• ElvisLever

    Min nya partner accepterar inte att jag umgås med ex med familj

    Är jag egoistisk?


    Jag har träffat en fantastisk man och vi har haft en distansrelation (30 mil) i 9 månader. Jag har två barn 21 och 19 år och han har två barn som är utflyttade sedan länge. Jag har en mycket nära relation mina barns pappa och hans fru samt deras barn och har haft det i kanske 12 år. Deras son älskar jag som ett syskonbarn och jag har varit med honom mycket sedan han föddes för 9 år sedan. Vi firar alltid julafton tillsammans och de har även varit med när min familj firat midsommar genom åren och vi bjuder hem varandra vid födelsedagar men också middagar då och då. Jag är så glad och stolt över den relationen vi har byggt upp och både mitt ex och hans fru ser jag som två av mina närmsta vänner. Jag sade till min nya partner nyligen att om man träffar mig så får man acceptera att det innebär att man får umgås lite med mitt ex med familj och han förstår inte det och tycker att det är ett konstigt krav att ställa. Samtidigt som jag inte kan se mig själv ha en relation med någon som inte kan umgås med dom eftersom det för mig är som vilket kompispar som helst, med skillnaden att mannen dessutom "råkar" vara pappa till mina barn. Min nya partner tycker att jag har många traditioner med mitt ex som är huggna i sten och tycker att man när man träffar någon ny istället ska skapa nya traditioner. På ett sätt förstår jag var han menar, men eftersom han själv inte firar några högtider med sina barn så tycker jag att det mest logiska blir att han följer med mig på mina traditioner eftersom jag vill och kan fira med mina barn, istället för att han och jag ska skapa en ny tradition bara för sakens skull. Mina barn är ju väldigt glada över att vi alla kan fira julafton och annat tillsammans och de skulle tycka det var jättekonstigt om jag helt plötsligt ska avbryta de traditionerna för att jag träffat en ny man. 
    Det är 15 år sedan jag och barnens pappa separerade och min nya partner separerade för typ lika länge sedan och han har däremot noll kontakt med mamman till sina barn och inte heller så tight kontakt med sina barn vilket han är ledsen för. Kan det kanske vara där skon klämmer?


    Vad tycker ni? Tänker jag fel? 

  • Svar på tråden Min nya partner accepterar inte att jag umgås med ex med familj
  • Anonym (Sidan)
    ElvisLever skrev 2021-06-06 14:21:52 följande:

    Aha ok, jag förstår helt er situation och tycker ni har en bra lösning sett till det????????

    (Ser att massa frågetecken hoppade in på mitt förra svar. Måste ha fastnat på tangentbordet, så frågande var jag inte????)


    Sidan accepterar inte emojis från din mobil. De blir alltid frågetecken.
  • Anonym (Peter)

    Du har en djup vänskap och fungerande relation med inte bara ditt ex utan även hans familj.
    Är du beredd att kasta bort så många människor för en ny partners skull?

  • Anonym (?)
    ElvisLever skrev 2021-06-06 12:39:42 följande:

    Någon frågade ovan varför han inte firar högtider med sina barn och det beror på att de glidit ifrån varandra av olika anledningar och de firar med deras mamma. Han älskar traditioner och är en ?familjemänniska? så det är ju en sorg för honom att det blivit så. Och det gör säkert att det blir ännu mer känsligt för honom kanske, att se hur bra vi har det i vår konstellation och han kanske känner sig mer ensam och långt bort från sina barn.


    Känslan jag får (det kan ju för all del vara helt fel) är att han någon gång gjort ett val som resulterat i den dåliga relationen till barnen. Jobb, karriär, flytt, whatever, och jag tror därför att han är mindre familjeorienterad än vad du är. Barn väljer troligen inte alla högtider med mamma utan anledning. Som jag skrivit tidigare, var rädd om relationen till dina barn, och inkluderar den just nu exet, ja då är det så.
  • sextiotalist
    ElvisLever skrev 2021-06-05 15:06:38 följande:

    Är jag egoistisk?


    Jag har träffat en fantastisk man och vi har haft en distansrelation (30 mil) i 9 månader. Jag har två barn 21 och 19 år och han har två barn som är utflyttade sedan länge. Jag har en mycket nära relation mina barns pappa och hans fru samt deras barn och har haft det i kanske 12 år. Deras son älskar jag som ett syskonbarn och jag har varit med honom mycket sedan han föddes för 9 år sedan. Vi firar alltid julafton tillsammans och de har även varit med när min familj firat midsommar genom åren och vi bjuder hem varandra vid födelsedagar men också middagar då och då. Jag är så glad och stolt över den relationen vi har byggt upp och både mitt ex och hans fru ser jag som två av mina närmsta vänner. Jag sade till min nya partner nyligen att om man träffar mig så får man acceptera att det innebär att man får umgås lite med mitt ex med familj och han förstår inte det och tycker att det är ett konstigt krav att ställa. Samtidigt som jag inte kan se mig själv ha en relation med någon som inte kan umgås med dom eftersom det för mig är som vilket kompispar som helst, med skillnaden att mannen dessutom "råkar" vara pappa till mina barn. Min nya partner tycker att jag har många traditioner med mitt ex som är huggna i sten och tycker att man när man träffar någon ny istället ska skapa nya traditioner. På ett sätt förstår jag var han menar, men eftersom han själv inte firar några högtider med sina barn så tycker jag att det mest logiska blir att han följer med mig på mina traditioner eftersom jag vill och kan fira med mina barn, istället för att han och jag ska skapa en ny tradition bara för sakens skull. Mina barn är ju väldigt glada över att vi alla kan fira julafton och annat tillsammans och de skulle tycka det var jättekonstigt om jag helt plötsligt ska avbryta de traditionerna för att jag träffat en ny man. 
    Det är 15 år sedan jag och barnens pappa separerade och min nya partner separerade för typ lika länge sedan och han har däremot noll kontakt med mamman till sina barn och inte heller så tight kontakt med sina barn vilket han är ledsen för. Kan det kanske vara där skon klämmer?


    Vad tycker ni? Tänker jag fel? 


    Jag hade blivit oerhört besviken om min partner inte hade velat bygga traditioner med mig, utan valt att fortsätta med traditionen med ex. 
    Det hade nog gjort mig fundersam på om det var en man jag hade velat fortsätta att ha en seriös relation med. 
    Med mina ex hade jag inga som helst ambitioner att bygga upp några traditioner med, så det kanske det jag refererar till. Att personen inte var seriös med mig. Är man seriös, då väljer man partnern framför ex, även skapar egna traditioner.
  • WhatDoYouWant

    Hej!

    Jag vill börja med att hur andra människor gör, huruvida de umgås med sina ex eller inte ska inte avgöra hur ni gör. Det viktiga är vad som funkar för er, du och din nya parter samt vad som känns bäst för dig respektive din partner individuellt.

    Det finns många anledningar till att förhållanden inte håller i längden (kompromisser och avkall) alternativt att försöka hitta lösningar som båda känner ger mer än de tar, genom KONSTRUKTIV kommunikation och med åtanke att inställningar kan ändras.

    Med det sagt, det är nog vanligare att man inte håller kontakten när ett förhållande tar slut. För att det gjordes slut på ett oschysst sätt, intressekonflikter eller problem med att man kommit olika långt känslomässigt osv.

    Ibland måste man ses/hålla sig civiliserade om man kanske umgås i samma kompisgäng eller har barn. I slutänden handlar det om just de två som gjort slut (och ev framtida partners inställning). Enklast om man har samma inställning eller har en partner som är ok med att man har kontakt med sitt ex oavsett om den har det själv eller ej.

    Du säger själv att ditt ex och dennes partner känns som dina VÄNNER (barn oavsett ålder vill nog umgås hela familjen så länge umgänget inte är fullt med konflikter, så att det blir bra för dem blir en bonus).

    Hur känner du för att minska umgänge med dina vänner för en (relativt ny) partners skull?

    Hur mycket är du villig att minska umgänget för partnerns skull? Vartannat ?ordinarie? tillfälle? Varannan jul/midsommar/födelsedag?

    Hur mycket ger det dig, i förhållande till hur mycket det tar från dig, dina barn och dina vänner att fira jul med enbart din partner? (Eftersom jag uppfattade att det bara skulle vara ni två och inte med hans barn?) Vad betyder jul/nyårs/midsommarfirande för dig?

    Jag firar jul/påsk/midsommar med svärföräldrar nu när vi fått barn för att min partner vill det + jag vill att mitt barn ska få en bra relation till farföräldrar?men det är skillnaden mot din situation: jag vill GE till dem, inte TA från dem. För jag känner mig inte helt bekväm med min store extended familj, hade jag bara tänkt på vad JAG vill hade jag föredragit en lugn dag/kväll bara jag, min partner och vårt barn.

    Jag utgår från att du (som det står i trådstart) var tydlig med vilka som ingår i ?ditt? bagage, att det är så ni brukar umgås och vid vilka tillfällen etc.

    Jag utgår också från att dina barn/exfamilj/vänner är inkluderande, involverar din partner i samtal o aktiviteter och inte bara drar interna skämt/referenser/gamla minnen.


    Ta hand om dig, du är viktig!
  • WhatDoYouWant

    Ps. Det är värderingsfritt hur man väljer/behöver/vill i livet, men det är viktigt att man är överens i ett förhållande över denna typ av saker. Det sägs att kärlek övervinner allt, vilket ibland skapar orealistiska bilder av vad man kan kompromissa bort ?om du verkligen älskar mig så? ?Att satsa på oss? där allt man vill ha likställs med att man väljer bort sin partner är en ganska skev bild av verkligheten. För verkligheten är att jag väljer min partner och dennes bagage - där dennes föräldrar, husdjur, barn, traumatiska händelser, minnen, upplevelser osv ingår. Verkligheten är inte att ens partner (och en själv) är isolerade i en bubbla och någon som vill skapa en sådan miljö kring sin partner bör man akta sig för. Istället för att kontrollera sådana faktorer/ändra på andra så kan en sådan partner börja jobba på sin självkänsla och acceptans av sånt som får ens partner att må bra - alternativt inse att det inte var ngt för den och lämna partnern istället för att ställa krav som TAR från ens partner. Det är inte kärlek.


    Ta hand om dig, du är viktig
  • LFF
    Anonym (L) skrev 2021-06-06 12:50:43 följande:
    Jag håller med. Ex är just ex. De som håller kvar sina relationer med ex och deras släkt har inte gått vidare i livet. Det är inte särskilt trevligt för en ny partner att tvingas umgås med någons expartner. Usch så sjukt.

    Mina föräldrar separerade när jag var liten. Det var underbart att mamma och pappa var vänner, att de kunde umgås både med mina morföräldrar och farföräldrar utan att det var tvunget att styras av att jag var med "rätt" förälder för att kunna umgås med dem. Mamma träffade en ny man rätt kort efter att hon separerat från pappa, en man som hon fortfarande, 40+ år sedan, är tillsammans med. Att låta honom styra att hon inte skulle kunna umgås med pappa eller hans familj fanns inte på kartan. Och bara för att man inte funkar som kärlekspar så betyder inte det att man inte fungerar som vänner!

    Att ha föräldrar som kan umgås med varandra även när de inte lever tillsammans är guld värt!

    TS! Du gör helt rätt tycker jag som umgås och har en "storfamilj" med dina barns pappa och hans nya familj. Men, som du säger lite senare, att din nya man i livet är en familjeälskare och inte har den relationen med sitt ex gör det nog svårt för honom att kunna acceptera att du har en relation med ditt ex och barn som han kanske önskar att han hade. Då blir det lite "om inte jag kan så får inte du heller". 

  • ElvisLever

    WhatDo­YouWan­t Tack för intressanta tankar och funderingar :) Jag är ju personligen fast i min övertygelse att jag ska hålla fast vid min "storfamilj" och inte prioritera bort den för att en ny partner inte kan acceptera det. Tänker att det kan vara svårt för honom att förstå att det inte finns något hot innan han själv upplevt vår relation irl. Kanske kommer han tycka att det är trevligt att umgås med dem och det är väl en slags invänjning som behövs kanske. Vi är ju alla öppna och välkomnande, men det är sant det du skriver om att vara noga att inte vara för interna så att han känner sig utanför, för det är ju en hemsk känsla. 


     

  • LFF
    ElvisLever skrev 2021-06-23 16:33:38 följande:

    LFF

    Vad fint att höra att det fungerade så bra för dina föräldrar :) Tack för ditt svar och dina tankar!


    Glömde skriva det att mina mor- och farföräldrar umgicks ibland utan de barn och barnbarn som "höll dem samman" Börjar tro att vår familj var rätt unik på så vis.
  • Anonym (M)
    Anonym (L) skrev 2021-06-06 12:50:43 följande:

    Jag håller med. Ex är just ex. De som håller kvar sina relationer med ex och deras släkt har inte gått vidare i livet. Det är inte särskilt trevligt för en ny partner att tvingas umgås med någons expartner. Usch så sjukt.


    Men va? Vad olika man kan tolka saker. Den här typen av hjärtligt umgänge med ett ex och hans nya fru, där hon även tagit till sig deras gemensamma barn, ser jag som att VERKLIGEN ha gått vidare i livet. Hon har uppenbarligen helt släppt tanken på exet som en partner och han är numera hundra procent god vän och medförälder.

    Med det satt låter det rimligt att anstränga sig för att skaffa lite egna traditioner med den nya partnern, men det kan väl rimligen inte vara så att de skall sitta de två på julafton, eller med några mer avlägsna släktingar, medan TS barn finns ?tillgängliga för umgänge? om de bara hade velat.
  • ElvisLever

    Tack för ditt svar <3

    Och det är ju som du skriver att jag gick vidare rent känslomässigt för 15 år sedan, det är därför det känns lite svårt för mig att förstå att situationen kan vara laddad idag för min nya partner. Jag skulle nog kunna förstå det mer om det var ett färskare ex, eller ett ex som inte var pappan till mina barn.

    Men, men. Vi kommer att fira midsommar på var sitt håll, det gick inte riktigt så bra i vår diskussion kring det.

    Vi får arbeta på det framöver :)

Svar på tråden Min nya partner accepterar inte att jag umgås med ex med familj