• Sat 5 Jun 2021 15:29
    888 visningar
    10 svar
    10
    888

    Över 35 och gravid med första barnet

    Annashis skrev 2021-06-05 07:47:37 följande:

    Hade varit kul att höra om fler är över 35 och väntar sitt första barn. Jag var väldigt säker på att jag inte skulle ha några barn men så kom en underbar kille in i bilden och nu några år senare så ändrade jag mig. Jag har ett fysiskt tungt jobb som jag älskar vilket har varit en bidragande orsak till att inte skaffa barn eftersom jag inte vill vara ledig och att det även blir krångligt som egenföretagare. Men killen vill gärna vara pappa ledig mycket så tanken är att börja jobba så smått tidigt om allt går som det ska, inte 100 % givetvis. Men att starta upp kroppen successivt. Jag det känns skönt att förhållandet är tryggt, utbildning och karriär är gjort, tycker inte alls det känns jobbigt att vara så "gammal" för första barnet även om många kanske tycker det. Vad är er känsla?


    Hej! Jag är i en liknande sits. Jag är 37, hade trott att jag skulle leva ensam, och var helt tillfreds med det, men träffade en man för ett antal år sedan som ändrade allt. Trodde inte att han vill ha barn, och hade inte tänkt stressa honom med det eftersom han är yngre, men så visade det sig att han väldigt gärna ville, och nu är jag gravid.

    Jag känner själv att åldern egentligen är en fördel -- alltså för mig -- fattar att det inte känns lika för alla. Men jag är rätt glad att jag känner mig känslomässigt mer redo som jag gör för att ha familj än jag hade gjort för fem/tio år sedan.

    Jag har lite oro över att kroppen kanske inte ska klara det lika bra som om jag hade varit yngre, och oroar mig också för högre risk för missfall osv. 


    Men mest arbetar jag för fullt på att tänka om framtidsbilden utifrån att vi är tre istället för två (eller bara en, som jag länge trodde). Allt är rätt så nytt här, och mycket är omtumlande. 

    Vilken vecka är du i? Jag vet inte riktigt ännu pga oregelbunden cykel, men tror ca vecka 4.

  • Sun 6 Jun 2021 11:12
    #3
    Thewalk skrev 2021-06-05 20:37:25 följande:

    Hej på er!

    Jag är 35 år. Jag har levt med min partner i 6 år och vi tänkte länge att barn nog inte är något för oss. Det har iallafall inte varit en självklarhet utan något vi isåfall velat vänta med. 

    I höstas började dock jag att bli sugen och i år var vi överens om att försöka och se hur det går. Och det gick snabbt, jag blev gravid snabbt och är nu i v.13.

    Väntar dessutom tvillingar, så plötsligt ska vi bli fyra! 
    Jag var inställd på att det ska ta länge tid så 36 som jag kommer att vara när barnen födds känns inte alls som en hög ålder faktiskt :) 
    För min del känns det bra att ha väntat, jag har inte känt mig redo förrän nu.


    Wow, vad spännande med tvillingar!

    Jag hade samma inställning som du; man har ju hört så mycket om att det är svårare att bli gravid när man är äldre osv. Jag var nästan orolig att det var för sent. Men jag plussade innan jag ens fått en första riktig mens efter att ha slutat med p-piller.
  • Fri 11 Jun 2021 15:16
    #10

    Grattis till alla och kul att vi är flera stycken i tråden nu! 

    Har ni några symptom eller krämpor?

    Här har det inte hunnit bli så mycket ännu, förutom lätt illamående och dålig aptit, samt att jag är extra törstig. Försöker äta små portioner utspritt över dagen och extra mycket frukt eftersom det känns lättare att äta ibland.

Svar på tråden Över 35 och gravid med första barnet