• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Soff
    Ericky skrev 2021-08-19 08:00:26 följande:
    Det suger att behöva betala tusenlapp efter tusenlapp själv. Har själv varit så irriterad på vården efter att jag fått ta bort polypen och plussat, eftersom jag innan dess lagt ner tusenlapp på tusenlapp på en miljard ÄL-tester, vitaminer, egna provtagningar, medlemskap online kring hormonlära. Har inte skickat in min anmälan till IVO ännu, men är på G för såhär ska det inte få vara. Kvinnor ska inte behöva utreda sig själva och sedan presentera lösningen för vården. Det är vården vi betalar skatt för som ska hjälpa oss med den utredningen. 

Jag tänker att om du har möjlighet (alltså har råd), så ge dig själv hjälpen från Her Care. Även om det suger att behöva lägga pengarna själv. Har som sagt en vän som mår mycket bättre hormonellt efter hjälp från de. Nu var hon inte ute efter att bli gravid, men har ändå fått stor hjälp. Känslan av att man faktiskt gör något som kan hjälpa en på vägen gör mycket tyckte jag själv <3

Men mest av allt tycker jag, även om det är svårt, att du INTE skuldbelägger dig själv och intalar dig att det beror på att du stressar. Den tanken har jag också haft och den är inte hjälpsam på något sätt <3 Jag försökte istället fokusera på det min akupunktör sa, att barn föds i krigsdrabbade länder osv och att forskning kring stress och fertilitet är väldigt tvetydig. Kan dessutom ta mig själv som exempel. Jag har både varit sjukskriven för stress tidigare och var inne i en riktigt dålig stress-spiral när vi plussade första gången eftersom det aldrig tog sig. För att inte tala om mina stressnivåer efter missfallet- och då blev det ändå ett plus igen. Så försök att ta bort skulden från dig, för dels tror jag inte att det stämmer och dels är det inte alls hjälpsamt för dig att tänka det <3 

Massa kramar <3 

Tack för ditt fina stöd <3

Ja det är verkligen inte klokt egentligen att det är så. Precis! 

Jag är så kluven. Jag vill, men samtidigt inte. Det låter ju hoppfullt, och jag tror nog dom skulle kunna hjälpa mig. Dom hade dock inte tid förns sent i september och då är det ju nästan dags för ivf.. så jag vet inte. Jag står mellan att göra det och att bara invänta ivf... Just nu tänkte jag om jag först skulle undersöka möjligheten att få hjälp av en vanlig gyn-klinik, samma som hjälpte mig med de sista proverna i utredningen, om dom kanske skulle kunna hjälpa mig att tyda min prover och eventuellt skriva ut progesteron om dom tycker det låter vettigt. Dom sysslar ändå med fertilitet, så tänkte ringa dom kl 13 när dom har telefontid så får vi se. Om det blir tvärstopp där så kanske jag bokar hos Her care.. får känna efter lite <3 

Uppskattar att du säger detta <3 i mina mörkaste stunder så skuldbelägger jag mig själv enormt mycket och det är nog min tyngsta börda ibland. Jag blir stressad över att jag stressar, för jag tror att det då förstör och rör upp mina hormoner ännu mer och att det då i princip bara är att lägga ner allting. Jag kan känna hur hela min kropp blir spänd och till slut gör ont.

Jag försöker att inte låta detta ta över, men det är svårt. Försöker att göra saker som jag gillar som får mig att känna mer sköna känslor.. för seratonin känns som en bristvara just nu.. men är så jäkla lätt att gräva ner sig i detta, framförallt när jag får för mig att jag exempelvis, som i detta fallet, vill testa progesteronkräm men ingen kan hjälpa mig. Då blir jag frustrerad och stressen ökar över att jag inte vet vart jag ska vända mig och vem jag ska prata med.. och menscykeln går.. och jag vill gärna testa denna cykeln och inte vänta ytterligare en cykel... 

Kramar <3  

• Janni91
    Soff skrev 2021-08-19 11:20:29 följande:

Tack för ditt fina stöd <3

Ja det är verkligen inte klokt egentligen att det är så. Precis! 

Jag är så kluven. Jag vill, men samtidigt inte. Det låter ju hoppfullt, och jag tror nog dom skulle kunna hjälpa mig. Dom hade dock inte tid förns sent i september och då är det ju nästan dags för ivf.. så jag vet inte. Jag står mellan att göra det och att bara invänta ivf... Just nu tänkte jag om jag först skulle undersöka möjligheten att få hjälp av en vanlig gyn-klinik, samma som hjälpte mig med de sista proverna i utredningen, om dom kanske skulle kunna hjälpa mig att tyda min prover och eventuellt skriva ut progesteron om dom tycker det låter vettigt. Dom sysslar ändå med fertilitet, så tänkte ringa dom kl 13 när dom har telefontid så får vi se. Om det blir tvärstopp där så kanske jag bokar hos Her care.. får känna efter lite <3 

Uppskattar att du säger detta <3 i mina mörkaste stunder så skuldbelägger jag mig själv enormt mycket och det är nog min tyngsta börda ibland. Jag blir stressad över att jag stressar, för jag tror att det då förstör och rör upp mina hormoner ännu mer och att det då i princip bara är att lägga ner allting. Jag kan känna hur hela min kropp blir spänd och till slut gör ont.

Jag försöker att inte låta detta ta över, men det är svårt. Försöker att göra saker som jag gillar som får mig att känna mer sköna känslor.. för seratonin känns som en bristvara just nu.. men är så jäkla lätt att gräva ner sig i detta, framförallt när jag får för mig att jag exempelvis, som i detta fallet, vill testa progesteronkräm men ingen kan hjälpa mig. Då blir jag frustrerad och stressen ökar över att jag inte vet vart jag ska vända mig och vem jag ska prata med.. och menscykeln går.. och jag vill gärna testa denna cykeln och inte vänta ytterligare en cykel... 

Kramar <3  

Hej Soff! Jag har precis fått en second opinion från en annan klinik eftersom den första kliniken inte ville skriva ut något till mig utan bara skicka remiss för ivf. Jag förklarade att jag har en kort lutealfas och fick då Cyclogest utskrivet för ett halvår. Så ibland kan det nog vara bra att be om en second opinion. Hoppas du fick tag på kliniken och att de kan hjälpa dig. Kram!

Från FASS: "Progesteron verkar på livmoderslemhinnan och hjälper dig att bli gravid och behålla graviditeten när du behandlas för infertilitet (ofrivillig barnlöshet." www.fass.se/LIF/product&nplId=20160114000120 
  • Lisen91

Halloj!

Har varit helt off här under semestern vilket har känts såå skönt! Jag har verkligen försökt att njuta fullt ut av semestern och inte försökt tänka så mycket på allt som har med barn att göra.

Tror att jag läst ikapp mig på allt och jag blir så ledsen för alla som fortfarande kämpar, får negativa besked och måste fightas med vården! Det är fan inte okej någonstans.. jag slås ibland av tanken hur vården hade reagerat om detta hade varit ett problem för män?! Dom hade antagligen inte behövt kämpa som vi gör nu..

Jag uppdaterar listan också då mensen kom när den skulle. Är så sjukt trött på detta!

NatMar005 PLUSSAT

Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

apan95, BIM 9/8, 25 år (inväntar FET)

Ciccie86, BIM 11/8, 35 år, (6:e försöket.)

ananna, BIM 18/8, 29 år (14:e försöket, står i kö för utredning inom regionen)

Mirabilis89, BIM 19/8, 32 år (14:e försöket)

Vickan31, BIM 26/8, 32 år (15:e försöket)

Soffsen, BIM 30/8, 27 år (13:e försöket, två MF)

MsTintin, BIM 3/9, 29 år (18:e försöket)

RH93, BIM 4/9, 28 år (14:e försöket)

Sellcarro, BIM 7/9 (13:e försöket, 1 MA & 1 MF)

Soff, BIM 9/9 (18:e försöket)

Weloty, BIM 9/9, 30 år (14:e försöket, under fertilitetsutredning)

Lisen91, BIM 10/9, 29 år (14:e försöket)

Janni91, BIM 11/9, 30 år (15:e försöket, oförklarligt barnlös och inväntar IVF)

Tildasafira, BIM 15/9, 28 år (18:e försöket, upprepade tidiga missfall - inväntar ivf)

Längtartillvår, BIM 30/9, 36 år (12e försöket, första IVF försöket)

• Soff
    Janni91 skrev 2021-08-19 14:51:47 följande:
    Hej Soff! Jag har precis fått en second opinion från en annan klinik eftersom den första kliniken inte ville skriva ut något till mig utan bara skicka remiss för ivf. Jag förklarade att jag har en kort lutealfas och fick då Cyclogest utskrivet för ett halvår. Så ibland kan det nog vara bra att be om en second opinion. Hoppas du fick tag på kliniken och att de kan hjälpa dig. Kram!

Från FASS: "Progesteron verkar på livmoderslemhinnan och hjälper dig att bli gravid och behålla graviditeten när du behandlas för infertilitet (ofrivillig barnlöshet." www.fass.se/LIF/product&nplId=20160114000120 

Va du e go <3 Tack för att du delar med dig. Jag ringde gyn här där jag bor och där kunde dom inte hjälpa mig. Sen ringde jag kliniken där vi gjort utredningen, där dom var som ett enda stort frågetecken; "vi gör inte sånt". Sen ringde jag till dom som vi gjorde de sista testerna hos i utredningen (en annan klinik i stockholm) men dom hade slut på telefontider för dagen... suck. Men ska slänga mig på telefonen imorgon och testa igen. Om det är tvärnej där så tänkte jag testa att ringa till Cevita care i Stockholm som jag har hört hjälper till med sånt, så jag hoppas på dom då..

Jag bokade faktiskt en tid hos Her Care trots allt den 2 september (det dök upp ett återbud) som en liten livlina, men har inte bestämt mig om jag ska gå på det eller inte. Tänker att jag bokar in den, och bokar av den om jag kan få hjälp på annat håll. Så får se då.. 

<3

• Janni91
    Soff skrev 2021-08-19 15:08:34 följande:

Va du e go <3 Tack för att du delar med dig. Jag ringde gyn här där jag bor och där kunde dom inte hjälpa mig. Sen ringde jag kliniken där vi gjort utredningen, där dom var som ett enda stort frågetecken; "vi gör inte sånt". Sen ringde jag till dom som vi gjorde de sista testerna hos i utredningen (en annan klinik i stockholm) men dom hade slut på telefontider för dagen... suck. Men ska slänga mig på telefonen imorgon och testa igen. Om det är tvärnej där så tänkte jag testa att ringa till Cevita care i Stockholm som jag har hört hjälper till med sånt, så jag hoppas på dom då..

Jag bokade faktiskt en tid hos Her Care trots allt den 2 september (det dök upp ett återbud) som en liten livlina, men har inte bestämt mig om jag ska gå på det eller inte. Tänker att jag bokar in den, och bokar av den om jag kan få hjälp på annat håll. Så får se då.. 

<3

Typiskt! Men då har du några alternativ i alla fall, hoppas du får napp snart då :) <3 
  • Tildasafira

Hej tjejer!

Gjorde ett desperat werlabstest på min sköldkörtel imorse och nu har mitt tsh gått upp från 0,3 till 2,0!!! Jag har för mig att optimalt ska det ligga på 0,8-1,8 -men men.

T3 låg på 4,9 och T4 på 13. Allt är alltså inom referensramar men vet ju att dessa är lite väl breda i Sverige.

Är det någon som är duktig på dessa värden?

• Molybden
    Tildasafira skrev 2021-08-19 16:12:20 följande:

Hej tjejer!

Gjorde ett desperat werlabstest på min sköldkörtel imorse och nu har mitt tsh gått upp från 0,3 till 2,0!!! Jag har för mig att optimalt ska det ligga på 0,8-1,8 -men men.

T3 låg på 4,9 och T4 på 13. Allt är alltså inom referensramar men vet ju att dessa är lite väl breda i Sverige.

Är det någon som är duktig på dessa värden?

Jag har inte koll på T3 men T4 ligger bra och TSH på 2,0 anses rätt bra, även om optimalt är som du säger lite lägre. Här skulle jag ligga under 3,0, helst 2,5 på TSH inför eventuell IVF.
  • Tildasafira
    Molybden skrev 2021-08-19 16:22:30 följande:

Jag har inte koll på T3 men T4 ligger bra och TSH på 2,0 anses rätt bra, även om optimalt är som du säger lite lägre. Här skulle jag ligga under 3,0, helst 2,5 på TSH inför eventuell IVF.

Åh! 1000-tack för info, då är det iallafall bra att tsh stigit inför min kommande ivf alltså?:)
  • Molybden
    Tildasafira skrev 2021-08-19 18:08:54 följande:

Åh! 1000-tack för info, då är det iallafall bra att tsh stigit inför min kommande ivf alltså?:)

Jag har faktiskt ingen koll på deras lägre gräns på TSH men här hade de varit nöjda med dina nuvarande värden. :)
  • RH93

Idag var vi på första besöket hos sophiahemmet och det kändes verkligen jättebra. Bara vetskapen om att vi kommer få lite svar på om nåt är fel nu eller inte lugnade oss båda. Läkaren va supergullig och förstående. Hon gjorde ett ultraljud och sa att allt såg bra ut. Hon kunde även se att jag hade en äggblåsa som var större och hon beräknade på den att ägglossning skulle vara i slutet av helgen. Det stämde exakt med mina egna beräkningar så det kändes lugnande att jag nog har rätt bra koll på min cykel. Fick ta blodprov för att kolla sköldkörteln och äggreserv. Sköldkörteln är något jag är väldigt spänd på att få svar på då jag prickar in en del symtom för hypotyreos och varit lite orolig för det. Min sambo kunde boka sitt spermaprov redan i början av september, dom sa innan att det kunde vara lång väntetid, så blev väldigt glad över att det känns som allt gick mycket fortare än jag trott. Vet inte hur lång tid man behöver vänta för svar dock. Ska kontakta dom när mensen kommer för att boka in tid för spolning.

Är ju i min lite mer positiva period nu när ägglossning närmar sig men gick verkligen därifrån med en känsla av att det här kommer fan lösa sig på något sätt.

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet