• Anonym (Tåra)
    Sat 5 Jun 2021 22:05
    2371 visningar
    13 svar
    13
    2371

    Vad är fel på mina tår?

    Hej!

    Har sen jag var liten haft ett väldigt stort mellanrum mellan mina tår...

    Idag 35 år, och skäms så otroligt fortfarrande! Men inte bara det.. har otroligt tjocka förhårdnader och liktornar pga felbelastning..

    Mellanrummet blir också större och större...

    Jag går enbart i fotriktiga skor!

    Jag har börjat fundera på att söka för detta och vill operera dem. Men när man försöker söka info på nätet om vad mellanrummet kan bero på hittar jag INGET..

    Någon mer som har så eller vet vad det kan bero på?

  • Svar på tråden Vad är fel på mina tår?
  • Anonym (Diagn­os)
    Sat 5 Jun 2021 22:39
    #1

    Det kallas för sandalgap. Är väldigt vanligt vid Downs syndrom och vid en del andra syndrom. Vet inte om du har annan problematik också?

    Din husläkare kan skicka remiss till ortopeden för bedömning och åtgärd.

  • Anonym (Tåra) Trådstartaren
    Sat 5 Jun 2021 23:14
    #2

    Jaha!

    Nej har ingen problematik och inga syndrom.

    Men får kanske kontakta läkaren då. Varit rädd att göra det för att jag trott att jag ska bli avvisad för att det inte är en sjukdom eller att de ska anse att det inte är ett riktigt ?problem?..

  • Sat 5 Jun 2021 23:21
    #3

    Kan vara ärftligt, har fler i din familj samma?

  • Sat 5 Jun 2021 23:21
    #4

    Här har du en lista med 51 olika syndrom som har såna tår. 

    www.ncbi.nlm.nih.gov/medgen/374376

    Det kan ju förstås vara så att du inte har någon av dessa. Kanske är det ren slump. 

  • Anonym (Likad­ana)
    Sat 5 Jun 2021 23:21
    #5

    Mina tår ser likadana ut, jag har mellanrum så det ser ut som att det fattas en tå mellan stortån och den andra tån. Det är bara så vi ser ut helt enkelt och det beror inte på något genetiskt fel.

    Ingen har någonsin påpekat mina fötter eller tyckt dom är annat än fina.

  • Sat 5 Jun 2021 23:24
    #6
    -1
    AndreaBD skrev 2021-06-05 23:21:31 följande:

    Här har du en lista med 51 olika syndrom som har såna tår. 

    www.ncbi.nlm.nih.gov/medgen/374376

    Det kan ju förstås vara så att du inte har någon av dessa. Kanske är det ren slump. 


    Ett passar ju in; "Toes, space between first and second" :)
  • Sun 6 Jun 2021 03:48
    #7
    +1
    Anonym (Tåra) skrev 2021-06-05 22:05:47 följande:

    Hej!

    Har sen jag var liten haft ett väldigt stort mellanrum mellan mina tår...

    Idag 35 år, och skäms så otroligt fortfarrande! Men inte bara det.. har otroligt tjocka förhårdnader och liktornar pga felbelastning..

    Mellanrummet blir också större och större...

    Jag går enbart i fotriktiga skor!

    Jag har börjat fundera på att söka för detta och vill operera dem. Men när man försöker söka info på nätet om vad mellanrummet kan bero på hittar jag INGET..

    Någon mer som har så eller vet vad det kan bero på?


    Uppsök en läkare. De är bäst kvalificerade att antingen hjälpa dig, eller hänvisa dig till någon som kan hjälpa dig. :)
  • Sun 6 Jun 2021 08:59
    #8

    Skummade igenom listan med 51 sjukdomar, de flesta där är helt orimliga att du skulle ha... Många av dem innefattar saker man inte missar som mikroencefali, grava deformationer av skelettet osv.

    Googla istället "Hallus Varus" (inte hallux valgus) så ser du att det inte är så ovanligt och att man kan få operation om tillståndet ger besvär. Man kan göra övningar som minskar det hela, så kontakta läkare/sjukgymnast och sätt igång! Det kanske går att fixa till utan operation, innan det gått så långt att du får ont.

  • Anonym (Klo)
    Sun 6 Jun 2021 09:08
    #9

    Sandalgap är vanligt vid Downs syndrom ja, men det är inte helt ovanligt även utan någon kromosomavvikelse. På samma sätt kan man ha fyrfingerfåra och andra kännetecken. För att inte tala om att en stor del av världens befolkning har samma typ av veck vid ögonlocket som är ett kännetecken för personer med Downs här i Europa.

    Det är inget konstigt med dina tår, men om du får besvär ska du uppsöka vården.

  • Sun 6 Jun 2021 09:42
    #10
    Tow2Mater skrev 2021-06-05 23:24:54 följande:
    Ett passar ju in; "Toes, space between first and second" :)
    ALLA  51 syndrom har mellanrum mellan första och andra tå. Titta under rubriken "conditions with this feature". Man måste trycka på pilen för att se alla. 
  • Sun 6 Jun 2021 13:01
    #11
    -1
    AndreaBD skrev 2021-06-06 09:42:41 följande:
    ALLA  51 syndrom har mellanrum mellan första och andra tå. Titta under rubriken "conditions with this feature". Man måste trycka på pilen för att se alla. 
    Ja? Tredje nerifrån definierar just den "condition" jag nämnde. Läste du inte din egen linkade lista?
  • Sun 6 Jun 2021 14:20
    #12
    Tow2Mater skrev 2021-06-06 13:01:29 följande:
    Ja? Tredje nerifrån definierar just den "condition" jag nämnde. Läste du inte din egen linkade lista?
    Vilken condition, respektive syndrom pratar du? Du får väl också förklara närmare var på sidan du läser. Jag syftar på tredje rubriken på sidan: "conditions with this feature".

    Om man trycker på pilen där det står "see full list (51)" så får du se alla 51 syndrom som har mellanrum mellan första och andra tån. 
  • Sun 6 Jun 2021 14:23
    #13
    -1
    AndreaBD skrev 2021-06-06 14:20:23 följande:
    Vilken condition, respektive syndrom pratar du? Du får väl också förklara närmare var på sidan du läser. Jag syftar på tredje rubriken på sidan: "conditions with this feature".

    Om man trycker på pilen där det står "see full list (51)" så får du se alla 51 syndrom som har mellanrum mellan första och andra tån. 
    Ja, och en av dem är "Toes, space between first and second" (tredje nerifrån). Ser du nu?
Svar på tråden Vad är fel på mina tår?