Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

    Nästan alla är korkade

    Tja, och ditt fredagskvälls-inlägg visar att brist på insikt, förmåga att se helheter och förståelse för att människor är komplicerade varelser och att intelligens (IQ) bara är en liten del av en människa.

    Ditt resonemang är i lag med de som tror att bara korkade, lättlurade människor kan fastna i sekter, de som förundras över att en misshandlad kvinna inte bara lämnar skitstöveln och att smarta människor har en viss typ av världsbild.

    Inskränkthet och djupgående brist på kunskap och insikt, alltså. Oh, the irony ...

  • Embla twopointoh
    Elin pelin skrev 2021-06-04 21:23:46 följande:

    Det finns åtta olika intelligenser, en person har mer av vissa av dessa än andra. Så den du anser är korkad är nog smartare än du i vissa av dessa intelligenser... Sen värderar vi all dessa olika högt.


    Finns och finns, Gardners teori om de åtta intelligenserna är inget faktum, eftersom det av naturliga skäl saknas empiriska bevis för den här typen av uppdelningar.
  • Embla twopointoh
    Stefan99 skrev 2021-06-04 21:39:36 följande:
    Personer som ofta hamnar i konflikt anser jag är ointelligenta, framförallt när dom inte inser att det missgynnar dem i slutändan, det är också dessa personer som aldrig lär sig av sina misstag. Många har förmodligen knarkat i ungdomen och förstört sina hjärnor och kan inte ta en debatt.

    Dom allra flesta på en arbetsplats är duktig på en sak, men om det händer något ur deras comfort zone så kommer reptilhjärnan igång. Det finns ett fåtal människor som faktiskt kan multitaska och kan vara duktig inom flera områden. Man har helt enkelt snöat in sig på att bli expert på sin sak. Det är väldigt få personer som har en inblick i hur allting hänger ihop.

    Det är också därför jag anser man är ganska dum om man bara är duktig på en sak, för då har man inte velat utveckla sin hjärna eller förstå hela processen i sitt arbete.

    En smart person fortsätter att utveckla sin hjärna hela livet och blir duktig på flera saker och utnyttjar sina styrkor.
    Personligen tycker jag det är rätt korkat att så tvärsäkert bedöma människor utifrån ens egna fördomar, och dessutom så totalt sakna insikt.
  • Embla twopointoh
    Elin pelin skrev 2021-06-04 22:01:40 följande:
    Helt rätt, det är en teori (mitt fel). Det skulle kunna bli en lång och intressant diskussion om detta om man hade tid.... Det finns också en teori om olika personligheter (färger). Humbug för mig men det finns säkert en viss substans i det med om man grotta ner sig! Det är så mycket vi inte vet om hjärnan och allt som den processerar, så vad är rätt och fel?!
    Många av dessa intelligens- och/eller personlighetsteorier har sina poänger, saken är bara den att den delar upp människor i kategorier, och eftersom människor är komplexa så blir detta en mycket förenklad bild av verkligheten. Dessutom går de som sagt inte att mäta empiriskt och att som Jagäterkeso påpekade ovan så bygger de ofta på en subjektiv bedömning (med undantag för rena IQ-tester, de har faktiskt objektiva, empiriska underlag.

    (Och, för att vara lite besserwissrig, så är "teori" i vetenskaplig bemärkelse inte samma sak som i i folkmun.)
  • Embla twopointoh
    Stefan99 skrev 2021-06-04 23:41:29 följande:

    Jag bedömer hur människor resonerar, och det är många gånger riktigt korkat hur människor tänker och talar när dom uppenbarligen inte är påläst i ämnet dom pratar om Glad
    Det är många som tror sig veta allt, jag erkänner att jag inte vet allt, men då pratar jag inte om det som OM jag visste. OM man inte vet får man fråga någon som vet, eller ta reda på det själv.
    Man ska också vara ärlig att säga, jag vet inte det svaret, men istället försöker människor påverka varandra genom sin egen uppfattning.
    Har själv gjort det misstaget genom åren men har blivit förståndigare och erkänner att jag inte kan svaret på frågan istället.
    Värst är oftast religiösa människor.
    Häromdagen fick jag tex ett brev från Jehovas vittne.
    Jag tänker herregud vilken idiot till människa som skriver detta brevet till mig.
    Man är bra dum om man går med i något sådant och försöker övertala andra att gå med också.
    Men det är bara ett exempel på idioti i samhället.
    Dom flesta politiker anser jag vara korkade, Stefan Löfven och Annie Lööf tex, dom har oftast ingen aning om vad dom pratar om.


    Oh, the irony ...Drömmer
  • Embla twopointoh
    Stefan99 skrev 2021-06-04 23:41:29 följande:

    Jag bedömer hur människor resonerar, och det är många gånger riktigt korkat hur människor tänker och talar när dom uppenbarligen inte är påläst i ämnet dom pratar om Glad
    Det är många som tror sig veta allt, jag erkänner att jag inte vet allt, men då pratar jag inte om det som OM jag visste. OM man inte vet får man fråga någon som vet, eller ta reda på det själv.
    Man ska också vara ärlig att säga, jag vet inte det svaret, men istället försöker människor påverka varandra genom sin egen uppfattning.
    Har själv gjort det misstaget genom åren men har blivit förståndigare och erkänner att jag inte kan svaret på frågan istället.
    Värst är oftast religiösa människor.
    Häromdagen fick jag tex ett brev från Jehovas vittne.
    Jag tänker herregud vilken idiot till människa som skriver detta brevet till mig.
    Man är bra dum om man går med i något sådant och försöker övertala andra att gå med också.
    Men det är bara ett exempel på idioti i samhället.
    Dom flesta politiker anser jag vara korkade, Stefan Löfven och Annie Lööf tex, dom har oftast ingen aning om vad dom pratar om.


    Som jag skrev tidigare:

    Ditt resonemang är i lag med de som tror att bara korkade, lättlurade människor kan fastna i sekter, de som förundras över att en misshandlad kvinna inte bara lämnar skitstöveln och att smarta människor har en viss typ av världsbild.

     
  • Embla twopointoh
    Challenger skrev 2021-06-06 08:24:58 följande:

    En fråga. Tycker ni samtliga att intelligens är samma sak som IQ? 

    Är det synonymt med intelligens att vara jätteduktig på att inordna geometriska figurer i logiska ordningar, men sakna förmåga att kunna planera sin framtid?

    Är det intelligent att inte jobba, ordna med inkomst, så man hamnar på gatan, inte har råd med mat. Inte ta hand om sig själv, så man inte finner en partner, eller kanske drar på sig sjukdomar? Intelligent att använda droger? 

    Verkar det intelligent att inte vara allmänbildad? Intelligent att inte kunna hantera sociala situationer?


    Det beror lite på exakt vad man lägger i begreppet "intelligens". Jag upplever det som att de flesta tycker att man bör både ha ganska hög IQ (i alla fall lite över genomsnittet), men även kunna uttrycka sig väl och ha en hyfsat bred allmänbildning för att göra rätt för stämpeln "intelligent".

    Jag tycker också att en intelligent människa bör ha en balans mellan rationell/emotionell när de resonerar. Slår man för mycket över åt ena, kommer man att missa viktiga bitar. Sitter människan i en maktposition och bara följer ena vägen, slutar det inte sällan i katastrof för dem personen har makt över. Det gäller hela skalan, från föräldrar till företagsledare till politiker.

    Jag vill skilja på intelligens och vishet, intelligens och bildning. Man kan vara supersmart (det vill säga ha hög IQ), men samtidigt besitta nära noll självinsikt, ha svårt att förstå andra människor eller inte veta vad Australiens huvudstad ligger. Jag är naturvetare, och jag har träffat fler människor än vad jag vill kännas vid som är väldigt kunniga och duktiga inom sitt fält, men som är omöjliga att samarbeta med och/eller inte ser skillnad på en talgoxe och en blåmes.

    Gardners teori om de åtta intelligenserna som nämndes ovan (jag tror det var i denna tråd i alla fall) tycker jag ger en ganska bra bild av hur människor fungerar. Visst har den problem också, men överlag så är den hyfsat. Man är stark på ett par av dessa intelligenstyper, och svag på andra, och ytterligare andra är man medel på.

    Men, jag upplever det också som att om man har för lågt IQ så uppfattas man som ointelligent. Detta antar jag är för att en viss nivå av IQ behövs även för de flesta andra typerna av intelligenser.
  • Embla twopointoh
    Challenger skrev 2021-06-06 17:18:49 följande:
    De IQ-tester jag har sett bygger ju på att man först tittar på en bildserie av geometriska figurer. En rektangel, triangel, ett kryss och en cirkel. De kan vara fyllda med färg eller tomma. Man får studera två sådana sekvenser, sedan ska man bedöma vilken geometrisk figur som ska in i en tredje sekvensen.

    Finns ju personer som är jätteduktiga på sådant, men saknar förmågan att knyta skorna, kan inte prata, vet inte skillnaden på en tjej eller pojke, vet inte vad huvudstaden i Sverige heter osv osv. Är man då intelligent eller har man bara högt IQ på ett test?

    Jag skulle nog vilja definiera intelligens som förmågan att ta till sig ny kunskap för att sedan hantera den praktiskt i vardagliga situationer. Men det mäter ju inte IQ-tester. 
    Men jag skulle vilja säga att det kräver en viss nivå av IQ för att kunna detta. Om man sedan har IQ 100 eller 120 kanske inte spelar någon jätteroll i praktiken, men har du IQ 70 blir det genast svårare.
  • Embla twopointoh
    Stefan99 skrev 2021-06-06 21:59:07 följande:
    Jag skulle mäta det i allmänbildning framförallt.Att kunna mycket i många teoretiska frågor och i tekniska kunskaper. Man bör känna till vissa grundläggande basfakta om jorden, rymden, om människors leverne och historia.

    Om du inte vet vart Norge ligger på kartan skulle jag säga att du är korkad även om du fick MVG i engelska. Tro mig jag har mött såna människor och dom är oftast experter på något, i ett enstaka ämne.

    Det är samhället som har skapat idiotin, man behöver bara vara duktig på sin sak idag, helst ska man bli expert i sitt område och vara en arbetande robot, det är så dagens moderna samhälle fungerar. Det skapar också lathet och att man inte är nyfiken på ny kunskap utanför sin comfort zone.

    Om du sedan inte följer nyheter och utvecklingen i samhället skulle jag säga att du inte är tillräckligt allmänbildad/korkad.
    Jag kan sätta en slant på att du själv uppfyller din egen definition av intelligent. Man sätter en standard efter sig själv, det är alltid de som kan mindre (eller, som uppfattas kunna mindre) som är korkade, medan man själv, såklart, alltid uppfyller standarden.

    Det är svensk skola som är problemet och de allt lägre kunskapskraven (och lägre krav på annat också, såsom att lämna in uppgifter i tid till exempel).

    Huruvida man är intresserad av saker som går utanför ens utbildning har med personlighet att göra, inte med lathet. En del människor har ett naturligt intresse för allt möjligt (det är dessa som oftast är allmänbildade), andra riktar in sig på ett eller ett par områden.


Svar på tråden Nästan alla är korkade