• Noelani

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Hoppar in här med :)

Räknade ut lite skämtsamt att vi är på försök ca 115 😅😅😅 Skam den som ger sig eller ren galenskap?

Genomgår IVF #2 nu och har äggplock imorgon...  

• Noelani
    MrsXy skrev 2023-07-22 15:51:38 följande:

Hej ! Hoppar in här.... 
    Med 3-4 års försök, flera missfall och inga fel.... 
    Är det någon som har erfarenhet av reproduktionsmedicin och vad de kan erbjuda? Alltså mer än ivf? Nya rön gällande missfall och fertilitet? :) 

Hej! Beror nog på klinik.. I Danmark där vi går vet jag iaf att det finns kliniker som stöttar upp kring övervikt, akupunktur, naturlig/ Mild IVF och mer inriktat på att förbättra spermakvaliten än vad jag sett i Sverige.. Om det var det du tänkte på?

Det finns en till tråd där vi är ganska många nu som du gärna får haka på :) 
    Vi som startar IVF 2023 heter den.
  • Noelani
    Vickan31 skrev 2023-07-17 15:12:51 följande:
    Noelani: Vad fint att du hittat hit också! Det är lite stiltje här på familjeliv under sommaren kanske, men jag känner i alla fall för egen del att det blir skönt med lite sommar och semester, kanske tänka på lite annat om det går, och sen till hösten kommer jag och flera med mig nog att ha mer att berätta om när klinikerna öppnar igen Glad Jag svarade dig i den andra gruppen FlörtHjärta
    Teriz skrev 2023-07-12 20:35:57 följande:

Jag vet att jag har vart usel på att återkoppla till er allihopa. Jag läser lite då och då och ser att ni är många som kämpar på med allt! Hoppas ni ska få en fin sommar. 

För mig har denna resa gått så sjukt fort den här graviditeten. Känns som jag nyss gick under utredning för alla missfall. Precis fått veta att vi väntar en pojke Och jag har klarat 50% av graviditeten nu. Ge inte upp hörrni! 

Teriz: Ååh men så underbart, det ger verkligen hopp! Hjärta Tänk att du redan är halvvägs, det är ju fantastiskt! 🥰 Jag längtar till den dagen då du kan berätta att ni äntligen får träffa er lilla pojke, vilken dröm! 💕 Hoppas att du också har en fin sommar! Rosen3: Ja all denna väntan är ju väldigt tärande och frustrerande, ett helt år låter verkligen hemskt, men hoppas att sommaren bjuder på härlig ledighet och lite annat som kanske kan distrahera tankarna emellanåt också Hjärta Jag är övertygad om att er tur kommer, och precis som du säger kommer vi inte att ge upp! Nu har ni ju bättre förutsättningar än någonsin med progesteronet, så jag hoppas att det ska vara succé för er! Hjärta Åh men tack, vad fint sagt av dig! Jag har tyvärr känningar av att mensen är på gång, den är beräknad imorgon och alltid väldigt punktlig, så även om jag är ganska inställd på att vi inte kan bli gravida naturligt så blir jag ändå ledsen när mensen kommer. Okej, då är vi ganska nära i ålder Glad Vi har väl försökt i "bara" 1,5 år eller lite mer än så kanske, men jag försökte även med exet i 2 år så därför känns det som att jag har försökt i många år sammanlagt liksom. Tack snälla! Hjärta

Ja jag märker att det är lite stiltje men varit lite mer aktion nu i den andra gruppen så det känns skönt. Känns som det bara är vi som går i Danmark som kunnat göra behandlingar under sommaren.. Sjukt att vården stänger i Sverige. Framförallt eftersom mycket forskning har visat på att IVF är ännu mer lyckosam under sommarmånaderna.. 

Har ni fått någon ny info om när ni kan få göra nästa försök? 
  • Noelani
    Mathilda88 skrev 2023-07-22 21:51:11 följande:
    Ja visst är det frustrerande att man stänger ner den tiden på året där det är vetenskapligt bevisat är störst framgång inom IVF?!
    Sverige i ett nötskal. Vi gick miste om våra 3 försök pga det... 
  • Noelani
    Vickan31 skrev 2023-07-23 12:08:31 följande:
    Aah men vad bra att det är lite mer aktivitet där, jag har tänkt att gå med i den som heter typ Vi som startar med IVF 2023 men jag har nog ont om tid med att försöka svara i den här gruppen och Utredningsgruppen som vi båda är med i 😅 Men känns verkligen fint att få stöd från andra personer som är i samma skede som en själv med IVF och så Hjärta Jag hade ingen aning om att forskningen säger att IVF lyckas bättre på sommaren, då känns det ju extra jobbigt att klinikerna stänger i Sverige och att behöva vänta till hösten om oddsen inte är lika bra då 😔 Men då måste det vara ultimat att du ruvar nu tänker jag, hoppas hoppas hoppas! 🤞💕
    Den gruppen känns mest aktiv och är den jag skriver mest i så kanske bäst vi fortsätter där :) 

Jag hörde det om sommaren för länge sen och sen stod det faktiskt i tidningen för några dagar sedan också.. Men det är nog ingen superstor ökning och folk lyckas ju året om så inget att stressa upp sig för :) 

Ja ruvardag 10 nu.. testdag på fredag.. Tog ett tjuvtest igår som naturligtvis var negativt.. ska försöka hålla mig nu till iaf onsdag.. om jag inte får mens innan då hehe.. 

Vi ses i andra gruppen när du har tid! 
  • Noelani
    Vickan31 skrev 2023-07-24 16:47:32 följande:
    Ja men precis, vi får se när jag tar steget in dit. Jag är lite rädd att jag inte kommer att hänga med om jag hoppar in mitt i och att jag inte kommer att hinna läsa ikapp när det skrivs så mycket där 😅 Men jag ska erkänna att jag har tjuvkikat in där och det verkar vara en jättebra grupp också!

Exakt, jag såg den här artikeln nu: Fler provrörsbarn (IVF) med ägg som plockas under sommaren - DN.SE

Hoppas att mina april-ägg ska vara okej ändå, men du har ju som sagt perfekt utgångsläge med embryot du ruvar på nu då 🥰

Jag förstår verkligen om det känns som att tiden går långsamt till fredag, och jag hoppas av hela mitt hjärta att det bara var för tidigt att testa och att du ska få ett positivt besked på nästa test Hjärta
    Vad gulligt av dig! Hoppas verkligen detsamma för dig när ni kör igång igen! Själv tycker jag eg inte tiden går så värst sakta och föredrar veckorna mellan ET och TD framför tiden fram till ET... Känt mig helt lugn sista tiden konstigt nog  <3 
  • Noelani
    Rosen3 skrev 2023-07-31 09:33:14 följande:

Jag är gravid!! Tog ett test nu på äl+10 och det visade ett streck till, ganska svagt så ska ta om om några dagar. Har haft molande värk flera dagar (brukar bara få molande värk i en dag när det är mensvärk). Känner även en del illamående  . Snälla hoppas detta vill hålla sig denna gång med progesteronet, måste vara vår tur! 

Stort grattis!! 🎉🎉

Är det första gången du är gravid och skall ta progesteron? 
  • Noelani
    Rosen3 skrev 2023-07-31 13:03:49 följande:
    Tack! Även om jag inte vågar tro på detta :)

Jag har ju tre missfall bakom mig men detta är första gången jag tar progesteron, började efter äl :)
    Gött! Då finns det ju värsta bra chansen här 😊😊
  • Noelani
    Melsson skrev 2023-08-09 08:58:05 följande:

Tack <3

Tillbaka med nya tag :P 

En fråga till dig och Vickan som nyligen gjort IVF- på detta "möte" nu då kör dom en genomgång av hur man gör med sprutor osv bara? Tänker undersökning gjorde vi ju där i december (tänker om jag ska vara inställd på gynundersökning eller inte). 

Och när börjar man med sprutorna? Är det CD1? Börjar bli lite nervös nu haha. 

Och @Matilda, när skulle du få dra igång igen? Har du fått någon tid nu i aug/sep eller har ni inte blivit kallade till nästa omgång än?

Jag vet inte om det är olika för olika kliniker men vår klinik (I Danmark) vill att man gör VUL på dag 2-3. Sen startar man sprutor på dag 3. Jag tror dock att man på många ställen i Sverige inte gör denna undersökning utan bara kör igång på ca dag 3. 

Är det första omgången för er? Första vändan kändes väldigt nervöst för oss med men nu är vi på omgång 3 och man bryr sig knappt om något längre ;)  Håller tummarna för er! 
  • Noelani
    Melsson skrev 2023-08-10 15:32:27 följande:
    Vad kollar man efter på det VUL:et? 

Jajamen första vändan för oss, såååå nervös!!

Hur kommer det sig att ni kör i danmark? Får ni bekosta själva?
    Vår klinik kollar efter tex cystor och att man blödit ut livmoderslemhinnan ordentligt innan start. Allt som kanske kan störa att det fungerar optimalt.. 

Vi fick avslag på vår remiss då kliniken i Sverige tyckte det var för nära inpå mim 40 års dag. Men det var deras fel eftersom de segat rejält med utredningen. Ja vi får betala privat tyvärr..  segt.. 
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet