Inlägg från: Mathilda88 |Visa alla inlägg
  • Mathilda88

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Vickan31 skrev 2023-09-19 11:59:38 följande:
    Ååh fy vad jobbigt att smäll nummer två gör till och med ännu ondare än den första smällen 😔💔 Jag tror, precis som du är inne på, att man aldrig kan vara helt förberedd på dåliga besked och att fallet blir längre och djupare att ta sig upp ifrån när sånt här händer. Jag läste ditt inlägg igår att RMC svarat att de inte gör fragment removal, verkligen tråkigt att höra! Kanske kan ni få den hjälpen av en privat klinik, om ni skulle behöva göra fler försök vill säga men vi hoppas ju såklart att det räcker med de tre ni får hos RMC nu och att ni blir gravida utan hjälp av fragment removal eftersom de inte gör det. Tillskott och långa protokollet ger ju mycket hopp om att kunna öka chanserna tänker jag!

Även om jag tycker att klinikerna/landstinget ibland inte lyssnar på oss ofrivilligt barnlösa och att man önskade fler svar och mer hjälp så tror jag ändå att de har rätt i att ofta hittar man ju något fint ägg bland de "sämre", så var det ju som sagt för två av mina vänner som hade dåliga resultat men lyckades på andra eller tredje äggplocket Hjärta

Ahaa, då förstår jag det där med blodprovet! Absolut, det är ju bra att ta det men som du säger hade de ju kunnat vara lite tydligare med info.

Ååh men tack fina du, så omtänksam du är! Hjärta

Ja självklart litar man ju på att de som är proffs och jobbar med det här varje dag ska veta vad som är bäst, och som du säger så kunde ju inte du ha vetat och förhoppningsvis får du tillbaka två 2-dagars den här gången Hjärta

Ja, tänk om man bara hade ett facit och visste att om x antal månader så kommer jag att vara gravid med det som blir vårt efterlängtade barn. Hoppas så himla mycket att ni kommer att få den finaste tänkbara julklappen i form av ett plus i december HjärtaHjärtaHjärta

Nej som du säger, man kan aldrig vara riktigt förberedd. Trodde ändå att jag skulle kunna hantera det bättre denna gången, initialt gjorde jag ju också det, men sen överraskade sorgen mig med att hänga i så mkt längre. Ett tag var jag frustrerad på sorgen - ville gå vidare och leva ett liv och inte bara sörja det jag inte hade, men själen behövde mer tid.. 
    Tack, ja känns så fyrkantigt inom landstinget, hur svårt kan det vara? Hoppas vi slipper gå vidare till privat och att vi lyckas nu på tredje försöket 🙏❤️. Ja förändringen inger hopp 🙏. Tillskotten har jag redan tagit i fyra månader nu så tveksam till om de kan gör så mycket mer. Men hoppas såklart. 

Ja, med ett positivt facit i handen redan så hade man kunnat andas, slappna av och invänta det, men allt är ju bara osäkert. Okej, så fint att höra att det gick för dom då trots allt ❤️❤️🙏

Ja flera gånger som man inte känner att de lyssnar på en. Förstår att de har regler och erfarenhet, men ibland känns det alldeles för stelt och begränsat när möjligheter finns. 

Tack så hemskt mycket ❤️❤️ Kommer behöva alla tummar och tår man kan till detta sista försök?

• Mathilda88
    Melsson skrev 2023-09-22 10:29:35 följande:
    Så segt...Men nu är det så nära inom räckhåll. Nu måste det ju bara gå vägen efter allt krångel med tänker man <3 

Hoppas du kommer in här under eftermiddagen och berättar hur ultraljudet gick :D 
    Ja man blir så fruktansvärt nojig när man inte känner av några symptom, men som du säger det är ju så extremt tidigt - tror snarare kanske folk som har massa symptom överdriver lite eller verkligen letar letar..Vi har fått svaret nu och vi fick 3 st till frysen, känns så himla skönt, var som en tyngd som lättade från axlarna. På fyra försök bara måste det ju gå tänker jag <3 Var så bombsäker på att inget skulle klara sig så är så otroligt lättad!
    Mathilda88 skrev 2023-09-21 18:11:03 följande:

Nej som du säger, man kan aldrig vara riktigt förberedd. Trodde ändå att jag skulle kunna hantera det bättre denna gången, initialt gjorde jag ju också det, men sen överraskade sorgen mig med att hänga i så mkt längre. Ett tag var jag frustrerad på sorgen - ville gå vidare och leva ett liv och inte bara sörja det jag inte hade, men själen behövde mer tid.. 
    Tack, ja känns så fyrkantigt inom landstinget, hur svårt kan det vara? Hoppas vi slipper gå vidare till privat och att vi lyckas nu på tredje försöket 🙏❤️. Ja förändringen inger hopp 🙏. Tillskotten har jag redan tagit i fyra månader nu så tveksam till om de kan gör så mycket mer. Men hoppas såklart. 

Ja, med ett positivt facit i handen redan så hade man kunnat andas, slappna av och invänta det, men allt är ju bara osäkert. Okej, så fint att höra att det gick för dom då trots allt ❤️❤️🙏

Ja flera gånger som man inte känner att de lyssnar på en. Förstår att de har regler och erfarenhet, men ibland känns det alldeles för stelt och begränsat när möjligheter finns. 

Tack så hemskt mycket ❤️❤️ Kommer behöva alla tummar och tår man kan till detta sista försök?

Åh fina du, jag känner mig nästan "dum" nu att vi fick flera till frysen. Hoppas så att nästa försök ska gå vägen för er..Men nu levlar dom upp och förhoppningsvis får du tillbaka ett redan dag 2 och sen några stycken till frysen. Skillnaden mellan gång 1 och gång 2 var ju verkligen markant så till gång 3 kan det väl bara gå ännu bättre <3

Håller också tummarna för att få höra goda nyheter från dagens ultraljud! ❤️🙏

Åh så underbart med 3 till frysen! 😍❤️❤️ Nej gör inte det, lite att glädjas åt för egen del att inte alla andra sitter i samma hemska sits som en själv. 
    Tack så mycket för att du säger det, man fastnar lätt i att allt bara dog. Hoppas 🙏 ❤️

• Mathilda88
    Melsson skrev 2023-09-24 09:07:42 följande:

@Mathilda Tack för att du säger så<3 Ja jag tror stenhårt på er inför omgång 3. Det MÅSTE ju bara bli ett litet julmirakel! Hur mår du i kroppen annars? Har du börjat rida igen?

Tack så hemskt mycket fina du ❤️🙏❤️ Försöker hålla fast vid det du säger ❤️🙏❤️ 
    Jag mår rätt bra nu. Den vänstra äggstocken gör fortfarande ont ibland, men främst som värk. Så sent som igår och höll i sig i knappt ett dygn. Släppt igen. Får se om det återkommer fler gånger. Ja jag är igång och rider nu 🙏,  tog dock längre tid efter äggplock denna gången än förra (1,5 vs 2,5 vecka). Man mår klart bättre mentalt när livet återgår till det normala och man kan vara aktiv igen ❤️

Melsson skrev 2023-09-24 09:10:05 följande:
    Själv är man fullständigt i chock. Detta hade jag aldrig kunnat tro. Äntligen efter all denna tid har man lite flyt. Nu börjar bara den jäkla oron över att den lilla ska vilja stanna kvar där inne!

Nej men wow!! 😍❤️🙏 Stort grattis!!! Äntligen!! 
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-10-02 09:25:18 följande:

@Mathilda Hoppas allt är bra med er med och att värken i den vänstra äggstocken släppt! Helt galet vad vi är med om, men jäklar vad alla här inne kämpar på <3 

Grattis igen Melsson ❤️❤️ och jag hejar också på för att pusha till mer progesteron ❤️🙏 Skadar ju inte, tvärtom! 

Tack så hemskt mycket ❤️ I övermorgon har det gått 5 veckor och känner fortfarande av den vänstra äggstocken mer eller mindre dagligen. Ibland bara lite molvärk, ibland riktigt ont. Förra veckan trodde jag att jag skulle behöva ställa in Unghäst-SM, men tack o lov släppte smärtan efter ett par timmar och höll sig sen borta eller enbart lindrigt/hanterbart ett par minuter per dag 🙏. Inväntar fredag för att ringa och trycka på om att få detta uppkollat. De sa 4-5 veckor, så på fredag har man nått den gränsen.. 

• Mathilda88
    Myran1234 skrev 2023-09-28 21:49:40 följande:
    Det håller vi tummarna för att det är. 🥰 
    Jag är i vecka 19 nu och den här veckan har vi fått vara på rutinultraljudet och allt såg bra ut med bebisen. Mäktigt att höra hjärtljuden och få se bebisen igen. Den är väldigt livlig och redan i vecka 17 kunde jag känna ett fladder i magen. Nu ikväll fick min sambo känn fosterrörelserna för första gången. 🥹❤️
    När har ni första ultraljudet inbokat? 😀 
    Wow vecka 19! 😍❤️
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-09-24 09:07:42 följande:

@Mathilda Tack för att du säger så<3 Ja jag tror stenhårt på er inför omgång 3. Det MÅSTE ju bara bli ett litet julmirakel! Hur mår du i kroppen annars? Har du börjat rida igen?

Hoppet på ett litet julmirakel sjönk i veckan då läkaren meddelade via 1177 att mitt TSH är förhöjt (4,4!) och att ny provremiss skickas hem till mig för uppföljning. Och att ingen behandling kommer påbörjas förrän värdet är normaliserat igen. Uppskattar att det tas på allvar, men vet verkligen inte vad jag har att förvänta mig nu. Kommer det att sjunka snabbt igen, tar det lång tid, är det risk för att det är kroniskt? T4 låg normalt på 15, mkt tacksam för det iallafall. T3 ej taget.

Man känner sig allt mer uppgiven på denna resan, jag som ändå precis börjat vända och känna mig glad igen!
    Kroppen verkar inte mäkta med detta 😢💔💔

• Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-10-04 15:28:35 följande:
    Först och främst, vad jobbigt att du fortfarande har ont, men kul att du trots allt kunde vara med på Unghäst-SM! Sedan måste jag bara skicka en stor kram efter nyheterna du fått nu Hjärta Jag förstår om det blev en chock, att det nu dykt upp någonting nytt, men precis som hon skrev i den andra gruppen så verkar det kunna variera rätt snabbt och skulle absolut kunna vara något tillfälligt som ser bättre ut redan om några veckor. Jättebra att vården tar det på allvar, men jag förstår att det känns jobbigt och oerhört orättvist för det är det! Hoppas att det ska se bättre ut nästa gång, vet du när du får göra ett nytt prov? Eller det kanske du inte vet förrän du tagit emot remissen via brev. Jag håller i alla fall tummarna för att du trots allt ska få ditt julmirakel för du om någon förtjänar det verkligen! Hjärta
    Ja, min stackars kropp har ju haft svårt från början med att hantera dessa behandlingar, så är tyvärr egentligen inte alls förvånad. Var orolig för detta redan första månaden efter första IVF-försöket när jag hade sånt enormt östrogenpåslag 😅????. Hoppas på att det bara är en peak, men med vår tur denna resan och min kropps reaktioner so far förväntar jag mig snarare en kronisk skada av behandlingarna. Tiden för utvisa! Nej vet inte än när det ska tas - remissen kom idag och förväntade mig att där skulle stå när ungefär jag skulle ta det, men icke. Så har skrivit och frågat via 1177 nu. Så får vi se!
  • Mathilda88

Vickan: Och stort grattis till att du nu är ruvare och PUPO!!! 😍❤️❤️❤️ Så glad för din skull!!

• Mathilda88
    Melsson skrev 2023-10-10 09:07:50 följande:

@Mathilda men åh vad tråkigt...TSH visst är det sköldkörtelns funktion? Betyder det då att den överproducerar? Alltså hypertyreos? Verkar ju vara så vanligt med sköldkörtelproblem hos kvinnor och verkar ju som att vården inte har någon aning om varför? Har flera bekanta som behöver äta medicin....Men vad skönt att den sänktes lite? Får du göra lite tätare uppföljning just på sköldkörteln nu?

Ja precis, det hänger ihopa med sköldkörteln. Men tvärtom, högt TSH brukar vara för att det inte omvandlas till T4 vilket då blir lågt (jag hade tack o lov normalt) , alltså att man har hypotyreos. Nej men precis, lite så, hoppas de kommer ikapp med forskningen på den fronten snart! 
    Ja det sänktes radikalt till toppenvärde Hjärta Så tacksam!
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-10-12 10:28:43 följande:
    Ååh men vad fint, vilket stort steg ändå och tänk så länge du har längtat efter att få gå till en barnmorska inte för utredning eller något sånt utan för att du är gravid! 😍 Har du fått något svar om när det blir ultraljud?

Jag hade kvar en massa progesterontabletter och tänker att om jag mot förmodan får ett plus på stickan den här gången så ska jag be om att få fler för att kunna fortsätta till vecka 12 tror jag 😊 Så intressant att du fortfarande knappt känner några symptom, jag vet flera kompisar som sagt samma sak och de har ju fött friska barn och inga konstigheter med att symptomen knappt var där liksom 😊 Men precis som du säger får man ju bilden av att "alla andra" minsann får så otroligt många och starka symptom supertidigt i graviditeten, men det är ju verkligen individuellt.

Jag förstår precis, man känner ju att man vill kunna ha chansen att påverka i positiv riktning och då tänker jag att det är bra att känna att man kan få ta progesteronet även om det säkert hade gått lika bra utan 😊

Jag fick en liten rosa blödning igår på ruvardag 8 och jag hanterar det verkligen inte bra. Jag grät typ hela kvällen igår och tänker verkligen det värsta, även om jag vet att lite lite rosa inte behöver betyda att det är kört. Men mina tidigare erfarenheter säger ju att lite rosa alltid följs av mens, för det är ju så det har varit för mig i alla år. Idag är det BIM och peppar peppar har det inte kommit något mer nu på morgonen men jag går hela tiden och oroar mig för att det ska sätta igång. Känner jag inte liiite mensvärk ändå? Kan det vara så att det är huvudvärk på gång (som jag alltid får precis innan mensen)? Är det progesterontabletten som rinner lite eller är det blod den här gången? Känner mig inte alls fokuserad på jobbet och vill bara åka hem. Sorry för lite deppigt inlägg, kanske är PMS dessutom 😅
    Puh stackare så kämpigt med alla känslor och oro! Hur har det gått? Hjärta När har du TD? Har tänkt på dig under min paus härifrån Hjärta
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet