ?naturlig flockimmunitet?, och att hålla barnen hemma ett eller kanske flera år är inte heller ett alternativ. Tänker man varken införa tillräckliga åtgärder för att förhindra att utbrott uppstår i höst eller vaccinera majoriteten av alla barn, så är alternativen att antingen vaccinera dem utomlands eller att lämna landet.


    Jo, fast om man nu har barn i åldern 0-5 är det ju inte direkt säkert att något land alls vaccinerar så små barn ju?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (J) skrev 2021-06-03 16:32:01 följande:

    Grejen är ju att smittspridningen kommer vara mkt begränsad när större delen av vuxna befolkningen är vaccinerad. Så man lär ej vara bekymrad att det ska gå Corona sen. Lär vara som förkylning och magsjuka, att man är extra försiktig de ssäsongerna, som vanligt


    Jo... skillnaden är väl att man inte vet hur allvarlig corona är på sikt för små barn? Få får väl långtidsproblem av magsjuka?
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-06-03 16:49:02 följande:
    Jo... skillnaden är väl att man inte vet hur allvarlig corona är på sikt för små barn? Få får väl långtidsproblem av magsjuka?
    Fast det har gått 1,5 år och extremt få barn har fått några som helst problem
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Mamma) skrev 2021-06-03 16:47:58 följande:

    Jo, fast om man nu har barn i åldern 0-5 är det ju inte direkt säkert att något land alls vaccinerar så små barn ju?


    Nej, givetvis är det så. Och även om Sverige eller andra länder skulle rekommendera vaccin till de yngsta barnen, innebär det inte nödvändigtvis att vi kommer att vilja vaccinera vår dotter - det är något vi kan ta ställning till först när man utvärderat effekten och säkerheten i den gruppen. Vi får se hur det blir helt enkelt, men vi kommer att göra det vi kan för att undvika både att barnen smittas och att deras liv begränsas under längre tid än nödvändigt.
  • Jemp

    Jag räknar med att barnen återgår till det normala i samma takt som vi övriga.

    Man kommer säkert tänka mer på smittskydd överlag än före pandemin, men inte fler åtgärder än så.

  • Anonym (Mamma)

    Hur ser ni på att era små barn umgås med de som inte vaccinerar sig, av olika skäl? (Vuxna alltså, inte andra små barn som inte får vaccinera sig). Tex som barnvakter eller vänners föräldrar?

  • Anonym (A)
    Jemp skrev 2021-06-03 21:59:30 följande:
    Jag räknar med att barnen återgår till det normala i samma takt som vi övriga.

    Man kommer säkert tänka mer på smittskydd överlag än före pandemin, men inte fler åtgärder än så.
    Samma här
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Mamma) skrev 2021-06-15 11:52:07 följande:

    Hur ser ni på att era små barn umgås med de som inte vaccinerar sig, av olika skäl? (Vuxna alltså, inte andra små barn som inte får vaccinera sig). Tex som barnvakter eller vänners föräldrar?


    Vi går efter den absoluta risken. De flesta vi umgås med som ännu inte är vaccinerade, lever fortfarande ganska försiktigt. Det i kombination med den låga smittspridningen är tillräckligt för att vi ska låta barnen umgås med dem som vanligt. Om smittspridningen var hög så hade de antagligen inte fått umgås som vanligt med vaccinerade som inte var försiktiga i övrigt.
  • Spucks
    Anonym (Mamma) skrev 2021-06-15 11:52:07 följande:

    Hur ser ni på att era små barn umgås med de som inte vaccinerar sig, av olika skäl? (Vuxna alltså, inte andra små barn som inte får vaccinera sig). Tex som barnvakter eller vänners föräldrar?


    Jag bryr mig inte. Mitt barn är inte i någon riskgrupp, det är alltså inte potentiell farlig för mitt barn att träffa ovaccinerade människor, utan för dem. 
Svar på tråden Covid19 och barn