• Melsson

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Vickan31 skrev 2023-06-01 11:27:37 följande:
    Fina fina ni, tusen tack för er omtanke och värme, ni är alltid ett så himla fint stöd Hjärta Jag har haft en ovanligt tung period nu efter den misslyckade IVF-omgången och beskedet om att det pga sommarstängt inte blir någon återföring förrän september vilket krockar med en familjeresa som vi taggat för i flera år, så i själva verket måste vi vänta till oktober vilket fick mig att falla i ett ganska djupt mörker. Idag känner jag att jag börjar nosa med huvudet ovanför ytan igen, och jag vet att det kommer att kännas bättre igen snart. Jag ska bara klara av sommaren med gravid syster, dop, barnkalas m.m. Jag förstår absolut att många säger att det kan vara bra med en paus över sommaren och få ladda om, men när det inte är självvalt så känns det jobbigt tycker jag. Speciellt eftersom IVF:en visade att inga ägg befruktades naturligt, så våra chanser att lyckas själva under sommaren känns minimala. Usch vad deppigt det här blev, förlåt för det och tack för att ni finns Hjärta

Mathilda: Svarade dig i den andra gruppen 🥰

Teriz: Svarade dig också i den andra gruppen 🥰

Skogslyckan86: Välkommen till vår fina lilla grupp! Jag är ledsen för den långa och tuffa resan ni behövt gå igenom 😔 Jag gjorde en misslyckad IVF med mitt ex för några år sedan och har nu gjort ett IVF-försök med min nuvarande som tyvärr blev minus. Vi har fler landstingsfinansierade försök kvar så jag kan såklart inte jämföra min situation alls med din, men jag vill ändå tro att jag har en viss förståelse och definitivt mer än många i ens omgivning som aldrig behövt tvivla eller kämpa för att bli förälder som vi i den här gruppen tyvärr behövt göra. Hur mår du och hur går tankarna just nu? Hjärta

Myran1234: Hur har det gått för dig med sprutorna och allt? 🥰 Har ni gjort äggplock och kanske till och med återföring, eller hur ligger ni till?

Melsson: Ja jag valde att berätta för mina chefer när vi började med IVF av anledningen att jag personligen skulle känna mig mer stressad om de inte visste och så skulle jag komma med läkarbesök med kort varsel flera gånger på ganska kort tid. Så jag har faktiskt fått väldigt fint stöd och för mig har det varit skönt att de närmsta vet om det. Tack igen för dina alltid så fina ord, och jag tänker ju på dig också Hjärta Har ni ringt kliniken nu och vad sa de? Vi får peppa varann med bra saker att göra under sommaruppehållet när klinikerna har stängt 🥰
    Det är helt förståeligt och jag tror vi alla här kan stämma in i att man ibland hamnar i lite mörkare perioder - och efter nåt sånt när man fått det där minuset efter allt med sprutor, äggplock osv är det såklart inget konstigt. Så himla typiskt att det krockar med semester, när man är inne i detta så blir man ju så himla tids-fokuserad, att tappa 2-3 månader känns som att tappa ett halvår typ. Ja det är ju lättare sagt än gjort att "koppla" bort.. Men vi får försöka så gott det går <3. Något positivt är väl att vi får bedöva våra sorger med ett gott glas vin i solen, typ en av få ljusglimtar haha, ja och att få bada såklart!! Det är skönt att vi alla i denna grupp peppar och finns där för varandra, känns så skönt. Speciellt nu när man ser barn överallt, det är dop och barnkalas som du säger. Man blir så väldigt varse då om att man själv inte har det livet :( Och ni får ju njuta MASSOR av ert nya hus och fixa och dona med det!! Tänk vad fint liv du och din partner har, trots att ni inte har en bebis!!!!

Vi har bara skrivit till dom på 1177 så jag hoppas på en återkoppling iaf innan semestern!!
  • Melsson

@myran åh så spännande med äggplock imorgon. Håller alla tummar och tår!! Då blir det kanske återföring på fredag om allt ser bra ut? sååå spännande!!! 

@Vickan jag som inte kan räkna var ju lite längre. Ja alltså varje dag i detta börjar kännas så jäkla segt. Jag fick min mens idag och känner mig bara så deppig usch. Är så jäkla jobbigt när man är den sista av alla att få barn med? speciellt nu när midsommar, sommar osv närmar sig. Man känner sig lite utanför och som en förvuxen bebis som aldrig själv får barn?Nu fyller jag snart 35 nu ocu undrar var tiden börjar ta vägen, när vi började försöka när jag var 32 och skulle fylla 33 kände jag mig ung men nu känner jag mig helt plötsligt gammal? 

@Matilda spännande med akupunktur, var satte dom nålar? Sa behandlaren någonting om tillskott etc? Är en sån djungel tycker jag. 

Oj det lät mindre bra, står det på bipacksedeln något om det? jag tycker att du ska be om ett telefonmöte nästa v med den läkaren ni hade på kliniken och ta upp detta till diskussion? Kan ju vara så att du oroar dig i onödan men tänker  att det är bra Att diskutera med proffsen <3 Tånker att är medicinen så dålig för ägg osv borde den ju ALDRIG få skrivas ut till någon i fertil ålder som vill ha barn utan att informera om risker osv innan. 

• Melsson
    Myran1234 skrev 2023-06-05 17:54:12 följande:

Hej tjejer! 

Idag har jag varit på äggplocket. Själva plocket gick bra, kändes nästan ingenting. De hittade 12 äggblåsor varav fyra var små. Totalt plockades det ut 5 ägg, så blev ganska besviken. :( Vet att det inte är kvantiteten som räknas men hade hoppas på några fler ändå. Det blir icsi på alla fem och imorgon ringer de och berättar hur det gått. Eventuell återföring blir på onsdag eller torsdag, men jag har inte så höga förhoppningar på det 😔

Hur gick det? Blev det någon återföring? Håller alla tummar för det <3
  • Melsson
    Vickan31 skrev 2023-06-05 16:59:31 följande:
    Fina fina du, fy vad jag lider med dig att mensen har kommit 😔💕 Hoppas att kliniken återkopplar till er snart så att ni kan få en bild av planen framåt, och om det skulle vara så att ni inte plussar själva under sommaren så försöker jag mer än gärna att peppa dig inför IVF även om jag förstår att det inte är så roligt att tänka på just nu Hjärta Du förtjänar bara allt det bästa och all lycka, och även om jag är övertygad om att du kommer att nå drömmen snart så förstår jag precis dina känslor här och nu när mensen kommer och man ramlar ner i det där mörka hålet av tankar kring att vara "den sista kvar" som inte fått barn ännu och alla andra smärtsamma påminnelser som blir kanske ännu mer påtagliga och frekventa under sommaren. Skickar en stor kram, du är inte ensam! Hjärta

Jag borde inte gå in här och skriva första dagen när jag har mens för jag är såååå deppig och inte en bra peppande "kompis" då! Sorry! Nu är man på banan igen några dagar in :) Ja jag hoppas att vi hör något från dom snart, inte gjort det än...

Hur känns det för er nu? Har ni landat lite i att det blir uppehåll? Ni har ju iaf era två ägg i frysen och slipper peppa om för sprutor osv. Och även om ni har massa kul i sommar så fattar jag att detta såklart kommer ligga i bakhuvudet, det är ju som sagt rätt svårt att tänka på nåt annat!!

• Melsson
    Mathilda88 skrev 2023-06-08 21:48:25 följande:
    Jag slutade med propavan i januari pga att det är skadligt för ett eventuellt foster under graviditeten och hoppades kunna bli gravid när som helst naturligt... Men angående den oxidativa stressen har jag lärt mig genom att läsa boken "It starts with the egg". Där är information från vetenskapliga artiklar samlade på ett enkelt och tydligt sätt. Jag gick i väggen mars 2019, så har varit stressad över lång tid innan och än mer efteråt som höjer den oxidativa stressen. I vanliga fall har man antioxidanter i kroppen som tar hand om den oxidativa stressen, bla Melatoninen som enligt boken är en av våra kraftfullaste antioxidanter. Så i kombination med att Sertralinen slog ut Melatoninen och min utmattning så har min kropp och ägg utsatts för enorm mängd oxidativ stress...
    Fina du? Vad man ska lära sig den hårda vägen här i livet alltså. Jag började googla runt lite på oxidativ stress och verkar ju ändå som man kan motverka den med kost? Tänker det här med att ägg mognar 3 månader finns det kanske en bra chans att dom som ligger och mognar nu kommer att bli riktiga kanonägg framöver? <3 

Blir så taggad att läsa boken, finns den på svenska eller bara engelska? 
  • Melsson

@Myran Åhh vilka bra nyheter. Så spännande med en ny person i gruppen som ruvar  Hoppas så att allt kommer gå vägen för er <3 Körde ni icsi på grund av spermiekvalitet eller är det ?standard?? 

vi fick återkoppling idag och kommer bli kallade i september, eventuellt tidigare om det dyker upp lediga tider. Man ställa tydligen i någon slags ?kö? nu. Åhh kul att höra att du tyckte bra om Alicia, tyvärr finns dom inte här där jag bor utan vi får gå till sjukhusets fertilitetsenhet, men hoppas det kommer att kännas bra med🥰

• Melsson
    Mathilda88 skrev 2023-06-08 23:08:28 följande:
    Ja ibland är det som att utmattningen inte var ett helvete nog i sig själv, det har spillt över på så mkt annat... Ja de ska ju börja mogna 3 månader innan, men mitt äggplock gjordes 4 månader efter att jag slutat med propavan och haft melatoninproduktion igen själv.. Därav så misstänker jag att skadorna skett även på de omogna äggen. Men hittar ingenstans precisering på om skadorna bara sker under mognaden eller även de omogna. Men tänker att äggen fortfarande är levande celler när de är omogna och blir påverkade av vad som pågår i kroppen. Tänker även på att äggkvalitén sjunker med åldern oavsett ex kosttillskott? 
    Tiden får utvisa helt enkelt... Vissa kan få ut bra ägg senare, en del får aldrig ut något bra. 

Den är jättebra! Den finns bara på engelska - men den är på väldigt enkel engelska! Författaren jobbar med att översätta vetenskaplig text till lätt engelska. Var också orolig för det först men den är superenkel. Så kan bara varmt rekommendera!
    Mathilda88 skrev 2023-06-08 22:45:32 följande:
    Hur är det, måste ni köra en ny behandling eller har ni i frysen? Förlåt har hunnit förtränga Hjärta Vad ska ni kallas till? FET, samtal? Hjärta 
    Ja förstår det, skönt att du är tillbaka på banan nu efter utmattning, starkt jobbat <3 Hmmm jaa dom kanske behöver ¨ännu lite mer tid osv? Jag tror verkligen att det går att påverka äggkvaliteten till det bättre, man känner sig nästan "lurad" av vården när man börjar grotta ner sig själv och läsa om faktorer runt omkring som påverkar mycket. Ja det där med åldern har man ju emot sig tyvärr, jag är också livrädd över mina ägg - men allt man kan göra för att stärka upp dom tänker jag är bra, dock är ju vissa livsstilsförändringar svårare än andra tycker jag, speciellt stress när man har ett krävande jobb etc...

Åh kanske faktiskt ska ta och beställa den! 

Nej vi har inget i frysen etc utan blir första IVF-omgången för oss, i Örebro där jag bor är det krav på att man måste ha försökt minst 2 år innan man blir beviljad IVF, sen har ju vi gjort mkt utredningar osv privat! 

En fråga om Q10 till dig och Myran som verkar pålästa om det, jag köpte hem det för en månad sen, dock i ganska låg dos förstår jag? (60 mg), beställde hem 100 mg kapslar igår - men kanske behöver ta flera? Sån djungel....OCH DYRT! Helvete vad jag lägger ner pengar på detta :P
  • Melsson
    Myran1234 skrev 2023-06-09 07:24:44 följande:

Ja, så spännande. ☺️ Det blev icsi pga att spermaprovet inte var på topp. Min sambos spermaprov som han lämnat (totalt tre) har varit väldigt varierande så mest troligt är det på grund av det som jag inte blivit gravid. 

Vad skönt att ni fick återkoppling igår! September, eller ännu tidigare, är ju snart! Sommaren kommer snabbt blåsa förbi och sen är ni där! ☺️🙏 Blir det första IVF:n? 

Åh vad tråkigt, men skumt att det varierar så mkt? Han har inte fått någon medicin el dylikt? Min sambo hade väldigt hög viskositet men har fått medicin så nu är hans simmare bra iaf!! 

Ja det är rätt snart ju, och känns skönt på ett sätt att slippa sprutor osv nu under sommaren - även om man bara vill sätta igång NU NU NU så försöker jag verkligen tänka att det är sommar och roligt, men det är ibland lättare sagt än gjort :P 
  • Melsson
    Mathilda88 skrev 2023-06-11 13:37:31 följande:
    Stort tack Hjärta{#emotions_dlg.flower}
    Vi får hålla tummarna för det. Nej men verkligen!! Jobbar dessutom själv som ssk inom vården så är tyvärr inte förvånad. 
    Nej vissa livsstilsförändringar är definitivt svårare än andra! Vad jobbar du med? 
    Ah det är första gången! Då känns sommaren extra lång förstår jag! Hoppas du har mkt i sommar att fylla dagarna med så tiden går så fort som möjligt Hjärta.
    Okej, 2 år är lång tid... De har inte hittat någon orsak hos er då? Hur gamla är ni? Hjärta

Q10 vill man helst köpa som Ubiquinol som är lättast för kroppen att ta upp och inte Ubiquinon - om det inte är PharmaNords Bio-Qinon som är bland de bästa. PharmaNords räcker det med 400mg per dag (200mg på morgon och till lunch, man kan bli pigg och få svårt att sova om man tar på kvällen enligt studier). Tar man 200mg av PharmaNord (300mg av andra märken) så får man bra upptag, tar man mer så blir upptaget mindre då kroppen inte har behov av allt samtidigt och inte sparar på det så länge. Av de andra märkena rekommenderas man ta 600mg per dag, så 300mg x 2 ger optimalt upptag. 
    Ja svindyrt!! Igår beställde jag hem en stor laddning tillskott... Landade på 2'000kr...!! Men kommer räcka för 2-3 månader iallafall... 
    Åh just du är ssk ringer en klocka att du skrivit om det innan, men du jobbar inte med fertilitet och barnfrågor osv? Efter allt du läst på nu kan du byta bransch om inte annat till en fert. klinik :P Jag jobbar som ingenjör på ett konsultföretag! 
    Ja första gången så man är ju lite spänd, men ska försöka fylla sommaren med roliga saker och bara vara i solen och försöka må så bra som möjligt! Njuta extra mycket av ett gott glas vin :) Hur går det med din cykel denna månad, hinner mensen komma i tid eller blir det efter sommaren för er med nu? <3 

I början såg dom när jag gick privat att mina ägg inte växte som dom skulle + att jag hade tunn slemhinna. Så hade ingen ägglossning av mig själv utan någon slags bortfallsblödning, fick då letrozol och ovitrelle och sedan även progestoron. Körde med det i sex mån och sen uppehåll över förra sommaren, och sen till hösten när jag kom tillbaka så såg ägg + slemhinna bra ut så verkar inte som det var PCO som dom trodde. Så på underöskningen vi gjorde hos fert kliniken så såg allt bra ut, lite låga AMH värden men såg ut att finnas mkt ägg på UL. Min sambo har haft problem med viskositeten men har fått medicin för det! Jag fyller 35 om bara några v och min sambo är 34....Hur gamla var ni? Runt samma ålder va? 

Attans då, jag som nyss beställde dessa nedan..Men då kanske jag tog fel sort? Så typiskt haha, får lägga en ny beställning då! Men ja så dyrt med kosttillskott?? Det är ju helt jäkla galet...Jag har ju kört på myo-inositol men enligt boken kanske man inte ska det? Sån djungel och ber om ursäkt att jag pepprar dig med frågor men du verkar så himla kunnig och påläst <3 

Alpha Plus Coenzym Q10 100 mg 60 mjuka kapslar

• Melsson
    Myran1234 skrev 2023-06-10 07:52:41 följande:

Nej, tror inte det finns någon medicin riktigt eftersom vi inte vet orsaken tyvärr. 

Jag förstår att tiden känns seg men försök njuta av en sommar med goda viner och drinkar så blir det er tur snart 😍

Gällande Q10 så beställer jag från Svensk Hälsokost.se och kapslar med 300 mg i varje, så tar två om dagen mellan mens och ÄL, sen tar jag ett uppehåll tills mensen kommer igen. Nackdelen är som du skriver att det är väldigt dyrt. :( Vet ju inte om det hjälper men alla mina ägg blev ju befruktade nu vid IVF:en så kanske, vem vet. ☺️

Åh.. det där med sperma verkar ju variera så himla mycket från dag till dag också...

Ja ska verkligen försöka göra det, ser ut att bli en fin sommar iaf! När är det du har testdag? Och hur går det med ruvandet? :D 

Är det "farligt" att fortsätta med Q10 hela cykeln? 
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet