• Thu 3 Jun 2021 21:34
    1279 visningar
    17 svar
    17
    1279

    Restips Polen/Österrike

    Det är bokat och betalt, vi ska till Polen och en sväng till Österrike nu i juni. Jag söker efter restips som kan intressera en 3,5 åring. Energylandia i Polen verkar vara en hit, likaså Prater och Zoom Kindermuseum i Österrike.

    Vi besöker Warszawa, Krakow, Wien och Gdansk och hoppas att vi kan hitta nån underhållning i varje stad till vår dotter. Vet du nån rolig lekpark, museum eller nöjesfält där i krokarna? Tips tas tacksamt emot!

    Har du restips som passar oss föräldrar så är det givetvis också intressant!

  • Svar på tråden Restips Polen/Österrike
  • Thu 3 Jun 2021 21:48
    #2
    Anonym (U) skrev 2021-06-03 21:38:40 följande:

    Antar att detta är ett skämt för att reta upp folk som jobbat hemifrån i 1,5 år pga pandemin. 


    Tro det eller ej men jag tänker inte känna skuld över att resa med min familj. Spridningen av viruset har minskat och det är fritt fram att resa till Polen och Österrike. Så det tänker vi göra. Synd om folk som är så lättstötta över vad jag gör..
  • Thu 3 Jun 2021 22:01
    #5
    Aurora Borrealis skrev 2021-06-03 21:50:34 följande:

    Du kan resa men allt är stängt där pga pandemin. Inga aktiviteter.


    Konstigt.. Vi har förköpt biljetter till några museum och Energylandia redan. Låter ju udda att ALLT annat är stängt.
  • Thu 3 Jun 2021 22:06
    #7
    FtS70 skrev 2021-06-03 21:59:36 följande:

    Saltgruvan i Wieliczka, en halvtimme från Krakow! Magiskt! Krakow stad, charmigt!


    Ja! Vi har biljetter dit! Har läst om grottan och både min man och jag tyckte det lät intressant, så den besöker vi dag 2 i Krakow! Får se om 3åringen är lika impad..!

    Tack ändå :)

    Kommer du på nåt annat, typ en sevärdhet eller restaurang som är ett måste så hojta till!
  • Thu 3 Jun 2021 22:13
    #10
    Anonym (U) skrev 2021-06-03 22:02:49 följande:

    Trodde seriöst det var ett skämt.

    Ni kan dra hem virusvarianter. Tycker det är mkt onödigt att resa just nu. Även allmänt dåligt för miljön. 


    Okej. Nu frågade jag efter restips i Polen/Österrike, inte ditt ställningstagande till att jag ska resa. Tack och godnatt.
  • Thu 3 Jun 2021 22:17
    #12
    Dr Nail skrev 2021-06-03 22:07:06 följande:

    Treblinka! Besöker man inte den då räknas man inte som en människa.


    Kollade på Google maps vad detta är. Det ser.. läskigt ut. Stämningen lär vara tung. Och vägen dit lång.

    Jag tror jag får räknas in en som en annan art då.
  • Thu 3 Jun 2021 22:34
    #15
    Trädgårdsslangen skrev 2021-06-03 22:28:32 följande:

    Menar du på fullaste allvar att du inte vet vad Treblinka är?


    Nej visste inte förrän jag googlade. Nu har jag väl lite koll.
  • Thu 3 Jun 2021 22:41
    #16
    Dr Nail skrev 2021-06-03 22:33:34 följande:

    Ja...är man tvungen att använda maps för att veta vad det är så får man nog leva med att räknas som....en annan art ;D


    Historia är intressant och det är väl ett intresse som har vuxit fram under vuxenåldern. Jag har inte fördjupat mig alls i historien om Polen och förintelsen, men förhoppningsvis lär jag mig mer med tiden och kanske nåt på resan. Kan dock konstatera att Google är min vän!
  • Thu 3 Jun 2021 22:44
    #17
    Spucks skrev 2021-06-03 22:07:47 följande:

    Beror på vad ni och barnet är intresserad av. I Wien kan det vara: Technisches Museum (tekniska museet) där det finns saker att testa/leka med för barn, Naturhistorisches Museum (naturhistoriska museet) om tex dinosaurier är intressant, Haus der Musik (musikhuset) där det finns saker att testa. Förutom museer kan ni bada, gå till djurparken och lekplatser i stora parker.

    På många ställen kommer man bara in om man antingen blivit testat (snabbtest gäller 48 timmar) eller är vaccinerat eller varit smittat inom de sista 6 månader.


    Tack! Haus der Musik verkar väldigt intressant! Känns lite dumt att inte besöka platsen när Wien är så starkt förknippat med just klassisk musik. Extra kul om man får testa instrument! Så det står faktiskt nu på listan och ska kolla biljetter imorgon.

    Jo precis, vi får uppvisa test. I Österrike är det tack och lov gratis med pcr test. Räknar med att vi hinner testa oss 2 gånger där innan vi åker till Polen igen.
Svar på tråden Restips Polen/Österrike