• Mandelskorpan

    Kan jag utelämna mitt barn i bolåneansökan?

    Nej. Barn som du har försörjningsplikt för påverkar bedömningen av din betalningsförmåga. Däremot ska du förstås ange att barnet bara bor halvtid. Varför kan du inte köpa en 1a (eller 1.5a?) och byta upp dig om något år?

  • Mandelskorpan
    Mandelskorpan skrev 2021-06-04 12:34:51 följande:

    Nej. Barn som du har försörjningsplikt för påverkar bedömningen av din betalningsförmåga. Däremot ska du förstås ange att barnet bara bor halvtid. Varför kan du inte köpa en 1a (eller 1.5a?) och byta upp dig om något år?


    Förlåt, såg först nu att det inte räcker till en 1a. Kolla i kranskommuner /pendlingsavstånd om det är billigare, eller sälj kolonistugan.
  • Mandelskorpan
    Noname00 skrev 2021-06-04 21:35:58 följande:

    Hur anger man halvtid i en bolåneansökan?, frågan ställs om man har barn eller ej.

    På vilket sätt ska man byta upp sig menar du?

    Är det svårt att få lån idag pga barn så kommer det inte vara lättare om 1-1,5år.


    Man får nog fråga banken hur man gör när barn bor halvtid.

    Jag menar att man amorterar, sparar, renoverar och sen säljer med vinst och kan köpa något dyrare.
  • Mandelskorpan
    Noname00 skrev 2021-06-04 22:30:31 följande:

    Problemet är att man inte gör så stor vinst man ska inte räkna me det i alla fall, och det krävs fortfarande att man måste låna mer pga pga priserna har gått upp.


    Så kan det vara. Det var bara ett förslag till TS, antar att hon gärna vill behålla kolonistugan. Med bara ett barn behöver man ju inte bo jättestort.
Svar på tråden Kan jag utelämna mitt barn i bolåneansökan?